Den som vill få bra betalt för sitt gamla grafikkort är försent ute nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Sålde mitt 1080 Ti Strix för 6000:- för ett par veckor sedan. Det kallar jag en bra affär!

Hade jag hellre kastat ut datorn genom fönstret och klubbat ihjäl sälar med skärmen.
Fick 2.5k för mitt 1080, var jag nöjd över när jag köpte mitt 3080.
Skulle rekommendera alla idag att köpa en konsol istället eller vänta 2år.

Permalänk
Medlem

Fortfarande svindyra kort på blocket.

Men de ligger LÄNGE till salu nu, folk köper inte direkt mera.

Permalänk
Medlem

Tror dom som var mest hungrig på nytt grafikkort har fått sitt kort.. Hysterin börjar lugna ner sig..
Ps hur katten ser man om man har LHR eller inte på sitt Rtx3080 kort.??

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Tror vi kan säga att det nu är kört att få bra betalt för grafikkortet. Tvärtom tror jag det kommer ut en flod av begagnade grafikkort nu eftersom bitcoin och de andra cryptovalutorna inte verkar klara av att hämta sig. När folk som köpt dyrt, får se priset sjunka och måste sälja av för att täcka förluster så förstärker de effekten.

Börserna går också dåligt och lär inte gå bättre.

Vad jag vet så har man också sett ganska kraftiga prissänkningar på de dyrare grafikkorten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jygge:

Tror dom som var mest hungrig på nytt grafikkort har fått sitt kort.. Hysterin börjar lugna ner sig..
Ps hur katten ser man om man har LHR eller inte på sitt Rtx3080 kort.??

På kartongen du fick kortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

På kartongen du fick kortet?

Oki då har mitt kort ingen LHR vad jag kan se.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Oki då har mitt kort ingen LHR vad jag kan se.

Rev 2.0 är väl annat sätt att säga samma sak.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/8E0dSF7y-Dg

En video från Tech Yes City på ämnet.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja om du tittar på hems(k)sidan:

https://www.gigabyte.com/se/Graphics-Card/GV-N3080AORUSX-W-10GD-rev-20#kf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

6800 XT resp 6900 XT går billigt på andrahandsmarknaden, verkar som dom korten är ointressanta för folket.
Men håller med TS, det syns att korten som är äldre så som 1070 gtx inte längre går för 3500 kr, utan nu runt 2500 kr.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Perfekt. Då kanske jag kan köpa ett snart.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

6800 XT resp 6900 XT går billigt på andrahandsmarknaden, verkar som dom korten är ointressanta för folket.
Men håller med TS, det syns att korten som är äldre så som 1070 gtx inte längre går för 3500 kr, utan nu runt 2500 kr.

Det verkar inte vara bara 6800 XT och 6900 XT, utan det mesta som kostar lite mer. Det finns också massvist med 3070 och 3080 ute. Baserat på forumsannonser på olika ställen så verkar det komma in bud på dem, men trenden är helt klart sjunkande priser.

Mindfactory.de har också haft rea på en massa kort över hela segmentet, och de verkar inte direkt flyga av hyllorna längre. Många kort finns kvar till reapriser ända tills att tiden går ut.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

XFX Merc 319 RX 6900 XT Limited Black Edition 12000kr om någon är sugen

https://www.blocket.se/annons/stockholm/xfx_merc_319_rx_6900_...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Kan väl citera in här för att inte förpesta en annons:

Skrivet av razerrazer:

Rimligt är väl ca 5000 för kortet i alla fall, priserna sjunker som stenar nu på 1080 ti och 2080 ti på tradera.

Jag tittar ändå på 2080 ti på tradera och de verkar inte riktigt sjunka som stenar. Även om de såklart går ner så några 5000 för ett 2080 ti har jag inte sett. 3070 verkar ju i närtid landa någonstans på 7000 +- 500 och ett 2080ti är ju bättre så hur man går ner till 5' ser jag inte.

Marknaden stabiliseras men ett tapp på 30% av värdet förra veckan tror jag inte det finns fog för än. Vilket underlag använder du?

Permalänk

Du får tänka också på att priserna på tradera är överpris, det är inte de priset någon på sweclockers är villig att betala. Ser kort på tradera där dom säljs för 7495 i fast pris, denna/dessa har fortfarande inte sålts.

Så ett spann på 5000-6000 är rimligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Du får tänka också på att priserna på tradera är överpris, det är inte de priset någon på sweclockers är villig att betala. Ser kort på tradera där dom säljs för 7495 i fast pris, denna/dessa har fortfarande inte sålts.

Så ett spann på 5000-6000 är rimligt.

Hittar inga sådana för 7495. Och personligen så hade jag kunnat lägga ut där för 7495 med fast pris. Alla annonser på tradera måste ju inte vara överpris.

Din marknadsanalys kan ju såklart stämma men det luktar mer att du har ett för litet urval.

Ser man som sagt till denna vecka samt halva förra så gick det tre 2080 ti för 7400, 7500 och 7700kr. Det var på Sweclockers. Så vart du får dina 5000-6000kr från vet jag inte. Ligger några 3070 ti ute med bud på över 8000 samt ett 2080 ti med bud på 6700 med långt kvar på annonsen.

Om ett 3070 ti är värt lite över 8' så är ett 2080 värt någonstans 7' +- några hundralappar.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Hittar inga sådana för 7495. Och personligen så hade jag kunnat lägga ut där för 7495 med fast pris. Alla annonser på tradera måste ju inte vara överpris.

Din marknadsanalys kan ju såklart stämma men det luktar mer att du har ett för litet urval.

Ser man som sagt till denna vecka samt halva förra så gick det tre 2080 ti för 7400, 7500 och 7700kr. Det var på Sweclockers. Så vart du får dina 5000-6000kr från vet jag inte. Ligger några 3070 ti ute med bud på över 8000 samt ett 2080 ti med bud på 6700 med långt kvar på annonsen.

Om ett 3070 ti är värt lite över 8' så är ett 2080 värt någonstans 7' +- några hundralappar.

Här har du ett exempel : https://www.tradera.com/item/341372/531150571/asus-geforce-rt...

> Absolut inte sagt att de är ett enormt urval, men de jag säger är att jag följer prisutvecklingen och de som gick tidigare för över 6000 kr för ett 1080ti kommer runt 4500 på tradera nu. Försöker inte att rätta någon försöker bara uppskatta ett verkligt pris vad du kan tänkas få för ett kort på sweclockers.

Samtidigt så är serien gammal, även om 3070 Ti är lika eller sämre eller bättre så är det fortfarande ett mycket nyare kort där du kan räkna med att de håller i många år och säkert även med garanter vilket du inte får på ett 2080 ti / 1080 ti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Här har du ett exempel : https://www.tradera.com/item/341372/531150571/asus-geforce-rt...

> Absolut inte sagt att de är ett enormt urval, men de jag säger är att jag följer prisutvecklingen och de som gick tidigare för över 6000 kr för ett 1080ti kommer runt 4500 på tradera nu. Försöker inte att rätta någon försöker bara uppskatta ett verkligt pris vad du kan tänkas få för ett kort på sweclockers.

Samtidigt så är serien gammal, även om 3070 Ti är lika eller sämre eller bättre så är det fortfarande ett mycket nyare kort där du kan räkna med att de håller i många år och säkert även med garanter vilket du inte får på ett 2080 ti / 1080 ti.

Jag tycker ju inte 7495 där är ett överpris utan det verkar vara en butik som säljer.

Ja jag sålde ju mitt Titan X(Pascal) för 3500kr och 1080ti som inte skräms pga mining verkar ju gå för 4000. I samma veva så gick ju 2080 ti här för över 7'. Nu har några 3070 ti letat sig fram och personligen så känns 20% skillnad mellan 2080 ti och 3070 ti relativt sunt. Ett nyare kort med garanti men ungefär samma prestanda.

Så jag säger inte emot att det finns argument men 5000 för ett 2080 ti som presterar som kort som säljs nya idag för över 9 känns lite väl overkill.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Jag tycker ju inte 7495 där är ett överpris utan det verkar vara en butik som säljer.

Ja jag sålde ju mitt Titan X(Pascal) för 3500kr och 1080ti som inte skräms pga mining verkar ju gå för 4000. I samma veva så gick ju 2080 ti här för över 7'. Nu har några 3070 ti letat sig fram och personligen så känns 20% skillnad mellan 2080 ti och 3070 ti relativt sunt. Ett nyare kort med garanti men ungefär samma prestanda.

Så jag säger inte emot att det finns argument men 5000 för ett 2080 ti som presterar som kort som säljs nya idag för över 9 känns lite väl overkill.

Kan hålla med att 5000 kanske lät lite väl billigt, men någonstans runt 5000 - 6000 och lite uppåt om man ska vara rimlig i resonemanget. Fortfarande beräknar man in åldern även om kortet presterar minst lika bra som ett nytt. Det som däremot blir en ovis fråga är hur bra korten är om det har utsatts för mining under hårt tryck och länge. Jag själv hade aldrig köpt ett kort som använts för mining om de inte varit under en väldigt kort period.

Vet med mig då man själv hade en rigg hur många av ens 280x kort som gick sönder efter ett litet tags hårt belastning. (Ja det är inte samma kort..) men du förstår vad jag menar.

Men oavsett vilket så erkänner jag att 5000 kanske var lite billigt, men sen så är min gissning att detta är mining kort och kan ha använts under en längre tid då är kanske ändå inte 5000 helt orimligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av razerrazer:

Kan hålla med att 5000 kanske lät lite väl billigt, men någonstans runt 5000 - 6000 och lite uppåt om man ska vara rimlig i resonemanget. Fortfarande beräknar man in åldern även om kortet presterar minst lika bra som ett nytt. Det som däremot blir en ovis fråga är hur bra korten är om det har utsatts för mining under hårt tryck och länge. Jag själv hade aldrig köpt ett kort som använts för mining om de inte varit under en väldigt kort period.

Vet med mig då man själv hade en rigg hur många av ens 280x kort som gick sönder efter ett litet tags hårt belastning. (Ja det är inte samma kort..) men du förstår vad jag menar.

Men oavsett vilket så erkänner jag att 5000 kanske var lite billigt, men sen så är min gissning att detta är mining kort och kan ha använts under en längre tid då är kanske ändå inte 5000 helt orimligt.

Ja den annonsen misstänker jag också är mining-kort. Och det är ju tyvärr så världen ser ut nu. Mitt 2080 ti är köpt av en familjefar som likt mig dammar av datorn för lite alone-time i vardagen. Ingen mining. Där försvårar ju att lådan lyser med sin frånvaro.

Vi får se om det blir tratten - Kan återkomma med vad det blir för bud där isf.

Permalänk
Medlem

Kommer nog att ta 3-4 mån. innan Blocket försäljarna inser att prisen har gått ner, samma med köparna, inte alla kollar sweclockers och är uppdaterade på marknaden, de vet bara att grafikkort har varit lika så sällsynta som en ufo, så de av er som hoppas på et 1080 ti till 2500,- eller ett 3080 till 7000,- kommer att få vänta i lång tid.

Permalänk
Medlem

Det kommer nog vara dagspriser på begagnade kort framöver. Att sälja ett beggat 2080ti för 6500 kanske är rimligt idag mht till att ett 3070 kostar 9300 nytt i butik. Just 3070 finns bara fem kort listade på http://gpukollen.ingman.me/ idag.
Gissar på att prisspridning kommer gå ner ju bättre tillgång det blir.
3080 som har 29 kort listade har gått från 13K ner till 11700 på kort tid, så kanske kan köpsugna GPU spekulanter kan börja le nu igen

Den som har tålamod kan nog göra klipp på beggade kort. 6500 kr idag kanske är 5000 nästa vecka (?).

Att köpa nytt under 5K idag så är det väl bara att slå till på ett 6600XT för 4600 kr, snittar ju ändå runt 90 FPS
Edit. Glöm det. Det var 6600 utan XT som inte är lika roligt för spel, såvida inte snitt 75 FPS funkar för pengen..

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Skrivet av Vapo:

Det kommer nog vara dagspriser på begagnade kort framöver. Att sälja ett beggat 2080ti för 6500 kanske är rimligt idag mht till att ett 3070 kostar 9300 nytt i butik. Just 3070 finns bara fem kort listade på http://gpukollen.ingman.me/ idag.
Gissar på att prisspridning kommer gå ner ju bättre tillgång det blir.
3080 som har 29 kort listade har gått från 13K ner till 11700 på kort tid, så kanske kan köpsugna GPU spekulanter kan börja le nu igen

Den som har tålamod kan nog göra klipp på beggade kort. 6500 kr idag kanske är 5000 nästa vecka (?).

Att köpa nytt under 5K idag så är det väl bara att slå till på ett 6600XT för 4600 kr, snittar ju ändå runt 90 FPS
Edit. Glöm det. Det var 6600 utan XT som inte är lika roligt för spel, såvida inte snitt 75 FPS funkar för pengen..

Håller helt med dig, ju lättare det är att få tag i 3000 serien ju lägre priser kommer även kortet gå ut mot konsument. Sen står man där i valet och kvalet mot att köpa nytt mot begagnat, då måste även prislappen motivera ett sådant beslut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För några år sedan såldes 1080ti för cirka 3500 kr. Nu är det inte ovanligt att säljare begär omkring 5000 kr begagnade. Skulle jag sälja mitt idag skulle jag begära omkring 3000 kr vilket är omkring halva priset än vad en sådan kostade ny för 5 år sedan. Vad hände med riktlinjen 50% av nypriset eller motsvarande nyare produkt som matchar prestandan (RTX 3060)? Nu är det inte ovanligt att folk säljer begagnat för 70-80% av nypris, och ingen garanti eller reklamationsrätt ingår. Folk som säljer begagnat har blivit för giriga enligt mig.

Samma sak med processorer, inte ovanligt att 6700k säljs för 150-200 euro på Ebay. En 6700k motsvarar drygt en nyare i3 med 4 kärnor och 8 trådar (dock ej upplåst multipler) men en sådan kostar drygt 900 kr ny. Så varför skulle man betala 1500-2000 kr för en begagnad CPU som är 5 år gammal? Även begagnade moderkort ligger på 1000-1500 kr för z170 och z270 chipset vilket är fånigt. Ska vi applicera principen med 50% av nypris av liknande produkt med liknande prestanda skulle alltså en begagnad 6700k vara värt 500 kr. Men ingen kommer sälja en 6700k för 500 kr i dessa dagar utan snarare 3 gånger mer.

Priserna är artificiella eftersom människor kollektiv accepterat att betala så pass mycket för äldre komponenter av anledningar som jag inte förstår då motsvarande nya komponenter endast kostar ett par hundralappar och i sin höjd tusenlappar mer. Man förväntar sig att konsumenter ska bli smartare inte dummare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

För några år sedan såldes 1080ti för cirka 3500 kr. Nu är det inte ovanligt att säljare begär omkring 5000 kr begagnade. Skulle jag sälja mitt idag skulle jag begära omkring 3000 kr vilket är omkring halva priset än vad en sådan kostade ny för 5 år sedan. Vad hände med riktlinjen 50% av nypriset eller motsvarande nyare produkt som matchar prestandan? Nu är det inte ovanligt att folk säljer begagnat för 70-80% av nypris, och ingen garanti eller reklamationsrätt ingår. Folk som säljer begagnat har blivit för giriga enligt mig.

Välkommen till marknadspriser.

Ett Titan X kostade 12-15k nytt. Halva priset för det är inget som man får. Allt handlar om tillgång och efterfrågan.

Varför ska man sälja billigt om folk är beredda att betala mer? Ser man på prestandaskillnaden för 1000-serien fram till 3000-serien så är det ju inte direkt några enorma kliv på sina håll. Sen har man såklart ålder att ha i beaktande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Välkommen till marknadspriser.

Ett Titan X kostade 12-15k nytt. Halva priset för det är inget som man får. Allt handlar om tillgång och efterfrågan.

Varför ska man sälja billigt om folk är beredda att betala mer? Ser man på prestandaskillnaden för 1000-serien fram till 3000-serien så är det ju inte direkt några enorma kliv på sina håll. Sen har man såklart ålder att ha i beaktande.

I detta fall är marknaden enligt mig påverkad av kollektiv inkompetens blandad med girighet och låg impulskontroll. Varför har marknaden låtit sig acceptera den grova prisökningen på GPU? Tänk om Intel hade lanserat en i3 för 4000 kr dvs. nypriset på en 6700k för 7 år sedan (de presterar liknande), ingen hade accepterat det. Men folk accepterar att en RTX 3060 kostar drygt 6000 kr dvs. ungefär samma som 1080ti gjorde för 5 år sedan och de är liknande i prestanda. Konsumenter har ett val, de behöver inte köpa om de anser att prestanda per krona är för låg. Jag har gjort det valet och jag uppmanar andra att göra likadant och just därför kommer jag aldrig, och har aldrig begärt oskäliga priser på begagnade komponenter. Det handlar om konsensus lika mycket som den så kallade tillgången och efterfrågan. Mentaliteten hos konsumenter styr delvis efterfrågan inte endast logistiken. Det talas ofta om kapaciteten på tillverkning och leverans men sällan tas det hänsyn till konsumenternas attityder.

Att sälja begagnat som privatperson ska för det första inte handla om att "tjäna" pengar, då är det näringsverksamhet eller hobbyverksamhet. Något som många scalpers glömmer t.ex. den snubben som köpte ett 3080 för 10 000 kr och sålde för 17 000 kr. Avskyvärt beteende och skadligt för gamingcommunityn.

Permalänk
Medlem

Det är lätt att hålla kvar vid illusionen om att gpu-priserna alltid kommer att vara höga, men många olika variabler påverkar priset. Även om det känns som att priserna är relativt trögrörliga här i Sverige just nu så kommer det nog att komma ett fall som över en natt verkar oväntat.
Framförallt tror jag det kommer vara slutet på efterfrågan av miners som kommer påverka mest...

https://youtu.be/sUOWdlWZbPg

Permalänk
Medlem

När AMD och Nvidia nu inte får sälja till Ryssland så blir det stora överskott av grafikkort. Nu sista veckorna så finns det stora rabatter på många populära grafikkort.

Sedan jag startade tråden har vi sett större prissänkningar på nästan alla grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Folk lever fortfarande kvar i villfarelsen om att 10-serien var så fantastisk att 4-5 år gamla kort är något konkurrenskraftigt idag, mycket baserat på korkat kortsiktiga recensioner av 20-serien där ett flertal reviewers inte hade framsyn nog att förstå att RTX var framtiden.

Men ja, säljläge på 10-serien!

10-serien ÄR fortfarande bra om man håller sig till 1080p. Jag kommer ha kvar mitt 1060 som jag köpte vid lansering i ytterligare ett par år. Ser ingen anledning att byta, allt jag spelar flyter utmärkt på höga grafikinställningar.

Permalänk
Medlem

Angående begagnatpriser beror det väl på att många inte vill uppdatera mer än en enstaka komponent, och sitta kvar med resten. Jag betalde väl kring 500 för min i7 2600k, trots att en modern processor för några hundra mer är rätt mycket bättre. Samtidigt betalade folk 1000kr för en nästan lika gammal 3770k.

En annan aspekt är strömförsörjning. Jag vill undvika att behöva extra ström till mina grafikkort (även om mitt Nvidia 650ti kräver det), så kan tänka mig att betala några hundra extra för ett 75w AMD RX460, speciellt om det är fläktlöst. (Jag letar som synes efter en ersättare till mitt 7750, men vill inte alls ha några nyare eller dyrare kort - tyvärr har begagnatmarknaden för äldre kort också dragit iväg prismässigt)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave