Installera hårddiskar med data på i en NAS

Permalänk

Installera hårddiskar med data på i en NAS

Hej
Har köpt en Synology DS920+ och undrar om det går att installera hårddiskar när det redan finns data på dem?

Kör en Mac Mini, och har använt min stationära PC som lagringsenhet och vill nu flytta över dem diskarna till NAS:en.
Går det, eller måste dem formateras när man installerar NAS:en?

Sen funderar hur jag ska sätta upp det, tänkte om nån här kan komma med råd hur jag ska tänka.

Är fotograf och filmare. Tanken är, om det flyter på tillräckligt bra, att ha LR-katalogen på en extern ssd-disk och bilderna på NAS:en. På den externa disken kör jag även dem video-projekten som jag jobbar med för närvarande, sen flyttas över till NAS:en när det är klart. Har även en DS220J (eller liknande) som jag använder som backup, den är hemma nu men tänker flytta den till vårt lantställe där jag har fiber också, sen har jag en molnlagring på det också.

Hur skulle ni tänkt med RAID osv, och fördelning av data på diskarna på min nya NAS?

Permalänk

Jag har en DS918+ med 4 diskar 8+8+10+10gb. När jag gjorde första setupen så ville den blåsa hårddisken som satt i för att sedan installera all synology os antar jag.
Sen kör jag med Synology Hybrid Raid (SHR), då kan en disk ge upp och du ska ändå kunna rädda datan.
Detta har funkat felfritt för mig sedan jag köpte den i maj 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Hej
Har köpt en Synology DS920+ och undrar om det går att installera hårddiskar när det redan finns data på dem?

Kör en Mac Mini, och har använt min stationära PC som lagringsenhet och vill nu flytta över dem diskarna till NAS:en.
Går det, eller måste dem formateras när man installerar NAS:en?

Sen funderar hur jag ska sätta upp det, tänkte om nån här kan komma med råd hur jag ska tänka.

Är fotograf och filmare. Tanken är, om det flyter på tillräckligt bra, att ha LR-katalogen på en extern ssd-disk och bilderna på NAS:en. På den externa disken kör jag även dem video-projekten som jag jobbar med för närvarande, sen flyttas över till NAS:en när det är klart. Har även en DS220J (eller liknande) som jag använder som backup, den är hemma nu men tänker flytta den till vårt lantställe där jag har fiber också, sen har jag en molnlagring på det också.

Hur skulle ni tänkt med RAID osv, och fördelning av data på diskarna på min nya NAS?

Synology gillar inte när det redan finns partitioner på en disk du stoppar i.
Den vill använda hela disken för sina egna saker.
Den skall däremot inte rensa disken automatiskt.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Synology gillar inte när det redan finns partitioner på en disk du stoppar i.
Den vill använda hela disken för sina egna saker.
Den skall däremot inte rensa disken automatiskt.

Så bäst är att installera en ny fräsch disk, och sen kopiera över bilder och video?

Permalänk
Medlem

Japp, man riskerar aldrig medias innehåll genom att sätta i en NAS om man inte har fullgod kopia/backup på all data på mediat.

NAS vill ha sin egna filsystem på disken och idag kan det vara ext4 eller BTRFS via mdadm-RAID eller LVM. - är disken från windows så fungerar inget av det och därför blåses disken och man börja på ny kula från början.

Permalänk

Om jag nu installerar min nya NAS med nya diskar, går det att synka den mot min andra Synology NAS utan att behöva rensa den också? Kan den känna av skillnaderna bara? Om jag flyttar den till ett annat nätverk, är det besvärligt att sätta upp det?

Permalänk
Medlem

Framgick inte om din andra nas redan har diskar och rullar. Men ja, du kan synka mot den.

https://www.synology.com/en-global/dsm/solution/data_backup
läs under "Step 2 - Back up your NAS to another destination"

Du kan göra första backupen lokalt och sen flytta den till annan ort.

Om du startar en ny raid rekommenderar jag starkt SHR, BTRFS och "enable data checksum and advance data integrity" detta är saker du inte kan ändra i efterhand och enligt mig borde vara tydligare med fördelarna för dem.

Ang din original fråga. Jag tänkte köra som du säger. Men det sluta med att jag kör "årets" projekt på min interna nvme och sen flyttar äldre projekt till NASen. Lokal nvme mot 1GbE märktes för mycket tyckte jag.

Permalänk
Skrivet av varget:

Framgick inte om din andra nas redan har diskar och rullar. Men jag du kan synka mot den.

https://www.synology.com/en-global/dsm/solution/data_backup
läs under "Step 2 - Back up your NAS to another destination"

Du kan göra första backupen lokalt och sen flytta den till annan ort.

Tack, jo jag har diskar som redan är uppe och snurrar med all media redan.
Om du startar en ny raid rekommenderar jag starkt SHR, BTRFS och "enable data checksum and advance data integrity" detta är saker du inte kan ändra i efterhand och enligt mig borde vara tydligare med fördelarna för dem.

Skrivet av varget:

Ang din original fråga. Jag tänkte köra som du säger. Men det sluta med att jag kör "årets" projekt på min interna nvme och sen flyttar äldre projekt till NASen. Lokal nvme mot 1GbE märktes för mycket tyckte jag.

Ok, så det går för segt alltså?
Jag har bara 256 GB på min Mac Mini som intern ssd. Men då är frågan om jag ska köra bilderna på en vanlig 3.5" i ett hårddiskkabinett och fortsätta med mina video-projekt på min SSD. Någon som har nåt tips på ett kabinett som stöder både 2.5 och 3.5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Ok, så det går för segt alltså?
Jag har bara 256 GB på min Mac Mini som intern ssd. Men då är frågan om jag ska köra bilderna på en vanlig 3.5" i ett hårddiskkabinett och fortsätta med mina video-projekt på min SSD. Någon som har nåt tips på ett kabinett som stöder både 2.5 och 3.5?

Om du redan köpt sakerna kan du alltid testa. Personligen är jag hobbyfotograf så du kanske behöver mycket mer utrymme för senaste projekten. Men annars köp en nvme disk och usb enclosure

typ
https://www.webhallen.com/se/product/309106-Asus-ROG-Strix-Ar...
https://www.webhallen.com/se/product/336853-Kingston-NV1-M-2-...

så har du en disk till LR-katalogen och de senaste projekten

Men testa först och se om du tycker att det funkar

Permalänk
Skrivet av varget:

Om du startar en ny raid rekommenderar jag starkt SHR, BTRFS och "enable data checksum and advance data integrity" detta är saker du inte kan ändra i efterhand och enligt mig borde vara tydligare med fördelarna för dem.

Beroende lite på hur jag gör nu, men om jag ändå har mina filer på en annan disk och gör backup:er till nasen som i sin tur synkar mot den andra nasen, plus Crashplan som molnlagring på det. Vad vinner jag då på att köra raid överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Beroende lite på hur jag gör nu, men om jag ändå har mina filer på en annan disk och gör backup:er till nasen som i sin tur synkar mot den andra nasen, plus Crashplan som molnlagring på det. Vad vinner jag då på att köra raid överhuvudtaget?

Upp tid, kanske ganska irrelevant som privatperson. Men om en disk skulle gå sönder så funkar ju allt som vanligt och du kan bygga om raiden och jobba vidare under ombyggnaden som inget hänt. Att återställa från backup tar tid och du kan inte jobba förens det är klart.

edit: plus att du kan skapa större volymer så du slipper ha flera shares när en hårddisk inte räcker till längre

Permalänk
Skrivet av varget:

Upp tid, kanske ganska irrelevant som privatperson. Men om en disk skulle gå sönder så funkar ju allt som vanligt och du kan bygga om raiden och jobba vidare under ombyggnaden som inget hänt. Att återställa från backup tar tid och du kan inte jobba förens det är klart.

edit: plus att du kan skapa större volymer så du slipper ha flera shares när en hårddisk inte räcker till längre

Har inte hårddiskar till raid som det är nu, kan man sätta in fler hårddiskar i efterhand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Har inte hårddiskar till raid som det är nu, kan man sätta in fler hårddiskar i efterhand?

Japp.
Du får upp en wizard när du pluttar i fler diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunnargren:

Har inte hårddiskar till raid som det är nu, kan man sätta in fler hårddiskar i efterhand?

Precis därför jag rekommenderar SHR, du kan köra en disk i dag men i framtiden kan du lägga till fler och även i olika storlekar.

Se https://kb.synology.com/sv-se/DSM/tutorial/What_is_Synology_H...

Permalänk
Skrivet av varget:

Precis därför jag rekommenderar SHR, du kan köra en disk i dag men i framtiden kan du lägga till fler och även i olika storlekar.

Se https://kb.synology.com/sv-se/DSM/tutorial/What_is_Synology_H...

Tack, nu har jag läst på om SHR, ser vettigt ut. Förut har jag använt olika diskar för video och bilder. Är det bättre att slå ihop alla diskar och köra SHR och skapa två volymer, en för video och en för bilderna? Eller är det bättre att köra två pooler?