Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Samsung garanterar fyra år av uppdateringar för telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

4 år, det var snålt.
iOS får så länge det går, betydligt billigare att köpa iPhone än Samsung om man tittar på livslängden.
Googles Android är så splittrat, tillverkarna tjänar inte tillräckligt med pengar för att hålla med uppdateringar.
En telefon som inte får uppdateringar längre är värd 0 kronor, så efter 4 år är den obrukbar annat än för de små barnen som inte har bankid.
Värdelöst löfte av Samsung.

Ja, det är antagligen stor skillnad på lönsamheten i de olika marknaderna. Android-tillverkarna konkurrerar ju mer med varandra, än med iPhone, så det blir ju i större utsträckning priskrig på Android-sidan.

Då nedprioriteras det som de flesta kunder inte bryr sig om, tex antal uppdateringar, för att kunna hålla ett lägre pris. Flashigt yttre, bättre/fler kameror och coola specs säljer, men det gör inte fler säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Detta låter bra. Har länge funderat på en Samsung, men stör mig otroligt på att "knapparna" i nederkant av skärmen är tvärtom som hos andra tillverkare.

Ni som har relativt nya Samsung-mobiler: går det byta plats på knapparna?

Ja det går.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

Ja det går.

Superbra! Tack för svar.

Permalänk
Skrivet av Klarspråkarn:

Superbra! Tack för svar.

Mitt nöje!

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känns lite som att det så min iPhone 12 Mini med ett batteri på 2227 mAh. Får verkligen hoppas att Samsung och Qualcomm börjat få ordning på energiåtgången (och prestandan) på sina SoC:ar. I ett äldre test (GSMarena) mellan iPhone 12 Mini och Samsung S21, så vann Mini:n i taltid.

iOS-enheter lär alltid vinna taltid per mAh fram till dess att Android inte behöver köra virtual machine, vilket är aldrig om inte Androidenheterna plötsligt börjar köra samma prolle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känns lite som att det så min iPhone 12 Mini med ett batteri på 2227 mAh. Får verkligen hoppas att Samsung och Qualcomm börjat få ordning på energiåtgången (och prestandan) på sina SoC:ar. I ett äldre test (GSMarena) mellan iPhone 12 Mini och Samsung S21, så vann Mini:n i taltid.

Jo, iOS känns ju fortfarande sjukt mycket bättre optimerat än Android.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta påstående skulle behöva undersökas. Jag betvivlar att ens de flesta vet vilken Android version de har på
mobilen. Även om vi tar vissa mer tekniknördar här, så kan de rada upp vilka de största skillnader är i Android mellan typ version 9,10,11 och 12?
Jag skulle tro att den stora skaran inte ens kan säga en specifik sak, mer än generellt snyggare gränssnitt och uppdaterad säkerhet. Där de på följdfrågan snyggare utseende, får beskriv mer hur det såg ut innan och hur det ser ut idag.

Hm, ja, numera är det ju ingen större skillnad. Jag bytte från 8 till 11 nyss (ny telefon). Jaha. Enda skillnaden blev när jag bytte till 12 och Samsung fuckade upp inspelning av telefonsamtal. BUU Samsung! (och Google)

Däremot förr var det ju stor skillnad. Min Sony Ericsson Neo V som kom med 2.3.4 (Gingerbread) och uppdaterades till 4.0 (Ice Cream Sandwich), det var ju en rejäl uppgradering. Som gjorde telefonen så slö och överlastad att jag var tvungen att roota, debloata och överklocka. Men sen funkade den bra, speciellt med CFW.

Tycker det märks i omgivningen också. Ingen pratar längre om sina telefoner, eller om de köpt nytt, och det är oftast trasig skärm eller slut på batteri som får folk flest att köpa ny.

Jag tror dock att det under kommande år, när 3G-nätet släcks, kommer att medföra att en del med äldre (eller importerade) telefoner som inte stödjer VoLTE kommer att behöva byta, då de annars halkar ner på 2G-nätet under samtal och det kan nog vara störande (samtalstäckningen blir ju sämre dessutom).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Äntligen. En av anledningarna till att jag bytte bort från Samsung, nice!

Hur menar du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur menar du?

Hen menar väl att det är goda nyheter och att, innan Samsung hade uttalat sin uppdateringspolicy, valde bort Samsung.

Permalänk
Medlem

Ungefär så! Iphone är ju dyrare vid inköp men håller värdet brutalt mycket längre, en del av det beror just på uppdateringar. Ju längre ju bättre! (Så länge hårdvaran hänger med).