Veckans fråga: Hur håller du ordning på dina inloggningsuppgifter?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur håller du ordning på dina inloggningsuppgifter?

Lösenordshanterare, lappar och minnet är tre olika bra alternativ för att hålla inloggningsuppgifterna säkra. Hur gör du?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag använder uteslutande Google Chromes lösenordshanterare. Är den så jäkla dålig numera, egentligen? Om vi förutsätter att man är OK med att man sitter fast i Googles klor?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Kan man bara välja ett alternativ? Jag kör en kombo av enkelt lösenord till skitsaker, en lösenordshanterare och ett par memorerade starka lösenord (till bland annat sagd lösenordshanterare)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Bitwarden privat, 1Password på jobbet.
Överväger dock att byta till 1Password privat med då jobbet betalat för licens.

Permalänk
Medlem

Lösenorden lagras i hjärnbarken och i Lastpass.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Bitwarden

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Använder inbyggda lösenordshanteraren i Edge och iOS av bekvämlighetsskäl, men jag minns alla i huvudet.
Och ja, jag har olika lösen på olika ställen.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Keepass 2 sedan ett par år tillbaka.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Samma lösenord till allt..

Permalänk

Post-it lapp på skärmen såklart. Det är därför jag gick från 2st skärmar till 3st, för mina lösenordslappar fick annars inte plats. På lapptoppen så en post-it lapp klistrad vid sidan av touchpaden..

Skämt åsido. Jag gillar ej min nuvarande metod och funderar på hur man ska lösa det. Rätt sätt är nog att särskilja mindre viktiga lösenord från de viktiga. Ibland tvingas man ju skapa ett konto endast för att ladda hem en fil, dessa lösenord kan hanteras mer slarvigt. Med slarvigt menar jag att man själv inte kommer ihåg dem efter 2 minuter.

Permalänk
Medlem

Bitwarden (open source) - hade aldrig litat på proprietär kod för lösenordshantering.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Bitwarden sen två år tillbaka. Så otroligt smidigt och så kör man med webbläsar-plugin samt mobilapp.

Det tog dock någon timme att gå igenom typ 130 olika inloggningar och byta lösenord.

Kör Authy för 2-faktor på ett gäng sidor med.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Skrivet av Awsmkiid:

Samma lösenord till allt..

Du kör kanske på den svenska storfavoriten "bajskorv"?
https://www.sweclockers.com/nyhet/33242-popularaste-losenordet-2021-ar-123456

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lastpass. Integrerad min privata i jobbets vilket är rätt trevligt. Så behöver man inte bry sig om laspass begränsningar nedlåsningar de gjorde i gratisvarianten.
Den privata "SKA" inte jobb admins kunna komma åt enligt LP, om det visar sig inte stämma så är det sad days.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

bitwarden

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Nej, jag har faktiskt ett uttryck som lösenord med några siffor i slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Lastpass. Integrerad min privata i jobbets vilket är rätt trevligt. Så behöver man inte bry sig om laspass begränsningar nedlåsningar de gjorde i gratisvarianten.
Den privata "SKA" inte jobb admins kunna komma åt enligt LP, om det visar sig inte stämma så är det sad days.

Kolla bara att du lagt dina lösenord i rätt kategori! Jag bytte jobb för nåt år sedan, och tackar min lyckliga stjärna att jag kom ihåg att gå igenom och flytta lösenorden (eftersom den defaultar till det konto du är inloggad på - så är du inloggad på jobb-kontot, skapar ett privatkonto behöver du flytta dn rätt den)

Det går säkert att ställa om nånstans, men eftersom det är defaultbeteende så...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag har ett system med långa lösenord. Jag är skeptiskt till lösenordshanterare. Får någon tag på lösenordet till det är det helt kört, klart värre än om någon får tag på lösenordet till ditt e-postkonto. Alla propagerar för hur smidigt det är men jag tycker ändå att det inte är värt det. Jag måste dock erkänna att det är svårt att komma ihåg lösenord som jag använder sällan.

stavfel
Permalänk
Medlem

KeePass + Sync på alla relevanta enheter.

Skrivet av Niolator:

Jag har ett system med långa lösenord. Jag är skeptiskt till lösenordshanterare. Får någon tag på lösenordet till det är helt kört, klart värre än om någon för tag på lösenordet till dit e-postkonto. Alla propagerar för hur smidigt det är men jag tycker ändå att det inte är värt det. Jag måste dock erkänna att det är svårt att komma ihåg lösenord som jag använder sällan.

Det finns en mellanväg, håll dina allra viktigaste lösenord i minnet och lagra alla andra i lösenordshanterare, så behöver du inte komma ihåg så många.

Jag har hundratals konton överallt och skulle aldrig kunna komma ihåg alla unika lösenord till dem även om jag ville.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd

Icloud nyckelring, endast.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Brukade använda Keepass, men då mobilappen till IOS var kass migrerade jag till Lastpass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Nej, jag har faktiskt ett uttryck som lösenord med några siffor i slutet.

Du inser att det är oerhört dumt att avslöja ens detaljer om sitt lösenord?

Permalänk
Medlem

Bitwarden. Skulle inte kunna tänka mig att vara utan en lösenordshanterare..

Permalänk
Medlem

Bitwarden

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Keepass2 sedan en herrans massa år. Drygt 270 entries nu. Iofs är inte alla aktiva konton längre, tjänster gått ur tiden, samt IMEI och PUK koder för telefoner (även gamla i "byrålådan") och abonnemang.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Du inser att det är oerhört dumt att avslöja ens detaljer om sitt lösenord?

Och du misstänker inte ens en gnutta sarkasm på ett inlägg som säger sig använda samma lösen till allt samt nämner halva lösenordet som råkar vara ett meme-lösenord?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det enda rimliga är att använda unika lösenord och en lösenordshanterare är ju i princip en förutsättning för att det öht ska vara praktiskt möjligt.

Bitwarden privat (+ lite KeepassXC som komplement för offlinehantering av lite ytterligare uppgifter, t.ex. backup av 2FA-hemligheter)
1Password på jobbet

Åsikter om lösningarna utifrån mina erfarenheter:
Personligen föredrar jag helt klart Bitwarden, både principiellt med bättre transparens men framförallt vad gäller användarupplevelsen. Sedan har nog 1Password viss extra funktionalitet, men inget jag saknar privat åtminstone.

Det stora problemet jag har med 1Password sett till användarupplevelse är att dess UI helt enkelt inte känns rappt, man får vänta på flashigt trams och dialoger som inte öppnas med en gång osv, Bitwarden är överlägset sett till att få jobbet gjort.

Lastpass upplever jag annars som en välfungerande lösning, men de gjorde ju gratisversionen oanvändbar för normal användning... vilket ju åtminstone inte är någon fördel.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Använder Bitwarden och har gjort något år nu. Gick från KeepassXC till Bitwarden pga att integrationen är så mycket bättre hos bitwarden för min enheter.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell • HHKB Hybrid Type-S
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem

Kör apples lösenordshanterare, funkar kalas.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

Mix av LastPass och "minnet".

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line