Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung lanserar Galaxy S22 med Radeon-grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

fy så dyra, minsta är 9500 spänn... sanslöst.... köpte en oneplus nord 2 för 3900 istället.. då får man 4500mah batteri och ändå hyffsad prestanda och kamera osv.. fattar inte vem köper dom dära telefonerna till såna ockerpriser...

Vi gör olika val i livet. Själv skulle jag hellre lagt de pengarna på ett Nvidia 3080 om vi hade haft normala priser i en normal värld.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Vi gör olika val i livet. Själv skulle jag hellre lagt de pengarna på ett Nvidia 3080 om vi hade haft normala priser i en normal värld.

Det är sant, man prioriterar olika. Jag har svårt att se att jag skulle köpa ett grafikkort för över 1000kr, men det är möjligt att jag ändrar mig om barnen blir riktiga gamers.

Dock kommer man väldigt långt med en 3000/4000-kr mobil.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden från S21 förutom AMD GPU?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av SlemRune:

Alla telefoner som släpps varje år har blivit telefonernas motsvarighet till FIFA. Samma skit med minimala ändringar och mycket högre prislapp. Jag förstår att de vill ha in sina pengar men jag önskar att konsumenterna låg lite lågt och tvingade tillverkarna att släppa en telefon vartannat år istället som verkligen känns som en uppgradering.

Som det är nu känner man väl knappt någon skillnad när man hoppar över en telefon ett år eller två.

Och samma sak gäller även Volvo. De borde lansera en bilmodell vartannat år.
Nej det är bra att de uppdaterar mobilerna och allt annat som tv, bil, cpuer etc ofta. Men det betyder inte att folk behöver byta varje år. Och jag tror den tiden är borta.
För den stora skaran otekniska personer så ser det igen större skillnad på mobilerna och det blir då ingen vits att byta.

Jag själv tycker samsungs S serie är riktigt dyr, men all har vi olika smaker. Många som mig väljer då bara Samsungs A serie. Och vops så är det för en själv ett icke problem att S serien är dyr. Sedan kan man även tycka A serien är dyr, men då kan man välja ett annat märke.

Så klaga på höga priser på standardmobiler inom android tycker jag är fel då man har en valfrihet. Det blir lite som att klaga på priset på kobe file. När man själv kan gå ner och köpa dansk grisfile om det ej passar. Inte samma sak, det finns alternativ i olika prisklasser.

Permalänk
Medlem

S22 med 256gb ser okej ut, men jag behöver hörlursuttag. Börjar också tröttna på Samsungs bloatware och smygreklam.

Har inte behov av ny mobil för närvarande, men blir ändå besviken att man ska behöva betala premium-priser och få färre funktioner än en mobil de släppte för 4 år sedan. Saknar 3,5mm uttag, LED för notifikationer, SD-kortsläsare och skärm utan hål. Det följer inte ens med en laddare till eländet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Är tveksam om denna kommer vara snabbare än iPhone, iPhone har alltid legat 3-4 år före i hastigheter mot androids telefoner. Men vem vet kanske har de kommit ikapp nu.

Njaee https://www.youtube.com/watch?v=B4-Rry1fYW4 Iphone och Samsung ligger här ganska exakt lika. AMD RDNA kommer nog visa vingarna i spel i första hand, och ge lite boost på Facebook osv.

Man får skilja på snabbheten på grafiken och snabbheten på systemet i sig där Iphone legat i topp länge.
Skall bli intressant att se hur riktiga tester kommer visa sig.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

S22 med 256gb ser okej ut, men jag behöver hörlursuttag. Börjar också tröttna på Samsungs bloatware och smygreklam.

Har inte behov av ny mobil för närvarande, men blir ändå besviken att man ska behöva betala premium-priser och få färre funktioner än en mobil de släppte för 4 år sedan. Saknar 3,5mm uttag, LED för notifikationer, SD-kortsläsare och skärm utan hål. Det följer inte ens med en laddare till eländet.

Vilken smygreklam menar du Samsung har?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Nope hänger inte med. Stod nått om det i texten.

Vet vi när de går att köpa? Kanske är blind men hittade inte det i texten.

Lär väl komma vid releasen, misstänker att det är likadan laddare som för S21.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Nope hänger inte med. Stod nått om det i texten.

Vet vi när de går att köpa? Kanske är blind men hittade inte det i texten.

Förbokade mobiler börjar levereras 23/2 enligt min operatör. Om det går att köpa i butikerna vid det datumet framgår dock inte.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag va sugen på S22, men den va dyrare än väntat med mindre batteri än väntat. Och fortfarande inget hörlursuttag. Kan säga direkt att det inte blir nåt köp av den här.

Visa signatur
Permalänk
Datavetare
Skrivet av KingCobra:

Njaee https://www.youtube.com/watch?v=B4-Rry1fYW4 Iphone och Samsung ligger här ganska exakt lika. AMD RDNA kommer nog visa vingarna i spel i första hand, och ge lite boost på Facebook osv.

Man får skilja på snabbheten på grafiken och snabbheten på systemet i sig där Iphone legat i topp länge.
Skall bli intressant att se hur riktiga tester kommer visa sig.

”Snabbheten” i det mesta utanför krävande 3D-spel beror nästan uteslutande på CPU-kraften.

Nu får man vänta till officiella tester kommer ut, men har hittat ut en hel del Exynos 2200 resultat i GB5 databasen. Det ser inte speciellt roligt ut där, mycket pekar på att Cortex X2 är en sidouppgradering från förra årets Cortex X1 så pass mycket att Exynos 2200 ser ut att vara något långsammare än förra årets Snapdragon, vilken i sin tur är ungefär lika snabb som Apple A12 (så 2018 års Iphone).

GB5 har bara en ”Compute” benchmarks för GPUer, d.v.s. GPGPU. Finns lite läckta siffror där också, är de representativa hamnar Exynos mellan A13 och A14 (närmare den senare). GPU-delen i A15 (IPhone 13) är ~30 % snabbare än GPU-delen i A14.

Enligt GB5 är GPU i Exynos 2200 bara klockad till 555 MHz, lite oklart om det är 6 eller 8 CU. Det lägger beräkningskraften på mellan 0,4 TFLOPS till 0,6 TFLOPS, vilket är i samma nivå som t.ex. Nintendo Switch. Problemet är att Apple A15 ligger väsentligt mycket högre, peak-kapacitet där är ~1,2 TFLOPS (mini och IPhone 13) samt ~1,5 TFLOPS (IPhone 13 Pro / Max).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

fy så dyra, minsta är 9500 spänn... sanslöst.... köpte en oneplus nord 2 för 3900 istället.. då får man 4500mah batteri och ändå hyffsad prestanda och kamera osv.. fattar inte vem köper dom dära telefonerna till såna ockerpriser...

Jag gör det Jag spenderar säkert 100k per år på elektronik, för det är min hobby och jag tycker det är kul.

Permalänk
Medlem

Får inte ihop ditt pris

Skrivet av organics:

Blev ett köp. 9828:- blev notan för mig för Ultra med 12GB/256GB hos comviq efter inbytes-rabatten (hade en gammal S7 som samlat damm i 3 år) sen ingår ju deras buds pro-lurar som ändå kostar 1300:- vilket passar mig bra då laddfodralet till mina gamla buds börjat ta en del stryk efter att ha legat i jobb-byxorna i ett par år.
Blir min 4:e galaxy-lur nu så får hoppas den levererar. 🙂
Har tidigare haft S2, S4, S7+ och nu senast S9+ som faktiskt varit fenomenal och hållt bra i 3.5 år.

Hej

Sitter och testar lite men kommer inte ner till några 9828 kr. Menar du att abonnemangets totalkostnad slutar på 9828 med samsung s22 ultra 256 gb? Kommer inte i närheten av det trots att jag byter in en s9 i fint skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det kändes faktiskt lite. En sådan här telefon ska klara att uppdateras i alla fall 5 år. 3 år är väldigt lite när utvecklingen på mobiler stagnerat på det sättet det har.

Finns ingen telefon, varken android eller ios som får 5 års OS uppdatering med ALLA FUNKTIONER!
På android så stödjer telefonen alla nya funktioner med ny OS version.
På ios får man gräva och läsa det finstilta vilka funktioner stödjs eller ej.
Scrolla längst ner och läs alla punkter.

https://www.apple.com/ios/ios-15/features/

Företag tjänar inga pengar om folk stannar på en 5 års mobil utan bry sig om att köpa nytt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ingen annan som känner sig trött/mättad på telefoner?
Känns som en telefon som är snart 5 år gammal bör vara tillräckligt bra för de flesta.
Med reservation för de som vill ha en riktigt bra kamera eller spelar krävande spel. Kanske är fler än jag tror? jag känner ingen.
Tappat intresset helt för telefoner.

Håller med. Min nuvarande telefon är en iPhone i 11-serien, min förra var från 6-serien. Räknar med att ha kvar min telefon i flera år framöver.

Skrivet av XPerion:

...
Företag tjänar inga pengar om folk stannar på en 5 års mobil utan bry sig om att köpa nytt.

Viva la miljötänk. Hoppas trycket från vettiga människor får företag att tänka om.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XPerion:

Finns ingen telefon, varken android eller ios som får 5 års OS uppdatering med ALLA FUNKTIONER!
På android så stödjer telefonen alla nya funktioner med ny OS version.
På ios får man gräva och läsa det finstilta vilka funktioner stödjs eller ej.
Scrolla längst ner och läs alla punkter.

https://www.apple.com/ios/ios-15/features/

Företag tjänar inga pengar om folk stannar på en 5 års mobil utan bry sig om att köpa nytt.

Jag vet. Det är just det problemet. Varför ska jag scrolla ned och läsa alla punkter?

Permalänk

Äh ...jag behåller min S20 Note Ultra.
Orkar inte byta dessutom är jag nöjd.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fast3xx:

Hej

Sitter och testar lite men kommer inte ner till några 9828 kr. Menar du att abonnemangets totalkostnad slutar på 9828 med samsung s22 ultra 256 gb? Kommer inte i närheten av det trots att jag byter in en s9 i fint skick.

Jag räknar enbart på telefonens totala kostnad. Kostnad för abonnemang hade jag ju fått betala oavsett då jag redan är kund sedan tidigare
Får betala 248:- månaden/3 år för mobilen (9828) 225:- månaden/3 år för abonnemanget. Kanske skulle förtydligat det. Är väl kanske inte så värt om man inte är kund sedan tidigare. Men 473:-/ månaden är oavsett ett bra pris i jämförelse med vad andra operatörer verkar ta.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Finns ingen telefon, varken android eller ios som får 5 års OS uppdatering med ALLA FUNKTIONER!
På android så stödjer telefonen alla nya funktioner med ny OS version.
På ios får man gräva och läsa det finstilta vilka funktioner stödjs eller ej.
Scrolla längst ner och läs alla punkter.

https://www.apple.com/ios/ios-15/features/

Företag tjänar inga pengar om folk stannar på en 5 års mobil utan bry sig om att köpa nytt.

Att stödja alla funktioner är irrelevant, det är direkt teknikhärmande tanke om det skulle vara så att inget nytt får implementeras som ej enkelt går att lägga till på äldre mobiler.
Det konsumenter istället är ute efter är att i praktiken få en mobil som håller i många år. Att ha säkerhetsuppdateringar i många år är jättebra för att höja säkerheten, nya OS till viss del höjer också säkerheten men man får ofta nya funktioner som är roliga men ej så viktiga.

Tillverkare tjänar visst pengar på om företag har kvar sina gamla mobiler, detta gäller framförallt Google och Apple. Då de drar in hur mycket pengar som helst på deras store. Resterande företag så handlar det bara att stärka sitt varumärke och det är inte alls konstigt att minde tillverkare inte vill slösa en massa dyrbar utvecklingstid på en produkt som inte längre säljs.

Dock går produkter standardisera och där kunde EU sätta krav. Så att skitsamma om tillverkaren slutar tillverka batteriet inom kort tid, om batteriet ändå är ett standard batteri. Skitsamma om tillverkaren inte uppdaterar oset om man ändå enkelt kan dra hem ett custom os, som bara fungerar men saknar diverse anpassningar. Där EU borde se till så att de ändå fungerar skapligt.

*edit*
Inte för att dra till med ett dunner kruger argument. Men de flesta Androidmobiler är så snarlika så jag ser inte riktigt problemet med ett custum os utan så mycket passningar om tillverkarna bara får denna press på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av organics:

Jag räknar enbart på telefonens totala kostnad. Kostnad för abonnemang hade jag ju fått betala oavsett då jag redan är kund sedan tidigare
Får betala 248:- månaden/3 år för mobilen (9828) 225:- månaden/3 år för abonnemanget. Kanske skulle förtydligat det. Är väl kanske inte så värt om man inte är kund sedan tidigare. Men 473:-/ månaden är oavsett ett bra pris i jämförelse med vad andra operatörer verkar ta.

Okey, japp. Håller med om att det är relativt prisvärt ändå ja. Har en gammal s7 som inte fungerar som jag får nästan 2000 kr för vid inbyte. Så min totalkostnad för en s22 med abonnemang blir då 10560 kr på 24 månader. Värderar man abonnemanget till ca 3000 kr och earbuds till 1000 kr hamnar telefonens pris på 6500 kr..

Permalänk

Att de lyckats få till sådär jämntjock svart ram runt hela skärmen på S22 tycker jag ser riktigt stiligt ut:

Var ju en tjockare svart del lägst ned innan på S21 vill jag minnas. Jo, det ser så ut:

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

När det gäller mobiltelefonerna Apple CPU vs Exynos 2200 cpu. Så är självklart rätt prestandatest att dra in Exsi på telefonen. Sedan drar man igång sina 200st vm som behöver kanske 8TB ram etc och benchmarkar skiten ur dem. Frågan är om crypto mingen eller AI beräkningar är rätt på en mobiltelefon?

Skämt åsido. Det typ 99,9% av de som använder mobilen och har prestandaproblem är spel och då ska spelprestanda testas. Att mobilerna kör olika os med frameworks etc, så låt dessa komma med i beräkningen. Kolla alltså på prestandan för samma spel på plattformarna och se vilken som fungerar bäst där. Det är just detta som de som har problem med prestandan vill veta.

Självklart är även strömförbrukningen intressant. Folk vill kolla på film och annat lång tid, testa då olika filmer på mobilerna och se vilka som är strömsnålast.

*edit*
Snart kommer Battlefield Mobile
https://www.youtube.com/watch?v=IxvRVq_l-_k
Jag gissar Apple kommer ha bättre cpu och bättre optimerat spel. Och kommer gå vinnare ur prestandakriget. Men det är detta prestandatester borde fokusera sig på.

Permalänk

Missar jag något?

Ser att många klagar på priset, men med Comviq (utan abonnemang inräknat) får jag det till:

174 kr/mån i 36 mån = 6264 Kronor
Sen fick jag 500 + 1500 kronor i inbyte för en gammal Huawei som jag köpte för 500 kronor på blocket för 2 år sen.

6264 - 2000 = 4264 kronor.

räknar man in earbuds till 1200 kronor blir det endast 3064 kronor för en flaggskepps mobil.

Permalänk
Medlem

Man bör vara försiktigt skeptisk till det flera medier rapporterar om 4 OS-uppdateringar. Språkbruket från Samsung är "up to" vilket inte är det samma som "minimum". Jag tror det när jag ser det, och då är jag beredd på att återgå till Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

”Snabbheten” i det mesta utanför krävande 3D-spel beror nästan uteslutande på CPU-kraften.

Nu får man vänta till officiella tester kommer ut, men har hittat ut en hel del Exynos 2200 resultat i GB5 databasen. Det ser inte speciellt roligt ut där, mycket pekar på att Cortex X2 är en sidouppgradering från förra årets Cortex X1 så pass mycket att Exynos 2200 ser ut att vara något långsammare än förra årets Snapdragon, vilken i sin tur är ungefär lika snabb som Apple A12 (så 2018 års Iphone).

https://gagadget.com/media/cache/6a/85/6a854aca824b06f411cdf7d990708dc0.png

GB5 har bara en ”Compute” benchmarks för GPUer, d.v.s. GPGPU. Finns lite läckta siffror där också, är de representativa hamnar Exynos mellan A13 och A14 (närmare den senare). GPU-delen i A15 (IPhone 13) är ~30 % snabbare än GPU-delen i A14.

Enligt GB5 är GPU i Exynos 2200 bara klockad till 555 MHz, lite oklart om det är 6 eller 8 CU. Det lägger beräkningskraften på mellan 0,4 TFLOPS till 0,6 TFLOPS, vilket är i samma nivå som t.ex. Nintendo Switch. Problemet är att Apple A15 ligger väsentligt mycket högre, peak-kapacitet där är ~1,2 TFLOPS (mini och IPhone 13) samt ~1,5 TFLOPS (IPhone 13 Pro / Max).

Sådana där tester kan man ta med en nypa salt faktiskt. Alla sådana här tester har än så länge olika resultat.
"The Geekbench benchmarks in question that come from Geekbench were spotted by GSMArena and show the Qualcomm model (SM-S908B) registering a score of 1,168 for single-core and 3,508 for multi. The Exynos version (SM-S908U), meanwhile, manages 1,226 for the former but 3,462 on the latter."
Så vi får helt enkelt se när mobilerna finns ute och kan testas på riktigt.

