Permalänk

Webhistorik på familjens nätverk

Har ett comhem modem.
Är intresserade av vilka sidor mina barn besöker på vårt Wi-Fi nätverk.
Går detta göra och hur?

Permalänk
Medlem

Med bara ett ComHem-modem? Jag tror jag vågar svara "nej" på det.

Det är förvånanssvärt svårt att göra det du är ute efter på ett heltäckande vis och det kommer bli ännu svårare i framtiden ju mer DNS över HTTPS slår igenom. Tack Google som vill kunna ladda ner reklam till alla enheter utan att någon ska kunna göra något åt det.

Jag har inga barn att spionera på, men jag spionerar gärna på mina IoT-enheter. Jag har en hyffsat kompetent router där jag har:

- Brandväggat bort utgående förfrågningar till kända DNS-över-HTTPS-servrar.
- Brandväggat bort utgående DNS-över-TLS.
- Brandväggat bort utgående ordinarie DNS över port 53 TCP/UDP.
- Delar ut min egna router som DNS över DHCP (detta är standard på en vanlig konsumentrouter)
- Har mjukvara på routern som loggar DNS-förfrågningar (vilken enhet de kommer från, vilket server-namn de efterfrågar).

Det går absolut ändå att komma runt mina försök att övervaka mina enheter genom att tunnla trafik på olika sätt eller köra direkt mot IP. Men om man gör ovanstående kan man nog räkna med att kunna övervaka ett normalbegåvat barn, i alla fall tills de inser att de är övervakade och ser till att en kompis sätter upp ett VPN på port 443 åt dem.

Alternativet till ovanstående är antagligen att logga alla utgående uppkopplingar i brandväggen och göra reverse-uppslag på dem. Men det verkar jobbigare.

Permalänk
Bildexpert

Varför vill du övervaka dina barn?

Vissa innehållsfilter (NetNanny, Guardy m.fl.) erbjuder den typen av spionage till viss del. Paula Dahlberg/Vardagsrasismen gick igenom det i fjol då hon granskade flertalet alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid

Då du inte kan ställa DNS i ditt COMHEM-modem lär du be dem brygga modemet så att du kan ställa dit en vanlig router där du kan omdirigiera dess DNS till valfri tjänst. https://geekflare.com/dns-content-filtering-software/

Permalänk

Förstår inte något av era svar. Tack för era tips och idéer. Jag vill bara veta vilka sidor mina barn loggar in på när dom är hemma. Sant vilka tider. Inga detaljer är jag intresserad av. Det är deras privata. Men vill kunna se vad dom besöker. Routern är en technicolor TG799vn v2

Har lyckats logga in i routern,

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tomas5547:

Förstår inte något av era svar. Tack för era tips och idéer. Jag vill bara veta vilka sidor mina barn loggar in på när dom är hemma. Sant vilka tider. Inga detaljer är jag intresserad av. Det är deras privata. Men vill kunna se vad dom besöker. Routern är en technicolor TG799vn v2

Det är en enkel fråga, men svaret är inte enkelt.

Enklaste är nog som du fått tips om att sätta upp en egen DNS och logga uppslagen som görs. Ett annat alternativ är att använda WireGuard, men kan bli klurigt att få routern att skicka vidare trafiken från det trådlösa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Med en vettig brandvägg kan du logga trafiken, dvs vilka sajter som besöks.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag har den typen av setup hemma. Men det är inte direkt enkelt för vem som helst att sätta upp.
Jag kör med PiHole och har i min router(Unifi DreamMachine) satt att all dns-trafik ska gå via denna, och försöker man ändra till annan dns så dödar jag den requesten i min firewall. Så bara att logga in på min pihole och så kan jag se vilka request som görs och från vilket ipnummer etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas5547:

Svaret är nej, det går inte att göra direkt i din router. I så fall måste du koppla in ytterligare utrustning (vilket är vad inläggen i tråden handlar om).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@tomas5547, tja.

I en dator kan man övervaka med fula program om man vill. I annat fall önskar du att övervaka med en router och då behöver du en som stödjer de funktioner du önskar. De flesta hyffsat moderna routers för nätverk (netgear, d-link etc) har möjlighet att logga URL som det surfas till, barn filter, VPN och en hel del andra funktioner. Tillgängliga tjänster skiljer sig beroende på vilken produkt du skaffar dig.

T.ex. som denna jag hittade genom att söka, bara ett exempel. Titta i manualer till olika produkter så hittar du nog de funktioner du önskar dig. Du kan också prova titta på tester av prylar på YT, kan hända det finns videos där som beskriver det du vill ha. Sedan är det bara hitta rätt pryl och inhandla.

https://community.netgear.com/t5/Nighthawk-WiFi-Routers/Not-e...

Om du kan göra detta i din technicolor TG799vn v2 har jag ingen kunskap om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas5547:

Är intresserade av vilka sidor mina barn besöker på vårt Wi-Fi nätverk.
Går detta göra och hur?

Ett tips är att kolla in NextDNS:
https://nextdns.io/

Själv kör jag det för att slippa reklam på min iPhone samt undvika spårning, men det finns även föräldrakontroll och DNS-loggar.

Lite osäker på vad din router klarar av, men det är enkelt att sätta upp ett gratiskonto på varje enhet (dator/platta/mobil...).

Men som andra även nämnt, så är det lätt att ta sig runt det hela med VPN.

Permalänk
Medlem

Utbilda dem istället för och övervaka. Kan jag då tycka.

Permalänk
Bildexpert

Som redan har nämnts så är denna typ av övervakning tämligen integritetskränkande och kan skada barnens tillit till omgivningen. För mig som är engagerad i HBTQ-frågor vet jag att detta är något som ofta förekommer i religiösa familjer där barn inte vågar söka sig till den information de har rätt till (RFSU, RFSL, Umo med mera). Att blockera och filtrera sidor är inte heller någon bra lösning då dessa antingen blockar för mycket alternativt för lite och är ofta enkla att kringgå.

Hur gamla är barnen ens en gång? Om de är över 10 år misstänker jag att de har egna telefoner med abonnemang, så då kan de ändå lika gärna slå av Wi-Fi och så förlorar du koll på dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns inbyggd föräldrakontroll i Windows, räcker inte det brukar antivirusleverantörerna ha den funktionen.

Permalänk
Medlem

Om barnen är runt 4-typ9 år så förstår jag. Då ska dem ju bara kolla på barnprogram o sånt.
Om det är tonåringar så tycker jag det är helt förjävligt att du vill se vad det gör.
Om det är tonåringar sitter de garanterat på porrsidor (vilket du inte har nåt med o göra), kanske HBTQ frågor sidor om de skulle ha dessa funderingar. Tonåringar gör vad de gör. Mycket nyfikenhet.

Som sagt. Jag har ingen aning på ålder på dina barn som du vill övervaka.
Tycker iaf det är välidgt integritetskränkade att övervaka dem iaf.
Är det mindre barn kan du ju ha barnkonton på deras enheter o sånt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros