Skälig tid återbetalning från Webhallen

Permalänk
Medlem

Skälig tid återbetalning från Webhallen

Hej,

Har haft ett långdraget ärende med @Webhallen där jag fick ett trasigt grafikkort där jag var tvungen att reklamera produkten.

Efter mycket om och men med lite tjafs och hot om ARN så fick jag till slut rätt i min reklamation och nytt grafikkort.
Dock så har jag haft utgifter i samband med detta och har således krävt ersättning från sagd företag i början av januari och fortfarande inte sett några pengar eller hört något i mitt ärende sedan den 27 januari där de skulle skicka vidare ärendet. Efter detta knäpptyst.
Varje gång jag har skickat ett email till deras support så har det tagit minst 10 arbetsdagar att få återkoppling. Då har jag även behövt skicka påminnelser till supporten innan man fått något kort svar.

Jag skickade senast ett email till dem den 11/2 och ville ha återkoppling huruvida jag ska få någon återbetalning eller inte.
Nu har jag tröttnat totalt på deras nonchalanta hantering av mitt ärende och vill gå vidare med annan instans och undrar lite vad bästa sättet är att göra i mitt fall.
Beloppet är tyvärr under 500kr så kan inte anmäla till ARN, däremot går det ju att få handräckning via kronofogden men det känns lite långsökt.

Vad kan man göra för att kunna trycka på dem? Anmäla till konsumentverket?
Tips uppskattas!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Du har en fantastik glöd och energi men jag hade nog personligen försökt rikta om den.
Tror tyvärr du inte kommer att komma så långt, möjligtvis en 2 raders ursäkt från webhallen representanten i form av "vi lovar att bättra oss"

Permalänk
Inaktiv

Du kanske ska chatta för att se hur det går med ärendet? Även om man kan tycka att det borde gå snabbare så gör det sällan det med mejlande med företag. Vi vet ju inte vart ärendet ligger, det kan ju ligga på någon överbelastad 2nd line eller vad som helst.

Anmäla till Konsumentverket lär inte skynda på någonting. De sköter inte sånt här.

PS Hota aldrig med något du inte kan leva upp till

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Brainsplitter:

Hej,

Har haft ett långdraget ärende med @Webhallen där jag fick ett trasigt grafikkort där jag var tvungen att reklamera produkten.

Efter mycket om och men med lite tjafs och hot om ARN så fick jag till slut rätt i min reklamation och nytt grafikkort.
Dock så har jag haft utgifter i samband med detta och har således krävt ersättning från sagd företag i början av januari och fortfarande inte sett några pengar eller hört något i mitt ärende sedan den 27 januari där de skulle skicka vidare ärendet. Efter detta knäpptyst.
Varje gång jag har skickat ett email till deras support så har det tagit minst 10 arbetsdagar att få återkoppling. Då har jag även behövt skicka påminnelser till supporten innan man fått något kort svar.

Jag skickade senast ett email till dem den 11/2 och ville ha återkoppling huruvida jag ska få någon återbetalning eller inte.
Nu har jag tröttnat totalt på deras nonchalanta hantering av mitt ärende och vill gå vidare med annan instans och undrar lite vad bästa sättet är att göra i mitt fall.
Beloppet är tyvärr under 500kr så kan inte anmäla till ARN, däremot går det ju att få handräckning via kronofogden men det känns lite långsökt.

Vad kan man göra för att kunna trycka på dem? Anmäla till konsumentverket?
Tips uppskattas!

Hej!

Vi har haft en del att stå i på sistone pga sjukdom i avdelningen men enligt de signaler jag fått på sistone ska det vara lugnare nu. Återkom med KT-nummer så kan jag som sagt kolla vad som har hänt här.

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Avstängd

Dock så har jag haft utgifter i samband med detta...

Vilka sorters utgifter har du haft i samband med reklamationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du har en fantastik glöd och energi men jag hade nog personligen försökt rikta om den.
Tror tyvärr du inte kommer att komma så långt, möjligtvis en 2 raders ursäkt från webhallen representanten i form av "vi lovar att bättra oss"

De har redan ljugit för mig och gjort uttalanden som går emot konsumentköplagen så om jag får en ursäkt är den inte värd mycket.

Skrivet av anon134512:

Du kanske ska chatta för att se hur det går med ärendet? Även om man kan tycka att det borde gå snabbare så gör det sällan det med mejlande med företag. Vi vet ju inte vart ärendet ligger, det kan ju ligga på någon överbelastad 2nd line eller vad som helst.

Anmäla till Konsumentverket lär inte skynda på någonting. De sköter inte sånt här.

PS Hota aldrig med något du inte kan leva upp till

Ska se huruvida deras representant kan göra något. I annat fall tar jag chatten.
Vet att KO inte sköter ärendet som ARN, däremot tänkte jag om det blir mer fart på dem.

Skrivet av MellanMjoelk:

Behövt ta mig till deras butik, således resekostnader.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Faktiskt så har Webhallens kundtjänst totalt kollapsat sedan typ 2år tillbaka, det är omöjligt att få tag på någon och när man väl får det så ber dom återkoppla och man hör aldrig av dom mer...

Jag har fått kriga som en galning för att få tillbaka MINA pengar från webhallen efter att jag beställde en mobil på julafton 2020 för ~2000kr betalade delvis med värdecheck för ett värde på 1982kr med andra ord så skulle jag betala typ 18kr, summan stod klart å tydligt 18kr i betalningsfältet. Jag valde då för min egen smidighetsskull att betala med paypal, och snabb som jag var så klickade jag vidare utan att titta och godkände i paypal och trofan den tog HELA summan på 2000kr plus även nyttjade värdechecken...
Ärendet pågick i ÖVER 3 månader innan jag tillslut fick ut någon ersättning från webhallen som skyllde på att dom inte kunde göra återbetalning eftersom jag använt paypal... De var ett rent H*lvete att ha å göra med webhallens kundtjänst.
Så framöver när jag ska handla grejer som jag vet man kan behöva garanti på eller behov av kundtjänst så kommer jag inte vända mig till webhallen iaf.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Egentligen egalt för frågan eftersom det handlar om de ska återkomma hurvida de antingen betalar eller motsätter sig.

Beroende på vad som skett så är vanligt för mig förekommande utgifter/ersättningar vid reklamation:
- Reseersättning (om produkten ska lämnas in personligen)
- Emballage för frakt(om reklamationen sker en tid efter att jag slängt originalemballage) och det är en större produkt där jag inte har nån gammal låda jag kan återanvända, bubbelplast/stötdämpning om det är känslig produkt och det inte räcker med tidningspapper el dyl.
- Frakt (om företaget inte använder fraktsedel)
- För längre tidsperiod och högre belopp kan det handla om ränteskillnadsersättning
- Ersättning för täckningsköp om jag måste köpa samma vara dyrare någon annan stans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej!

Vi har haft en del att stå i på sistone pga sjukdom i avdelningen men enligt de signaler jag fått på sistone ska det vara lugnare nu. Återkom med KT-nummer så kan jag som sagt kolla vad som har hänt här.

/Patrik

Tyvärr är det ett svar som inte stämmer, att ni haft sjukdom i 2 månaders tid är inte rimligt.
Att vidarebefordra ett email tar på sin höjd 10 minuter.
Jag skickade ett email och bad en chef ringa upp mig den 26/1 och fortfarande inget samtal.
Var inne idag i er butik och ville tala med en chef, men det fanns ingen.

Har ni inga ansvariga som jobbar hos er?

Visa signatur

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tyvärr är det ett svar som inte stämmer, att ni haft sjukdom i 2 månaders tid är inte rimligt.
Jag skickade ett email och bad en chef ringa upp mig den 26/1 och fortfarande inget samtal.

Troligtvis har de väl chefer och ansvariga som kanske inte prioriterar att någon vill få tillbaka för bussbiljetten de behövde för att ta sig in till butiken. Även om det kan kännas surt för dig personligen så blir det nog ett logiskt beslut att mindre belopp och liknande småärenden prioriteras rejält lågt i en organisation som troligtvis hanterar några tusen ärenden varje månad.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Faktiskt så har Webhallens kundtjänst totalt kollapsat sedan typ 2år tillbaka, det är omöjligt att få tag på någon och när man väl får det så ber dom återkoppla och man hör aldrig av dom mer...

Jag har fått kriga som en galning för att få tillbaka MINA pengar från webhallen efter att jag beställde en mobil på julafton 2020 för ~2000kr betalade delvis med värdecheck för ett värde på 1982kr med andra ord så skulle jag betala typ 18kr, summan stod klart å tydligt 18kr i betalningsfältet. Jag valde då för min egen smidighetsskull att betala med paypal, och snabb som jag var så klickade jag vidare utan att titta och godkände i paypal och trofan den tog HELA summan på 2000kr plus även nyttjade värdechecken...
Ärendet pågick i ÖVER 3 månader innan jag tillslut fick ut någon ersättning från webhallen som skyllde på att dom inte kunde göra återbetalning eftersom jag använt paypal... De var ett rent H*lvete att ha å göra med webhallens kundtjänst.
Så framöver när jag ska handla grejer som jag vet man kan behöva garanti på eller behov av kundtjänst så kommer jag inte vända mig till webhallen iaf.

Jo det verkar som de är totalt ointresserade på supporten, vet ej om de har krav på sig att de ska svara x antal kunder på en dag vilket gör att det blir lidande.

Jag skickade ett email där felet på produkten tydligt fanns med, men det viftade de bort i princip och sa att "Vi kan inte åtgärda ett fel vi inte hittar under vanliga testmetoder."

I ditt fall så hade du rätt till ränta på beloppet, så där har du lite extra att ta hem om man skulle orkat dra det så pass långt. Men det gör man ju oftast inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu jobbar inte jag på webhallen men att det är många sjuka under vinteråret samt under covid där man skulle stanna hemma vid symtom så är det inte lustigt att de har haft många sjuka.

Kan vara så att du inte är den enda de får stå på sig med.
Försöker bara vända på korten här!

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Inaktiv

Jo det verkar som de är totalt ointresserade på supporten, vet ej om de har krav på sig att de ska svara x antal kunder på en dag vilket gör att det blir lidande.

Jag skickade ett email där felet på produkten tydligt fanns med, men det viftade de bort i princip och sa att "Vi kan inte åtgärda ett fel vi inte hittar under vanliga testmetoder."

I ditt fall så hade du rätt till ränta på beloppet, så där har du lite extra att ta hem om man skulle orkat dra det så pass långt. Men det gör man ju oftast inte.

Vad är det för fel på ett grafikkort som inte kan ses på vanliga tester? I så fall är det ju inte så konstigt att det tar tid, då är det ju ingen självklarhet att du får pengar tänker jag om man inte kan hitta felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Troligtvis har de väl chefer och ansvariga som kanske inte prioriterar att någon vill få tillbaka för bussbiljetten de behövde för att ta sig in till butiken. Även om det kan kännas surt för dig personligen så blir det nog ett logiskt beslut att mindre belopp och liknande småärenden prioriteras rejält lågt i en organisation som troligtvis hanterar några tusen ärenden varje månad.

Det är förståeligt att det kan dröja lite, men då kan man i alla fall säga det. "Vi kollar in på ärendet" "Jag har fått ditt mail och återkommer" eller liknande. Finns många bra sätt att lugna kunderna.
Eller om nu det som Patrik här säger är sant, "vi har sjukdom och återkopplingen tar lite tid". Är några av flera exempel.

Jag har behövt åka till dem 7 gånger fram och tillbaka så det är ganska drygt att ha och göra med dem när man möts med en nonchalant attityd av supporten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tro mig jag orkade inte. Jag var så otroligt glad bara av att äntligen få tillbaka pengarna som dom felaktigt dragit från mig. Tro mig jag fick kämpa å jobba för att få tillbaka mina egna pengar. Bland förslag från dom att åka från västerås till stockholm, lämna tillbaka telefonen som jag nu använt i 2månader därmed få återbetalning från paypal, förlora telefonen OCH förlora värdechecken på nära 2000kr... De låter som rimliga lösnings förslag va? xD Kundtjänst på den firman är helt inkompetent sedan ett par år tillbaka.

Så jag är heller inte förvånad att du har fått kämpa för att lyckas reklamera din vara. De är så otroligt dåligt när dom lovar höra av sig inom 1vecka och efter 2 har man fortfarande inte hört något och mailar man igen då så dröjer det en vecka innan svar osv. Så med tanke på kvalitén dom har på kundtjänst så lär de inte vara värt att kämpa i veckor för att ev få ut ersättning från dom.

Men det har börjat återspegla sig bland review sidorna också, webhallen är nu mer röda och 2 av 5 stjärnor på trustpilot så något gör dom uppenbarligen fel:
https://se.trustpilot.com/review/webbhallen.com
@Webhallen
Hur ställer ni er till dom urusla betygen ni får på t.ex trustpilot? Ni har ju alltid varit ett respektabelt och seriöst företag, jag och många fler ser er inte som det längre. Varför och hur har denna förändring skett under de senaste åren. När man löser recensionerna så hade man aldrig kunnat gissa att dem handlar om Webhallen...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Ja men då får du väl milersättning, typ 18.50kr milen, eller motsvarande vad frakten skulle kosta beroende på vilket som är billigast.

Permalänk
Medlem

Varför inte skicka KT-numret i svaret så kanske det ordnar sig fortare än när du bara spyr galla på dem? Kan kanske blanda gallan med KT-numret ..

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte precis ställa frågan om du begärt att få prata med en chef.
Ska du begära resekostnaderna täckta även för detta besök?

Jo det verkar som de är totalt ointresserade på supporten...

Har under mina år aldrig spontant blivit dåligt eller nonchalant behandlad av någon säljare/kundservice personal.
Ptja, kanske har med din kemi att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Varför inte skicka KT-numret i svaret så kanske det ordnar sig fortare än när du bara spyr galla på dem? Kan kanske blanda gallan med KT-numret ..

Jag skickade det i ett PM till dem... Sedan vet du inte tillräckligt mycket i ärendet om min galla är befogad eller ej.

Visa signatur

Permalänk
Webhallen

Det är förståeligt att det kan dröja lite, men då kan man i alla fall säga det. "Vi kollar in på ärendet" "Jag har fått ditt mail och återkommer" eller liknande. Finns många bra sätt att lugna kunderna.
Eller om nu det som Patrik här säger är sant, "vi har sjukdom och återkopplingen tar lite tid". Är några av flera exempel.

Jag har behövt åka till dem 7 gånger fram och tillbaka så det är ganska drygt att ha och göra med dem när man möts med en nonchalant attityd av supporten.

Nu ska jag invänta svar från min kollega på kundtjänst innan jag återkopplar på PM med vad hur och när vi löser något.

Men nu sa jag att vi tidigare haft problem och nu är det lugnare. Jag syftar då på att vi har jobbat en stor del av denna månad att jobba ikapp oss. Du nämner två månader, har du haft fler ärenden hos oss utöver detta ärende som kom in strax under en månad sedan?

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Avstängd

Jag har behövt åka till dem 7 gånger fram och tillbaka...

Är det dessa sju tillfällen du söker ersättning för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag vet inget mer om ärendet än det du skriver. Tycker bara att det inte verkar så konstruktivt att stressa runt som en skadskjuten kanin och vräka ur sig en massa hot och anklagelser. Dessutom verkar ju ärendet inte alls så långdraget som du påstår (om man nu kan tro på det som Patrik skriver ... ). Kan inte ens föreställa mig varför man känner att man måste åka till butiken två gånger i veckan för att diskutera saken med dem. Men vi är väl alla olika ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gothxx:

Egentligen egalt för frågan eftersom det handlar om de ska återkomma hurvida de antingen betalar eller motsätter sig.

Beroende på vad som skett så är vanligt för mig förekommande utgifter/ersättningar vid reklamation:
- Reseersättning (om produkten ska lämnas in personligen)
- Emballage för frakt(om reklamationen sker en tid efter att jag slängt originalemballage) och det är en större produkt där jag inte har nån gammal låda jag kan återanvända, bubbelplast/stötdämpning om det är känslig produkt och det inte räcker med tidningspapper el dyl.
- Frakt (om företaget inte använder fraktsedel)
- För längre tidsperiod och högre belopp kan det handla om ränteskillnadsersättning
- Ersättning för täckningsköp om jag måste köpa samma vara dyrare någon annan stans

Hans resekostnader är under 500:- men det är inte tydligt hur mycket under. En frakt av ett grafikkort kostar knappt 80:- ex moms om du har ett rätt så halvsketet avtal med PostNord, Webhallen har nog inte det och då kanske det är billigare.

Om hans resekostnader är mycket (%) högre än 80:- så är kostnaderna oskäliga mot mitt alternativ.
Så, hur har kommunikationen gått? Var har han köpt varan t ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag vet inget mer om ärendet än det du skriver. Tycker bara att det inte verkar så konstruktivt att stressa runt som en skadskjuten kanin och vräka ur sig en massa hot och anklagelser. Dessutom verkar ju ärendet inte alls så långdraget som du påstår (om man nu kan tro på det som Patrik skriver ... ). Kan inte ens föreställa mig varför man känner att man måste åka till butiken två gånger i veckan för att diskutera saken med dem. Men vi är väl alla olika ...

Har inte varit i deras butik sedan den 6/1. Mellan den 12/1 och 17/2 har jag fått ett svar av supporten (den 27/1), då har jag skickat 4 email till dem totalt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MellanMjoelk:

Hans resekostnader är under 500:- men det är inte tydligt hur mycket under. En frakt av ett grafikkort kostar knappt 80:- ex moms om du har ett rätt så halvsketet avtal med PostNord, Webhallen har nog inte det och då kanske det är billigare.

Om hans resekostnader är mycket (%) högre än 80:- så är kostnaderna oskäliga mot mitt alternativ.
Så, hur har kommunikationen gått? Var har han köpt varan t ex?

Det var supporten själva som sa åt mig att ta mig till butiken, således kan de inte hitta på i efterhand att ersätta mig enbart för fraktkostnaden och inte resekostnaderna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det var supporten själva som sa åt mig att ta mig till butiken, således kan de inte hitta på i efterhand att ersätta mig enbart för fraktkostnaden och inte resekostnaderna.

Du har inte nämnt hur hög resekostnad du har.

Permalänk
Medlem

...däremot går det ju att få handräckning via kronofogden men det känns lite långsökt.

"Du kan begära att vi hjälper dig att få tillbaka eller ta bort egendomen. Du betalar en avgift på 600 kronor för verkställighet."

Nä, knappast.

Visa signatur

CPU: i7-12700K Alderlake GPU: MSI RTX 3070 Ti Trio X PSU: Corsair RM1000x - White cables
MOBO: ASUS Z690 Formula RAM: Corsair Dominator DDR5 5600Mhz 32GB CL36 White FANS: Corsair SP120 x7
AIO: Corsair H150i Elite Capellix White CASE: Lian Li O11 Dynamic Evo White STORAGE: Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av byched:

"Du kan begära att vi hjälper dig att få tillbaka eller ta bort egendomen. Du betalar en avgift på 600 kronor för verkställighet."

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/facebook/000/009/675/luffy-worth-it-meme.jpg

Nä, knappast.

Du har fel, det kostar 300:- dessutom får man ersättningar i mål gällande fordringar.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...
https://www.kronofogden.se/download/18.44812de6133c5768d67800...

Tillför du inget behöver vettigt behöver du inte svara heller, tack!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Du har fel, det kostar 300:- dessutom får man ersättningar i mål gällande fordringar.
https://www.kronofogden.se/download/18.44812de6133c5768d67800...

Tillför du inget behöver vettigt behöver du inte svara heller, tack!

Då skulle de väl i teorin kunna bestrida ditt krav också, så går det vidare till Tingsrätten och då är ansökningsavgiften 900 kr. Också ska du vinna där också... Vilket kostar tid.

Om du vill ha ett konkret tips så är det att skippa hoten @ Karen style och försök lösa det direkt med Webhallen med en vänlig ton, nu när hjälp verkar vara på G enligt inläggen i tråden. Så är det betydligt lättare att få dina 500 riksdaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Då skulle de väl i teorin kunna bestrida ditt krav också, så går det vidare till Tingsrätten och då är ansökningsavgiften 900 kr.

Om du vill ha ett konkret tips så är det att skippa hoten @ Karen style och försök lösa det direkt med Webhallen med en vänlig ton så är det betydligt lättare att få dina 500 riksdaler.

Jo därav att jag sa att det var långsökt, det vill jag alltså helst inte. Tar ju bara ännu mer tid och pengar av en.
Jag har varit vänlig större delen av ärendet, men när de anklagar kunden att man eventuellt försöker lura dem och de ljugit i reklamationen så är man som kund inte så tålmodig längre, tyvärr.

Visa signatur