Migrera från G Suite, bästa lösningen

Permalänk
Relik 📜

Migrera från G Suite, bästa lösningen

Som många andra sitter jag nu och skissar på hur jag ska migrera från G Suite. Det har varit på agendan innan, men aldrig riktigt orkat ta tag i det. Nu blev det dock en fin spark i baken...

Konkret har vi en 4-5 aktiva G Suite-konton för familjen och några släktingar. Jag är inte superpigg på att betala för det, speciellt när de är begränsade för saker jag egentligen skulle vilja ha - typ familjeabonnemang på Youtube, eller att kunna dela ett smart hem.

Frågan är hur man ska ta det vidare. Helst tänker jag fortsätta köra egen domän för mail, men samtidigt - är det för gammaldags att tänka så, ska jag bara gilla läget och nöja mig med en @gmail? Det går väl fortfarande att sätta upp custom avsändaradress där, och så kan jag peka min "egen" dit med dum VB hos Loopia bara? Oavsett blir det ju ett migreringshelvete då alla mail, YT-konton, dokument och annat ligger på våra G Suite-konton.

Ett spår jag tänkt på innan är att gå över till Outlook och MS ekosystem. Men, begränsningen att man måste ha domänen hos Godaddy är helt ärligt lite irriterande. Dessutom saknar custom-domän i Outlook stöd för "triviala" saker som flera alias till samma konto, något jag gärna vill ha.

Hur resonerar ni andra som hamnat i samma sits?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Jag har också tänkt tanken i flera år att skippa g suits och flytta till något annat. Största anledningen för mig är också att många features inte finns för oss g suite användare, tänker framför allt på familjedelning. Jag vet ärligt talat inte vad det finns för alternativ. Trots allt kostar ju g suite 0:- för oss som hoppade på det när det var gratis. Microsoft 365 känns lite lockande men jag är inte så pigg på att betala per användare.

Och hur funkar det egentligen sen om jag har fornamn@efternamn.se som mitt google konto idag via g suit och sen migrerar bort från g suite? Kommer man kunna skapa ett vanligt google konto med samma adress fornamn@efternamn.se sen? (Jag kommer ju vilja ha ett google konto även om jag inte använder g suite)

Som temporär lösning på familjedelningssituationen innan jag klurat ut vad man ska göra så sa jag upp mitt youtube premium som är knutet till min g suite och istället reggade jag en vanlig gmail och betalar för youtube premium via det kontot så jag åtmistone kan dela familedela det till ungarna.

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Frågan är hur man ska ta det vidare. Helst tänker jag fortsätta köra egen domän för mail, men samtidigt - är det för gammaldags att tänka så, ska jag bara gilla läget och nöja mig med en @gmail? Det går väl fortfarande att sätta upp custom avsändaradress där, och så kan jag peka min "egen" dit med dum VB hos Loopia bara? Oavsett blir det ju ett migreringshelvete då alla mail, YT-konton, dokument och annat ligger på våra G Suite-konton.

Ett spår jag tänkt på innan är att gå över till Outlook och MS ekosystem. Men, begränsningen att man måste ha domänen hos Godaddy är helt ärligt lite irriterande. Dessutom saknar custom-domän i Outlook stöd för "triviala" saker som flera alias till samma konto, något jag gärna vill ha.

Hur resonerar ni andra som hamnat i samma sits?

Nej, jag kommer också på ett eller annat sätt se till att ha kvar möjligheten att ta emot och skicka mail via mina domäner. Mitt primära Google-konto är sedan innan ett gmail-konto från tiden när tjänsten lanserades, till vilken jag vidarebefordrar dessa mail. Åtminstone vissa av de andra familjemedlemmarna och släktingarna har ju dock dessa konton som sina primära.

Har suttit och funderat på vad som vore bästa lösningen, där forwarding av inkommande mail till vanliga gmail-konton via exempelvis Cloudflares nya tjänst verkar som ett lovande alternativ. Problemet är ju dock att man behöver en SMTP-server att skicka utgående mail från, helst en med IP-adress med tidigare historik av att skicka mail för att minimera risken att mailen markeras som spam (trots korrekt SPF, DKIM och DMARC).

Även om det är tänkt att Microsofts tjänst ska användas med GoDaddy fungerar det fint så länge man själv manuellt konfigurerar upp rätt DNS records. Se kommentarerna på reddit-posten nedan exempelvis.

https://www.reddit.com/r/Office365/comments/cmk120/use_office...

Eftersom Google idag lagt upp ett formulär man kan fylla för information om lösningar för oss som har färre än 10 användare och enbart använder den gamla gratistjänsten i privat kapacitet (se detta inlägg) tänkte jag först se vad de kommer erbjuda innan jag lägger ner jobb på migreringen. Under tiden kommer jag dock fortsätta titta efter bästa möjliga alternativ för SMTP-server. Jag har visserligen en VPS jag skulle kunna köra en sådan på, men jag vill helst inte att andra personers primära mail ska vara beroende på servern jag använder för diverse tester.

Skrivet av VicMackey:

Och hur funkar det egentligen sen om jag har fornamn@efternamn.se som mitt google konto idag via g suit och sen migrerar bort från g suite? Kommer man kunna skapa ett vanligt google konto med samma adress fornamn@efternamn.se sen? (Jag kommer ju vilja ha ett google konto även om jag inte använder g suite)

Jag tror inte längre man kan skapa Google-konton med andra mailadresser som användarnamn. De har i så fall gjort det alternativet mer dolt än tidigare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Som vanligt när det sker stora förändringar som påverkar många människor så tror jag det är klokt att avvakta något. Dels för att låta andra testa vattnet och dels eftersom saker kan förändras. Google verkar ha blivit något tagen på sängen av reaktionerna så förhoppningsvis kommer det erbjudas något familjepris eller migrering. Att betala en rimlig summa för Gmail och Drive har jag inga problem med även om det är frustrerande att Google blockerar tjänster som Stadia vilket i sig själv är anledning nog att överväga en flytt. Tyvärr verkar Gmail spela lite i en egen liga när det kommer till t.ex. spamskydd och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Som vanligt när det sker stora förändringar som påverkar många människor så tror jag det är klokt att avvakta något. Dels för att låta andra testa vattnet och dels eftersom saker kan förändras. Google verkar ha blivit något tagen på sängen av reaktionerna så förhoppningsvis kommer det erbjudas något familjepris eller migrering. Att betala en rimlig summa för Gmail och Drive har jag inga problem med även om det är frustrerande att Google blockerar tjänster som Stadia vilket i sig själv är anledning nog att överväga en flytt. Tyvärr verkar Gmail spela lite i en egen liga när det kommer till t.ex. spamskydd och liknande.

Ja, de verkar ha insett att det finns en hel del familjer och privatpersoner i allmänhet som använder den gamla gratistjänsten. Det borde dock egentligen inte ha kommit som någon överraskning med tanke på att de marknadsförde tjänsten för just det användingsområdet i början.

Om man vill ge Google en liten extra push i rätt riktning är det nog viktigt att fylla i formuläret jag nämnde här i mitt förra inlägg dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Jag har missat att man tydligen kan använda microsoft 365 family med en domän gratis nuförtiden. Det känns ju som ett alternativ då jag bara har 5 användare. Men, hur flyttar man allt dit? Jag har min domän registrerade hos loopia och fixade allt detta för typ 15 år sedan. Idag har jag ingen aning om vad jag gjorde (har för mig att jag bara ändrade massa dns inställningar och pekade på google i loopias dns editor) och jag har inte heller tid eller kunskap.

Måste man säga upp g suite på något sätt? Ska man reseta alla dns inställningar som pekar mot google? Flytta domänen till godasdy? Vad händer med mailen under tiden? Jag är livrädd att min mail ska ”försvinna” då det är min primära mail sedan 15 år tillbaka..

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Relik 📜

Åh, nu tog det fart här!

Kan flika in att den här tråden skapades innan Googles senaste update där de öppnar dörren för fortsatt användande, samt innan det blev tydligt att man kan lösa MS utan Godaddy.

Men, ift MS är det fortfarande stora begränsningar. Framför allt att man inte kan köra alias på customdomän, det är en dealbreaker för mig. Jag har ett antal alias som måste fortsätta fungera...

Just nu har jag anmält mig i Googles formulär och... väntar. Har spanat in Fastmail, det blir antagligen att gå över dit med nya Google-konton vid behov, annars.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Har bara en användare så jag börjar nog betala, tror det är värt det i slutändan. Är inte direkt sugen på att krångla med byte och allt vad det innebär efter 10+ års användning.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad man får med gsuite...? Men jag kör gmail med ett kopplat konto så jag kan skicka o ta emot mail på min @jobbmail.

Detta behövs inte betalas något för.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag tog en M365, hade en domän i gsuite och ett par användare, jag flyttade till M365 basic istället, tänkte ta family men valde bort det. Det verkar bli höjning på företagsabonemangen första mars, 20% år, 40-50% på månadsplanerna har jag hört. Så fick det gamla priset ett år framåt. Får ta ställning om ett år vad jag ska fortsätta med och utvärdera mitt dåvarande behov/användande. Jag har iaf inget behov av officepaketet, ville ha teams, mail, onedrive, sharepoint, ADsync osv att labba med.

Felformuleringar
Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk

Jag har idag ett gratis microsoft konto som är fornamn@efternamn.se. Kan jag skaffa microsoft 365 och använda min domän som är efternamn.se trots att jag har ett gratiskonto redan?

Visa signatur

MacBook Pro Retina, Mac Mini, iPhone, iPad, iPod, Apple TV, Apple Cinema Display

Permalänk
Medlem

Jag skaffade Apple One Family för att dela lite extra lagring med familjen och för att få Music/TV.

Såg för ett tag sedan att det då ingår att lägga till flera domäner och det även går att dela med familjen så att andra kan använda flera alias osv.

Jag har lagt till tre domäner och flera alias på varje domän och det har inte varit några problem alls med det.

Men det fungerade ju för mig då jag nyligen även gått över från Android till iOS. Annars är det väl ett mindre roligt alternativ.

Permalänk
Medlem

Kan inte svara på hur man migrerar men kan tipsa om bra alternativ:

Mail: https://protonmail.com/
Word: https://www.skiff.org/
Lagring: https://mega.io/

Permalänk
Testpilot

Har ju också funderat flera gånger på att skippa g-suite och byta till ett vanligt gmailhkonto just på grund av de saknade grejerna så som att administrera en familj och dela på abonnemang men har struntat i det för att jag då ju kommer förlora allt jag köpt på mitt konto och det verkar krångligt att exportera och importera alla mail.

I mailet som kom idag från Google finns det en länk till en FAQ där det finns en fråga som lyder "If I don’t want to upgrade to a paid subscription, can I transfer my data?"
https://support.google.com/a/answer/60217?product_name=UnuFlo...
I svaret står det att det ska komma en funktion för att migrera "paid content and most of your data" till ett standardkonto. Om man nu som @thom.g säger kan skicka och ta emot mail från en egen domän till ett standardkonto så betyder väl det att alla mina problem är lösta? eller missar jag något?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Om man nu som @thom.g säger kan skicka och ta emot mail från en egen domän till ett standardkonto så betyder väl det att alla mina problem är lösta? eller missar jag något?

De flesta problemen löses av det, ja. Om du skickar utgående mail från din egen domän via Gmails SMTP-servrar kommer dock din gmail-adress exponeras till alla du mailar och alla som kör Outlook kommer att se avsändaren som "exempel@gmail.com on behalf of exempel@hunden.se" eller liknande. Sätter man upp en egen SMTP-server att skicka mail via kommer ens mail i början sannolikt delvis klassas som spam hos mottagarna, även om man satt upp allt rätt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De flesta problemen löses av det, ja. Om du skickar utgående mail från din egen domän via Gmails SMTP-servrar kommer dock din gmail-adress exponeras till alla du mailar och alla som kör Outlook kommer att se avsändaren som "exempel@gmail.com on behalf of exempel@hunden.se" eller liknande. Sätter man upp en egen SMTP-server att skicka mail via kommer ens mail i början sannolikt delvis klassas som spam hos mottagarna, även om man satt upp allt rätt.

Detta har jag aldrig haft som problem. Jag skickar med en egen smtp. Har inte hört eller sett att min andra mail exponeras på något vis förutom i google kalender kan det bli lite knepigt. Funktionaliteten i kalendern behålls.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av blunden:

De flesta problemen löses av det, ja. Om du skickar utgående mail från din egen domän via Gmails SMTP-servrar kommer dock din gmail-adress exponeras till alla du mailar och alla som kör Outlook kommer att se avsändaren som "exempel@gmail.com on behalf of exempel@hunden.se" eller liknande. Sätter man upp en egen SMTP-server att skicka mail via kommer ens mail i början sannolikt delvis klassas som spam hos mottagarna, även om man satt upp allt rätt.

Den detaljen låter ju inte så skoj, främst därför jag skaffade google apps, som det väl hette då.

Skrivet av thom.g:

Detta har jag aldrig haft som problem. Jag skickar med en egen smtp. Har inte hört eller sett att min andra mail exponeras på något vis förutom i google kalender kan det bli lite knepigt. Funktionaliteten i kalendern behålls.

Men har du en helt egen server med SMTP eller är det något som ingår i din domänhyra? jag har ingen mail via mitt domän och har min server hemma. Jag kan ju däremot se till att byta från Loopia som väl är ganska dyra, till något där mail ingår. Nu har jag googles servrar som MX-record på domänen.

Jag får avvakta och se lite vad Googles migrering egentligen innebär, hoppas på en smidig lösning även om jag inte har så stor förhoppning efter meddelandet om den plötsliga nerstängningen.

Det enda jag är ute efter är ju egentligen att kunna maila från en egen domän, alla andra företagstjänster bryr jag mig inte om utan klarar mig med ett vanligt google-konto.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av blunden:

Jag tror inte längre man kan skapa Google-konton med andra mailadresser som användarnamn. De har i så fall gjort det alternativet mer dolt än tidigare.

Det är faktiskt inte alls särskilt dolt, direkt på signup-sidan kan man välja att man vill använda en befintlig mail: https://accounts.google.com/signup/v2/webcreateaccount?hl=en&...
Just nu har jag ett vanligt google-konto som inte har en gmail-adress utan har en adress i min g-suite. Superrörigt
Dessa konton utan gmail-adress har dock ingen mail, då måste man "uppgradera" till ett gmail-konto och då blir gmail-adressen ditt kontos adress.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Den detaljen låter ju inte så skoj, främst därför jag skaffade google apps, som det väl hette då.
Men har du en helt egen server med SMTP eller är det något som ingår i din domänhyra?

Ja den ingår i min domänhyra. Om man tidigare betalar för gsuite så borde man kunna flytta kostnaden till ett webhotell som har denna tjänsten? Men visst man åker på webhotell + domänregistrering, men det är ju nåt som dom flesta företag betalar för i vilket fall gissar jag.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Detta har jag aldrig haft som problem. Jag skickar med en egen smtp. Har inte hört eller sett att min andra mail exponeras på något vis förutom i google kalender kan det bli lite knepigt. Funktionaliteten i kalendern behålls.

Ja, har du en egen SMTP-server så får du inte det problemet. Det uppstår endast om du skickar via Gmails SMTP-servrar men autentiserar dig med ditt gmail-konto.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Testpilot
Skrivet av thom.g:

Ja den ingår i min domänhyra. Om man tidigare betalar för gsuite så borde man kunna flytta kostnaden till ett webhotell som har denna tjänsten? Men visst man åker på webhotell + domänregistrering, men det är ju nåt som dom flesta företag betalar för i vilket fall gissar jag.

Jag betalar inget för g-suite, det är det som liksom är problemet

Google har låtit oss gamla gratisanvändare leva vidare sen 2012 då möjligheten för nya gratiskonton försvann. Det är först nu Google plötsligt fått för sig att vi inte får snylta längre. Vi tvingas betala för att fortsätta använda samma tjänst som varit gratis och eftersom tjänsten är begränsad när det kommer till vissa funktioner (familjedelning exempelvis) så är jag inte så sugen på att betala för det.

Det är inte så att jag vill att allt ska vara gratis, vill bara se till att jag får det jag vill ha om jag betalar för det.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Jag betalar inget för g-suite, det är det som liksom är problemet

Google har låtit oss gamla gratisanvändare leva vidare sen 2012 då möjligheten för nya gratiskonton försvann. Det är först nu Google plötsligt fått för sig att vi inte får snylta längre. Vi tvingas betala för att fortsätta använda samma tjänst som varit gratis och eftersom tjänsten är begränsad när det kommer till vissa funktioner (familjedelning exempelvis) så är jag inte så sugen på att betala för det.

Det är inte så att jag vill att allt ska vara gratis, vill bara se till att jag får det jag vill ha om jag betalar för det.

Okej då förstår jag din vinkel.

Jag skulle om jag började från scratch köra ett separerat system från google. Det är ett återkommande problem i mitt liv att när man bygger för mycket på någon annans infrastruktur så blir man tillslut drabbad av ändringar som blir jobbiga.

Jag bytte till gmail som klient för att jag var så trött på ständiga ändringar/buggar m.m. som blev problem i outlook och thunderbird tidigare. Det var ofta det hände att det hux flux la av. Sen jag bytte till gmail har jag inte haft mer sånt, men det kommer istället andra liknande grejjer som gör att man måste vara flexibel i sina metoder...

Sist drabbades jag av att microsofts power automate slutade stödja koppling mellan dropbox och gmail. Då fick jag lära mig att använda google drive...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bättre att ha sitt eget. Hade innan mejl för familjen hos one.com, nu har jag bytt till www.domänshop.se
Gmail har jag bara till skräp och android konto. Använder sen Thunderbird med nextcloud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som många andra sitter jag nu och skissar på hur jag ska migrera från G Suite. Det har varit på agendan innan, men aldrig riktigt orkat ta tag i det. Nu blev det dock en fin spark i baken...

Konkret har vi en 4-5 aktiva G Suite-konton för familjen och några släktingar. Jag är inte superpigg på att betala för det, speciellt när de är begränsade för saker jag egentligen skulle vilja ha - typ familjeabonnemang på Youtube, eller att kunna dela ett smart hem.

Frågan är hur man ska ta det vidare. Helst tänker jag fortsätta köra egen domän för mail, men samtidigt - är det för gammaldags att tänka så, ska jag bara gilla läget och nöja mig med en @gmail? Det går väl fortfarande att sätta upp custom avsändaradress där, och så kan jag peka min "egen" dit med dum VB hos Loopia bara? Oavsett blir det ju ett migreringshelvete då alla mail, YT-konton, dokument och annat ligger på våra G Suite-konton.

Ett spår jag tänkt på innan är att gå över till Outlook och MS ekosystem. Men, begränsningen att man måste ha domänen hos Godaddy är helt ärligt lite irriterande. Dessutom saknar custom-domän i Outlook stöd för "triviala" saker som flera alias till samma konto, något jag gärna vill ha.

Hur resonerar ni andra som hamnat i samma sits?

Skrivet av VicMackey:

Jag har också tänkt tanken i flera år att skippa g suits och flytta till något annat. Största anledningen för mig är också att många features inte finns för oss g suite användare, tänker framför allt på familjedelning. Jag vet ärligt talat inte vad det finns för alternativ. Trots allt kostar ju g suite 0:- för oss som hoppade på det när det var gratis. Microsoft 365 känns lite lockande men jag är inte så pigg på att betala per användare.

Och hur funkar det egentligen sen om jag har fornamn@efternamn.se som mitt google konto idag via g suit och sen migrerar bort från g suite? Kommer man kunna skapa ett vanligt google konto med samma adress fornamn@efternamn.se sen? (Jag kommer ju vilja ha ett google konto även om jag inte använder g suite)

Som temporär lösning på familjedelningssituationen innan jag klurat ut vad man ska göra så sa jag upp mitt youtube premium som är knutet till min g suite och istället reggade jag en vanlig gmail och betalar för youtube premium via det kontot så jag åtmistone kan dela familedela det till ungarna.

Jag känner mig helt efterbliven i den här diskussionen.
Jag har haft Gmail sedan Betan, fortsatt ha den och använt det som vanligt.

Sedan har jag ett separat konto som är så kallat "G suite", fast företag.

Vad är det ni haft? Vad är det ni tappar? Vad är det dom vill att ni pröjsar för?
Första gången jag känner mig som en pensionär när jag läser om något på det här forumet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt så är ju en migrering från Google Workspace till annan plattform rätt så meckig, det är ju mer än bara e-post man har nu för tiden. Jag jobbar dagligen med projekt där företag migrerar från just Google Workspace till Microsoft 365, och vi gör det via en tredjepartstjänst som heter Bittitan. Men om jag ska vara ärlig så skulle jag nog inte rekommendera den lösningen för en privatperson, mycket på grund av att Microsoft 365 innehåller så mycket mer än vad man behöver som privatperson. Det är helt enkelt lite för mycket att administrera till lite för högt pris (för privatpersoner).

Min rekommendation skulle nog vara att invänta den där eventuella tjänsten från Google som tillåter dig att antingen konvertera- eller migrera till ett vanligt privatkonto, dvs. Gmail. Beroende på hur bra arbete Google gör med detta så kommer det förhoppningsvis tillåta dig att behålla all viktig data; e-post, lagring, eventuella Youtube-konton, Google Play köp, authenticators etc. När detta är gjort så skulle jag sätta upp domän och DNS hos t.ex. Loopia, och där sätta upp alla e-postadresser som ni hade tidigare. Sedan använder ni Gmails POP-funktion för att se till så att alla mejl som inkommer till era gamla custom domain e-postadresser flyger över till era Gmail-konton i framtiden. Vill man skicka e-post från sin egna domän så går det att lösa.

Så för att förtydliga:
emil@egendoman.se ligger hos t.ex. Loopia
emil@gmail.com hämtar alla mejl som inkommer till emil@egendoman.se.

Ni kör sedan vidare på det upplägget, eller börja fasa ut den egna domänen. Ni kan förstås köra dubbla konton, dvs. inte köra POP utan logga in på kontona var för sig. Men hur smidigt är det?

EDIT: Passar på att slänga med en påminnelse om att automatisk vidarebefordran sällan är ett bra alternativ.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för Zoho mail.
En domänknuten mail med bra funktioner och grymt API som man kan anropa från de regler man sätter upp för mailen.

Den är gratis för upp till 5 användare. (Skrolla ner lite på sidan.)
5 GB lagring per användare ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag känner mig helt efterbliven i den här diskussionen.
Jag har haft Gmail sedan Betan, fortsatt ha den och använt det som vanligt.

Sedan har jag ett separat konto som är så kallat "G suite", fast företag.

Vad är det ni haft? Vad är det ni tappar? Vad är det dom vill att ni pröjsar för?
Första gången jag känner mig som en pensionär när jag läser om något på det här forumet.

Folk med gmail.com-adresser är inte påverkade. I början erbjöds G Suite (då kallat Google Apps) gratis och marknadsfördes förutom mot företag även mot familjer som ville använda Googles appar men med egen domän. Det stod att det skulle fortsätta att vara gratis. Detta alternativ togs sedan bort ett antal år senare men fortsatte erbjudas för oss som redan registrerat oss för gratis-versionen.

Nu har de helt enkelt struntat i vad de tidigare sagt och tvingar in folk på någon av de olika prenumerationerna för företag. Först tänkte de inte ens erbjuda ett sätt gör folk att migrera sina köp (appar, böcker, filmer, musik, etc.) till andra konton, vilket indirekt tvingade många att betala månadsavgiften. Nu har de åtminstone insett att deras ursprungliga marknadsföring faktiskt genererade en hel del privatanvändare för vilka kostnaden för företagspaketen oftast inte riktigt går att motivera. Därför låter det som att de åtminstone kommer erbjuda ett migreringsverktyg.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lodisen:

Jag känner mig helt efterbliven i den här diskussionen.
Jag har haft Gmail sedan Betan, fortsatt ha den och använt det som vanligt.

Sedan har jag ett separat konto som är så kallat "G suite", fast företag.

Vad är det ni haft? Vad är det ni tappar? Vad är det dom vill att ni pröjsar för?
Första gången jag känner mig som en pensionär när jag läser om något på det här forumet.

I forntiden (mellan 2007 och 2012) kunde man skaffa g-suite helt gratis och ha till sin domän och på så sätt använda gmail och andra tjänster kopplade till sin domän, precis så som du har har idag på ditt företag. På den tiden marknadsfördes som att man kunde ha det till sig själv privat och därför har jag (och många andra) liksom fastat i det, jag har aldrig haft en vanligt gmail-adress.

Det jag tappar är alltså att gratis låta Google sköta min mail för min domän. Vill jag koppla det till ett vanligt gmail-konto måste jag ändå ha någon form av mailhantering externt, det har jag inte idag. Vill jag fortsätta använda g-suite/workspace är det billigaste alternativet drygt 50 spänn i månaden, det är lite mycket för en privat mail liksom.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Min lösning blev att skicka över mail-hanteringen till Cloudflare med deras nya email routing tjänst. På så sätt kan jag styra mailen lätt till olika mottagare på olika tjänster.

För att komma runt problemet med att skicka mail kör jag ett gratis Sendgrid konto, det klarar av 100 mail om dagen.
Inne i Gmail kan jag sedan konfigurera så jag skickar via denna SMTP när jag använder min egen domän.

Genom att aktivera testdomänen i Gsuite kan jag i lugn och ro migrera email address för email address genom att sätta upp regler i Cloudflare för att skicka vidare user@yourdomain.com till user@yourdomain.com.test-google-a.com

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

nu är jag väldigt ringrostig på detta och vet inte exakt vad du vill få ut / amvänder för appar/tjänster m.m

men har du funderat på hosta saker skälv? Synology har väldigt mycket kul i sina NASar egen kalender, mail, chatt moln m.m jag tror FreeNAS m. m har det med finns andra AIO program med