Anmäl dig till Roborock Challenge!

Varför är Windows 11 så segt?

Permalänk
Medlem

Varför är Windows 11 så segt?

Jag är missnöjd med prestandan i Windows 11 och då främst gällande hur lång tid det tar att starta ett program och läsa in ett projekt i något av programmen, men även gällande ren UI-prestanda, exempelvis hur seg Aktivitetshanteraren är när man byter flik eller väljer att sortera efter en annan kolumn.

Min gamla 486@66 MHz med 8 MB RAM och Windows 95 skulle springa i cirklar runt min nuvarande burk med Windows 11 :/ Det är ju helt absurt!

Dessvärre har jag ingen aning om vad det är som är orsaken till segheten. Är det bara Windows 11 som är segt eller är det någon hårdvara i mitt system som inte hänger med?

Exakt samma seghet upplevs på en nyinstallerad Windows 11 på en virtuell maskin, så jag tror inte det är min installation som är problemet.

Enligt Aktivitetshanteraren går datorn på tomgång oavsett vad jag gör... Kör jag något benchmarkprogram, så hoppar alla staplarna upp i taket, så det verkar ju inte vara något fel på hårdvaran.

Hur tar jag reda på vad som är orsaken till varför saker och ting går så förbannat segt? Eller är det bara att gilla läget och inse att Windows blir segare för varje ny version?

För er som sitter med mobilen och inte ser min signatur, så har jag följande prylar:

ASUS Prime X570-P | Ryzen 9 3900X @ 4,3 GHz | 64 GB RAM @ 3,2 GHz
2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Jag är missnöjd med prestandan i Windows 11 och då främst gällande hur lång tid det tar att starta ett program och läsa in ett projekt i något av programmen, men även gällande ren UI-prestanda, exempelvis hur seg Aktivitetshanteraren är när man byter flik eller väljer att sortera efter en annan kolumn.

Min gamla 486@66 MHz med 8 MB RAM och Windows 95 skulle springa i cirklar runt min nuvarande burk med Windows 11 :/ Det är ju helt absurt!

Dessvärre har jag ingen aning om vad det är som är orsaken till segheten. Är det bara Windows 11 som är segt eller är det någon hårdvara i mitt system som inte hänger med?

Exakt samma seghet upplevs på en nyinstallerad Windows 11 på en virtuell maskin, så jag tror inte det är min installation som är problemet.

Enligt Aktivitetshanteraren går datorn på tomgång oavsett vad jag gör... Kör jag något benchmarkprogram, så hoppar alla staplarna upp i taket, så det verkar ju inte vara något fel på hårdvaran.

Hur tar jag reda på vad som är orsaken till varför saker och ting går så förbannat segt? Eller är det bara att gilla läget och inse att Windows blir segare för varje ny version?

För er som sitter med mobilen och inte ser min signatur, så har jag följande prylar:

ASUS Prime X570-P | Ryzen 9 3900X @ 4,3 GHz | 64 GB RAM @ 3,2 GHz
2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus

Är lite svårt att bedöma utifrån frågan, men min känsla är att antingen så är det en extrem överdrift eller så är det något fel med din installation.

Vill du visa upp något konkret exempel?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Lite svårt att hjälpa dig utifrån vad du skrivit. Men vore det jag skulle jag ominstallera Windows 11 för att säkerställa att det inte blivit något strul med systemfilerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är lite svårt att bedöma utifrån frågan, men min känsla är att antingen så är det en extrem överdrift eller så är det något fel med din installation.

Det tar c:a 10 sekunder att öppna ett projekt på min Windows 11-burk och en nyinstallerad virtuell Windows 11-burk. Samma projekt öppnas på c:a 3 sekunder på en virtuell Windows 7-burk.

Jag har gjort disktester både på Windows 11, virtuell Windows 11 och virtuell Windows 7 och de visar ungefär samma:

Visa signatur

GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Lite svårt att hjälpa dig utifrån vad du skrivit. Men vore det jag skulle jag ominstallera Windows 11 för att säkerställa att det inte blivit något strul med systemfilerna.

Jag har kört samma tester på virtuella Windows 11-maskiner och det är ingen skillnad alls, så det borde ju inte vara något fel med min installation.

De virtuella maskinerna körs på en separat disk av samma modell som min riktiga Windows 11 installation.

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Har du något förslag på vad som skulle vara ett bra exempel?

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Här har du svar på din fråga: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-400

Nytt bio/UEFI för moderkort samt nya drivrutiner, och nyaste Windows 11 patcher löser problemet

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Här har du svar på din fråga: https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-400

Nytt bio/UEFI för moderkort samt nya drivrutiner, och nyaste Windows 11 patcher löser problemet

Tack för svar, men jag har redan senaste BIOS/UEFI och drivers från AMD samt senaste uppdateringarna från Microsoft, så det är inte problemet, tyvärr.

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem

Vad för version av AMD Chipset Software som visas i Apps & Features?

Vilken power plan kör du i Control Panel > Power Options?

Bifoga skärmdump på Control Panel > Programs > Programs and Features > Installed Updates

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Vad för version av AMD Chipset Software som visas i Apps & Features?

Vilken power plan kör du i Control Panel > Power Options?

Bifoga skärmdump på Control Panel > Programs > Programs and Features > Installed Updates

AMD Chipset Software:

Energischema:

Installerade uppdateringar:

Som synes, så visas inte KB5006746 och jag har testat att installera den manuellt, utan framgång. Men enligt Google (https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/ruxbcs/cant_insta...) ska uppdateringen vara inkluderad i någon av alla andra uppdateringar.

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem

Ok ser bra ut.

Har du provat aktivera hardware acceleration i windows settings?

Sen en till sak har du provat ändra minimum CPU limit:
Control panel > Hardware & sound > power options > process power management.
Här ändra minimum CPU limit (lowest max CPU utilisation) från 5% till 50% eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Har du något förslag på vad som skulle vara ett bra exempel?

Jag tänker mig någonting som är ett tydligt exempel på problemet och gärna då något som andra kan se om de kan reproducera. Svårt för mig att veta som inte upplever problemet.

Jag vill dock ändå notera att den typiska jämförelsen som folk gör är steget Windows 10 till Windows 11, jag vet inte om det finns risk att vi andra helt vant oss vid något som du nu uppmärksammat.
Med det sagt så är iaf min upplevelse att 11 och 10 är väldigt lika, men 7 är för avlägset för att jag ska våga svara på om det är någon större skillnad. Jag minns inte, det var typ fem år sedan jag senast använde Windows 7, och det är nog ganska typiskt.

Men om beskrivningen i trådstarten inte är extremt överdriven (och att det i själva verket är något mer subtilt detta handlar om?) så skulle jag säga att det nästan måste vara något fel i din miljö.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tänker mig någonting som är ett tydligt exempel på problemet och gärna då något som andra kan se om de kan reproducera. Svårt för mig att veta som inte upplever problemet.

Jag vill dock ändå notera att den typiska jämförelsen som folk gör är steget Windows 10 till Windows 11, jag vet inte om det finns risk att vi andra helt vant oss vid något som du nu uppmärksammat.
Med det sagt så är iaf min upplevelse att 11 och 10 är väldigt lika, men 7 är för avlägset för att jag ska våga svara på om det är någon större skillnad. Jag minns inte, det var typ fem år sedan jag senast använde Windows 7, och det är nog ganska typiskt.

Men om beskrivningen i trådstarten inte är extremt överdriven (och att det i själva verket är något mer subtilt detta handlar om?) så skulle jag säga att det nästan måste vara något fel i din miljö.

Det mest konkreta exemplet jag kommer på och som kanske är det som irriterar mig mest går dessvärre inte att återskapa då det går ut på att starta Visual Basic 6 och läsa in ett ganska stort projekt.
Detta tar c.a 10 sekunder under Windows 11 (även på en nyinstallerad virtuell maskin) jämfört med c:a 3 sekunder på en virtuell Windows 7-maskin.

Att starta Visual Studio 2019 och läsa in ett projekt tar också c:a 3 gånger längre tid under Windows 11 jämfört med Windows 7. Detta kan ju vem som helst, som har lust, testa. Bara att installera och sedan ladda ner något projekt från Github.

Det mesta som verkar ha med I/O att göra tar ungefär tre gånger längre tid under Windows 11 jämfört med Windows 7.

Att jag upplever och stör mig på segheten i Windows 11 beror nog till stor del på att jag sitter och testar saker på virtuella Windows 7-burkar och då hela tiden blir påmind om hur långsamt motsvarande saker går under Windows 11.

Jag har övervägt att installera Windows 7 som min "daily driver", men det kommer aldrig hända. På det stora hela är Windows 11 mycket bättre, trots att det är mycket långsammare.

Nu är ju detta ett rent I-landsproblem, men precis som så många andra Sweclockers, så vill jag ha en så snabb dator som möjlig och målet är att få uppleva samma känsla av snabbhet som i Windows 7

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Ok ser bra ut.

Har du provat aktivera hardware acceleration i windows settings?

