MSI spikar ihop speldator som liknar Playstation 2

Permalänk
Melding Plague

MSI spikar ihop speldator som liknar Playstation 2

MAG Trident S 5M baseras på AMD Ryzen 5000G-serien och påstås vara för gamers, men har inte plats för ett grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd bara att den lär vara helt totalt skräp som många av msi's "vanliga" prebuilt datorer

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Undrar om MSI APP Player kommer vara proprietärt eller inte, hade varit trevligt annars.

Permalänk
Medlem

5700G räcker väl ganska långt? Liknande prestanda som Steam Deck kan man väl anta? Såklart inte 4K@Ultra, men det är ju lite annan prisklass troligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

5700G räcker väl ganska långt? Liknande prestanda som Steam Deck kan man väl anta? Såklart inte 4K@Ultra, men det är ju lite annan prisklass troligen

5700G kör fortfarande på den gamla VEGA-grafikdelen medans Steam Deck kör den nya RDNA2-grafiken vilket uppges kan ge 50%+ bättre spelprestanda.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

5700G kör fortfarande på den gamla VEGA-grafikdelen medans Steam Deck kör den nya RDNA2-grafiken vilket uppges kan ge 50%+ bättre spelprestanda.

Ja, jo, men 5700G har inte 15W TDP heller, så tänker det borde bli hyfsat jämnt

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Konceptet för tankarna lite till Arctics MC101. APU:erna är ju betydligt mer kompetenta nu, men sett till att det inte finns någon uppgraderingsmöjlighet för GPU så hade det smakat klart bättre med Ryzen 6000 och RDNA 2.

Permalänk
Medlem

Stort plus till någon som gör en dator som är snygg och stilren istället för alla dessa smaklösa saker

Ingen thunderbolt samt massa usb-a uttag.

Gör en stilren istället och välj bara USB/c och Thunderbolt. Hade nog också sett den med ett nvidia 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Konceptet för tankarna lite till Arctics MC101. APU:erna är ju betydligt mer kompetenta nu, men sett till att det inte finns någon uppgraderingsmöjlighet för GPU så hade det smakat klart bättre med Ryzen 6000 och RDNA 2.

Helt klart! Känns lite som när Microsoft släppte den stationära rit-datorn med typ 3 år gammal cpu/gpu

(Surface studio: https://www.sweclockers.com/nyhet/22865-microsoft-avtacker-de...

Permalänk
Medlem

Ge mig något i stil med series X chassi och där jag enkelt kan byta ut komponenter utan att behöva anstränga mig så köper jag.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JonasT:

Konceptet för tankarna lite till Arctics MC101. APU:erna är ju betydligt mer kompetenta nu, men sett till att det inte finns någon uppgraderingsmöjlighet för GPU så hade det smakat klart bättre med Ryzen 6000 och RDNA 2.

Tänkte precis samma faktiskt! Vill minnas den var en smula.. opålitlig?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av JonasT:

Konceptet för tankarna lite till Arctics MC101. APU:erna är ju betydligt mer kompetenta nu, men sett till att det inte finns någon uppgraderingsmöjlighet för GPU så hade det smakat klart bättre med Ryzen 6000 och RDNA 2.

Det där kändes som en smutt mojäng!

Gällande artikelns dator, känns på tok för stor för att använda sig av enbart en APU? Visst att som Arctics MC101 är lite väl liten i storlek för att stödja en 65W APU men Playstation 2 är lite stor för att inte få plats med ett litet grafikkort...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av DavidtheDoom:

Det där kändes som en smutt mojäng!

Gällande artikelns dator, känns på tok för stor för att använda sig av enbart en APU? Visst att som Arctics MC101 är lite väl liten i storlek för att stödja en 65W APU men Playstation 2 är lite stor för att inte få plats med ett litet grafikkort...

Reagerade också på att den är rätt stor, och nätdelen är extern så den tar ju inte heller upp någon plats i lådan. Lite skum prioritering där, att åtminstone inte inkludera möjlighet att expandera på egen hand. Annars köper jag att de säljs utan, om inte annat för att hålla nere priset för de som faktiskt mest vill ha det till streamingtjänster och mindre tungdrivna spel.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av emilakered:

Tänkte precis samma faktiskt! Vill minnas den var en smula.. opålitlig?

Oh ja! Lånade hem den en period och använde i tv-bänken (främst som filmspelare men också för Steam in-home streaming), och de få gånger jag faktiskt spelade på den lokalt så hade den en tendens att stänga av sig efter någon halvtimme. Säkert överhettning då skalet blev vulkanvarmt.

Permalänk
Medlem

Låter en smula osannolikt att den kommer kyla processorerna så de ligger under 30 grader i full last och om den nu gör det så finns det väl knappt några direkta fördelar rent prestandamässigt mot att t.ex ligga på 60grader?
Jag har hellre min Asrock X300 med 5600G med storleken 155 x 155 x 80 mm (1.92L)

Nu när jag kollat närmare så undrar jag om de inte kopierat moderkortet i X300 eller köpt det från Asrock det har samma layout (NVME, minne och cpu sockel) vad man kan tyda av bilden från insidan, specen är exakt samma när det gäller portarna i fronten och även exakt samma på baksidan. Samt 120W externa nätedel

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Stort plus till någon som gör en dator som är snygg och stilren istället för alla dessa smaklösa saker

Ingen thunderbolt samt massa usb-a uttag.

Gör en stilren istället och välj bara USB/c och Thunderbolt. Hade nog också sett den med ett nvidia 3080.

Svårt med Thunderbolt om resten av hårdvaran inte är från Intel.
USB4 är nog vad du får hoppas på.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av landmarks:

Reagerade också på att den är rätt stor, och nätdelen är extern så den tar ju inte heller upp någon plats i lådan. Lite skum prioritering där, att åtminstone inte inkludera möjlighet att expandera på egen hand. Annars köper jag att de säljs utan, om inte annat för att hålla nere priset för de som faktiskt mest vill ha det till streamingtjänster och mindre tungdrivna spel.

Missade faktiskt helt att det var en extern nätdel. Vet inte om jag tycker till eller från egentligen gällande det.

Jag hade väl inte gråtit om jag fick tag på en sån här burk, men något säger mig att den kommer vara alldeles för dyr, typ 5-6k åtminstone.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Ge mig något i stil med series X chassi och där jag enkelt kan byta ut komponenter utan att behöva anstränga mig så köper jag.

NZXT H1 V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob_To_Computers:

NZXT H1 V2

Jo, det är väldigt nära, men jag tycker priset är lite för högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Missade faktiskt helt att det var en extern nätdel. Vet inte om jag tycker till eller från egentligen gällande det.

Jag hade väl inte gråtit om jag fick tag på en sån här burk, men något säger mig att den kommer vara alldeles för dyr, typ 5-6k åtminstone.

Mer än så verkar det, men eftersom jag inte kunde hitta vilken specifik modell det var så eller vad man fick för pengarna, lät jag bli att ta med dom tyska priserna jag hittat. Dom låg på runt €800 och €1000.

Permalänk
Medlem

Hur ska man spela om det inte finns ett grafikkort då är det tänkt? Det stog inget mer om det i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Svårt med Thunderbolt om resten av hårdvaran inte är från Intel.
USB4 är nog vad du får hoppas på.

Finns flera amd med Thunderbolt även Apple har Thunderbolt utan intel, så det är bara något argument taget ur luften.

Hoppas tillverkare börjar förstår att USB - a är helt uttdött

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

MAG Trident S 5M baseras på AMD Ryzen 5000G-serien och påstås vara för gamers, men har inte plats för ett grafikkort.

Läs hela artikeln här

Tycker det ser mer ut som en Xbox One X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Finns flera amd med Thunderbolt även Apple har Thunderbolt utan intel, så det är bara något argument taget ur luften.

Hoppas tillverkare börjar förstår att USB - a är helt uttdött

Det finns inga AMD produkter utan ett Intel Thunderbolt chip.
USB4 stöder ju Thunderbolt 3 och vem som helst kan göra en USB4 kontroller, men inte Thunderbolt.
Apple betalade nog bra pengar till Intel för det.
Antar att du vet att Intel måste certifiera varje Thunderboltprodukt, så det är upp till dom om ett företag får sälja en produkt med Thunderbolt eller inte.
Så som sagt, svårt med Thunderbolt om det inte är en Intel baserad produkt, jag sa inte omöjligt.
AMD har inbyggt stöd för USB4 på vissa nya processorer för bärbara datorer, dock är inte firmware och UEFI/AGESA klara ännu.

Permalänk
Medlem

MSI kallar den för "Crossover Gaming Desktop" som om det vore en ny kategori maskiner.

Undrar vad det är en crossover mellan? Bordsräknare och brödrost...? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Det finns inga AMD produkter utan ett Intel Thunderbolt chip.
USB4 stöder ju Thunderbolt 3 och vem som helst kan göra en USB4 kontroller, men inte Thunderbolt.
Apple betalade nog bra pengar till Intel för det.
Antar att du vet att Intel måste certifiera varje Thunderboltprodukt, så det är upp till dom om ett företag får sälja en produkt med Thunderbolt eller inte.
Så som sagt, svårt med Thunderbolt om det inte är en Intel baserad produkt, jag sa inte omöjligt.
AMD har inbyggt stöd för USB4 på vissa nya processorer för bärbara datorer, dock är inte firmware och UEFI/AGESA klara ännu.

Jag pratar inte om alla chip såklart jag pratar om att datorn slanga stöd för Thunderbolt 4 sen om det sitter ett intel, Samsung, amd kontroller för det det struntar jag i. Det jag menar är att många tillverkare ligger 5-10 efter på portar och utveckling och detta är väl ett bra exempel på hur en tillverkare inte har koll

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Jag pratar inte om alla chip såklart jag pratar om att datorn slanga stöd för Thunderbolt 4 sen om det sitter ett intel, Samsung, amd kontroller för det det struntar jag i. Det jag menar är att många tillverkare ligger 5-10 efter på portar och utveckling och detta är väl ett bra exempel på hur en tillverkare inte har koll

Är du villig att betala 1 000 kronor extra per tre TB4 portar? Dom flesta är inte det, eftersom dom inte har något behov av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Är du villig att betala 1 000 kronor extra per tre TB4 portar? Dom flesta är inte det, eftersom som inte har något behov av det.

Du menar att 2 tusen i detta moderkort ligger på portarna?
https://www.webhallen.com/se/product/333635-ASUS-ProArt-B550-...

Nej du det där tror jag är en killgisning.

Men länka gärna en vettig källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Du menar att 2 tusen i detta moderkort ligger på portarna?
https://www.webhallen.com/se/product/333635-ASUS-ProArt-B550-...

Nej du det där tror jag är en killgisning.

Men länka gärna en vettig källa.

Tror du behöver sakta ner lite när du läser.
Jag sa en tusenlapp för tre portar, så lite dryg 300 kronor per port.
Ser inte att jag direkt har fel, jämfört med andra moderkort från Asus med liknande specifikation.

1400 kronor för två portar från Asus på ett PCIe kort.
https://www.inet.se/produkt/1903476/asus-thunderboltex-4

Så nej, det är inte en killgissning.

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Jo, det är väldigt nära, men jag tycker priset är lite för högt.

Kan ju köra på V1 annars om du vågar det haha