Permalänk
Avstängd

Frånta barnens mobiltelefoner

Utgångspunkten i detta inlägg är att jag hoppas att jag har fel i allt jag säger nu.

I händelsen av människans undergång (kackerlackor och andra strålningsbeständiga djur kommer att leva vidare) om ett par veckor så tycker jag att Du som föräldrar skall frånta dina barns mobiltelefoner!

Varför? Enkelt! Det är samma sak inom vården: vid dödlig sjukdom handlar det om att minska lidandet. I detta fall handlar det om att minska barnens lidande. I mobiltelefoner går det att komma åt allt som barn INTE bör kunna komma åt. Jag märker själv som "vuxen 33-åring" hur mentalt förstörd man blir av att bara följa sändningen och då kan jag ändå skilja på propagandaskräp.

Ge dem TV-spel istället även om det innebär att damma av det där gamla Segat, NES, SNES, N64, GC, Wii(U), eller NSW eller varför inte en gammal Xbox eller PS1-4? Överväg väg också att samtal med andra föräldrar om samverkan. Du kanske upptäcker att du måste kapa kontakten mellan vissa barn för att deras föräldrar inte är lika empatiska mot sina barn utan tillåter dem "plågas" in i det sista i deras liv.

Varje dag Du låter barn få tillgång till information om det fruktansvärda som händer nu så är det som om Du tillåter onödigt lidande i en dödligt sjuk människa. Återigen: detta utgår från att premissen, "Slutet för människan - inte jorden - är nära" stämmer. Jag hoppas att det inte stämmer såklart.

Själv planerar jag för eventuellt Fallout 3-liv med Becquerel-mätare var man än vandrar vilket bara gör livet lite längre, men absolut inte någon garanterad lösning till ett modernt önskvärt liv. Bara minska lidandet i en dödlig sjukdom helt enkelt...

Gör detta för dina barns/barnens skull, inte för min skull.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

99% av all (inte minst felaktig) information som sprids till barn går via TikTok. Ta bort appen så kan barnen få ha kvar sina mobiltelefoner. Eller så kan man prata med barnen om dels det som händer men också om varför man ska vara försiktig med att ta till sig information via t. Ex sociala medier.

Ska tillägga att jag är svintrött och nyvaken så jag kanske missuppfattar hela ditt inlägg. 😁

Permalänk
Medlem

Låter som att du kanske borde lyssna på ditt eget råd.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Utgångspunkten i detta inlägg är att jag hoppas att jag har fel i allt jag säger nu.

I händelsen av människans undergång (kackerlackor och andra strålningsbeständiga djur kommer att leva vidare) om ett par veckor så tycker jag att Du som föräldrar skall frånta dina barns mobiltelefoner!

Varför? Enkelt! Det är samma sak inom vården: vid dödlig sjukdom handlar det om att minska lidandet. I detta fall handlar det om att minska barnens lidande. I mobiltelefoner går det att komma åt allt som barn INTE bör kunna komma åt. Jag märker själv som "vuxen 33-åring" hur mentalt förstörd man blir av att bara följa sändningen och då kan jag ändå skilja på propagandaskräp.

Ge dem TV-spel istället även om det innebär att damma av det där gamla Segat, NES, SNES, N64, GC, Wii(U), eller NSW eller varför inte en gammal Xbox eller PS1-4? Överväg väg också att samtal med andra föräldrar om samverkan. Du kanske upptäcker att du måste kapa kontakten mellan vissa barn för att deras föräldrar inte är lika empatiska mot sina barn utan tillåter dem "plågas" in i det sista i deras liv.

Varje dag Du låter barn få tillgång till information om det fruktansvärda som händer nu så är det som om Du tillåter onödigt lidande i en dödligt sjuk människa. Återigen: detta utgår från att premissen, "Slutet för människan - inte jorden - är nära" stämmer. Jag hoppas att det inte stämmer såklart.

Själv planerar jag för eventuellt Fallout 3-liv med Becquerel-mätare var man än vandrar vilket bara gör livet lite längre, men absolut inte någon garanterad lösning till ett modernt önskvärt liv. Bara minska lidandet i en dödlig sjukdom helt enkelt...

Säger detta i alla välmening, du borde nog gå och prata med någon samt stänga av din egen telefon och internet. För du verkar inte heller kunna hantera det riktigt.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tror, på allvar, att du ska ta dig en funderare på hur du kan ta dig ur ditt dåliga mående istället för att projicera det på en webbsajt om teknik.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

En websajt om teknik är inte ett ställe där man får mycket medhåll om man är kritisk till effekterna av internetbaserad teknik. Så kanske fel ställe att posta ditt inlägg.

Ja, mobiltelefoner är som att ge droger till sina barn. Allt påverkas av det, skola, familjeliv, kamratrelationer, livsförväntningar och sedan finns det en vid gråskala i hur personlighet och omständigheter samverkar kring precis hur stort genomslaget blir.

Permalänk
Sötast

Att frånta barnens trygghet i en osäker tid känns enormt kontraproduktivt.
Ja, deras mobiler är deras trygghet, precis lika mycket som sweclockers är vår trygghet efter x+ års medlemsskap.

Putin hade däremot velat krama dig för att vilja censurera våra barn från verkligheten.

Som alltid så är öppen dialog, en öppenhet, koll på varandras känslor och tankar bra mycket bättre verktyg än att censurera och ljuga för sina små.

Min 14-åring kan vilken sekund som helst dra upp videos på sin telefon som av en eller flera anledningar kan vara skrämmande. Men det kunde hon göra för en månad sedan också.

Min förhoppning är att genom en uppfostran i öppenhet, nyfikenhet och trygghet hjälper henne att komma till mig om hon är nyfiken eller har en tuff tid på oavsett orsak.

Skulle mina barn undvika svåra känslor genom en censur hemma så lär de få en jävligt tuff vecka nu när "alla" i skolan kommer att prata om kriget, vad man har hört och sett och vad som 'kan hända'.

Jag anser att det är bättre för oss som familj, och för mina barn som individer att kunna delta i dialog med andra om vad som händer. Bilda egna uppfattningar och tankar och känslor och på så sätt förhoppningsvis stilla deras oro genom att vara delaktiga.

Av denna anledning satt vi och tittade på lilla aktuellt och läste lite tillsammans om vad som händer i vår värld idag. Det fanns ingen som var glad över det, men min förhoppning är att de är förberedda för veckan som kommer och inte kommer dit som två frågetecken när deras klasskamrater kanske är oroliga.

Ja, jag diskuterar kärnvapen med min 14-åring. Men inte med min 9-åring.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*

Ämnet i sig är såklart intressant men utgångspunkten för diskussionen är inte hälsosam.

Andas, ta en paus från flödet. Föräldrar vet nog vad man ska göra och inte göra samt det finns finfina tips på hur man pratar om händelserna med ens barn på olika sidor.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord