Migrera från G Suite, bästa lösningen

Permalänk
Medlem

Jag använder framför allt gmail. Men har lite sheets och skit där också. Jag har funderat att ta ett konto på one.com för 49kr / månad bara för mail. Har bara en domän som jag använder för mail.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soder:

Jag vill slå ett slag för Zoho mail.
En domänknuten mail med bra funktioner och grymt API som man kan anropa från de regler man sätter upp för mailen.

Den är gratis för upp till 5 användare. (Skrolla ner lite på sidan.)
5 GB lagring per användare ingår.

Dock kan man inte använda IMAP/POP3? https://help.zoho.com/portal/en/community/topic/no-more-imap-...

Haft min egen mailserver tidigare, men la ner det då det blev en del jobb med att hålla koll och så. Hittade dock nyss https://mailcow.email/ så kan jag hitta något vettigt ställe att köra den så kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Dock kan man inte använda IMAP/POP3? https://help.zoho.com/portal/en/community/topic/no-more-imap-...

Haft min egen mailserver tidigare, men la ner det då det blev en del jobb med att hålla koll och så. Hittade dock nyss https://mailcow.email/ så kan jag hitta något vettigt ställe att köra den så kanske.

POP/IMAP fungerar inte med gratisversionen.
Men de har en hyfsad app, så för mig gör det inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Jag satte upp en dovecot + postfix på servern här hemma så länge, skaffar väl något skräpkonto för autentisering, play store osv. såsmåningom.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag kör lite google drive, sheets och gmail men i väldigt små mängder. Kommer jag få betala för detta i framtiden? Har jag missat något? Eller kommer det fortfarande finnas en gratis version?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag kör lite google drive, sheets och gmail men i väldigt små mängder. Kommer jag få betala för detta i framtiden? Har jag missat något? Eller kommer det fortfarande finnas en gratis version?

Använder du ett konto med en egen domän (dvs. "G Suite/Google Workspace"-tjänsten) istället för en mailadress med domänen gmail.com? Om inte så är du inte påverkad, nej.

Att det påverkar ett flertal av oss privatpersoner också är enbart för att Google erbjöd vad som senare blev en tjänst exklusiv för företag till privatpersoner gratis i början.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Använder du ett konto med en egen domän (dvs. "G Suite/Google Workspace"-tjänsten) istället för en mailadress med domänen gmail.com? Om inte så är du inte påverkad, nej.

Att det påverkar ett flertal av oss privatpersoner också är enbart för att Google erbjöd vad som senare blev en tjänst exklusiv för företag till privatpersoner gratis i början.

Ah ok. Då påverkas jag inte av detta. Tack. Lycka till !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soder:

POP/IMAP fungerar inte med gratisversionen.
Men de har en hyfsad app, så för mig gör det inte så mycket.

Synd, vill gärna köra all min mail via Thunderbird. Men klarar man sig med deras app verkar det vara ett intressant alternativ.

Permalänk

Mitt tips är Microsoft 365 family. För 1199 kr/år får man office (5 samtida inloggningar) och OneDrive till 6 personer (1 TB per person).

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Men, ift MS är det fortfarande stora begränsningar. Framför allt att man inte kan köra alias på customdomän, det är en dealbreaker för mig. Jag har ett antal alias som måste fortsätta fungera...

Är det en begränsning i någon av dom specifika versionerna av 365? Jag kör 365 Busniess och har för tillfället 16 alias till min mail.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Har inte owncloud/nextcloud nåt liknande också? Har länge funderat på att sätta upp en sån server mest för fildelning/egen dropbox, men har inte blivit av än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Har inte owncloud/nextcloud nåt liknande också? Har länge funderat på att sätta upp en sån server mest för fildelning/egen dropbox, men har inte blivit av än.

Även om de har det bör man dock undvika att sätta upp en egen SMTP-server för utgående mail eftersom mailen du skickar från en IP tilldelad till dig som privatkund lär klassas som spam hos de flesta mottagare. Det räcker inte bara att sätta upp SPF, DKIM och DMARC eftersom även IP-adressens "rykte" spelar roll. Helst vill man också se till att reverse-uppslaget på ens IP-adress matchar domänen man mailar som, vilket kräver att din ISP manuellt skulle ändra det åt just dig i sin DNS (låg sannolikhet).

Att ta emot mail på en egen server kan du ju dock göra om du vill. Inkommande mail är dock den överlägset enklaste biten att lösa.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicMackey:

Jag har också tänkt tanken i flera år att skippa g suits och flytta till något annat. Största anledningen för mig är också att många features inte finns för oss g suite användare, tänker framför allt på familjedelning. Jag vet ärligt talat inte vad det finns för alternativ. Trots allt kostar ju g suite 0:- för oss som hoppade på det när det var gratis. Microsoft 365 känns lite lockande men jag är inte så pigg på att betala per användare.

Och hur funkar det egentligen sen om jag har fornamn@efternamn.se som mitt google konto idag via g suit och sen migrerar bort från g suite? Kommer man kunna skapa ett vanligt google konto med samma adress fornamn@efternamn.se sen? (Jag kommer ju vilja ha ett google konto även om jag inte använder g suite)

Som temporär lösning på familjedelningssituationen innan jag klurat ut vad man ska göra så sa jag upp mitt youtube premium som är knutet till min g suite och istället reggade jag en vanlig gmail och betalar för youtube premium via det kontot så jag åtmistone kan dela familedela det till ungarna.

Jag har familjeabonnemang på Microsofts tjänster, väldigt prisvärt. Tror man får typ 6 användare eller liknande.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av wurpan:

Är det en begränsning i någon av dom specifika versionerna av 365? Jag kör 365 Busniess och har för tillfället 16 alias till min mail.

I 365 för privatpersoner (Family) har de plockat bort den funktionen...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det är lite roligt att alla har avskrivit NAS-ar i alla år för "molnet", och helt plötsligt börjar molnet kosta pengar..

Who would have thought...

Men svaret är (kan vara) en NAS.

Permalänk
Medlem

Jag kör GleSys DNS

Där kan man vidarebefodra sin domänmail till ett Gmail konto. Obegränsat med email alias.
Gmail kan man ställa in så man skickar mail via GleSys SNMP server och sin domänmail.

Kostnad 130kr/år för .se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ressof:

Jag kör GleSys DNS

Där kan man vidarebefodra sin domänmail till ett Gmail konto. Obegränsat med email alias.
Gmail kan man ställa in så man skickar mail via GleSys SNMP server och sin domänmail.

Kostnad 130kr/år för .se

Men, då ser mottagaren en ”… on behalf of …”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundstroem:

Det tror jag inte. Skicka precis ett testmail till min jobbmail och där står bara min domänmail

Man ska välja "Behandla som ett alias" i gmail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundstroem:

Nej, inte om man fyller i en SMTP-server som legitimt får skicka mail för den domänen man skickar som. Det är när man ber Gmails egna SMTP-servrar att göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ressof:

Jag kör GleSys DNS

Kostnad 130kr/år för .se

Men det funkar fortfarande bara för ETT gmail-konto. Så när hela familjen har var sitt konto kommer detta alltså ändå inte att funka tolkar jag det som?
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Men det funkar fortfarande bara för ETT gmail-konto. Så när hela familjen har var sitt konto kommer detta alltså ändå inte att funka tolkar jag det som?
/z

Man skapar ett gmail konto för varje familjemedlem med en unik adress. Denna adress behöver man aldrig använda utan man kan använda sitt domänmail för att logga in efter man ställt in allt.

Permalänk
Medlem

Har haft Google Apps/G-suite sen 2009, och kopplade en egen domän till detta konto. Eftersom vi i familjen har haft adresserna så länge, och frekvent använda så är de ganska insyltade överallt. Men är inte så sugen att ta den kostnaden det medför med tanke på vårt användande. Kan inte heller komma under 10 användare.
Dock så hittar inte jag det erbjudandet/ämnet på de svenska sidorna, har bara sett på de engelska sidorna.

Nu är jag helt novis i detta ämne, men hittills blir min lösning att exportera data, lägga upp @gmail-konton per användare för all Google-koppling. Mejlen-adresserna flyttar jag tillbaka till där resten av domänen ligger, och antingen som ett separat konto eller med vidarebefodring till gmail. På min G-mail har jag lagt till adress förnamn@efternamn och inte ens de outlook-konton jag testat till tolkar det med gmail-adressen och tillägget min-domän, utan det ser bra ut.

Nackdelen vid data-export är ju att man får meljen i MBOX-fil, vilket inte är så användbar i sig, och Gmail har ju inget stöd för sådan import (vad jag hittat iaf). Men jag hittade en lösning om att öppna den via Thunderbird och på så vis ladda upp den till den nya mejlen.

En sak jag dock funderar över, som kanske någon här kan svara på är, om man pekar om adresserna innan allt är exporterat, finns det nån risk att man kan bli utelåst från g-suite-kontot? Om det inte har servrarna pekade till sig. Anledningen till detta är ju för att få mejlen att fungera så fort som möjligt och inte få ny data på kontot efter export.

Detta innebär en hel del arbete faktiskt, men jag ser det som en fördel ändå att ha melj-adresserna "fria" igen.
Sen om detta är en bra lösning eller inte, det vet jag inte. Men jag är ju bara bilmekaniker också..

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Medlem
Skrivet av clms:

[...]
På min G-mail har jag lagt till adress förnamn@efternamn och inte ens de outlook-konton jag testat till tolkar det med gmail-adressen och tillägget min-domän, utan det ser bra ut.

Det är alltså främst när man läser mailen i Outlook-klienten (dvs. den som är en del av Microsoft Office) som detta syns, inte nödvändigtvis på outlook.com.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Jag skaffade Apple One Family för att dela lite extra lagring med familjen och för att få Music/TV.

Såg för ett tag sedan att det då ingår att lägga till flera domäner och det även går att dela med familjen så att andra kan använda flera alias osv.

Jag har lagt till tre domäner och flera alias på varje domän och det har inte varit några problem alls med det.

Men det fungerade ju för mig då jag nyligen även gått över från Android till iOS. Annars är det väl ett mindre roligt alternativ.

Jag är i liknande situation och för mig/familjen lutar det åt att gå från GSuite till ett iCloud+-familjekonto. Jag/vi har bl.a. följande i GSuite nu:

• Fem användare

• Tre domäner, en primär och två alias

• Google Photos

• Flera delade kalendrar

Det verkar som att jag kommer få med typ allt jag behöver. iCloud+ verkar ha upp till fem custom domains, sen får vi börja köra iCloud Photos istället för Google Photos, och delade kalendrar verkar också funka. Däremot framgår det inte riktigt hur/om det funkar med "catchall" för email Jag har tidigare haft namn@customdomain.se som primär mailadress för alla familjemedlemmar, och namn@customdomain.com och namn@customdomain.net som alias, och catchall har gjort att alla andra adresser typ whatever@customdomain.se/.net/.com har gått till min namn@customdomain.se. Det verkar inte som att den funktionen riktigt finns i iCloud+, men det kanske inte är en dealbreaker.

Väntar fortfarande på svar från Googles formulär, men iCloud+ med 50 GB för 9kr/mån, eller 200 GB för 29kr/mån (för hela familjen) känns ju hittills som det mest prisvärda alternativet för någon i min situation. Speciellt om familjen redan kör iOS.

Permalänk
DingDongerMcDongface

De har precis lagt till en ny variant av Essentials nu som faktiskt är gratis.
Inte hunnit sätta mig in i huruvida det motsvarar G-suite tillräckligt väl för att kunna ersätta det, men kan ju vara ett intressant alternativ

https://support.google.com/a/answer/7681288?hl=sv&ref_topic=9...

Här ser man rätt bra vilka funktioner som ingår eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

De har precis lagt till en ny variant av Essentials nu som faktiskt är gratis.
Inte hunnit sätta mig in i huruvida det motsvarar G-suite tillräckligt väl för att kunna ersätta det, men kan ju vara ett intressant alternativ

https://support.google.com/a/answer/7681288?hl=sv&ref_topic=9...

Här ser man rätt bra vilka funktioner som ingår eller inte.

Låter som att just mail-delen inte ingår, så det kan ju vara rätt avgörande beroende på vad man har för behov.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hoppas det inte är allt för orealistiskt att hoppas att Google kan göra en variant som tar bort allt business-relaterat så att det mer eller mindre är en ren Gmail-variant (inkl familjedelning osv som saknas i dagens G suite legacy) med undantaget att man kan använda egen domän.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av pellen:

Hoppas det inte är allt för orealistiskt att hoppas att Google kan göra en variant som tar bort allt business-relaterat så att det mer eller mindre är en ren Gmail-variant (inkl familjedelning osv som saknas i dagens G suite legacy) med undantaget att man kan använda egen domän.

Ja, det är jag mer sugen på. Om det ändå ska begränsas vill jag hellre ha en möjlighet att migrera till "vanlig" Gmail med familjefunktioner etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Är det inte det som Google One finns för? Där finns det famlijdelning etc, men saknar möjligheten till egen domän.

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Relik 📜

När jag tittat mer på Essentials nu ser jag att det rent krasst inte löser mitt "problem". Google verkar inte fått med att många som kör G Suite Legacy är privatpersoner, inte små företag. Det många av oss vill ha är i princip en möjlighet att migrera till vanligt Google-konto med allt det innebär, till exempel familjedelning. Att ha kvar ett (ännu mer) begränsat G Suite-konto och ändå behöva ett separat Google för de funktionerna plus en separat lösning för e-post, det gör bara allt mer klumpigt.

Förhoppningsvis är det bara Googles första steg mot en lösning, och nu när de gett företagare något så kommer snart en variant även för privatpersoner.

Skrivet av clms:

Är det inte det som Google One finns för? Där finns det famlijdelning etc, men saknar möjligheten till egen domän.

One är väl bara för lagring etc? Familjedelning i det här fallet syftar till att till exempel ha "familjepaket" på Youtube, eller i mitt fall att kunna dela ett smart hem med familjemedlemmar. De funktionerna ha Google begränsat med G Suite.

Visa signatur