Permalänk
Medlem

Min dator stänger av sig hela tiden.

Hej! Jag har en Intel 12th 12700kf samt asus Z690-P moderkort. Efter att jag stängt av den och senare satte igång så stänger den av sig och startar efter några sekunder igen. Kommer bara in i bios lite då o då eftersom den stänger av sig. Har tagit ut det lilla batteriet men det hjälper ej. Har testat ett nytt nätagg. Mitt orginal är 1200 corsair ifrån 2016. Det jag testade med är från 2021 750w. Men det är samma problem. Har tagit ut m.2 hdn samt gpun o kört via det inbyggda grafikkortet i cpun. Men same shit. Någon som har förslag om vad jag kan testa? Eller vad felet kan vara?

MVH Jack

admin ville ha annan topic
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ts1337:

Hej! Jag har en Intel 12th 12700kf samt asus Z690-P moderkort. Efter att jag stängt av den och senare satte igång så stänger den av sig och startar efter några sekunder igen. Kommer bara in i bios lite då o då eftersom den stänger av sig. Har tagit ut det lilla batteriet men det hjälper ej. Har testat ett nytt nätagg. Mitt orginal är 1200 corsair ifrån 2016. Det jag testade med är från 2021 750w. Men det är samma problem. Har tagit ut m.2 hdn samt gpun o kört via det inbyggda grafikkortet i cpun. Men same shit. Någon som har förslag om vad jag kan testa? Eller vad felet kan vara?

MVH Jack

Hej Jack,

Vänligen byt ut din rubrik till något mer beskrivande enligt forumreglerna är du snäll.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad har du för RAM? DDR4 DDR5? Hastighet? Hur många stickor?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hmm det låter som datorn tidigare fungerat som den ska, vilket innebär att min första tanke antagligen inte kommer hjälpa.

Men tänkte direkt på distanserna mellan moderkortet och chassiväggen som moderkortet sitter fast i. Kan en sådan ha lossnat och orsakar kortslutning? Om du vill testa dessa så skruva loss moderkortet från chassit och kontrollera att alla distanserna sitter rätt emot mobbot och skruva sedan tillbaks.

Att inte ens komma in i BIOS trots att du kopplat ur GPU, "HDD" och bytt ut nätagget bör innebära något fel på RAM/Mobbo/CPU - kan du prova plocka ut RAM stickorna och bara köra ett i taget? RAM brukar iofs inte få datorn att stänga av sig och man brukar kunna komma in i BIOS även med dåliga RAM stickor men det är iaf sjukt enkelt att testa...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Hmm det låter som datorn tidigare fungerat som den ska, vilket innebär att min första tanke antagligen inte kommer hjälpa.

Men tänkte direkt på distanserna mellan moderkortet och chassiväggen som moderkortet sitter fast i. Kan en sådan ha lossnat och orsakar kortslutning? Om du vill testa dessa så skruva loss moderkortet från chassit och kontrollera att alla distanserna sitter rätt emot mobbot och skruva sedan tillbaks.

Att inte ens komma in i BIOS trots att du kopplat ur GPU, "HDD" och bytt ut nätagget bör innebära något fel på RAM/Mobbo/CPU - kan du prova plocka ut RAM stickorna och bara köra ett i taget? RAM brukar iofs inte få datorn att stänga av sig och man brukar kunna komma in i BIOS även med dåliga RAM stickor men det är iaf sjukt enkelt att testa...

Tack för tipset! Nu när jag kolla närmre har flera skruvar fallit bort(haha). har ett Corsair 5000D. Ska verkligen testa o rätta till detta. Hoppas det hjälper!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad har du för RAM? DDR4 DDR5? Hastighet? Hur många stickor?

Hej! 32 i 2666 2st DDR4. Har testat o ta ut dom med o samma sak :/

Permalänk
Medlem

Låter onekligen som nåt konstigt jordfel. Nån metall som kommer åt chassit eller nåt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Ordnat nya längre skruvar, så nu sitter den som den ska, dock stänger den fortfarande av sig, men den hänger inte sig i bios längre, utan när den ska till o boota windows, då dör den helt igen, men startar av sig själv direkt. Tar jag ut m.2hdn så dör den lite hur som helst. Någon som har fler tips?

Permalänk

Fick liknande problem med min 2500k back in the days.

Var i mitt fall minneskontrollerns ena kanal som lämnat in.

Satte mina srickor i single channel så funkade det. Men du borde ha garanti så borde kunna få de på garanti om du har samma fel och pinnarna i cpu sockeln är hela.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Ordnat nya längre skruvar, så nu sitter den som den ska, dock stänger den fortfarande av sig, men den hänger inte sig i bios längre, utan när den ska till o boota windows, då dör den helt igen, men startar av sig själv direkt. Tar jag ut m.2hdn så dör den lite hur som helst. Någon som har fler tips?

Tog du loss moderkortet från chassit o kontrollerade att inte distanserna eller annat ligger på baksidan mellan mobbo o chassit? Låter som att du endast skruvade fast de punkter som var lösa nämligen

Men nu låter d ju som att den rebootar = kan va minnet

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ts1337:

Hej! 32 i 2666 2st DDR4. Har testat o ta ut dom med o samma sak :/

Är det ett Asus PRIME Z690-P du har?
www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/PRIME/PRIME...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless