Google lanserar Chromebook reparationsprogram för studenter

Permalänk
Melding Plague

Google lanserar Chromebook reparationsprogram för studenter

Reparationshandböcker görs tillgängliga för ett flertal Chromebooks som säljs till skolor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den student som kommer reparera sin Chromebook kan man nog räkna på sin högra hand.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det största problemet med Chromebooks till skolor just nu skulle jag säga är att det är väldigt osmidigt ifall du vill köra ett annat operativsystem på dem.
Chromebooks har ofta en end of life på 5 år och det är egentligen inget fel på hårdvaran då, dock så känns det som att mjukvaran blir obekväm när man är påtvingad ChromeOS som inte får säkerhetsuppdateringar och klagar på detta.
Hade man kunnat byta över till tillexempel Ubuntu på ett smidigt sätt så skulle inte detta varit ett problem.

Priset för batterier är också oförskämt dyrt.
Vi lyckades köpa batterier för typ 350Kr från supporten för några år sedan, men butikerna vill väl ha 750Kr eller mer, vilket är svårt att motivera på en enhet som har några år på nacken.
Batteribytet i sig är dock väldigt smidigt.

Riktigt mycket E-skrot i onödan blir det :/

Permalänk
Medlem

@Fearnox Verkar som om några utav tillverkarna håller med, för dom prioriterar att tillverka Windows datorer istället för Chromebooks just nu.
https://arstechnica.com/gadgets/2022/02/chromebook-supply-tig...

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag tycker detta är ett steg i rätt riktning. Sen kan man tycka vad man vill om hur många som kommer göra det. Det är tacksamt och enkelt att cyniskt vifta bort initiativ som dessa som meningslösa på grund utav att Chromebook har en försvinnande liten påverkan på industrin som helhet men om detta gör att de som har mer av kakan följer efter så rör vi oss äntligen åt rätt håll.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jobbar med bland annat Chromebooks till skolor där felsökning och reparation ingår.

Jag kan inte någonstans rekommendera det över en okej PC, milt sagt. Även om PC är dyrare i inköp så får man det tillbaka ganska snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jobbar med bland annat Chromebooks till skolor där felsökning och reparation ingår.

Jag kan inte någonstans rekommendera det över en okej PC, milt sagt. Även om PC är dyrare i inköp så får man det tillbaka ganska snabbt.

Man bör se det som en högpresterande iPad med tangentbord. iPad borde förbjudas på skolor.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Utveckling tar tid.
En "bra" laptop i detta fall Chromebook bör ha 8GB minne 64 GB lagring, Fullhd och sedan inte en superslö cpu.
Problemet har hittills har varit att dessa har varit kostsamma, men det börjar komma: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt... (cpun kunde vara lite snabbare)
Och sedan gäller det att få produkten att hålla. Där jag är för att EU ska se över batterier i elartiklar. Jag själv köpte för ett tag sedan en handdammsugare för under 1000kr på rea. Batteriet till denna var dåligt, underdimensionerat redan från första början. Nå ett nytt batteri från tillverkaren kostar över 1000kr. Så gissa hur denna snart kommer lagas?

Detta blir en politisk diskussion utanför tråden. Men ett problem är olika displayer och batterier som är svårt att få tag på.
Där detta problem på mobiltelefoner ofta löses genom så extremt många har samma. Skitsamma om Samsung/Apple tar mycket betalt för ett originalbatteri, har man köpt en modell som är superpopulär så kommer mobilreparatörer ha grejorna hemma.

*edit*
Just steget upp till fullhd tycker jag är stort. Hur mycket som helst är anpassat för fullhd och man kan få problem med att ha lägre. Tvärtom finns det ibland problem med att ha högre upplösning. Poängen jag försöker framföra är att om alla Chromebooks bara får vettig fullhd, så har de en skärm som utan problem rent teknikmässigt duger åt användarna av budgetdatorer de närmsta 10åren. Till viss del tror jag 8GB ram och 64GB mme kan hålla länge för en student på en datorer som man "ej kör något på".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och sedan gäller det att få produkten att hålla. Där jag är för att EU ska se över batterier i elartiklar. Jag själv köpte för ett tag sedan en handdammsugare för under 1000kr på rea. Batteriet till denna var dåligt, underdimensionerat redan från första början. Nå ett nytt batteri från tillverkaren kostar över 1000kr. Så gissa hur denna snart kommer lagas?

Detta blir en politisk diskussion utanför tråden. Men ett problem är olika displayer och batterier som är svårt att få tag på.
Där detta problem på mobiltelefoner ofta löses genom så extremt många har samma. Skitsamma om Samsung/Apple tar mycket betalt för ett originalbatteri, har man köpt en modell som är superpopulär så kommer mobilreparatörer ha grejorna hemma.

Just batterier borde vara en sån grej där slutanvändaren borde kunna byta ut dom på fler prylar vi har. Det var ju inte precis ovanligt på varken telefon eller bärbara datorer för 10 år sedan, nu finns det knappt några modeller det går på, utan att öppna upp dom, vilket i många fall skadar dom.
Köpte en ny laddbar dammsugare från LG som kom med två batterier och dom är jättelätta att byta, plus att ett kan laddas medans man använder den. Hade helt glömt bort hur praktiskt sånt är.

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet tycker jag som jobbar på skola. Har idag Ipads men kommer att bytas ut mot just chromebooks i år. Kommer nog att uppskattas om man kan byta delar själv utan att garanti mm bryts. Däremot måste det vara kostnadseffektivt annars är det ingen ide.

Ni som klagar och säger att det är mycket bättre med andra OS förstår nog inte hur pass bra chromebooks fungerar för f-9 skolor om man jämför med alla problem som windows/macos/linux medför. Sedan är i snitt en chromebook också billigare när det kommer till elev varianterna.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag tycker detta är ett steg i rätt riktning. Sen kan man tycka vad man vill om hur många som kommer göra det. Det är tacksamt och enkelt att cyniskt vifta bort initiativ som dessa som meningslösa på grund utav att Chromebook har en försvinnande liten påverkan på industrin som helhet men om detta gör att de som har mer av kakan följer efter så rör vi oss äntligen åt rätt håll.

Jepp. Någonstans måste man om inte annat börja.

Folkets miljömedvetenhet har ökat storligen sedan den där grejen att göra prylarna inbrottssäkra och svåra att reparera blev mer eller mindre standardmässig. Förhoppningsvis är tiden mogen för att rätten att reparera skulle kunna bli ett säljargument på riktigt. Får för mig att problemet nu egentligen är att ingen satt bollen i rullning. Konsumenterna har vant sig vid att det inte går att reparera, och inte tänkt tanken att det faktiskt skulle kunna vara på något annat vis.

Det är i övrigt till och med ett problem professionellt numera. Jobbar i shipping, och det kan ta månader att få ombord ersättningsprylar även till mer eller mindre driftkritisk utrustning. Vidare har en båt betydligt längre ekonomisk livslängd än utrustningen som sitter i den, det kan ibland helt enkelt vara omöjligt att få tag på ersättare som passar rakt av, att reparera kan vara enda rimliga alternativet.

Det har över åren blivit svårare och svårare att hitta grejer där dokumentation typ servicemanualer, reservdelslistor, etc. finns lätt tillgängliga. Det vore väldigt trevligt om trenden vänder, börjar det i konsumentsegmentet lär det också smitta av sig till proffssegmentet också förr eller senare.

Det finns dock exempel på motsatsen. Behöver inte dra hela storyn, men hittade till och med mönsterkortsmallar och komponentförteckningar för I/O-korten i Valmets dokumentation till automationssystemet Damatic XDi för ett tag sedan. Precis allt man kan tänkas behöva veta för felsökning och reparationer i fält finns med. Förvisso 90-talsgrejer, så kan inte säga nåt om hur det ser ut i dokumentationen till deras nyare system, men ja, det räddade mig den gången i alla fall. Blev inte så lite glad på dem

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jobbar med bland annat Chromebooks till skolor där felsökning och reparation ingår.

Jag kan inte någonstans rekommendera det över en okej PC, milt sagt. Även om PC är dyrare i inköp så får man det tillbaka ganska snabbt.

Samtidigt har jag hört att många företag går över till Chromebook bara för att de är säkrare. Då främst mot ransomware. Exempelvis Nordic Choice gjorde detta nyligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Samtidigt har jag hört att många företag går över till Chromebook bara för att de är säkrare. Då främst mot ransomware. Exempelvis Nordic Choice gjorde detta nyligen.

Finns det några faktiska belägg för att de skulle vara säkrare?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Finns det några faktiska belägg för att de skulle vara säkrare?

Vad jag har hört så finns det åtminstone inga kända ransomware-attacker mot företag med chromebooks. Det kanske kan kommas att ändras om fler företag hakar på trenden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad jag har hört så finns det åtminstone inga kända ransomware-attacker mot företag med chromebooks. Det kanske kan kommas att ändras om fler företag hakar på trenden.

Att det inte finns attacker betyder ju inte att operativsystemet är säkrare men då förstår jag hur de som byter tänker.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av kaput:

Jepp. Någonstans måste man om inte annat börja.

Folkets miljömedvetenhet har ökat storligen sedan den där grejen att göra prylarna inbrottssäkra och svåra att reparera blev mer eller mindre standardmässig. Förhoppningsvis är tiden mogen för att rätten att reparera skulle kunna bli ett säljargument på riktigt. Får för mig att problemet nu egentligen är att ingen satt bollen i rullning. Konsumenterna har vant sig vid att det inte går att reparera, och inte tänkt tanken att det faktiskt skulle kunna vara på något annat vis.

Det är i övrigt till och med ett problem professionellt numera. Jobbar i shipping, och det kan ta månader att få ombord ersättningsprylar även till mer eller mindre driftkritisk utrustning. Vidare har en båt betydligt längre ekonomisk livslängd än utrustningen som sitter i den, det kan ibland helt enkelt vara omöjligt att få tag på ersättare som passar rakt av, att reparera kan vara enda rimliga alternativet.

Det har över åren blivit svårare och svårare att hitta grejer där dokumentation typ servicemanualer, reservdelslistor, etc. finns lätt tillgängliga. Det vore väldigt trevligt om trenden vänder, börjar det i konsumentsegmentet lär det också smitta av sig till proffssegmentet också förr eller senare.

Det finns dock exempel på motsatsen. Behöver inte dra hela storyn, men hittade till och med mönsterkortsmallar och komponentförteckningar för I/O-korten i Valmets dokumentation till automationssystemet Damatic XDi för ett tag sedan. Precis allt man kan tänkas behöva veta för felsökning och reparationer i fält finns med. Förvisso 90-talsgrejer, så kan inte säga nåt om hur det ser ut i dokumentationen till deras nyare system, men ja, det räddade mig den gången i alla fall. Blev inte så lite glad på dem

Väldigt klokt inlägg i denna debatten och jag kan inte mer än att hålla med dig. Att värna resurser är att underhålla och reparera. När tekniken är obsolet, som i fallet med en Chromebook så gör också det faktum att det är lätt att plocka isär att det även leder till att lättare återvinna saker och ting.

Jag tycker man ska se det stora perspektivet här. Poängen är inte att en Chromebook är skit och meningslös att reparera.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Väldigt klokt inlägg i denna debatten och jag kan inte mer än att hålla med dig. Att värna resurser är att underhålla och reparera. När tekniken är obsolet, som i fallet med en Chromebook så gör också det faktum att det är lätt att plocka isär att det även leder till att lättare återvinna saker och ting.

Jag tycker man ska se det stora perspektivet här. Poängen är inte att en Chromebook är skit och meningslös att reparera.

Nej, precis.

Tror det viktigaste till en början är att det blir allmänt känt att det går att designa elektronikprodukter som kan repareras. Det kommer generera krav från konsumentbasen. Det spelar liksom ingen roll om bara en minimal andel av befolkningen sedan klarar av det eller gör det i praktiken initialt.

När det väl är gemene mans kunskap, blir det väldigt svårt för företag som medvetet konstruerar sina produkter så de inte går/är onödigt svåra att reparera, att hävda något alls om hållbarhet och miljö i sin marknadsföring. Den enkla frågan "varför tillverkar ni grejor som inte går att reparera då?" sablar ner allt bullshittande på den fronten totalt.

På sikt får man sedan hoppas att det blir en växande trend att faktiskt reparera prylar istället för att byta ut dem. Jag tror det har potential, får för mig att det där med miljötänk fått fäste i den berömda folksjälen på riktigt. Det handlar nog mest om att skapa rutin och vana i den specifika kategorin nu.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!