Ny 144hz skärm men kan inte ändra Windows till 144hz.

Permalänk
Medlem

Ny 144hz skärm men kan inte ändra Windows till 144hz.

Köpte nyss en ny AOC G2460PF skärm som har en uppdateringsfrekvens på 144hz. Men kan inte ändra från 60hz till 144hz i windows.
Min dator består av:

Processor, Intel Core i7 3770S
Moderkort, ASUSTeK COMPUTER INC. P8B75-V
Grafikkort, NIVIDIA GeForce GTX 970
Nätverkskort, Realtek PICe GBE Family Controller
Hårddisk, Corsair Force LE SSD ATA Device 240GB

Jag är inte jätte datorkunnig men testade uppdatera mina drivrutiner till grafikkortet och starta om datorn men utan framgång. Datorn är nystädad och har HDMI från skärmen till datorn.

Har googlat rundor men har inte hittat något som kan hjälpa mig därför vänder jag mig till er, blir tacksam för svar!

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

HDMI är problemet.

Använd medföljande DVI kabel

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hamphus:

Köpte nyss en ny AOC G2460PF skärm som har en uppdateringsfrekvens på 144hz. Men kan inte ändra från 60hz till 144hz i windows.
Min dator består av:

Processor, Intel Core i7 3770S
Moderkort, ASUSTeK COMPUTER INC. P8B75-V
Grafikkort, NIVIDIA GeForce GTX 970
Nätverkskort, Realtek PICe GBE Family Controller
Hårddisk, Corsair Force LE SSD ATA Device 240GB

Jag är inte jätte datorkunnig men testade uppdatera mina drivrutiner till grafikkortet och starta om datorn men utan framgång. Datorn är nystädad och har HDMI från skärmen till datorn.

Har googlat rundor men har inte hittat något som kan hjälpa mig därför vänder jag mig till er, blir tacksam för svar!

Det är DVI-D eller DP som gäller, HDMI klarar inte 144 Hz.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Jaegrlicious: perfekt tack, nu kan jag ändra till 144hz.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jaegrlicious:

HDMI är problemet.

Använd medföljande DVI kabel

Skrivet av Hamphus:

@Jaegrlicious: perfekt tack, nu kan jag ändra till 144hz.

Använd ännu hellre DisplayPort. Du har till och med fått en med skärmen så det finns ingen anledning att inte använda den.

Skrivet av Peppar2014:

Det är DVI-D eller DP som gäller, HDMI klarar inte 144 Hz.

Räcker inte (och är inte ens nödvändigt) att kabeln är DVI‑D; det viktiga är att den är Dual Link. Det finns (bland annat) DVI‑D Single Link och DVI‑D Dual Link.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Aa, satte in DP så fungerade det direkt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Räcker inte (och är inte ens nödvändigt) att kabeln är DVI‑D; det viktiga är att den är Dual Link. Det finns (bland annat) DVI‑D Single Link och DVI‑D Dual Link.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/DVI_Connector_Types.svg/277px-DVI_Connector_Types.svg.png

Det är huvudsakligen DVI-D DL kontakter som återfinns på monitorer, så det jag utgick ifrån.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv

Fick samma problem som TS idag efter att ha städat datorn. Vill nämna att det hjälpte att byta HDMI kabeln från moderkortet till Grafikkortet. En påminnelse till även mig själv i framtiden!