Grafikkortssäljare rånas på två grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortssäljare rånas på två grafikkort

Grafikkort är hårdvaluta och vissa är beredda att begå brott för att få tag på produkterna, något en säljare nu råkar ut för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förfärligt att skumrask håller på så där.
Känns mycket tryggare att göra affärer på Sweclockers

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Det här borde ju kunna förhindras på samma sätt som mobiltelefonstölder, med en spårsändare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv

Att mötas upp och sälja grejer finns alltid en risk. Är det dyra grejer så möter jag upp i ett café eller i tuben där jag VET att det finns en kamera. Alternativ så tar jag med 4-5 polare som är med och är redo om det är lite dyrare grejer.

Permalänk
Medlem

Lägger in mitt eget inlägg från en annan tråd gällande samma nyhet:

Det är tragiskt att samhällsmoralen har försämrats så kraftigt att människor rånas vid överensstämd träff för försäljning av en vara. All brottslighet överlag har ökat och blivit grövre sedan 80-90 talet, sannolikt så kommer förr eller senare en motreaktion med strängare övervakning, hårdare lagstiftning och tyvärr även ett kallare samhällsklimat när tilliten mellan gemene man eroderas.

Överlag så är det bara att observera hur människor beter sig mot varandra på sociala medier, fester, etc för att se att det är ett sluttande plan, respekten har minskat och människosynen försämrats. Särskilt inom olika service och vårdyrken är människan inte vatten värd utan kan utan tvekan spottas på vid behov över något så trivialt som en billig produkt.

Skeppet måste sjunka innan det kan bärgas, men förr eller senare blir det bättre igen

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det här borde ju kunna förhindras på samma sätt som mobiltelefonstölder, med en spårsändare.

Mobiltelefoner är spårsändare som en konsekvens av deras naturliga funktion. Grafikkort har varken radiosändare, gps-mottagare, eller batteri.

Permalänk
Avstängd

Vissa brott verka fortfarande löna sig fast de inte borde göra det..

Skrivet av anon333222:

Att mötas upp och sälja grejer finns alltid en risk. Är det dyra grejer så möter jag upp i ett café eller i tuben där jag VET att det finns en kamera. Alternativ så tar jag med 4-5 polare som är med och är redo om det är lite dyrare grejer.

Rätt sjukt ändå när man tänker efter: blir som i filmer när olika bovar ska byta stulna stålar mot stulet gods.

Jag vet iaf då vad jag ska rösta på även om jag INTE tror det kmr göra en skillnad öht!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeig:

Lägger in mitt eget inlägg från en annan tråd gällande samma nyhet:

Det är tragiskt att samhällsmoralen har försämrats så kraftigt att människor rånas vid överensstämd träff för försäljning av en vara. All brottslighet överlag har ökat och blivit grövre sedan 80-90 talet, sannolikt så kommer förr eller senare en motreaktion med strängare övervakning, hårdare lagstiftning och tyvärr även ett kallare samhällsklimat när tilliten mellan gemene man eroderas.

Överlag så är det bara att observera hur människor beter sig mot varandra på sociala medier, fester, etc för att se att det är ett sluttande plan, respekten har minskat och människosynen försämrats. Särskilt inom olika service och vårdyrken är människan inte vatten värd utan kan utan tvekan spottas på vid behov över något så trivialt som en billig produkt.

Skeppet måste sjunka innan det kan bärgas, men förr eller senare blir det bättre igen

Mvh

Känns som du tar i med tårna. Vad spelar för roll med hårdare lagstiftning och mer övervakning när åklagaren lägger ned fallet trots bevis.

Är man ”streetsmart” och har 40K i näven så får man se till att man kan freda sig. Antingen så möts man inne i polisstationen eller så har man med sig en jädra massa polare som kan envarsgripa ifall saker går snett. Eller så möts man inte upp och kör via Tradera. Å andra sidan har jag rötter från ett annat land. Men Sverige är ju fredligt som sagt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Vissa brott verka fortfarande löna sig fast de inte borde göra det..

Rätt sjukt ändå när man tänker efter: blir som i filmer när olika bovar ska byta stulna stålar mot stulet gods.

Jag vet iaf då vad jag ska rösta på även om jag INTE tror det kmr göra en skillnad öht!

Gräver man djupare så killgissar jag de ökade klyftorna och bristen på uppklarning av brott som gör att folk gör sånt. Gör de fattiga riktiga fattiga så ska ni se att hungriga vargar jagar bäst.

Permalänk
Medlem

Man tar potentiella köpares telefonnummer innan och kontrollerar identiteten på swish innan träff.
Ganska vidrigt och inte känna sympati för att de eventuellt är en scalper.

Permalänk
Medlem

Tragisk utveckling i detta Svea Rike!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Slår mig nu att för lite dyrare grejer kanske det är bättre att skicka med post oavsett om man bor i samma stad eller ej. Dock känns Sweclockers rätt säkert iaf tillsvidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Mobiltelefoner är spårsändare som en konsekvens av deras naturliga funktion. Grafikkort har varken radiosändare, gps-mottagare, eller batteri.

Var det inte precis på tapeten att webläsare kan spåra unika grafikkort?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Gräver man djupare så killgissar jag de ökade klyftorna och bristen på uppklarning av brott som gör att folk gör sånt. Gör de fattiga riktiga fattiga så ska ni se att hungriga vargar jagar bäst.

Högst troligt gör man det man TROR att man kommer undan med. Studier visar att människor som TROR att de kan fuska i ett läge och komma undan med det är mer benägna att fuska än personer som inte tror att de kan fuska och komma undan med det.

Eller ännu simplare: du rånar hellre en gammal/svag person än en stor och stark person. Ena är du säker på att du kan råna men inte helt säker på andra.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Testpilot

Därför jag alltid gör fysiska affärer hemma hos mig, där jag har både övervakningsutrustning och överfallslarm (med mer) installerat. Alternativt är möte på centralstationen det enda offentliga stället jag godtar att mötas på, där finns kameror och gott med folk i rörelse, oftast ordningsvakter på plats också.

Nu är risken mest troligen lägre att bli rånad i person, än att exempelvis bli lurad på nätet, men tar inga risker med att råka ut för fysisk skada utöver att förlora ekonomiskt kapital.

Kan man inte mötas på en offentlig plats med kameraövervakning likt en centralstation, tågstation eller dylikt. Då bör man åtminstone ha med sig en till person för träffen, och ändå försöka mötas upp på en befolkad plats. Gäller att ta hand om sig, även om risken är låg finns den ändå där, och är helt klart en trend som är på uppsvingen just nu.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Ett generellt råd kan vara att inte genomföra försäljningar i hemmet. Bättre att mötas på en offentlig plats som ett köpcentrum eller liknande. Tråkigt att det ska behöva vara så men man vet aldrig. Att sälja till gamla SweClockers medlemmar i hemmet tror jag inte är någon större fara. Men att bjuda in en okänd främling från tradera eller liknande skulle jag undvika.

Permalänk
Medlem

En person säljer 2 st grafikkort.
Två personer anser att det är värt att begå brott och hot för att inte betala för grafikkorten.

Då är det en stor chans att grafikkorten är värda mycket (senaste generationen) OCH att det säljs av en scalper.
Men självklart behöver det inte vara sant för det.

Oavsett är det en tråkig händelse som inte bör ha inträffat.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Just det att en kniv är inblandad i det hela tycker jag eliminerar all potentiell skadeglädje om detta nu faktiskt är en scalper.

Skrivet av AplAy:

Högst troligt gör man det man TROR att man kommer undan med. Studier visar att människor som TROR att de kan fuska i ett läge och komma undan med det är mer benägna att fuska än personer som inte tror att de kan fuska och komma undan med det.

[...]

Jo, och i andra nyheter: folk som tror de kommer överleva falskärmshoppning är mer benägna att hoppa fallskärm än de som inte tror de kommer överleva 😁

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Önskar att det fanns ett företag i Sverige man kunde sälja sina datordelar till, för lite mindre än marknadsvärde förståss, och så sålde dem det vidare sen, typ som jag gör med mina Apple produkter till Mtorget. Så jäkla smidigt och tryggt att sälja dem på det viset. Visst man får lite mindre betalt men det är värt det för att slippa strula eller bli knivhotad av köparen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Därför jag alltid gör fysiska affärer hemma hos mig, där jag har både övervakningsutrustning och överfallslarm (med mer) installerat. Alternativt är möte på centralstationen det enda offentliga stället jag godtar att mötas på, där finns kameror och gott med folk i rörelse, oftast ordningsvakter på plats också.

Nu är risken mest troligen lägre att bli rånad i person, än att exempelvis bli lurad på nätet, men tar inga risker med att råka ut för fysisk skada utöver att förlora ekonomiskt kapital.

Kan man inte mötas på en offentlig plats med kameraövervakning likt en centralstation, tågstation eller dylikt. Då bör man åtminstone ha med sig en till person för träffen, och ändå försöka mötas upp på en befolkad plats. Gäller att ta hand om sig, även om risken är låg finns den ändå där, och är helt klart en trend som är på uppsvingen just nu.

Säger du dessutom till vakterna att du har bestämt träff över en dyr produkt och att du vill ha dom nära så går de garanterat med på det. Ordningsvakter är inte "låtsaspoliser", de är hyggligt folk.

Själv hittade jag en handväska på tåget med telefon och 20k i cash. Bestämde träff på stationen för återlämning och hade vakterna där ifall nåt skulle hända.

Permalänk

Jag vill inte dra alla gamers över en kant men jag blev inte förvånad.. *Jag försökte vara ironisk*

Jag ser inget speciellt med detta mer än att det just var en datorkomponent som var lite ovanligt.

Jag själv säljer aldrig begagnade datorprylar till okända av flera anledningar.
1: Datasäkerhet. Vilken utrustning är riskabelt att sälja gammal? Och vops försvinner de mesta datorprylar som jag skulle sälja.
2: Vad är värdet på prylen efter? Jag brukar köra tills prylarna är riktigt gamla. Jag är inte intresserad av att lägga ner mycket tid för en struntsumma. Det tar tid att åka till en publik ställe.
3: Risk med strul efteråt. Såklart att även den bästa prylen kan ha defekter när man sålde den, men orka supporta någon med dens strul. Det tar värdefull fritid som jag har för lite av.

Att sälja datorprylar till en mellanhand skulle göra vissa saker mer intressant. Samtidigt vad har jag för datorpryl att sälja? En gammal router som jag kanske får 50kr för. Och då är frågan vilken data kan finnas på denna router? Nej, jag kasserar den hellre och förlorar 50kr.

*edit*
Angående hjälp folk med datorer. Så p.g.a. av en gentjänst skulle jag hjälpa en släkting med dens gamla laptop som var lite slö. Jag fakturerade då kunder över 1500kr/h för min tekniska support. Och vad hade släktingen, en gammal laptop långt över 10år gammal, kanske värd 200kr. Denna ville släktingen att jag skulle blåsa rent, kanske ett arbete som tar 5h, d.v.s med min normaltaxa kostar 7500kr för enbart arbete.

Så nej till support av gammalt skräp som jag säljer.

Permalänk
Musikälskare

Ska snart sälja av lite grejer som blev över i flytten, sverige har blivit ett land där man måste tänka två gånger nu mera.

Kommer att ha minst en annan person med mig om det blir tal om köp och säljer inte till vem som helst oavsett om det blir en snabb försäljning.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tkr generellt det är rätt skönt o bjuda folk till min hemadress när jag säljer något snarare än att träffas på någon random plats även om det skulle vara centralen.

Det ger mig ett lugn att jag inte behöver gå runt med dyra prylar på stan först o främst. Samt att jag kan lägga ett öga från fönstret eller liknande innan. Bor man på en stor o central gata som mig och gör affären under dagtid så känns det ytterligare bättre. Jag gör även tydligt att alla betalningar sker med Swish redan innan vi träffas. Det sorterar också bort en del skumrasker. I dagens samhälle är det tyvärr ett bra verktyg att sortera bort skumtyper genom att välja bort kontanter

Men ett av de viktigaste stegen handlar om att faktiskt ringa och växla ett antal meningar med köparen/säljaren innan man möts upp så man får en känsla om huruvida personen är seriös. Finns såklart inga garantier via telefonen. Men vid minsta tveksamhet så brukar iallafall jag backa ur. Det finns oftast andra köpare!

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Det här är väldigt ovanligt men eftersom det är med i nyheterna förstoras problematiken. Flera tusentals grafikkort har bytt ägare de senaste månaderna. Det ska inte tolkas som ett tecken på att Sverige håller på att gå under. Vissa här är lite väl dramatiska tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det här är väldigt ovanligt men eftersom det är med i nyheterna förstoras problematiken. Flera tusentals grafikkort har bytt ägare de senaste månaderna. Det ska inte tolkas som ett tecken på att Sverige håller på att gå under tycker jag. Vissa här är lite väl dramatiska

Nu är jag nog väldigt fördomsfull i detta uttalande

Men tror få rånas på grafikkort pga att få "kriminella" är nördiga nog att förstå värdet av grafikkort som stöldgods!

Vet många som rånas på både plånböcker o klockor osv till ett betydligt lägre värde än de 3080-3090s ute på marknaden

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2022/februari/6/06-febr...

Händelsen skedd i Blackeberg.

EDIT: Ska absolut hålla mig borta från Blackeberg ifall jag skulle sälja.

Permalänk
Medlem

Har själv tänkt sälja TVÅgrafikkort i veckan. Mitt gamla 1660super samt gtx 970.
Är jag också scalper då? :/

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av pine-orange:

Det här är väldigt ovanligt men eftersom det är med i nyheterna förstoras problematiken. Flera tusentals grafikkort har bytt ägare de senaste månaderna. Det ska inte tolkas som ett tecken på att Sverige håller på att gå under. Vissa här är lite väl dramatiska tycker jag

I droppe i havet på hur den kriminella världen har växt fram utan någon hejd dom senaste åren, är inte dramatisk då det har blivit vardag och allmänheten börjar bli avtrubbad på riktigt imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skäggig legend

Jag tror jag byter min sign.

Men det är klart, vill r*vhattar råna folk - kommer de råna folk.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

Så otroligt obehagligt att läsa.