Planerar att installera Ubuntu LTS på en teknik-ointresserad pensionärs lågpresterande äldre windows-laptop, bör jag istället välja någon annan dist?

Permalänk

Planerar att installera Ubuntu LTS på en teknik-ointresserad pensionärs lågpresterande äldre windows-laptop, bör jag istället välja någon annan dist?

Jag är inte alls kunnig inom detta område men med hjälp av guider så har jag tidigare installerat Ubuntu LTS på några anhörigas äldre windows-datorer när de av ägarna upplevts som i princip oanvändbara på grund av laggig och långsam upplevelse med windows, och ingenting annat har hjälpt (ominstallation av Windows osv). Det har rönt framgång och de har kunnat fortsätta använda datorerna ett bra tag till istället för att behöva köpa en ny dator. Nu är det dags att hjälpa en äldre pensionär som är totalt ointresserad av teknik och väldigt okunnig, bör jag titta på någon annan dist (kanske någon annan generellt sett anses vara mer n00b-vänlig än Ubuntu LTS, jag har själv noll koll vad gäller den saken) eller låter det ok att köra på Ubuntu LTS? Personen ifråga har endast använt windows tidigare, aldrig Mac OS X eller något annat OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Jag är inte alls kunnig inom detta område men med hjälp av guider så har jag tidigare installerat Ubuntu LTS på några anhörigas äldre windows-datorer när de av ägarna upplevts som i princip oanvändbara på grund av laggig och långsam upplevelse med windows, och ingenting annat har hjälpt (ominstallation av Windows osv). Det har rönt framgång och de har kunnat fortsätta använda datorerna ett bra tag till istället för att behöva köpa en ny dator. Nu är det dags att hjälpa en äldre pensionär som är totalt ointresserad av teknik och väldigt okunnig, bör jag titta på någon annan dist (kanske någon annan generellt sett anses vara mer n00b-vänlig än Ubuntu LTS, jag har själv noll koll vad gäller den saken) eller låter det ok att köra på Ubuntu LTS? Personen ifråga har endast använt windows tidigare, aldrig Mac OS X eller något annat OS.

Varför inte gå så långt som Chromium OS
Enklare än så blir det inte

Permalänk
Medlem

Linux mint. Har såå många släktingar och kompisar som är totala analfabeter som det funkar jättebra för.
Och med Chrome funkar det mesta.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Skrivet av Provetector:

Linux mint. Har såå många släktingar och kompisar som är totala analfabeter som det funkar jättebra för.
Och med Chrome funkar det mesta.

Intressant och tack för svaret. Använder de Cinnamon Edition, MATE edition eller Xfce Edition?

Permalänk
Skrivet av Superthug:

Varför inte gå så långt som Chromium OS
Enklare än så blir det inte

Tack för svaret. Jag har ingen erfarenhet av att använda ett rent moln-OS men det låter ju helt klart som ett alternativ utifall att hans dator inte skulle klara av en annan Linux-dist så bra.

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för Linux mint.
Skrivbordsmiljö får man testa sig fram, börja med Cinnamon.

Har även haft framgång med Xubuntu LTS.

Ubuntu LTS är säkert bra, men är personen van med Windows kan det bli för komplicerat med GNOME.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Slår också ett slag för Linux mint.
Skrivbordsmiljö får man testa sig fDram, börja med Cinnamon.

Har även haft framgång med Xubuntu LTS.

Ubuntu LTS är säkert bra, men är personen van med Windows kan det bli för komplicerat med GNOME.

Tack för svaret. Jag ska följa ert råd och installera Linux Mint, bland annat för att det verkar vara mer likt windows än vad Ubuntu är. Jag försöker bara utröna om man bör börja med Cinnamon eller Xfce om datorn har 4 gb ram och inte en SSD-disk, jag såg just en jämförelse mellan Cinnamon, Mate och Xfce där slutsatsen var att Xfce är att föredra om man inte har mer än 4 gb ram och inte en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

...eller låter det ok att köra på Ubuntu LTS? Personen ifråga har endast använt windows tidigare, aldrig Mac OS X eller något annat OS.

Jag tycker att Ubuntu LTS fungerar utmärkt. Se bara till att köra GNOME-tilläggen "ArcMenu" samt "Dash to Panel" om du vill göra det mer likt Windows.

https://extensions.gnome.org/extension/1160/dash-to-panel/
https://extensions.gnome.org/extension/3628/arcmenu/

Själv kör jag med tilläggen ovan och glömmer ibland bort att jag kör GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Jag skulle bytt disken till en liten SSD, detta gör att maskinen får nytt liv till låg kostnad.
Antar att den kommer att gå med Firefox eller Chrome och mail i Google-Mail eller nått sånt.
Inloggning till banken via mobilt BankID från en mobil och lite SVT-play och TV4-play via webb.
Sedan skulle jag valt Debian med KDE som har en längre "hållbarhet" och inte ligger i framkanten med årliga uppdateringar.
Men en LTS funkar också bara man skippar Gnome om användaren kommer från Windows.

Permalänk
Medlem

Brukar säga Xfce till dom som jag hjälper. Brukar kännas mer hemma. Xubuntu brukar jag slänga in.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Mint eller Ubuntu är väl same same egentligen, mer en fråga om vilket skrivbord som är mest bekvämt där Cinnamon är ganska likt Windows och sällan bjuder på otrevligheter. GNOME är nog egentligen enklare, enligt mig, men det är ju mer ovant om man kommer in som van windowsanvändare.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Min morsa har fått leva med Kubuntu sen 1804 släpptes, snart 4 år. Har uppdaterat till 20.04, köpte en lite större ssd till henne också då 128 var lite meh, klonade disk med Clonezilla och utökade partitionen med Gparted. Har fungerat felfritt sen dess.

Hon använder relativt enkla program, Chrome browser, några olika Patient kortspel, Libreoffice, Spotify som Flatpak. Säkerhetsuppdateringar är inställda att automatiskt installera, Flatpak uppdaterar automatiskt, och när hon får en popup ibland om övriga uppdateringar så gör hon faktiskt inte det. Har varit betydligt mindre frågetecken än Windows 10 med reklam och andra strul. Det enda som strulat var med 128gb disk när cachade paket åt upp det sista av disken och hon inte kom till Desktop när disken var 100% full. Det kommer dröja lång tid innan det händer igen. Det andra problemet var Spotify som Snap, det sög, startade segt och ibland inte alls. Det var den enda Snap som fanns, nu är Spotify det enda Flatpak som finns.

Förutom dom två hickupsen har det fungerat väldigt smärtfritt jämfört med Windows 10. Hon har kört allt från Win95 till Win7. Med Win10 var det alldeles för mycket support som krävdes av mig allt för ofta.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ RX 9070 @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 1tb ssd @ 24+48wh batteri @ Arch
Thinkad T400 @ c2d @ 6gb @ 512gb ssd @ MxLinux

Permalänk
Sötast

Installerade mint cinnamon på farsans dator för snart 10 år sedan.

Med windows ~1-2 samtal per vecka.
Med mint, fullständigt nedlåst och de appar han behövde installerade ~1-2 samtal första året. Aldrig sedan dess.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Jag tycker att Ubuntu LTS fungerar utmärkt. Se bara till att köra GNOME-tilläggen "ArcMenu" samt "Dash to Panel" om du vill göra det mer likt Windows.

https://extensions.gnome.org/extension-data/screenshots/screenshot_3628_fO5dKzT.png

Tack för tipset, det där ser ju riktigt bra ut. Frågan är väl om man vill lita på extensions i den här situationen (personen bor inte jättenära) då Linux Mint out of the box verkar likna windows mer.

Permalänk
Skrivet av lassesjo:

Jag skulle bytt disken till en liten SSD, detta gör att maskinen får nytt liv till låg kostnad.
Antar att den kommer att gå med Firefox eller Chrome och mail i Google-Mail eller nått sånt.
Inloggning till banken via mobilt BankID från en mobil och lite SVT-play och TV4-play via webb.
Sedan skulle jag valt Debian med KDE som har en längre "hållbarhet" och inte ligger i framkanten med årliga uppdateringar.
Men en LTS funkar också bara man skippar Gnome om användaren kommer från Windows.

Japp, användningen kommer ungefär att se ut sådär. Plus ordbehandling och lite annat. Tack för tipset om SSD och Debian med KDE.

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Brukar säga Xfce till dom som jag hjälper. Brukar kännas mer hemma. Xubuntu brukar jag slänga in.

Tack för tipset. Varför väljer du Xubuntu och inte Mint? Upplever de alltså att Xfce känns mer hemma än Cinnamon?

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Mint eller Ubuntu är väl same same egentligen, mer en fråga om vilket skrivbord som är mest bekvämt där Cinnamon är ganska likt Windows och sällan bjuder på otrevligheter. GNOME är nog egentligen enklare, enligt mig, men det är ju mer ovant om man kommer in som van windowsanvändare.

Ja, i det här fallet är nog likt windows viktigare än det som objektivt sett skulle kräva minst inlärning om man inte har tidigare erfarenhet av en dator.

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Min morsa har fått leva med Kubuntu sen 1804 släpptes, snart 4 år. Har uppdaterat till 20.04, köpte en lite större ssd till henne också då 128 var lite meh, klonade disk med Clonezilla och utökade partitionen med Gparted. Har fungerat felfritt sen dess.

Hon använder relativt enkla program, Chrome browser, några olika Patient kortspel, Libreoffice, Spotify som Flatpak. Säkerhetsuppdateringar är inställda att automatiskt installera, Flatpak uppdaterar automatiskt, och när hon får en popup ibland om övriga uppdateringar så gör hon faktiskt inte det. Har varit betydligt mindre frågetecken än Windows 10 med reklam och andra strul. Det enda som strulat var med 128gb disk när cachade paket åt upp det sista av disken och hon inte kom till Desktop när disken var 100% full. Det kommer dröja lång tid innan det händer igen. Det andra problemet var Spotify som Snap, det sög, startade segt och ibland inte alls. Det var den enda Snap som fanns, nu är Spotify det enda Flatpak som finns.

Förutom dom två hickupsen har det fungerat väldigt smärtfritt jämfört med Windows 10. Hon har kört allt från Win95 till Win7. Med Win10 var det alldeles för mycket support som krävdes av mig allt för ofta.

Det låter bra med mindre supportkrav.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Installerade mint på farsans dator för snart 10 år sedan.

Med windows ~1-2 samtal per vecka.
Med mint, fullständigt nedlåst och de appar han behövde installerade ~1-2 samtal första året. Aldrig sedan dess.

Det där låter som musik i mina öron, håller tummarna för att det ska bli så.

Permalänk
Medlem

Zorin OS är ju fantastiskt då det är gjort helt och hållet för ditt usecase.
Likt Windows och kör flera nativa windows-applikationer direkt ur lådan.

Edit*
Du kanske vill ha det mer låst, men Zorin är nog likvärdigt Mint i att det är likt Windows

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Tack för tipset, det där ser ju riktigt bra ut. Frågan är väl om man vill lita på extensions i den här situationen (personen bor inte jättenära) då Linux Mint out of the box verkar likna windows mer.

Då det är Ubuntu LTS så behöver inte extensions uppdateras hela tiden. Kör exempelvis Ubuntu LTS 18.04.5 på en maskin här, där tilläggen inte är uppdaterade på flera år. Så efter att en första setup är gjord, så lär även tilläggen fungera så länge LTS-versionen är supportad. Annars görs även uppdatering i sig enkelt från webbläsaren.

Ang. alternativ till MS Office, så vill jag tipsa om FreeOffice (eller SoftMaker Office). Bättre än LibreOffice på alla sätt och vis, men det är inte FOSS (Free and Open Source Software), vilket gör att Linux-communityt blundar för att det finns:

https://www.freeoffice.com/en/

Själv kör jag betalversionen av SoftMaker Office som kostade under 200:- som engångskostnad

Sen har jag inget emot Linux Mint men föredrar hur vältestade, konsekventa och stabila LTS-utgåvorna av Ubuntu är.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Då det är Ubuntu LTS så behöver inte extensions uppdateras hela tiden. Kör exempelvis Ubuntu LTS 18.04.5 på en maskin här, där tilläggen inte är uppdaterade på flera år. Så efter att en första setup är gjord, så lär även tilläggen fungera så länge LTS-versionen är supportad. Annars görs även uppdatering i sig enkelt från webbläsaren.

Ang. alternativ till MS Office, så vill jag tipsa om FreeOffice (eller SoftMaker Office). Bättre än LibreOffice på alla sätt och vis, men det är inte FOSS (Free and Open Source Software), vilket gör att Linux-communityt blundar för att det finns:
https://www.freeoffice.com/images/freeoffice/freeoffice_hero_en.png

https://www.freeoffice.com/en/

Själv kör jag betalversionen av SoftMaker Office som kostade under 200:- som engångskostnad

Sen har jag inget emot Linux Mint men föredrar hur vältestade, konsekventa och stabila LTS-utgåvorna av Ubuntu är.

Intressant, så Ubuntu är alltså mer stabilt än Linux Mint? Det låter som en väldigt viktig faktor i det här fallet. Tack för tipset om open office.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Zorin OS är ju fantastiskt då det är gjort helt och hållet för ditt usecase.
Likt Windows och kör flera nativa windows-applikationer direkt ur lådan.

Edit*
Du kanske vill ha det mer låst, men Zorin är nog likvärdigt Mint i att det är likt Windows

Intressant, det låter ju passande. Jag ska kolla på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Intressant, så Ubuntu är alltså mer stabilt än Linux Mint?

Är faktiskt lite osäker på om inte alla Linux Mint bygger på LTS-versioner numera:
https://www.linuxmint.com/download_all.php

Permalänk
Sötast
Skrivet av shenzhendev:

Det där låter som musik i mina öron, håller tummarna för att det ska bli så.

Det hade jag kört på <3 Cinnamon funkade utmärkt på äldre, men inte ancient hårdvara.

Permalänk

Nu har jag installerat Linux Mint med Cinnamon på pensionärens dator, var tveksam efter att samma sak inte fungerade bra på min egen dator med en amd-processor (pensionären har en äldre amd-processor) och på grund av att amd enligt uppgift här på forumet, generellt sett, ska vara mindre kompatibelt med Linux. Jag hittade då som tur var uppgifter på nätet om att Ubuntu faktiskt sålt datorer med exakt samma processor som pensionären hade så jag installerade som sagt Linux Mint med Cinnamon och än så länge så verkat det fungera bra. Tack för alla råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

https://extensions.gnome.org/extension-data/screenshots/screenshot_3628_fO5dKzT.png

Hoppar bara in och drar ett litet tack! Drog ner dash to panel-tillägget, och det här är ju hur läckert som helst!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hoppar bara in och drar ett litet tack! Drog ner dash to panel-tillägget, och det här är ju hur läckert som helst!

Kul att du gillar det! För mig gjorde det att Gnome gick från smått förvirrande till riktigt trevligt. Tycker som sagt att det funkar perfekt tillsammans med ArcMenu som i sig har löjligt många konfigureringsmöjligheter (likt Classic-Start/Open-Shell till Windows).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kul att du gillar det! För mig gjorde det att Gnome gick från smått förvirrande till riktigt trevligt. Tycker som sagt att det funkar perfekt tillsammans med ArcMenu som i sig har löjligt många konfigureringsmöjligheter (likt Classic-Start/Open-Shell till Windows).

Verkligen, hade med lugn kunnat ge förärldarna en laptop med den här uppsättningen, riktigt behagligt att köra på hemmaburken Rätt ordenrligt med tweakingmöjligheter också, fick det rätt snabbt att kännas som att man satt vid en windowsmaskin!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11