Rykte: Windows 12-utvecklingen påbörjas i mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Vad har du för version? Jag har pro, har aldrig fått den frågan. Enda gången jag kört edge var för att tanka Chrome

Jag öppnar pdf i edge. Säker därför jag får frågan.

Vad gäller 11an så kan jag inte installera den. 48% krahar den på. Då körde jag ändå 11an fram till de kom med en uppdatering i oktober.
Fårhoppas nästa fungerar bättre.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Musikälskare

Gött, då kan man hoppa windows 11 helt

Har inget emot att dom gör något nytt, det kan ju bli bra!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det känns som en naturlig grej att påbörja utvecklingen av nästa version så här tidigt då det tar ett antal år att färdigställa det. Däremot håller jag med vissa här om att deras operativsystem blir allt mindre användarvänliga. Knöliga menyer, fler knapptryck för att komma till samma saker som i tidigare versioner och meningslösa snabblänkar till bloatware överallt.

Inget gnäll, bara min åsikt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Det verkar många som lider av "motstånd mot förändring". Är det samma personer som säger det var bättre förr?

Är det bara jag som vill att utvecklingen inte stannar?

Motståndet kommer av att företag hela tiden pushar onödiga förändringar som förbättringar.
Förändringar som görs enbart för att ge en illusion av att någonting händer.
Och inte sällan är dessa förändringar även en klar försämring för konsumenten.
Och då menar jag inte bara menlösa UI förändringar som ingen bett om, utan förändringar som tar bort funktionalitet.
T.ex. att man inte direkt kommer till enhetshanteraren längre med win+pause.
Du kommer istället till "om datorn" vilket är helt menlöst.
Eller MS's konstanta pillrande på startmenyn.
För att inte tala om det kommande kravet på MS konto for W11 pro.
Japp, MS kan inte ens låta pro användare jobba utan att MS skall veta allt.

Så min poäng är att förändring inte är samma sak som förbättring.
Framförallt inte i en värld där "nya" produkter konstant måste prånglas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, Win 11 är ingen flopp. Många gillar det. Sen har Microsofts inte forcerat Win 11 på användare på samma sätt som man gjorde vid Win 10 rätt aggressivt. Det har varit väldigt lite marknadsföring den här gången faktiskt. Helt naturligt att installationer inte skett i samma takt. Försöker du övertala dig själv eller vadå?

Vad försöker du uppnå med den länken, är det ett bevis på flopp? Högst upp har personen lagt en länk till sin andra lista...

"5 things I love about Windows 11".

Såg ett klipp på youtube när en kille satt och spelade multiplayer då Windows 10 trängde sig på och skulle installera sig mot hans vilja

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Såg ett klipp på youtube när en kille satt och spelade multiplayer då Windows 10 trängde sig på och skulle installera sig mot hans vilja

Haha ja, de fick ju enormt med kritik för deras sätt att bokstavligt talat forcera ned Win 10 i halsen på folk. Verkar vara glömt nu, för nu ska en del krampaktigt hålla fast vid Win 10 istället.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Nej, Win 11 är ingen flopp. Många gillar det. Sen har Microsofts inte forcerat Win 11 på användare på samma sätt som man gjorde vid Win 10 rätt aggressivt. Det har varit väldigt lite marknadsföring den här gången faktiskt. Helt naturligt att installationer inte skett i samma takt. Försöker du övertala dig själv eller vadå?

Vad försöker du uppnå med den länken, är det ett bevis på flopp? Högst upp har personen lagt en länk till sin andra lista...

"5 things I love about Windows 11".

Att de tagit bort högermenyn och tvingat ikoner till mitten precis som Mac OS och alla andra problem och buggar som varit på Windows 11 visar ju att Microsoft inte vet vad de håller på med. Sist var det bugg med NVME-diskar. Det finns en mängd buggar i Win 11 måste jag ge källhänvisning på alla?

Som oinsatt så kanske man omedvetet hoppar på Win 11 men är man någon slags poweruser stannar man kvar på Win10. Win 11 är princip Win 10 där man plockat bort saker för att göra en mer irriterad men fortsätt du klicka två gånger i contextmenyn för att komma åt saker som normalt tar ett klick i Win 10.

Gräver du djupare så är Win 11 fortfarande Win XP. Det jag stör mig på är alltså förenklingen och gränssnittet. Det är samma på Win 10 såklart som jag visade med Win 11 länken med alla problem så förstår jag inte varför man skulle hoppa på Win 11 nu. Kanske om man hade ett Alder Lake system.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Att de tagit bort högermenyn och tvingat ikoner till mitten precis som Mac OS och alla andra problem och buggar som varit på Windows 11 visar ju att Microsoft inte vet vad de håller på med. Sist var det bugg med NVME-diskar.

Passade på att testa lite här. Poweruser som man är.

  • Högerklickar på aktivitetsmenyn

  • Trycker på taskbar alignment

  • Väljer vänster.

Ikonerna är nu vänster. Det kändes inte så påtvingat faktiskt. De flesta upplever aldrig en bugg i Win 11. Win 10 hade buggar med, still not a flopp.

Du gillar uppenbarligen inte Win 11, det behöver du inte göra. Men din personliga åsikt gör det inte till en flopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om du inte om installerat windows lika många gånger är det skit bakom spakarna som gör att det fått göra det, men troligen överdriver du bara för att haka på gnälltåget.
Skulle vara kul att veta vilka kontot du syftar på som man måste ha och inte fyller någon funktion?
Sant, men varför tror du det är så?
Jo eftersom systemkraven är högre och merparten av alla datorägare i värden antingen sitter på datorer som inte klarar kraven för TPM eller att dom som har äldre utrustning som faktiskt klarar det inte vet hur man aktiverar det i det bios.

MSN kontot fyller ingen som helst funktion för mig som användare.

Det blir bara ett extra fluff konto att permanent ta bort efter en installation och sedan lämna åt sitt spam öde.

Det finns ingenting jag har nytta av med ett MSN konto. Tvärtom det slösar med min tid och gör mig bara förbannad för att utvecklare nu mera inte ens kan skapa funktioner som fungerar utan att dom ska vara knuta till något jävla konto.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Passade på att testa lite här.

  • Högerklickar på aktivitetsmenyn

  • Trycker på taskbar alignment

  • Väljer vänster.

Ikonerna är nu vänster. Det kändes inte så påtvingat faktiskt. De flesta upplever aldrig en bugg i Win 11. Win 10 hade buggar med, still not a flopp.

Har du ett tredjepartsprogram t ex 7Zip så måste du klicka två gånger. Inget sådant trams på Win 10.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Motståndet kommer av att företag hela tiden pushar onödiga förändringar som förbättringar.
Förändringar som görs enbart för att ge en illusion av att någonting händer.
Och inte sällan är dessa förändringar även en klar försämring för konsumenten.
Och då menar jag inte bara menlösa UI förändringar som ingen bett om, utan förändringar som tar bort funktionalitet.
T.ex. att man inte direkt kommer till enhetshanteraren längre med win+pause.
Du kommer istället till "om datorn" vilket är helt menlöst.
Eller MS's konstanta pillrande på startmenyn.
För att inte tala om det kommande kravet på MS konto for W11 pro.
Japp, MS kan inte ens låta pro användare jobba utan att MS skall veta allt.

Så min poäng är att förändring inte är samma sak som förbättring.
Framförallt inte i en värld där "nya" produkter konstant måste prånglas ut.

Därför, om man har ett val, bör man inte använda MS-produkter överhuvudtaget. Varför välja något av deras produkter när det finns alternativ som kan göra jobbet avsevärt bättre? Jag förstår alla som arbetar med MS hur frustrationen måste vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Med den kursen de tagit nu så gissar jag:

Win 12 kommer kräva photolegitimation vid installation.
Win 13 kommer kräva DNA-sekvens.
Win 14 kommer kräva att du skriver över din själ till dem

Nej, nej, bara vaccinpass från WHO (Bill Gates nya grej).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Har du ett tredjepartsprogram t ex 7Zip så måste du klicka två gånger. Inget sådant trams på Win 10.

Jag har 7zip, trycka 2 gånger vart då?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av walkir:

Tror att dagarna då vi lagrar saker och ting lokalt snart är ett minne blott.

Vissa av oss gamla gnällgubbar har varit med varvet runt, från IBM System/36, AS400 och VAX/VMS där allt kördes centralt och man själv bara hade en dum terminal. Sen kom PC-revolutionen och man kunde köra egna program och terminalemulera. Certifierad systemadmin på VMS, är det utbytbart mot Azure-admin, ungefär som att körkort från långtbortistan är utbytbart mot ett Svenskt?

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Jag har 7zip, trycka 2 gånger vart då?

https://www.neowin.net/news/five-things-i-hate-about-windows-...

Otrevlighet borttagen
Permalänk
Medlem

Kommer säkert kräva ytligare krav som stänger ut äldre hårdvara.

Själv som man sitter bakom 10'an och kan knappt uppgradera pga Windows 11s urdumma krav på en modul integrerat.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Jaha. Okej, aja vi kör den hårda vägen då. För uppenbarligen är din okunskap om operativsystemet ett större problem än funktioner och buggar. För nu är det andra gången du tar upp en sak som man fixar på 15 sekunder. För att få bort context menu som ger det där extra klicket

  • Öppna Windows terminal, kopiera in

  • reg add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve​

  • Logga ut och in. Den dyker aldrig upp igen.

Var du inte poweruser..?

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Jaha. Okej, aja vi kör den hårda vägen då. För uppenbarligen är din okunskap om operativsystemet ett större problem än funktioner och buggar. För nu är det andra gången du tar upp en sak som man fixar på 15 sekunder. För att få bort context menu som ger det där extra klicket

  • Öppna Windows terminal, kopiera in

  • reg add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve​

  • Logga ut och in.

Var du inte poweruser..?

Måste vara roligt att pilla i registret för allt som är fel med Win 11.

Känner ni er häftiga bara för att ni kör nyaste windows? Man tar sig för pannan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Måste vara roligt att ändra i registret för allt som är fel med Win 11.

Känner ni er häftiga bara för att ni kör nyaste windows? Man tar sig för pannan.

Alltså, om det tar några sekunder så är det inget problem. Det är det enda jag har ändrat. Inget operativsystem kommer någonsin vara uppbyggt på ett sätt som gör alla miljontals användare nöjda på det unika sätt de använder datorn på. Ibland kan man behöva göra personliga småändringar.

Ja, Windows 11 är faktiskt lite häftigare än Windows 10.

Skrivet av Dinkefing:

en är man någon slags poweruser stannar man kvar på Win10. Win 11 är princip Win 10 där man plockat bort saker för att göra en mer irriterad men fortsätt du klicka två gånger i contextmenyn för att komma åt saker som normalt tar ett klick i Win 10.

En sådan är inte rädd för ett litet tillägg i registret.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Alltså, om det tar några sekunder så är det inget problem. Det är det enda jag har ändrat. Inget operativsystem kommer någonsin vara uppbyggt på ett sätt som gör alla miljontals användare nöjda på det unika sätt de använder datorn på. Ibland kan man behöva göra personliga småändringar.

En sådan är inte rädd för ett command i registret.

Jag tror inte du förstår hur registret är uppbyggt. Det är inget man går runt och pillar runt i och medför en massa säkerhetsrisker plus en massa extra jobb också.

Fortsätt köra ditt Win 11 som du älskar så mycket. Nu tänker jag inte svara på dina inlägg längre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dinkefing:

Jag tror inte du förstår hur registret är uppbyggt. Det är inget man går runt och pillar runt i. Medför en massa extra jobb också.

Nu tänker jag inte svara på dina inlägg längre.

Synd, det hade varit intressant att få reda på hur att lägga till en rad i registret på några sek som tar bort context menu påverkar systemet och vad för säkerhetsrisk det kan vara. Inte direkt något man behöver "gå runt och pilla i".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Måste vara roligt att pilla i registret för allt som är fel med Win 11.

Känner ni er häftiga bara för att ni kör nyaste windows? Man tar sig för pannan.

Skulle vilja säga att dom editerar efter hur dom vill att det ska se ut.
Så har det gjorts i w7,8 och 10 också.

Inga konstigheter

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Man blir mer och mer sugen på Mac. Börjar bli rejält trött på Windows. Linux är för struligt. Du kan inte uppgradera Linux utan risk - det är stor risk att dina program slutar funka eller nåt annat börjar strula. Där är Windows faktiskt 1000x bättre än Linux - du kan installera även gamla windows program i nya windows (dvs du har ett spel, uppgraderar windows och allt funkar bra). Linux är väldigt restriktivt med att du inte får uppgradera hur som helst - googla på "Frankendebian" för att läsa mera om hur du ser till att din Linux installation är stabil och inte kraschar när du uppgraderar. Så därför är Mac mer och mer lockande, om man inte vill köra Windows, och inte heller Linux. Jag vill bara att allt ska funka. Då är Mac det enda alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Det verkar många som lider av "motstånd mot förändring". Är det samma personer som säger det var bättre förr?

Är det bara jag som vill att utvecklingen inte stannar?

Det var inte bättre förr men det är definitivt sämre nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Man blir mer och mer sugen på Mac. Börjar bli rejält trött på Windows. Linux är för struligt. Du kan inte uppgradera Linux utan risk - det är stor risk att dina program slutar funka eller nåt annat börjar strula. Där är Windows faktiskt 1000x bättre än Linux - du kan installera även gamla windows program i nya windows (dvs du har ett spel, uppgraderar windows och allt funkar bra). Linux är väldigt restriktivt med att du inte får uppgradera hur som helst - googla på "Frankendebian" för att läsa mera om hur du ser till att din Linux installation är stabil och inte kraschar när du uppgraderar. Så därför är Mac mer och mer lockande, om man inte vill köra Windows, och inte heller Linux. Jag vill bara att allt ska funka. Då är Mac det enda alternativet.

Efter att ha kört Mac i många år fram och tillbaka så kan jag lova att MacOS inte är nån utopi heller så fort man vill göra nåt som inte är inom Apples EXAKTA ramar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Efter att ha kört Mac i många år fram och tillbaka så kan jag lova att MacOS inte är nån utopi heller så fort man vill göra nåt som inte är inom Apples EXAKTA ramar.

Jag körde Hackintosh ett tag. Funkade hur bra som helst och knappast inom Apples ramar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Såg ett klipp på youtube när en kille satt och spelade multiplayer då Windows 10 trängde sig på och skulle installera sig mot hans vilja

Det var förvisso ett fejkat klipp.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

...Är det bara jag som vill att utvecklingen inte stannar?

Jag ser gärna fortsatt utveckling, men jag håller inte med om prioriteringarna från Microsoft's sida.
Så många förändringar som inte är något framsteg...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Gräver du djupare så är Win 11 fortfarande Win XP. Det jag stör mig på är alltså förenklingen och gränssnittet. Det är samma på Win 10 såklart som jag visade med Win 11 länken med alla problem så förstår jag inte varför man skulle hoppa på Win 11 nu. Kanske om man hade ett Alder Lake system.

Hmm... här är några förändringar från XP:

* Förbättrad säkerhet, däribland UAC, "Code integrity", stöd för BitLocker, förbättrad brandvägg, anti-virus med mera
* Stöd för IPv6 och TCP Window Scaling
* Ny compositing-motor och WDDM
* Stora förbättringar till Direct3D
* Förbättrad I/O med smartare hantering av cache och RAM samt ny schemaläggare
* "Subsystem for UNIX-based applications"
* Stöd för NFS
* Stöd för GPT och UEFI
* Ny audio-stack

Och det här är bara saker som var nytt i Windows Vista.

Permalänk
Medlem

Min konspirationsteori är att Microsoft har bestämts sig för att matcha Apples Mac OS versions-numrering av någon anledning.

(Svammel varning)
Mac OS var länge Mac OS X (uttalas OS ten). Då tänker Microsoft att de vill ha Windows 10 för att matcha OS X. Det är där snacket kommer ifrån att Windows 10 skulle vara det sista Windows. Det skulle bara uppdateras till 10.1, 10.2 osv. Exakt som Apple! Men så går Apple helt plötsligt ifrån det ikoniska OS ten och lanserar 11. Ja men då ska väl Microsoft inte vara sämre och rycker ur funktioner som var tänkt till Windows 10 21h2 uppdateringen och kallar det nya Windows 11. Samtidigt kommer Mac OS 12. Alltså va? 12? Vi ska också ha 12 tänker Microsoft och börja snabbt att knåpa på Windows 12. Som egentligen hade kunnat heta Windows 11 23h1 eller nåt.

Ligger man för långt efter sin konkurrent i versionsnumreringen kanske konsumenter går och tror att den med högst siffra är bäst. Det finns nog många som tror det.

Nu när jag tänker efter gjorde inte Mozilla exakt samma sak med Firefox när Chrome kom och spottade ut versioner när Firefox låg och tuggade på 3.6, 3.6.1, 3.6.2 osv. Nu är väl Firefox uppe i 97, exakt samma som Chrome och Edge? Bara ett sammanträffande? Tror inte det!