Sen till speldelen....klart att allt "utanför" 3D spel använder CPUn. Skrev jag inte det? "Man får skilja på snabbheten på grafiken och snabbheten på systemet i sig där Iphone legat i topp länge."
Min poäng var naturligtvis för krävande spel, 3D spel med effekter.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BigBoi777:

Missar jag något?

Ser att många klagar på priset, men med Comviq (utan abonnemang inräknat) får jag det till:

174 kr/mån i 36 mån = 6264 Kronor
Sen fick jag 500 + 1500 kronor i inbyte för en gammal Huawei som jag köpte för 500 kronor på blocket för 2 år sen.

6264 - 2000 = 4264 kronor.

räknar man in earbuds till 1200 kronor blir det endast 3064 kronor för en flaggskepps mobil.

Ja operatörer brukar sälja mobiler subventionerat i och med att du även binder upp dig i 24 månader. Kostnaden läggs på abonnemanget istället. Mobilen ser billig ut och de förlorar ingenting.

Dessutom har Comviq höjt priserna på sina abonnemang ser jag när jag går in och kollar. Exempel på hur de "gömmer" kostanden i abonnemanget får man om man jämför med en operatör som inte säljer telefoner t ex Fello (ägt av Telia)

Fello 14 GB surf fria samtal osv = 145kr
Comviq 15 GB surf fria samtal osv = 225 kr.

EDIT: Okej, då vet man att man betalar 80 kr extra i minst 24 månader. Helt plötsligt kostar telefonen 6264 kr + 1920 kr. = 8184 kr.

Dock är chansen stor att du faktiskt stannar som kund under alla 36 månader du har avbetalningen på mobilen. Då kan man ju räkna 6264 + 2880 = 9144 kr. Oj nämen, nu är vi nästan där vad det hade kostat att köpa den kontant.

Operatörer som Comviq är experter på att "gömma" avgifter helt synligt.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Ja operatörer brukar sälja mobiler subventionerat i och med att du även binder upp dig i 24 månader. Kostnaden läggs på abonnemanget istället. Mobilen ser billig ut och de förlorar ingenting.

Dessutom har Comviq höjt priserna på sina abonnemang ser jag när jag går in och kollar. Exempel på hur de "gömmer" kostanden i abonnemanget får man om man jämför med en operatör som inte säljer telefoner t ex Fello (ägt av Telia)

Fello 14 GB surf fria samtal osv = 145kr
Comviq 15 GB surf fria samtal osv = 225 kr.

som student får jag 30gb för 225, betalar ändå för detta abonnemang varje månad. För mig personligen blir det en fantastisk deal.

Har aldrig använt Samsung tidigare, jag avskyr bloat, går det att komma undan med att radera mycket/avaktivera?

Permalänk
Skrivet av Usling:

Jag va sugen på S22, men den va dyrare än väntat med mindre batteri än väntat. Och fortfarande inget hörlursuttag. Kan säga direkt att det inte blir nåt köp av den här.

Köper man en sån här dyr telefon så kör man inte med hörlurar med sladd!
Och är man en HIFI nörd som gillar trådade lurar så skulle man ändå inte lyssna musik på en sån här enhet.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BigBoi777:

som student får jag 30gb för 225, betalar ändå för detta abonnemang varje månad. För mig personligen blir det en fantastisk deal.

Har aldrig använt Samsung tidigare, jag avskyr bloat, går det att komma undan med att radera mycket/avaktivera?

Ja, fast med t ex Fello kan man få exakt likadant abonnemang (fast med mer surf) för 165 kr istället för 225. Så du sparar i princip ingenting mot att köpa den kontant. Hörlurarna får man på köpet om man tar telefonen kontant också.

Nu har jag lagt till på mitt senaste inlägg men det är verkligen ingen fantastisk deal. De får det bara att se ut som en. Tycker inte Samsung har särskilt mycket bloatware längre. Det mesta går att ta bort som man kan tycka inte behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Man bör vara försiktigt skeptisk till det flera medier rapporterar om 4 OS-uppdateringar. Språkbruket från Samsung är "up to" vilket inte är det samma som "minimum". Jag tror det när jag ser det, och då är jag beredd på att återgå till Android.

Samsung sa ju i presentationen att s22 serien och s8 paddorna får 4 stycken UI uppdateringar och 5 års säkerhetsuppdateringar.
Om Android lyckas klämma in två uppdaterade UI versioner på samma år så...ja då blir det ju inte fyra år såklart.
Samsung räknar nog med att Android uppdateras en gång per år som det gjort tidigare.

Det samma gäller s21 modellerna, men de har redan fått en UI uppdatering så då är det tre kvar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard