Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

From Software har ju aldrig varit speciellt duktiga på att optimera sina spel, så det förvånar mig inte. Man hade dock hoppats på att kraften från PS5 och XSX skulle vara tillräckligt för att väga upp för det.

Streamern Asmongold spelade 6 timmar Elden Ring häromdan på PC och upplevde diverse dippar i fps, ibland rejäla dippar. Jag vet dock inte vilken hårdvara han sitter på, men med tanke på att han är en rätt stor streamer så kan jag tänka mig att han har ganska vettig hårdvara.

Förhoppningsvis har Digital Foundry fått tillgång till spelet och kan släppa sin analys innan release, men det är väl inte så troligt.

såg att Digital Foundry tipsade att ps4 versionen på ps5 kan ge mer stabila fps, så jag ändrar min bokning till en sån och hoppas på det bästa. Får ju ändå en gratis uppgradering till ps5 om jag skulle vilja testa den med

Har för mig att Asmongold kör med ett 3090? Om det dippar med ett sånt så bådar det inte gott =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tiden bekräftades ca 25 minuter efter mitt inlägg. Bra timing!
https://twitter.com/ELDENRING/status/1495775365473738758

00:00 CET

Däremot går det jättebra att använda VPN för att börja spela en hel del timmar tidigare på Steam. 00:00 NZDT är kl. 12 den 24:e (torsdag!) för oss. Nä, det var 12 PM NZDT, inte 12 AM. Mitt fel!

Skicka gärna källan för det! Om det stämmer och om det händer ofta så kanske jag köper det till Xbox Series X istället för PS5 så att man får VRR.

Haha ja det va den jag tittade på men kollade på GB av nån anledning..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibev:

såg att Digital Foundry tipsade att ps4 versionen på ps5 kan ge mer stabila fps, så jag ändrar min bokning till en sån och hoppas på det bästa. Får ju ändå en gratis uppgradering till ps5 om jag skulle vilja testa den med

Har för mig att Asmongold kör med ett 3090? Om det dippar med ett sånt så bådar det inte gott =P

Väldigt pinsamt att dom inte klarar 60fps. Men ja, släpps spelet i samma dåliga utförande så blir det PS4-versionen på PS5 istället, även om det blir ytterligare ett steg ner i grafisk kvalitet och detaljer.

Xbox Series X var ju dessutom ännu sämre än PS5 och där finns ingen möjlighet att köra Xbox One X-versionen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Fick mejl från spelbutiken nu att de skickat mitt ex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sagittarius A:

Fick mejl från spelbutiken nu att de skickat mitt ex

Jag hade gärna lagt en beställning men imorgon och fredag är utdelningsdag med Posten så jag vet inte vilket som går snabbast.

Har man tur kanske spelet skulle komma fram imorgon, men annars får jag vänta än längre än om jag köper den digitala kopian.

Svårt val!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag hade gärna lagt en beställning men imorgon och fredag är utdelningsdag med Posten så jag vet inte vilket som går snabbast.

Har man tur kanske spelet skulle komma fram imorgon, men annars får jag vänta än längre än om jag köper den digitala kopian.

Svårt val!

Just det, hade glömt att de dragit ner på utdelningsdagar. Skönt att vara rätt säker på att man har den på fredag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nooro:

Vissa spel stödjer ju det även på PC, men det återstår väl att se om Elden Ring också gör det. I så fall blir det kanske ett köp av PS5-kontroll

/N

Funkar lika bra att köra med en PS4-kontroll också. Steam har inbyggt stöd för den via BT. Jag kör det kopplat till min rigg och det funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Funkar lika bra att köra med en PS4-kontroll också. Steam har inbyggt stöd för den via BT. Jag kör det kopplat till min rigg och det funkar utmärkt.

Absolut. Just nu har jag Xbone-kontroller, så är egentligen inte i behov av just en kontroller, utan jag var sugen på just dualsense och dess funktioner till PC.
Får se när spelet är släppt och vi har svar på frågan

Permalänk
Medlem

Första recensionen är ute (en timme för tidigt) och spelades på PC.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Efter dom svala recensionerna är jag glad jag inte förbokade.

Blir kanske en tur till Elgiganten på Fredag..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem

Mm, oerhört svala recensioner.

Off topic, någon som kan tipsa om bra ställen för en solsemester? Jag tyckte att min senaste i solens kärna inte riktigt var varmt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Efter dom svala recensionerna är jag glad jag inte förbokade.

Blir kanske en tur till Elgiganten på Fredag..

Svala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

tydlig sarkasm

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

tydlig sarkasm

Tydligen inte

Permalänk
Medlem

Är intresserad… men tror det blir för svårt för mig… i witcher, skyrim, drar jag ner ett par hack för att njuta av storyn, gameplay…

Permalänk

Vet inte om det tagits upp i tråden, men..går det bara att spela i 3:d person view?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Vet inte om det tagits upp i tråden, men..går det bara att spela i 3:d person view?

Ja.

Permalänk
Skrivet av SlemRune:

- Tack, då blir det inget ER för moi : )

Permalänk
Medlem

Förtydligande, det är enbart 3rd person view! Inget first person view.

EDIT: Nevermind, läste fel på din fråga

Permalänk
Medlem

Jag kan inte riktigt bestämma mig, å ena sidan så vill jag ha ett nytt stort RPG att utforska men å andra sidan så jag känner jag mer lite "meeeh" för detta. Får nog avvakta lite

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova de tidigare spelen (antigen dark souls 1 eller 3) och se vad du tycker. Framförallt 1an är väldigt öppet från början utan att vara open world.
Om du gillar det så kan elden ring vara något för dig

Permalänk
Medlem

Digital Foundry's tidiga koll av spelet med day one patchen verkar inte helt lovande:
"The PC situation is also worth clarifying. As it currently stands the PC version using the latest 1.02 patch has a number of issues that will affect all hardware configurations on all graphical settings presets. Elden Ring is From Software's first foray into low-level APIs on PC and the game uses DirectX 12. As we have seen in other DX12 titles, there can be severe and distracting frame-time stuttering issues.

First there are stutters of up to 250 milliseconds in length when new effects, enemies, and areas appear on screen. These types of stutter lessen as the play experience goes on and enemies, areas, and effects are revisited by the player. A second and more pervasive stutter appears to be tied to loading new game areas - when traversing the terrain, moving from one area to the next can cause minor one-off frame drops a few times a minute, or at worst, tumbling frame-time issues that drop the frame-rate from a steady 60 into the 40s."

Källa: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2022-02-24-...

Känns helt ok att vänta ett tag på fler patchar och förhoppningsvis bättre prestanda innan jag börjar spela, och som bonus hinna klara av Horizon Forbidden West innan man börjar på ett nytt gigantiskt spel.

Permalänk
Medlem

"However, even running on the launch day patch 1.02, the frame-rate mode continues to run at a range of 45-60fps on PS5 and Series X, while the quality modes on each range between 30-60fps. Both machines run with entirely unlocked frame-rates, and much like the network test, there's still no 30fps cap to even out the wavering reading in quality mode. The result? A highly variable performance for the quality mode in particular, where 60fps is rarely - if ever - achieved on PS5 or Series X."

Ouch

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har xbox series X. Ser att spelet finns att köpa på mediamarkt m.m, men det verkar endast vara en fysisk kopia? Känns ju surt. Man vill ju hinna få spelet innan helgen... är ju inte helt sugen att ge typ 699 i microsoft store...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Hej

Jag har xbox series X. Ser att spelet finns att köpa på mediamarkt m.m, men det verkar endast vara en fysisk kopia? Känns ju surt. Man vill ju hinna få spelet innan helgen... är ju inte helt sugen att ge typ 699 i microsoft store...

Elgiganten har alla versioner för 499:-. Där finns Steamkey om man vill ha digital och har en vettig dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Elgiganten har alla versioner för 499:-. Där finns Steamkey om man vill ha digital och har en vettig dator.

Jag har xbox?
Det enda jag hittar verkar vara fysisk kopia

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Hej

Det finns väl inga andra alternativ än att köpa i MS store när det gäller konsol. Rätta mig om jag har fel, men jag har aldrig sett det till vare sig Playstation eller Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlemRune:

Det finns väl inga andra alternativ än att köpa i MS store när det gäller konsol. Rätta mig om jag har fel, men jag har aldrig sett det till vare sig Playstation eller Xbox.

Det var det jag befarade får se om man vågar sig på att köpa en nyckel från någon sida och aktivera via VPN.

Permalänk
Medlem

Ska man spela med kontroll eller tangentbord och mus?

Vad rekommenderas?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

"However, even running on the launch day patch 1.02, the frame-rate mode continues to run at a range of 45-60fps on PS5 and Series X, while the quality modes on each range between 30-60fps. Both machines run with entirely unlocked frame-rates, and much like the network test, there's still no 30fps cap to even out the wavering reading in quality mode. The result? A highly variable performance for the quality mode in particular, where 60fps is rarely - if ever - achieved on PS5 or Series X."

Ouch

Fextralife har lagt ut en recension där han har problem med stuttering och fps drops ner till 10-15 i vissa fighter. Troligtvis pga easy anticheat. Detta på 2080ti i9 9920x
https://youtu.be/tQPfngWUrXk 9.25 in i videon