Fråga angående skadestånd/ersättning vid reklamation och förlorad arbetsinkomst
Hej,
Beställde en TV av Komplett som tyvärr var tvungen att gå i retur 3 gånger på grund av diverse frakt och produktionsfel. Gjorde bla en tråd om ena fallet är på Sweclockers: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1653111-ar-nya-tvn-tra...
Första gången var det Postnord som klantat sig och skadat försändelsen. Andra och tredje gången var det fel på själva Tv:n. Jag har totalt mottagit fyra apparater, varav den senaste fungerar alldeles utmärkt.
Nu till min fråga. Om jag har förstått det rätt så har jag enligt konsumentköplagen rätt att söka skadestånd för utebliven arbetstid pga av reklamationerna?
Jag har vid fyra tillfällen behövt ta ledigt från jobbet för att vara hemma och kvittera/mottag ersättningsprodukter.
Jag har försökt att minimera bortfallet genom att ta leveranstiden som är mellan klockan 17–21. Min normala arbetstid är mellan klockan 10–18 och Jag har ungefär en timmes pendling enkel till jobbet. Detta betyder att jag måste åka runt 15:30 om jag ska ha lite marginal för tex, förseningar i tågtrafiken. De kan ju komma kl. 17 så måste vara hemma då och mottag apparaten.
Som jag räknat det:
Första Tv:n mottages. Tar ledigt från jobbet men då detta inte är ett reklamationsärende ännu så är det jag som får bita i det sura äpplet.
Första Tv:n Reklameras och ersättningsprodukt skickas ut.
Jag måste ta ledigt för att ta emot första ersättningsprodukten. Missad arbetstid avrundat 3 timmar.
Andra Tv:n reklameras och ersättningsprodukt skickas ut.
Jag måste ta ledigt för att ta emot andra ersättningsprodukten. Missad arbetstid avrundat 3 timmar
Tredje Tv:n reklameras och ersättningsprodukt skickas ut.
Jag måste ta ledigt för att ta emot tredje ersättningsprodukten. Missad arbetstid avrundat 3 timmar
Fjärde Tv:n och tredje ersättningsprodukten fungerar fint.
Dock måste jag ta ledigt igen från jobbet för att vara hemma när de hämtar upp de redan reklamerade TV apparaterna. Missad arbetstid avrundat 3 timmar
Jag har alltså, i runda slängar behövt ta 12 timmar ledigt från jobbet.
Det ska tilläggas att Komplett hanterat ärendet föredömligt så har inga problem att rekommendera dem till vem som helst.
Dock känns det lite surt att jag ska gå nästan 4000 kronor back pga av ett flertal fel som inte jag har orsakat. Samtidigt är det trist att Komplett ska behöva stå för det då de egentligen heller inte gjort något fel. I slutändan måste någon ta smällen och även om det inte är någon jättesumma så tycker jag nog att Komplett har bättre möjligheter att ta den smällen än vad jag har.
Är det något jag missuppfattat eller tolkat fel i mitt resonemang?
Om detta är korrekt vad är det då ni @Komplett behöver för dokument som styrker detta?’
Tack!