Inets RMA är överskattad och inte alls nämnvärd

Permalänk
Medlem

Inets RMA är överskattad och inte alls nämnvärd

Köpte skärm https://www.inet.se/produkt/2216044/asus-32-proart-pa329c-ips...
den kom med 2 döda pixlar brevid varandra så det ser ut som ett svart jack i den

felanmälde den direkt när jag såg skadan på morgonen (2022-02-09 10:30)
inet godkänner rma 24h senare (2022-02-10 10:03)
inet service tog emot skärmen (2022-02-15 12:03)

sedan dess ingen uppdatering och 15k fattigare
har mailat en del men känns inte kul att vara en jobbig kund

hade typ förväntat mig att man antingen bara skulle få nytt utskickat asap eller pengarna tillbaka när man läser hundratals meddelanden som berömmer inets för dess fantastiska service

skärmen är upp till typ 3-4k billigare på andra ställen men valde just inet pga att dom skulle sköta ev service snyggt
fett ovärt

Permalänk
Hedersmedlem

Du är missnöjd efter att ha väntat 1,5 arbetsdag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du är missnöjd efter att ha väntat 1,5 arbetsdag?

Jag är tyvärr inte en statlig organisation och lever efter människodagar. Jag kanske vill ha en skärm och gå vidare och inte ha mina pengar hos inet i veckor framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du är missnöjd efter att ha väntat 1,5 arbetsdag?

Fort ska det gå!
Tar väl bara 1 minut för dem att plocka fram just hans skärm och prioritera den över allt annat och bekräfta fel, fixa RMA emot tillverkare och se till att ekonomi avdelningen swishar direkt så TS slipper vänta på banköverföring från annan bank?

Skrivet av RzOXz:

Jag är tyvärr inte en statlig organisation och lever efter människodagar. Jag kanske vill ha en skärm och gå vidare och inte ha mina pengar hos inet i veckor framöver?

Så alla ska alltså jobba 24/7 året runt?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Fast läser du ASUS policy angående detta så har Inet ingen skyldighet att ge dig en ny skärm och det kommer inte ASUS göra heller. Ångerrätt har du väl möjligen rätt att nyttja, jag är för dåligt insatt på om det gäller vid bruten förpackning.

https://www.asus.com/us/support/article/811

Sedan fick de ju skärmen i går mitt på dagen? Vad förväntar du dig egentligen? Att de ska släppa alla andra RMA-ärenden de har och kasta sig över ditt?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad det är att klaga på? Bara för att du har köpt en dyr skärm betyder inte att du hoppar först i kön hos servicen. Du är inte direkt den enda i Sverige som har ett ärende där, och man får räkna på att det tar någon dag för dom att packa upp och felsöka problemet.

Det är en satans skillnad på Bra service och Snabb service, har du ens bett om pengarna tillbaka?
Onödigt gnäll som detta hamnar längst bak i min service kö kan jag säga.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Fast läser du ASUS policy angående detta så har Inet ingen skyldighet att ge dig en ny skärm och det kommer inte ASUS göra heller. Ångerrätt har du väl möjligen rätt att nyttja, jag är för dåligt insatt på om det gäller vid bruten förpackning.

https://www.asus.com/us/support/article/811

Sedan fick de ju skärmen i går mitt på dagen? Vad förväntar du dig egentligen? Att de ska släppa alla andra RMA-ärenden de har och kasta sig över ditt?

Asus har redan approvat en RMA då dom failar cluster caset i
https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_13406-2

Permalänk
Medlem

Men seriöst 1 dag för att öppna en kartong och se ett svart hål i pixlarna lol
det tog mig ett fåtal minuter att packa upp skiten och inse att den var trasig

Permalänk

Är du medveten att en återbetalning normalt sett tar runt 2-5 arbetsdagar att genomföra? Det är inte inets fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzOXz:

Men seriöst 1 dag för att öppna en kartong och se ett svart hål i pixlarna lol
det tog mig ett fåtal minuter att packa upp skiten och inse att den var trasig

Men seriöst, Det har annat att göra än bara ditt service ärende

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzOXz:

Men seriöst 1 dag för att öppna en kartong och se ett svart hål i pixlarna lol
det tog mig ett fåtal minuter att packa upp skiten och inse att den var trasig

Ja för Sverige är absolut inte fortfarande i Covid tider, folk blir aldrig sjuka och Inet har råd med 300 tekniker som kan stå utan jobb bara för att när just DITT paket kommer in så ska alla andra 50 ärenden innan flyttas bak i kön, märks att du inte jobbar i något sorts service yrke.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Svaren i denna tråd förstärker min känsla att påståendet är korrekt. Inets RMA är överskattad.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Så trådens poäng är att inets service är jämförbar med andra aktörer och inte värd 10-20% tilägg på priset.
Jag är fullt medveten om att mitt case är normalt inom branschen. Men grejen är ju att inet skulle ligga så rejält över snittet...

Permalänk
Medlem

hahahahah alltså, förlåt men vilket stolpskott du verkar vara.

"Vill inte vara en jobbig kund", men kommer till SweC 1.5 dag senare och hatar på deras service? Karen är vad du är. Du tror inte att de har fler supportärenden uppe och tar allting i turordning? Skärpning för i helvete.

F.ö https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5087643

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Paddglutt:

Ja för Sverige är absolut inte fortfarande i Covid tider, folk blir aldrig sjuka och Inet har råd med 300 tekniker som kan stå utan jobb bara för att när just DITT paket kommer in så ska alla andra 50 ärenden innan flyttas bak i kön, märks att du inte jobbar i något sorts service yrke.

Det är skillnad på de som är ansvariga på inet och de som bara ger support på inet. Jag har inte sett att OP har anklagat de som faktiskt jobbar där och då. Självklart kan inte de vara ansvariga ifall de skulle jobba på en dåligt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

hahahahah alltså, förlåt men vilket stolpskott du verkar vara.

"Vill inte vara en jobbig kund", men kommer till SweC 1.5 dag senare och hatar på deras service? Karen är vad du är. Du tror inte att de har fler supportärenden uppe och tar allting i turordning? Skärpning för i helvete.

F.ö https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5087643

du är med på hur swec har hypat upp inet som utöver normen?
jag hatar inte på deras service
om du kan läsa säger jag att den är överskattad och normal?

Permalänk
Medlem

Det är inte bara fel på skärmen utan OP verkar sakna något också. RMA på människor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzOXz:

du är med på hur swec har hypat upp inet som utöver normen?
jag hatar inte på deras service
om du kan läsa säger jag att den är överskattad och normal?

Jag är trogen kund till Inet och köpt varor där sedan 2009. Med eller utan SweC. Totalt köpt hos Inet: 166 394 kr
Iofs inte helt rätt summa eftersom jag handlat åt familjemedlemmar och vänner också.

Vad vill du ha ut av tråden då? Om du nu anser servicen är "Normal" så är det väl för fan ingen anledning att komma hit och klaga? Herrejävlar.

Har haft en del RMA hos dem och har säkert fått vänta uppåt en vecka eller så i vissa fall men det är fan ingen anledning att tycka deras service är dålig. Servicen räknas ju hur de hanterar ärendet tycker iaf jag.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Jag är trogen kund till Inet och köpt varor där sedan 2009. Med eller utan SweC. Totalt köpt hos Inet: 166 394 kr
Iofs inte helt rätt summa eftersom jag handlat åt familjemedlemmar och vänner också.

Vad vill du ha ut av tråden då? Om du nu anser servicen är "Normal" så är det väl för fan ingen anledning att komma hit och klaga? Herrejävlar.

Har haft en del RMA hos dem och har säkert fått vänta uppåt en vecka eller så i vissa fall men det är fan ingen anledning att tycka deras service är dålig. Servicen räknas ju hur de hanterar ärendet tycker iaf jag.

Jag tycker inte att jag klagar och jag tycker inte deras service är dålig. Överskattad upplever jag den dock utifrån vad som återupprepas på swec. I mitt fall betalade jag ju medvetet mer för att inet bara skulle lösa ev problem.

Permalänk
Skrivet av solomon:

Jag är trogen kund till Inet och köpt varor där sedan 2009. Med eller utan SweC. Totalt köpt hos Inet: 166 394 kr
Iofs inte helt rätt summa eftersom jag handlat åt familjemedlemmar och vänner också.

Weird flex, but ok

Permalänk
Medlem

"sedan dess ingen uppdatering och 15k fattigare
har mailat en del men känns inte kul att vara en jobbig kund"

1.5 dag på service och hunnit maila en del samt skapat en gnälltråd på swec.

Du behöver ju seriöst en waaaambulance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzOXz:

Så trådens poäng är att inets service är jämförbar med andra aktörer och inte värd 10-20% tilägg på priset.
Jag är fullt medveten om att mitt case är normalt inom branschen. Men grejen är ju att inet skulle ligga så rejält över snittet...

Dom gångerna jag handlat på Inet och varan vart dyrare har jag bara kunnat skrivit i Chatten och frågat om dom kunnat matcha priset hos annan aktör, aldrig vart några problem.

Sen har det aldrig vart en poäng hos Inet att sakerna är dyrare för att kunnat ge bättre service, det dom fått ett gott rykte för är att vid dom få tillfällena där konsumenten verkligen ligger i skiten så har dom hjälpt.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Dom gångerna jag handlat på Inet och varan vart dyrare har jag bara kunnat skrivit i Chatten och frågat om dom kunnat matcha priset hos annan aktör, aldrig vart några problem.

Sen har det aldrig vart en poäng hos Inet att sakerna är dyrare för att kunnat ge bättre service, det dom fått ett gott rykte för är att vid dom få tillfällena där konsumenten verkligen ligger i skiten så har dom hjälpt.

Dock tycker jag att det är en helt okej väg att gå. Att man med lite högre marginaler finansierar bra kundrelationer och bra arbetsförhållanden. Jag har själv handlat på inet sedan långt tillbaka med motivationen "skiter det sig hjälper dom".
Jag tror själv att jag målat upp en overklig bild med hur ärendet skulle hanteras när det väl hände.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RzOXz:

Köpte skärm https://www.inet.se/produkt/2216044/asus-32-proart-pa329c-ips...
den kom med 2 döda pixlar brevid varandra så det ser ut som ett svart jack i den

felanmälde den direkt när jag såg skadan på morgonen (2022-02-09 10:30)
inet godkänner rma 24h senare (2022-02-10 10:03)
inet service tog emot skärmen (2022-02-15 12:03)

sedan dess ingen uppdatering och 15k fattigare
har mailat en del men känns inte kul att vara en jobbig kund

hade typ förväntat mig att man antingen bara skulle få nytt utskickat asap eller pengarna tillbaka när man läser hundratals meddelanden som berömmer inets för dess fantastiska service

skärmen är upp till typ 3-4k billigare på andra ställen men valde just inet pga att dom skulle sköta ev service snyggt
fett ovärt

Troll?

Permalänk
Medlem

Inet FAQ (Retur och Reklamation bör ju ta minst lika lång tid)

Citat:

Hur lång tid tar en retur?
En retur hanteras vanligtvis inom 3-4 arbetsdagar men kan vid högre belastning ta upp emot 5 arbetsdagar. Du får en bekräftelse så snart din retur är hanterad.

Om du vill ha svar direkt, skriv i chatten eller ring. Maila tar oftast längre tid, men mer kan ske med ett mail.

Dock hoppas jag inte du ringer eller chattar då det inte finns någon poäng med det och istället bara slösar tid för andra kunder.

Såg även att det stod mera om felanmälan

Citat:

Hur lång tid tar en felanmälan?
En felanmälan påbörjas normalt inom 5 arbetsdagar från det att vi tagit emot din produkt. Hanteringstiden kan variera beroende på felets art och tillgång till reservdelar. Du kan se statusen på inet.se/service för din felanmälan.
Om produkten behöver skickas vidare till en extern verkstad så kan hanteringstiden ta upp till ytterligare 20 arbetsdagar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av RzOXz:

Så trådens poäng är att inets service är jämförbar med andra aktörer och inte värd 10-20% tilägg på priset.
...
grejen är ju att inet skulle ligga så rejält över snittet...

Skrivet av RzOXz:

du är med på hur swec har hypat upp inet som utöver normen?

Jag har nog aldrig under mina över femton år på swec fått uppfattningen att det här sprids en bild av att Inet skulle utföra underverk och trolla men knäna så fort det kommer till reklamationsärenden. Att det generellt sköts bra ja, men det du efterfrågar existerar bara i ett magiskt fantasiland eller om du betalar specifikt för sådana tjänster.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Asså seriöst. Du verkar ju tro att du är deras enda kund. För dem har inte 1000000 andra support/RMA/returärenden att ta hand om? Du får snällt vänta i kö som alla andra. Vem är du som ska tränga dig o stå först?
Det tog dig 1 min o packa upp o se döda pixlar. Det gör det säkert för dem med, NÄR DEM VÄL ÖPPNAR DITT ÄRENDE!
Less man blir på folk som dig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag har nog aldrig under mina över femton år på swec fått uppfattningen att det här sprids en bild av att Inet skulle utföra underverk och trolla men knäna så fort det kommer till reklamationsärenden. Att det generellt sköts bra ja, men det du efterfrågar existerar bara i ett magiskt fantasiland eller om du betalar specifikt för sådana tjänster.

Till en viss del är det den bilden som sprids. Inte på en extrem nivå men utöver normen.
Om man bortser från inläggen som pratar om gratis godis i tråden nedan tycker jag det syns ganska tydligt.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1658083-sweclockers-no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Asså seriöst. Du verkar ju tro att du är deras enda kund. För dem har inte 1000000 andra support/RMA/returärenden att ta hand om? Du får snällt vänta i kö som alla andra. Vem är du som ska tränga dig o stå först?
Det tog dig 1 min o packa upp o se döda pixlar. Det gör det säkert för dem med, NÄR DEM VÄL ÖPPNAR DITT ÄRENDE!
Less man blir på folk som dig.

Jag säger att inet är jämnlika med övriga aktörer. Läste du va du ville se?
du har målat upp någon skum bild av förutfattade meningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzOXz:

Köpte skärm https://www.inet.se/produkt/2216044/asus-32-proart-pa329c-ips...
den kom med 2 döda pixlar brevid varandra så det ser ut som ett svart jack i den

felanmälde den direkt när jag såg skadan på morgonen (2022-02-09 10:30)
inet godkänner rma 24h senare (2022-02-10 10:03)
inet service tog emot skärmen (2022-02-15 12:03)

sedan dess ingen uppdatering och 15k fattigare
har mailat en del men känns inte kul att vara en jobbig kund

hade typ förväntat mig att man antingen bara skulle få nytt utskickat asap eller pengarna tillbaka när man läser hundratals meddelanden som berömmer inets för dess fantastiska service

skärmen är upp till typ 3-4k billigare på andra ställen men valde just inet pga att dom skulle sköta ev service snyggt
fett ovärt

Det här inlägget måste datumstämplas förseglas och läggas i en tidskapsel. Helt fantastiskt. Inget personligt, det är ett samtidsfenomen men jag är grymt nyfiken villket år du är född, var du är uppväxt och hur det såg ut med föräldrar och syskon under uppväxten. Som sagt inget elakt sarkastiskt eller dömande, nästan tvärtom, älskar att du har den inställningen.