Permalänk
Medlem

Prisa gud, här kommer skatteåterbäringen... +48kr på skattekontot. Pheeew...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Mitt besked kom idag med. Snart jävlar ska det brännas stålars!

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Imorgon ska pengarna finnas på kontot, om det inte är 3 bankdagar de menar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Imorgon ska pengarna finnas på kontot, om det inte är 3 bankdagar de menar.

Ska vara 8-11 juni, brukar få den första dagen, någon gång på eftermiddag, typ 14 tiden.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Trillade in nu, blir väl rakt in i sparande som varje år.

Permalänk
Hedersmedlem

Mina trillade just in!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Fick betala som vanligt….

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Mina trillade just in också, har flyttat allt till sparande.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Mina trillade in, kan ha varit igår, kan ha varit idag. 🤷‍♂️

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Fick mina idag!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Kan någon här förklara varför vissa tycker det är bra att få tillbaka en massa pengar?
Aldrig riktigt förstått det. Det är ju dina egna pengar du hade haft resten av året om du inte betalt för mycket skatt.

Som du tom hade kunnat investera och fått avkastning på.

Såklart tråkigt att få en smäll och behöva betala tillbaka, men plus minus noll är ju det bästa?
Eller max få tillbaka någon hundring för o ligga på säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtsydlw:

Kan någon här förklara varför vissa tycker det är bra att få tillbaka en massa pengar?
Aldrig riktigt förstått det. Det är ju dina egna pengar du hade haft resten av året om du inte betalt för mycket skatt.

Som du tom hade kunnat investera och fått avkastning på.

Såklart tråkigt att en smäll och behöva betala tillbaka, men plus minus noll är ju det bästa?
Eller max få tillbaka någon hundring för o ligga på säkra sidan.

Kan vara skönt med lite pengar ibland som man inte riktigt räknat med. Jag blir rätt glad när jag hittat en 100ing i fickan på någon jacka också, men jag vet ju att den alltid vart min från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtsydlw:

Kan någon här förklara varför vissa tycker det är bra att få tillbaka en massa pengar?
Aldrig riktigt förstått det. Det är ju dina egna pengar du hade haft resten av året om du inte betalt för mycket skatt.

Som du tom hade kunnat investera och fått avkastning på.

Såklart tråkigt att en smäll och behöva betala tillbaka, men plus minus noll är ju det bästa?
Eller max få tillbaka någon hundring för o ligga på säkra sidan.

Läs igenom denhär tråden igen. Ekonomiska genier som du har redan tagit upp detta otaligt många gånger.

Lägg ner, låt folk vara glada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtsydlw:

Kan någon här förklara varför vissa tycker det är bra att få tillbaka en massa pengar?
Aldrig riktigt förstått det. Det är ju dina egna pengar du hade haft resten av året om du inte betalt för mycket skatt.

Som du tom hade kunnat investera och fått avkastning på.

Såklart tråkigt att en smäll och behöva betala tillbaka, men plus minus noll är ju det bästa?
Eller max få tillbaka någon hundring för o ligga på säkra sidan.

Finns ju olika skäl att man får tillbaks. T ex har man avdrag för resor, men inte skaffar någon jämkning eller räntor för lån.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtsydlw:

Kan någon här förklara varför vissa tycker det är bra att få tillbaka en massa pengar?
Aldrig riktigt förstått det. Det är ju dina egna pengar du hade haft resten av året om du inte betalt för mycket skatt.

Som du tom hade kunnat investera och fått avkastning på.

Såklart tråkigt att en smäll och behöva betala tillbaka, men plus minus noll är ju det bästa?
Eller max få tillbaka någon hundring för o ligga på säkra sidan.

För min egen del så är det reseavdrag som gör att jag får tillbaka pengar (+16k istället för att behöva betala 4k). Jag brukar aldrig bry mig om att jämka under året då reseavdragen kan variera en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtsydlw:

Kan någon här förklara varför vissa tycker det är bra att få tillbaka en massa pengar?
Aldrig riktigt förstått det. Det är ju dina egna pengar du hade haft resten av året om du inte betalt för mycket skatt.

Som du tom hade kunnat investera och fått avkastning på.

Såklart tråkigt att få en smäll och behöva betala tillbaka, men plus minus noll är ju det bästa?
Eller max få tillbaka någon hundring för o ligga på säkra sidan.

Personligen får jag en trevlig slant och majoriteten av det är resersättning. Då är det ren bonus

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Kan vara skönt med lite pengar ibland som man inte riktigt räknat med. Jag blir rätt glad när jag hittat en 100ing i fickan på någon jacka också, men jag vet ju att den alltid vart min från början.

Förstår vad du menar, känslan är väl fin. Men kommer ju inte köpa något spontant bara för jag fick 5000 kronor extra den månaden.

Skrivet av Wasp:

Läs igenom denhär tråden igen. Ekonomiska genier som du har redan tagit upp detta otaligt många gånger.

Lägg ner, låt folk vara glada.

Återkommer när jag läst igenom alla 93 sidor. Kan väl förstå man blir glad när man får tillbaka och inte tvärtom.
Men det blir alltid sån pajkastning mellan folk som fick tillbaka, inte fick någonting eller fick betala tillbaka.

Har även hört folk som bett arbetsgivaren dra mer skatt så de ska få tillbaka mer på skatten än de redan fick.
Kanske ett sätt att tvångsspara, vad vet jag...

Skrivet av zosma:

Finns ju olika skäl att man får tillbaks. T ex har man avdrag för resor, men inte skaffar någon jämkning eller räntor för lån.

Skrivet av joakim99:

För min egen del så är det reseavdrag som gör att jag får tillbaka pengar (+16k istället för att behöva betala 4k). Jag brukar aldrig bry mig om att jämka under året då reseavdragen kan variera en del.

Skrivet av BananaFace:

Personligen får jag en trevlig slant och majoriteten av det är resersättning. Då är det ren bonus

Det kan jag förstå. Resor kan ju även vara svårt o beräkna i vissa jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtsydlw:

Förstår vad du menar, känslan är väl fin. Men kommer ju inte köpa något spontant bara för jag fick 5000 kronor extra den månaden.

Återkommer när jag läst igenom alla 93 sidor. Kan väl förstå man blir glad när man får tillbaka och inte tvärtom.
Men det blir alltid sån pajkastning mellan folk som fick tillbaka, inte fick någonting eller fick betala tillbaka.

Har även hört folk som bett arbetsgivaren dra mer skatt så de ska få tillbaka mer på skatten än de redan fick.
Kanske ett sätt att tvångsspara, vad vet jag...

Det kan jag förstå. Resor kan ju även vara svårt o beräkna i vissa jobb.

Fick tillbaka för jag sålt solel och för resor till och från jobbet annars hade jag inte fått tillbaka massor men nu blev det endel.
Svårt att veta hur mycket solen ska lysa varje år.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Trillade in på kontot idag

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Nu har pengarna trillat in.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtsydlw:

Kan någon här förklara varför vissa tycker det är bra att få tillbaka en massa pengar?
Aldrig riktigt förstått det. Det är ju dina egna pengar du hade haft resten av året om du inte betalt för mycket skatt.

Som du tom hade kunnat investera och fått avkastning på.

Såklart tråkigt att få en smäll och behöva betala tillbaka, men plus minus noll är ju det bästa?
Eller max få tillbaka någon hundring för o ligga på säkra sidan.

Hade ju också kunnat investera och förlorat allt

Men ja du kommer inte med något nytt i tråden.

Fått tillbaka 30k, jobbet hade alltid svårt att få det där rätt men sen är ju avdrag kring hälften

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

304 spänn in på konto idag! Wohooo!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D - Processor: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz - Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS Ultra Gaming - Kylning: Corsair H150I RGB PRO - Raminne:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB - Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Nätagg: EVGA Supernova G2 750 - 2 TB Western digital - M2 Corsair Force MP510 960GB - SSD 1 TB Samsung EVO 860

Skärmar: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync+Asus TUF Gaming VG27BQ 27 G-Sync

Permalänk
Medlem

De kom igår, ca 11k totalt för mig och frun. Landar på spar- och semesterkonton.
Visst, jag/vi borde jämka och investera pengarna men jag har svårt att ta ut investerade pengar så jag ser det som ett kortsiktigt sparande och det vill jag ändå inte ta någon risk med. Ingen ränta på banken eller hos Skatteverket spelar ingen roll.
(Ja, jag är medveten om nackdelen att pengarna är låsta hos Skatteverket men det spelar mindre roll - vi klarar oss ändå.)

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Fick betala som vanligt….

Beroende på belopp så skulle du kunna sätta av lite cash varje månad till ditt skattekonto(med tillhörande utbetalningsspärr) så att du inte får en större klumpsumma att betala vid ett tillfälle.
Personligen gör jag det. In med 200-300kr i månaden för att minska risken för större belopp av kvarskatt.
Bästa är givetvis se till att arbetsgivaren betalar in rätt skatt från början.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Då börjar det bli dags snart igen.
Taggar vi till.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Då börjar det bli dags snart igen.
Taggar vi till.

Räknar med ca 19.000 kvarskatt,
fyllnadsinbetalning gjord,
återstår att se hur nära jag räknat i år,
bommade med under 100kr förra året.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd

Min kom nu på kivran, får tillbaka 18500kr👍😀
Det behövs så skulle gärna ha dem nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

7308kr tillbaka. Mer än vad jag normalt fått. Men har högre lön nu så är väl därför?
Sen med avdrag för resor till jobb blir det cirka 10,000kr tillbaka totalt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Får tillbaka 10000, vilket förvånar mig. Jobbade bara halva förra året. Men var väl en del ränteavdrag för bla bolån..

Permalänk
Medlem

Anslöt mig till Kivra tidigare i år, hur går det till med deklarationen då?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED