Fråga angående skadestånd/ersättning vid reklamation och förlorad arbetsinkomst

Permalänk

Fråga angående skadestånd/ersättning vid reklamation och förlorad arbetsinkomst

Hej,

Beställde en TV av Komplett som tyvärr var tvungen att gå i retur 3 gånger på grund av diverse frakt och produktionsfel. Gjorde bla en tråd om ena fallet är på Sweclockers: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1653111-ar-nya-tvn-tra...

Första gången var det Postnord som klantat sig och skadat försändelsen. Andra och tredje gången var det fel på själva Tv:n. Jag har totalt mottagit fyra apparater, varav den senaste fungerar alldeles utmärkt.

Nu till min fråga. Om jag har förstått det rätt så har jag enligt konsumentköplagen rätt att söka skadestånd för utebliven arbetstid pga av reklamationerna?

Jag har vid fyra tillfällen behövt ta ledigt från jobbet för att vara hemma och kvittera/mottag ersättningsprodukter.
Jag har försökt att minimera bortfallet genom att ta leveranstiden som är mellan klockan 17–21. Min normala arbetstid är mellan klockan 10–18 och Jag har ungefär en timmes pendling enkel till jobbet. Detta betyder att jag måste åka runt 15:30 om jag ska ha lite marginal för tex, förseningar i tågtrafiken. De kan ju komma kl. 17 så måste vara hemma då och mottag apparaten.

Som jag räknat det:
Första Tv:n mottages. Tar ledigt från jobbet men då detta inte är ett reklamationsärende ännu så är det jag som får bita i det sura äpplet.

Första Tv:n Reklameras och ersättningsprodukt skickas ut.

Jag måste ta ledigt för att ta emot första ersättningsprodukten. Missad arbetstid avrundat 3 timmar.

Andra Tv:n reklameras och ersättningsprodukt skickas ut.

Jag måste ta ledigt för att ta emot andra ersättningsprodukten. Missad arbetstid avrundat 3 timmar

Tredje Tv:n reklameras och ersättningsprodukt skickas ut.

Jag måste ta ledigt för att ta emot tredje ersättningsprodukten. Missad arbetstid avrundat 3 timmar

Fjärde Tv:n och tredje ersättningsprodukten fungerar fint.

Dock måste jag ta ledigt igen från jobbet för att vara hemma när de hämtar upp de redan reklamerade TV apparaterna. Missad arbetstid avrundat 3 timmar

Jag har alltså, i runda slängar behövt ta 12 timmar ledigt från jobbet.

Det ska tilläggas att Komplett hanterat ärendet föredömligt så har inga problem att rekommendera dem till vem som helst.
Dock känns det lite surt att jag ska gå nästan 4000 kronor back pga av ett flertal fel som inte jag har orsakat. Samtidigt är det trist att Komplett ska behöva stå för det då de egentligen heller inte gjort något fel. I slutändan måste någon ta smällen och även om det inte är någon jättesumma så tycker jag nog att Komplett har bättre möjligheter att ta den smällen än vad jag har.

Är det något jag missuppfattat eller tolkat fel i mitt resonemang?

Om detta är korrekt vad är det då ni @Komplett behöver för dokument som styrker detta?’
Tack!

Permalänk
Medlem

Det du behöver dokumentera är den faktiska skada du lidit. Du behöver alltså styrka att du behövt ta ledigt nämnda timmar, samt den kostnad detta inneburit för dig. Exempel på dokumentatiion kan vara en lönespec där det framgår att du varit ledig vid de tillfällen leverans/upphämtning skett, samt de avdrag på lönen som gjorts för denna ledighet.

Permalänk

Tack för svar. Det var ungefär det jag trodde. Jag är dock anställd som konsult och fakturerar per timme vilket jag antar komplicerar saker då det egentligen inte finns en traditionell lönespec som sådan.

Jag har en timkostnad och rapporterar mina timmar själv varje månad. Jag har dock ett konsultavtal som säger att mina arbetstimmar är vardagar + helger vid behov mellan kl 10:00 och 18:00.

För att kunna vara närvarande vid mottagandet (tidigast kl 17:00) så har jag behövt åka tidigare dessa dagar. Detta bortfall återspeglas i det totala antal timmar jag fakturerar den månaden. Decembers faktura tex saknade dessa timmar även om de inte bokförs som semester som sådan.

Logiskt kan jag inte vara hemma tidigast 17:00 om min arbetsdag slutar klockan 18:00. Jag har behövt åka tidigare från jobbet dessa dagar och som en konsekvens kan jag inte heller fakturera för dessa missade timmar. I mitt fall så har de varit ett bortfall på ungefär 3 timmar varje tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swetech85:

Tack för svar. Det var ungefär det jag trodde. Jag är dock anställd som konsult och fakturerar per timme vilket jag antar komplicerar saker då det egentligen inte finns en traditionell lönespec som sådan.

Jag har en timkostnad och rapporterar mina timmar själv varje månad. Jag har dock ett konsultavtal som säger att mina arbetstimmar är vardagar + helger vid behov mellan kl 10:00 och 18:00.

För att kunna vara närvarande vid mottagandet (tidigast kl 17:00) så har jag behövt åka tidigare dessa dagar. Detta bortfall återspeglas i det totala antal timmar jag fakturerar den månaden. Decembers faktura tex saknade dessa timmar även om de inte bokförs som semester som sådan.

Logiskt kan jag inte vara hemma tidigast 17:00 om min arbetsdag slutar klockan 18:00. Jag har behövt åka tidigare från jobbet dessa dagar och som en konsekvens kan jag inte heller fakturera för dessa missade timmar. I mitt fall så har de varit ett bortfall på ungefär 3 timmar varje tillfälle.

Det gör det lite svårare att styrka att du lidit skada, men det borde inte vara omöjligt. Du får nog satsa på att styrka
1. Att du sannolikt skulle jobbat till 18 de aktuella dagarna om det inte vore för leveranserna. Om du visar att du jobbat till 18 dagarna före och efter de aktuella dagarna skulle jag säga att det stödjer ditt påstående.
2. Vad din genomsnittliga timlön har varit den senaste tiden.

Annars kanske det finns ngn schablonberäkning som kan användas...lär väl inte kompensera dig fullt ut i så fall, men iaf till viss del.

Men kontakta Komplett (misstänker att du redan gjort det och väntar på svar), med lite tur så löser det sig kanske utan krångel.

Permalänk
Medlem

Intressant juridisk fråga. Jag har ingen stark åsikt egentligen, men konsumentköplagen 30 § 1:a stycket ställer upp en del extra villkor för skadestånd, som inte finns för reklamation. Man kan konstatera att transportskadan och de två andra felen är två olika fall, se 30 §, 2:a stycket.

Man kan nog skäligen förvänta sig att Postnord ska ge fan i att slå sönder din TV, så min tolkning är att Komplett faktiskt är skadeståndsskyldig för den skada du drabbades av på grund av det.

Jag tycker det är betydligt mer tveksamt om Komplett borde packat upp TV-apparaterna ur sin orginalförpackning och funktionstestat dem innan de skickades till dig, men som lagen (och förarbetet!) är skriven så kan det vara så att det kvittar -- dom skulle kunna gjort det om de velat undvika risken att skicka en trasig TV och undvikit risken att behöva betala skadestånd, det var "under deras kontroll" att göra det.

32 §, 3:e stycket är också intressant i och med att du är egenföretagare. Jag tror inte det stycket är menat att det ska tolkas till din nackdel men det är en potentiell komplikation.

Om du verkligen vill bilda dig en bättre uppfattning om vad du har för rättigheter i det här fallet så får du nog läsa för förarbeterna (avsnitt 2.5) till lagen och leta vägledande ARN-ärenden.

Att kräva ersättning av Komplett är förstås fritt fram, utan några som helst skriftliga bevis på skada. Du bör förstås ha en plan om nästa steg när de ber dig dra åt skogen. Om du tänker ta det till ARN så tror jag att ditt avtal och din faktura kan vara mer än gott nog för att fastställa skadan (tillsammans med uppgifter om restiden). Om du gör en ARN-anmälan så tycker jag du ska tvinga ARN att ta ställning till de fyra villkor som nämns i förarbeterna (som ska uppfyllas för att säljaren inte ska vara skadeståndsskyldig). ARN har en tendens att lira enligt egenuppfunna regler...

42 § är som du själv är inne på i spel -- har du verkligen gjort allt som krävs för att minimera skadan?

Om du handlade på företaget och inte som konsument är du förstås körd, då gäller inte konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem

Normalt kan få sine direkt kostnader täckt men icke indirekte kostnader. Men det är upp till dig att dokumentera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swetech85:

Dock känns det lite surt att jag ska gå nästan 4000 kronor back pga av ett flertal fel som inte jag har orsakat.

Hur mycket sparade du på att köpa TVn på nätet?

Tror att deras 13.2 under Ansvarsbegränsning rör detta:

Citat:

13.2 Komplett ansvar omfattar endast direkta förluster. Komplett ansvar omfattar således inte indirekta förluster, såsom förlust i näringsverksamhet eller kundens förlust av data, och ej heller skador som Komplett inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Det gör det lite svårare att styrka att du lidit skada, men det borde inte vara omöjligt. Du får nog satsa på att styrka
1. Att du sannolikt skulle jobbat till 18 de aktuella dagarna om det inte vore för leveranserna. Om du visar att du jobbat till 18 dagarna före och efter de aktuella dagarna skulle jag säga att det stödjer ditt påstående.
2. Vad din genomsnittliga timlön har varit den senaste tiden.

Annars kanske det finns ngn schablonberäkning som kan användas...lär väl inte kompensera dig fullt ut i så fall, men iaf till viss del.

Men kontakta Komplett (misstänker att du redan gjort det och väntar på svar), med lite tur så löser det sig kanske utan krångel.

Ärendet avslutades precis så tänkte rådfråga här först om det var fler som delade min uppfattning att det var möjligt. Hr inget dåligt att säga om Komplett och hur de skött allt. Jag är säker på att jag även skulle kunna få ett intyg från chefen att jag lämnat tidigare då de har varit informerade varje gång. Saker måste ju planeras om man ska gå tidigare.

Skrivet av KAD:

Intressant juridisk fråga. Jag har ingen stark åsikt egentligen, men konsumentköplagen 30 § 1:a stycket ställer upp en del extra villkor för skadestånd, som inte finns för reklamation. Man kan konstatera att transportskadan och de två andra felen är två olika fall, se 30 §, 2:a stycket.

Man kan nog skäligen förvänta sig att Postnord ska ge fan i att slå sönder din TV, så min tolkning är att Komplett faktiskt är skadeståndsskyldig för den skada du drabbades av på grund av det.

Jag tycker det är betydligt mer tveksamt om Komplett borde packat upp TV-apparaterna ur sin orginalförpackning och funktionstestat dem innan de skickades till dig, men som lagen (och förarbetet!) är skriven så kan det vara så att det kvittar -- dom skulle kunna gjort det om de velat undvika risken att skicka en trasig TV och undvikit risken att behöva betala skadestånd, det var "under deras kontroll" att göra det.

32 §, 3:e stycket är också intressant i och med att du är egenföretagare. Jag tror inte det stycket är menat att det ska tolkas till din nackdel men det är en potentiell komplikation.

Om du verkligen vill bilda dig en bättre uppfattning om vad du har för rättigheter i det här fallet så får du nog läsa för förarbeterna (avsnitt 2.5) till lagen och leta vägledande ARN-ärenden.

Att kräva ersättning av Komplett är förstås fritt fram, utan några som helst skriftliga bevis på skada. Du bör förstås ha en plan om nästa steg när de ber dig dra åt skogen. Om du tänker ta det till ARN så tror jag att ditt avtal och din faktura kan vara mer än gott nog för att fastställa skadan (tillsammans med uppgifter om restiden). Om du gör en ARN-anmälan så tycker jag du ska tvinga ARN att ta ställning till de fyra villkor som nämns i förarbeterna (som ska uppfyllas för att säljaren inte ska vara skadeståndsskyldig). ARN har en tendens att lira enligt egenuppfunna regler...

42 § är som du själv är inne på i spel -- har du verkligen gjort allt som krävs för att minimera skadan?

Om du handlade på företaget och inte som konsument är du förstås körd, då gäller inte konsumentköplagen.

Den är inhandlad som privatperson.

Jag lutar mig som du beskrev på paragraf 32 §

32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet. (min fetstilning)

Gemene man skulle nog tolka detta att mena "lön" men ordet är i min mening tolkningsbart nog för att faktiskt mena precis "inkomst" i en bred mening. De timmar jag fakturerar är ju min "inkomst" i denna bemärkelse. Jag tolkar denna lag som att konsumenten inte ska "förlora" på att göra en reklamation, därav de diverse ersättningar/skadestånd (inom rimlighet).

Det är ett faktum att jag tvingats fakturera mindre timmar som ett resultat av denna reklamationssaga och även om det är företaget som fakturerar så är det ju jag som påverkas.Denna inkomst blir/är ju min lön.

Postnord gav mig två tidsintervaller att välja mellan. 08:00 - 15:00 eller 17:00 - 21:00. I den första intervallen så riskerar jag att missa en hel dags arbete om de tex skulle komma i sista minuten klockan 15:00. Faktorera in pendlingstid och det skulle inte vara värt att åka för endast 1 timme på kontoret. Med andra tiden så missar jag garanterat 3 timmar, men kan å andra sidan aldrig missa mer. Det blir i slutändan endast spekulationer vilken tid som hade passat bäst. Jag ansåg att djävulen jag känner är bättre. I och med detta så anser jag också att jag försökt minimera inkomstbortfallet/skadan.

Det är i min uppfattning inte en oresonlig tolkning. Tex, jag har inga avsikter att söka ersättning för resorna hem. Jag skulle ju ändå åka samma väg och ha samma kostnad bara 3 timmar senare. Dessa resor har alltså inte skapat en extra utgift för mig. Jag har inte rent tekniskt sätt förlorat något här. Dock är det svart på vitt att jag har förlorat inkomst som ett resultat av dessa reklamationer.

Jag funderade även på det moraliska i det hela. Som jag skrev i tråden så har ju Komplett inte gjort något fel. Att Postnord och Philips är klantar kan ju inte de rå för. Dock är det samtidigt en realitet att jag förlorat ett antal tusenlappar på hela sagan och det känns inte heller rätt att jag ska stå för hela den kostnaden när det inte heller är mitt fel.

Skrivet av Kml:

Normalt kan få sine direkt kostnader täckt men icke indirekte kostnader. Men det är upp till dig att dokumentera

Förlorad inkomst skulle i alla fall jag nog klassa som en direkt förlust/kostnad.

Skrivet av Sveklockarn:

"Hur mycket sparade du på att köpa TVn på nätet?

Tror att deras 13.2 under Ansvarsbegränsning rör detta:

Ja, det beror på. Med tanke på den förlorade inkomsten, ingenting i dagsläget. Kunde tom köpt en bättre TV på rea om hag lagt till mellanskillnaden.

Med "förlust i näringsverksamhet" tolkar jag som tex; "Jag fick inte min router i tid och hade därför inte internet och därför kunde inte kunder köpa från min hemsida och jag har därför förlorat pengar"

Här blir det ju svårt att uppskatta förlusten i säg.

I mitt fall har jag det svart på vitt. Jag har missat X timmar och förlorat precis X kronor i inkomst. Det är min uppfattning i alla fall.

Permalänk
Avstängd

Vissa kunder ska helt enkelt hämta sina leveranser från centrallagret, hur man än anpassar och förbättrar ett erbjudande så finns det alltid någon, tyvärr, som inte blir nöjd.

När en reklamationsprocess inleds så innefattar det hantering som måste finnas för att du som kund ska kunna få ditt fel avhjälpt.

Det innebär:

-> Du tar emot leverans
-> Packar upp varan
-> Upptäcker fel
-> Packar ner varan
-> Mottaglig för hämtning

Fetmarkerade kan man "undvika" om man har fått en produkt som är hel. Trots detta så har du spenderat tid att vänta in din leverans.

Det som händer efter första anmälan av fel, är att du får ytterligare fel på ny leverans, som i sin tur anmäls och återsänds och en följetång av liknande scenario spelas upp.

Detta är din del i processen som ska uppfyllas för att felet ska kunna avhjälpas.
Köper du varan i butik så ska du lämna in varan i butik. Leveranser från e-handlare kommer till tomtgräns/trappuppgång, ditt ansvar är att produkten ska finnas där vid hämtning.

Förlorad arbetsinkomst är det otroligt få som får ersättning för. Du är dessutom konsult och klassas som näringsidkare, du har inget avtal med Komplett.se genom ditt bolag där det stipuleras att du får ersättning för sådan hantering. Du har handlat som privatperson och får således inget som helst gehör om din verksamhet påverkats av det, för det är ju precis vad detta handlar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swetech85:

Med "förlust i näringsverksamhet" tolkar jag som tex; "Jag fick inte min router i tid och hade därför inte internet och därför kunde inte kunder köpa från min hemsida och jag har därför förlorat pengar"

Finns inga bolag som garanterar leveranser och det finns heller inga bolag som garanterar att en vara anländer helskinnad, utöver det finns det ingen som heller garanterar att även att varan kom den tid den skulle, helskinnad enl. okulär besiktning, så fungerar den som den ska. Därav finns det reklamationsrätt för konsumenter, sedan garantier som antingen säljare eller tillverkare erbjuder för att lägga ett sjyst lager extra utöver reklamationsrätten.

För att världen ska gå runt för dig och en handfull andra individer så krävs det att bolagen som säljer varor till er helt enkelt jobbar i en helt annan dimension där de har uppfunnit teleporteringsmaskiner som utför installationer och felsökningar, allt medan du ligger och sover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Vissa kunder ska helt enkelt hämta sina leveranser från centrallagret, hur man än anpassar och förbättrar ett erbjudande så finns det alltid någon, tyvärr, som inte blir nöjd.

När en reklamationsprocess inleds så innefattar det hantering som måste finnas för att du som kund ska kunna få ditt fel avhjälpt.

Det innebär:

-> Du tar emot leverans
-> Packar upp varan
-> Upptäcker fel
-> Packar ner varan

Fetmarkerade kan man "undvika" om man har fått en produkt som är hel. Trots detta så har du spenderat tid att vänta in din leverans.

Det som händer efter första anmälan av fel, är att du får ytterligare fel på ny leverans, som i sin tur anmäls och återsänds och en följetång av liknande scenario spelas upp.

Detta är din del i processen som ska uppfyllas för att felet ska kunna avhjälpas.
Köper du varan i butik så ska du lämna in varan i butik. Leveranser från e-handlare kommer till tomtgräns/trappuppgång, ditt ansvar är att produkten ska finnas där vid hämtning.

Förlorad arbetsinkomst är det otroligt få som får ersättning för. Du är dessutom konsult och klassas som näringsidkare, du har inget avtal med Komplett.se genom ditt bolag där det stipuleras att du får ersättning för sådan hantering. Du har handlat som privatperson och får således inget som helst gehör om din verksamhet påverkats av det, för det är ju precis vad detta handlar om.

med tanke på att det hänvisas till paragrafer tidigare i tråden som ger en rätt till ersättning för inkomstbortfall, vad styrker du detta med?
Bara för att det är få som får ersättningen (troligen få som orkar dra i det) betyder det ju inte att man inte har rätt till den.
Precis som du skriver så är det bara de två första raderna

Citat:

-> Du tar emot leverans
-> Packar upp varan
-> Upptäcker fel
-> Packar ner varan

Som är det som "ingår" i avtalet mellan kund och butik, om man då kan styrka att de andra raderna direkt har lett till inkomstbortfall (tex ledigt från jobb) så har man ju enligt konsumentköplagen uppenbarligen rätt till ersättning.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av MellanMjoelk:

Finns inga bolag som garanterar leveranser och det finns heller inga bolag som garanterar att en vara anländer helskinnad, utöver det finns det ingen som heller garanterar att även att varan kom den tid den skulle, helskinnad enl. okulär besiktning, så fungerar den som den ska. Därav finns det reklamationsrätt för konsumenter, sedan garantier som antingen säljare eller tillverkare erbjuder för att lägga ett sjyst lager extra utöver reklamationsrätten.

För att världen ska gå runt för dig och en handfull andra individer så krävs det att bolagen som säljer varor till er helt enkelt jobbar i en helt annan dimension där de har uppfunnit teleporteringsmaskiner som utför installationer och felsökningar, allt medan du ligger och sover.

Nu hänger jag inte med. Du citerar mitt svar till en person som svarade att han inte trodde Komplett ersatte ”indirekta förluster”. Jag svarade då med det du citera att "indirekta förluster" tolkar jag ungefär så här (citat) och alltså därför förstår varför de inte gör det. Det blir helt enkelt för diffust att härledde orsak och verkan i ett sådant sammanhang, samt vad den faktiska skadan är. I och med det så svarade jag också min tolkning till varför det inte applicerbart i mitt fall.

Sedan är första stycket så osammanhängande och fylld av fel att jag inte är säker på om du kommenterar i rätt tråd?

Permalänk
Skrivet av MellanMjoelk:

Det innebär:

-> Du tar emot leverans
-> Packar upp varan
-> Upptäcker fel
-> Packar ner varan

Vad är det för mening att ens kommentera en tråd om man inte hade tänkt att läsa den?

Du pratar om leveranser på ett sätt som inte ens tas upp. Jag skrev utförligt att första Tv:n hade Postnord sönder, de två andra hade produktionsfel från första början. Ena släppt panel och den andra fel med elektroniken. Endast det första fallet har med posthantering att göra, men menar du att man inte ska förvänta sig att en TV som levereras till dörr inte ska ha en fotbollsstor spricka i sig? Är det helt orimligt och för mycket besvär? Hur hade de två andra felen avhjälpts med hämtning hos ett centrallager när de hade fel från början?

Sedan är det ju precis det som är min poäng. Jag måste vara där för att ta emot en ny TV om jag vill ha en ny TV. Postnord anpassar sig tyvärr inte efter mina arbetstider. Detta är ju inte ett problem vid första beställningen.

Att det är få som får ersättning för det betyder inte att man inte kan vara berättigad till det. Det var ju det som hela tråden handlade om och som du själv säger så är detta ett privat inköp och då gäller konsumentköplagen. I konsumentköplagen är du berättigad till ersättning för bla förlorad inkomst.

Då är min nästa fråga till dig, vad är min inkomst i detta fall? Är det mina timmar jag fakturerar? Om det inte är mina timmar jag fakturerar, kan jag då säga till skatteverket att jag har noll i inkomst med den logiken? Men om skatteverket skulle svara och säga ajabaja, du har visst en inkomst från din näringsverksamhet, varför skulle jag då inte kunna hävda samma inkomst till Komplett?

Permalänk
Medlem

Ja, du har rätt till ersättning enligt Konsumentköplagen 30 § och 32 §. Men det som i praktiken är viktigt att komma ihåg är att skadedeståndsansvaret kan jämkas enligt 34 §.

Det som här kan påverka bedömningen är bland annat; 1) Din ovanligt långa pendling, 2) Din ovanligt höga inkomst (alternativt skatter, utgifter och annat som påverkar netto) och 3) priset på tv:n i relation till skadeståndet.

Så om du tar saken till ARN lär du nog inte ha rätt till 4000kr i ersättning, men nog till en mindre summa.

// finsk jurist

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Ja, du har rätt till ersättning enligt Konsumentköplagen 30 § och 32 §. Men det som i praktiken är viktigt att komma ihåg är att skadedeståndsansvaret kan jämkas enligt 34 §.

Det som här kan påverka bedömningen är bland annat; 1) Din ovanligt långa pendling, 2) Din ovanligt höga inkomst (alternativt skatter, utgifter och annat som påverkar netto) och 3) priset på tv:n i relation till skadeståndet.

Så om du tar saken till ARN lär du nog inte ha rätt till 4000kr i ersättning, men nog till en mindre summa.

// finsk jurist

Tack för svar,

Skulle man bara få något så är det bättre än inget tycker jag. pendlingen är inte så geografiskt lång, men med alla byten mellan buss, tunnelbana och pendeltåg så tar det sin tid.

Tvn var inte jättedyr vilket gör det extra kännbart i viss mån. Som jag skrev till en annan i tråden så har Tvn "kostat" mig avservärt mycket mer om jag lägger till det jag förlorat på reklamationen. Det är som att jag lagt ut pengar för en dyr TV men endast fått en billig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swetech85:

Vad är det för mening att ens kommentera en tråd om man inte hade tänkt att läsa den?

Du pratar om leveranser på ett sätt som inte ens tas upp. Jag skrev utförligt att första Tv:n hade Postnord sönder, de två andra hade produktionsfel från första början. Ena släppt panel och den andra fel med elektroniken. Endast det första fallet har med posthantering att göra, men menar du att man inte ska förvänta sig att en TV som levereras till dörr inte ska ha en fotbollsstor spricka i sig? Är det helt orimligt och för mycket besvär? Hur hade de två andra felen avhjälpts med hämtning hos ett centrallager när de hade fel från början?

Sedan är det ju precis det som är min poäng. Jag måste vara där för att ta emot en ny TV om jag vill ha en ny TV. Postnord anpassar sig tyvärr inte efter mina arbetstider. Detta är ju inte ett problem vid första beställningen.

Att det är få som får ersättning för det betyder inte att man inte kan vara berättigad till det. Det var ju det som hela tråden handlade om och som du själv säger så är detta ett privat inköp och då gäller konsumentköplagen. I konsumentköplagen är du berättigad till ersättning för bla förlorad inkomst.

Då är min nästa fråga till dig, vad är min inkomst i detta fall? Är det mina timmar jag fakturerar? Om det inte är mina timmar jag fakturerar, kan jag då säga till skatteverket att jag har noll i inkomst med den logiken? Men om skatteverket skulle svara och säga ajabaja, du har visst en inkomst från din näringsverksamhet, varför skulle jag då inte kunna hävda samma inkomst till Komplett?

Jag har ju läst din tråd men jag behöver inte gå igenom den punkt för punkt när jag kommenterar.

För dig som är inblandad i en reklamation så finns det utrymme för att du ska tåla vissa olägenheter för att du ska kunna vara delaktig i processen.
Reklamationsprocessen kan inte gå till på annat sätt än vid leveransförfarandet, dvs du bokar hämtning/lämning. Det är din del av engagemanget som du ska tåla för att få avhjälpt ditt fel.

För övrigt så har du flera unika ärenden, men ett köptillfälle.

1. Transportskada
2. Produktfel 1
3. Produktfel 2

För varje enskilda fel så krävs ett engagemang från din sida för att avsluta reklamationsprocessen. Av processen du punktar fram så låter det inte heller som att det är en onormal hantering, så klart obekvämt för dig, men inte onormalt.

Mycket retoriska frågor som har självklara svar, nej det är klart du inte ska förvänta dig en spricka, men det sker, och då reklamerar du.
Nej, felet hade inte avhjälpts om du hämtar varorna efter arbetstid, och då hade du inte suttit halva dagarna och stirrat på en dörr och hävdat förlorad inkomst.

Att det är få som får ersättning betyder just detta, de värderar sina insatser på tok för mycket och anser sig själva blivit överutnyttjade av säljaren när det i själva verket oftast handlat om att man varit tvungen att ge det engagemanget som gavs, för att få sitt problem löst.

Sedan vet jag inte hur strukturen skulle se ut för dig som firmatecknare att ge dig själv ledigt för denna tid du varit där.
Att du inte fakturerat arbete för dessa timmar du menar du har varit hemma och stirrat på en dörr, det tvivlar jag starkt på.

Permalänk
Skrivet av MellanMjoelk:

Jag har ju läst din tråd men jag behöver inte gå igenom den punkt för punkt när jag kommenterar.

För dig som är inblandad i en reklamation så finns det utrymme för att du ska tåla vissa olägenheter för att du ska kunna vara delaktig i processen.
Reklamationsprocessen kan inte gå till på annat sätt än vid leveransförfarandet, dvs du bokar hämtning/lämning. Det är din del av engagemanget som du ska tåla för att få avhjälpt ditt fel.

För övrigt så har du flera unika ärenden, men ett köptillfälle.

1. Transportskada
2. Produktfel 1
3. Produktfel 2

För varje enskilda fel så krävs ett engagemang från din sida för att avsluta reklamationsprocessen. Av processen du punktar fram så låter det inte heller som att det är en onormal hantering, så klart obekvämt för dig, men inte onormalt.

Mycket retoriska frågor som har självklara svar, nej det är klart du inte ska förvänta dig en spricka, men det sker, och då reklamerar du.
Nej, felet hade inte avhjälpts om du hämtar varorna efter arbetstid, och då hade du inte suttit halva dagarna och stirrat på en dörr och hävdat förlorad inkomst.

Att det är få som får ersättning betyder just detta, de värderar sina insatser på tok för mycket och anser sig själva blivit överutnyttjade av säljaren när det i själva verket oftast handlat om att man varit tvungen att ge det engagemanget som gavs, för att få sitt problem löst.

Sedan vet jag inte hur strukturen skulle se ut för dig som firmatecknare att ge dig själv ledigt för denna tid du varit där.
Att du inte fakturerat arbete för dessa timmar du menar du har varit hemma och stirrat på en dörr, det tvivlar jag starkt på.

Läs som sagt gärna tråden igen. Detta var mitt andra inlägg:

Vad är ens poängen med att hitta på massa orimliga scenerier som inte har någon som helst relevans till fallet. Att hämta en 70+ tums TV skulle minst kräva bil, vilket jag inte har och bärhjälp då jag bor själv. I ert fall skulle jag alltså behövt hyra bil 4 gånger samt ta hjälp av en flyttfirma att hjälpa mig bära den. Vad tror du det skulle kosta? Men eftersom jag varken har bil eller bärhjälp så är det inte relevant. Jag tolkar ditt svar som att de som beställer leverans till dörr får skylla sig själv helt enkelt, otroligt!

Jag har ett anställningsavtal (som jag skrev) som klart och tydligt reglerar mina arbetstimmar. Vet inte vilken arbetsplats du någonsin jobbat på där man bara kan försvinna tre timmar och ingen märker det, dessutom fyra gånger. tror du min arbetsgivare vill betala för min ledighet? Varje ledighet har av nödvändighet varit förankrat med arbetsplatsen i förtid. Jag har inget jobb du kan göra hemma pga. av säkerhetsskäl så vad skulle jag säga att jag gjorde under dessa tre timmar?

Frågan var om jag tolkat lagen rätt och i sådana fall vad Komplett i detta fall skulle behöva. Det är enligt mig uppenbart att jag har tolkat lagen rätt och har rätt till skadestånd. Så, vad behöver då komplett. Intyg från arbetsgivaren, inga problem. Timspecen, inga problem. Fakturan jag skickat in, inga problem. Ett bankutdrag, inga problem.

Sen skulle de kunna tex, jämka beloppet eller föra en diskussion om det och det är helt okey det med. Det är dock uppenbart att du varken kan lagen eller förstår frågan/diskussionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swetech85:

Läs som sagt gärna tråden igen. Detta var mitt andra inlägg:

Jag har läst din tråd, jag säger bara att jag ställer mig tveksam till sanningshalten.
Hur som helst, du verkar ha det torrt på fötterna, kom tillbaka när du fått ARN utlåtande.

Permalänk
Skrivet av MellanMjoelk:

Jag har läst din tråd, jag säger bara att jag ställer mig tveksam till sanningshalten.
Hur som helst, du verkar ha det torrt på fötterna, kom tillbaka när du fått ARN utlåtande.

Komplett måste ju först neka ersättning innan man ska orka ta det till ARN. Jag har ju inte ens skickat in något?

Att styrka det har aldrig varit problemet. Jag ville först kolla att jag uppfattat konsumentköplagen korrekt. De kan ju se när de levererades, den kan få anställningsavtalet, de kan få intyg från arbetsgivaren, de kan få timspecifikationerna, de kan få originalfakturan, de kan få ett bankutdrag om de vill se summan.

Tror du Komplett vill betala ut ens en krona mer än de måste? Varför ens starta en process om du inte kan styrka ditt fall med bevis? Tror du mitt yrkande skulle bestå av att jag skriver till Komplett och säger "Tja, jag har varit hemma, betala mig, höhöhöh". De är nog lika, om inte mer skeptisk än ditt bisarra resonemang.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swetech85:

Det är dock uppenbart att du varken kan lagen eller förstår frågan/diskussionen.

Skrivet av Swetech85:

Komplett måste ju först neka ersättning innan man ska orka ta det till ARN.

Tror ingen här inne är en fullblodig jurist inom detta ämne, alla bistår med sina personliga erfarenheter, alternativt case de skådat själva eller annat. Ett stycke ur lagboken med någon paragraf + din ensidiga historia är inte lika med case closed.

Börja med att yrka på förlorad inkomst och gå igenom processen. Forumet här uppskattar nog utlåtandet från ARN då det har varit flera liknande inlägg om förlorad inkomst m.m.

Det är heller ingen här inne som citerat 30 §, vilket jag anser har högst relevans i dagsläget då det följer den linje jag skrivit längre upp.

Har sagt tillräckligt så nu är det dags att läsa!

Permalänk
Skrivet av MellanMjoelk:

Tror ingen här inne är en fullblodig jurist inom detta ämne, alla bistår med sina personliga erfarenheter, alternativt case de skådat själva eller annat. Ett stycke ur lagboken med någon paragraf + din ensidiga historia är inte lika med case closed.

Börja med att yrka på förlorad inkomst och gå igenom processen. Forumet här uppskattar nog utlåtandet från ARN då det har varit flera liknande inlägg om förlorad inkomst m.m.

Jag frågade inte om något mer än vad personer här trodde, deras erfarenheter, uppfattning etc. Jag känner mig därför bekväm att gå vidare och lämna in en ansökan om skadestånd till Komplett.

Din uppfattning blir i det ljuset extra märklig, bisarr till och med. Kan du tänka dig om de flesta trådarna på Sweclockers började med att man ifrågasatte vad trådskaparen frågade. Hej, vilken dator ska jag köpa... har du ens pengar till en dator?. Hallå, mitt grafikkort gick sönder i frakten... har du ens ett grafikkort?

Det är ju inte du som behöver tro på det, utan Komplett så varför ens ta upp det?

Vem har sagt att det var case closed? Vad skulle jag luta mig mot om inte den, i detta fall relevanta paragafen? Det är ju självklart att min sida av historien kommer vara ensidig då det är just min? Jag försöker förstå med vem och vad du argumenterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Jag tror du missförstår grovt, det är ju precis för det här engagemanget (som eventuellt kan leda till direkt bortfall av inkomst) som man har rätt till ersättning för

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

32 § från Konsumentköplag:
"Säljaren och köparen kan träffa avtal om att ersättning enligt första eller andra stycket inte skall omfatta förlust i näringsverksamhet."

Försäljningsvillkor från Komplett.se:
"Komplett ansvar omfattar således inte indirekta förluster, såsom förlust i näringsverksamhet eller kundens förlust av data, och ej heller skador som Komplett inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit."

Eftersom du fakturerar din arbetstid är det en näringsverksamhet där förlusten uppstår.

Det är allmänt svår att få ersättning för lön osv, detta är vad ARN (ARN 2019-04706) säger om saken:
"När det gällde förlorad arbetsinkomst och besvär menade nämnden att en avtalspart får tåla vissa olägenheter som kan uppstå vid kontakter med motparten vid en reklamation."

Jag skulle tro att du har störst chans om Komplett visar lite goodwill, annars blir det svårt att gå vidare eftersom det är en näringsverksamhet det handlar om.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060