Sen en till sak har du provat ändra minimum CPU limit:
Control panel > Hardware & sound > power options > process power management.
Här ändra minimum CPU limit (lowest max CPU utilisation) från 5% till 50% eller mer.

Tack för förslagen

Har aktiverat hårdvaroacceleration utan någon skillnad, men om jag förstått det hela rätt, så handlar det om GPU'n och jag tror inte mina problem är GPU-relaterade, så jag är inte förvånad över att det inte blev någon skillnad. Men allt är värt att testa

Minsta CPU-begräsningen var satt till 99%, men jag testade även med 5% och 50% utan någon som helst skillnad.

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Det mest konkreta exemplet jag kommer på och som kanske är det som irriterar mig mest går dessvärre inte att återskapa då det går ut på att starta Visual Basic 6 och läsa in ett ganska stort projekt.
Detta tar c.a 10 sekunder under Windows 11 (även på en nyinstallerad virtuell maskin) jämfört med c:a 3 sekunder på en virtuell Windows 7-maskin.

Att starta Visual Studio 2019 och läsa in ett projekt tar också c:a 3 gånger längre tid under Windows 11 jämfört med Windows 7. Detta kan ju vem som helst, som har lust, testa. Bara att installera och sedan ladda ner något projekt från Github.

Det mesta som verkar ha med I/O att göra tar ungefär tre gånger längre tid under Windows 11 jämfört med Windows 7.

Att jag upplever och stör mig på segheten i Windows 11 beror nog till stor del på att jag sitter och testar saker på virtuella Windows 7-burkar och då hela tiden blir påmind om hur långsamt motsvarande saker går under Windows 11.

Jag har övervägt att installera Windows 7 som min "daily driver", men det kommer aldrig hända. På det stora hela är Windows 11 mycket bättre, trots att det är mycket långsammare.

Nu är ju detta ett rent I-landsproblem, men precis som så många andra Sweclockers, så vill jag ha en så snabb dator som möjlig och målet är att få uppleva samma känsla av snabbhet som i Windows 7

Det är inte något fånigt som att Windows Defender som gör skillnaden eller så? Ren spekulation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är inte något fånigt som att Windows Defender som gör skillnaden eller så? Ren spekulation.

Jag har testat att stänga av det, men dessvärre ingen skillnad. Men tack för tipset

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Inaktiv

Du har alltså gjort en "ny installation" av Win11 och inte bara uppdaterat Win10?

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hur har alltså gjort en "ny installation" av Win11 och inte bara uppdaterat Win10?

Jag har uppgraderat en befintlig Windows 10-installation till Windows 11, så nej, inte en ren installation.

Däremot har jag gjort rena Windows 11-installationer på virtuella datorer, med exakt samma resultat.

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superfrog:

Jag har uppgraderat en befintlig Windows 10-installation till Windows 11, så nej, inte en ren installation.

Däremot har jag gjort rena Windows 11-installationer på virtuella datorer, med exakt samma resultat.

Ok då vill jag nämna att jag sett folk online som upplevt precis samma probem eller liknande problem som dig och blivit av med dem efter en "ren installation". Optimum tech på Youtube t.ex. och han beskriver problemet i följande video:

(Han nämner problemen i början av videon)

https://www.youtube.com/watch?v=ur8ISx1q1Jo

Permalänk
Medlem

Har du kollat att typ inte defender filtrera alla IO-anrop... kommer inte ihåg hur man man pillade, men var val för typ hel disk om det skulle göra viruskoll i realtid (eller om det kallade 'diskskydd')...

När jag gjorde 10-miljonerstestet med småfiler så hade det vääääldigt stor inverkan från superväldigt slött till väldigt slött (i alla fall i jämförelse med linux - där det tar typ 3950 sekunder för windows att skapa 10 miljoner småfiler (utan defender, med defender hade det tagit hela dagen, och kanske natten också då progressen var så urursel att jag avbröt...), Linux mot NTFS ungefär samma tid, men gör man man samma sak i ext4 så tar det 384 sekunder och i BTRFS 377 sekunder)

ett tips - gör inga 10-miljonersfiler-test på din NTFS-systemdisk om du inte vill låsa ca 10 GB av disken (1 kbyte per fil) som inte kan användas för att lagra data mer (bara små filer [igen]) tills du formaterar filsystemet med nyskapad filsystem igen - en utvuxen $MFT pga. väldigt många småfiler kan inte krympa igen[1]...

[1] Paragon (förövrigt företaget som bidragit mest med källkod till NTFS-drivrutinen i Linux) har en program som kan korta av $MFT fil för fil i baklänges spelordning men rekommenderas inte (ens av dem) om man inte har ECC-RAM, det tar väldigt tid (dagar/veckor) även om allt körs i RAM och det skiter sig fullständigt med korrupt filsystem om det blir minsta lilla fel i processen - varav RAM-bitfel visat sig vara väldigt kritiskt - därav krav på ECC-minne och att man alltid gör en diskimage av disken innan man påbörjar processen, då om det skiter sig så är innehållet på disken ohjälpligt förlorat i massiv korruption.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ok då vill jag nämna att jag sett folk online som upplevt precis samma probem eller liknande problem som dig och blivit av med dem efter en "ren installation". Optimum tech på Youtube t.ex. och han beskriver problemet i följande video:

(Han nämner problemen i början av videon)

https://www.youtube.com/watch?v=ur8ISx1q1Jo

Jag har funderat på det enda sedan 11:an släpptes. Jag har kört Windows sedan Windows 95 och har aldrig uppgraderat en befintlig installation utan gjort en clean install, men den här gången var jag lat och valde att uppgradera. Det kanske var korkat...

Men är det inte konstigt att det går lika segt på en virtuell maskin med Windows 11?

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa en https://www.inet.se/kundvagn/visa/M8r_AK6i27UN4PNGsm6XPELPLUU... som enligt https://ssd.userbenchmark.com/Compare/WD-Black-SN850-NVMe-PCI... är ganska mycket snabbare än den Samsung 970 EVO Plus 1 TB som jag kör Windows 11 på idag och göra en clean install i helgen.

Om inte en clean install gör någon skillnad, så borde ju ändå diskens prestanda snabba upp saker och ting och sedan får jag helt enkelt leva med att Windows 11 är hopplöst långsamt

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem

Ssd prestanda kommer inte ha någon direkt påverkan.

Börja med att göra en clean install.
Återkom sedan om problemen återstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Ssd prestanda kommer inte ha någon direkt påverkan.

Börja med att göra en clean install.
Återkom sedan om problemen återstår

Vad tror/tycker du jag ska byta ut för att få bättre prestanda?

Jag menar, oavsett om jag installerar om eller inte, så borde jag ju kunna byta ut någon hårdvara för att få bättre prestanda?

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara något problem med FTPM-modulen?
https://www.sweclockers.com/nyhet/33889-hangningar-pa-grund-a...

Permalänk
Medlem

Antar att du kör bios 4204? Kollar man runt lite så verkar användarna vänta på en "ordentlig" uppdatering av bios

Visa signatur

🖥️ 12900K | EK 360 | PRIME Z690-A | DDR5 | 3080TI | 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Vad tror/tycker du jag ska byta ut för att få bättre prestanda?

Jag menar, oavsett om jag installerar om eller inte, så borde jag ju kunna byta ut någon hårdvara för att få bättre prestanda?

Ssd:ers prestanda kliv avtar väldigt snabbt. Har du en något kompetent ssd (det har du) så är det inte flaskhals, så länge den är reko.

Bättre i vad då? I vilken metric?
Är du ute efter snabbare laddtider? Om så, nej, det är inte säkert att det finns bättre hårdvara där du får någon märkbar skillnad i prestanda.
Idag så hänger det ofta på mjukvaran, os eller programet i fråga, men inte alltid.

Permalänk
Medlem

Vad jag tycker skiljer mest i Win 11 är att den prioriterar animationer innan något kan göras, allting har en 0.5sec delay i princip förutom RUN rutan med win+r... Startmenyn lämnar alltid ut mina första bokstäver.
Hantering av rutor är inte helt flawless osv, de finns lite skit som förhindrar mig att vara så snabb som jag vill vara och det märks att något är ändrat & annorlunda för jag inte kan göra så som jag gjort senaste 20 åren i andra Windows OS.
Mest ironiska jag upptäckt är att söktiden i startmenyn påverkas om WiFi är på eller inte, har någon annan detta?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Vad jag tycker skiljer mest i Win 11 är att den prioriterar animationer innan något kan göras, allting har en 0.5sec delay i princip förutom RUN rutan med win+r... Startmenyn lämnar alltid ut mina första bokstäver.
Hantering av rutor är inte helt flawless osv, de finns lite skit som förhindrar mig att vara så snabb som jag vill vara och det märks att något är ändrat & annorlunda för jag inte kan göra så som jag gjort senaste 20 åren i andra Windows OS.
Mest ironiska jag upptäckt är att söktiden i startmenyn påverkas om WiFi är på eller inte, har någon annan detta?

Upplever exakt samma sak gällande dessa fördröjningar i det grafiska gränssnittet, men jag har inte testat att söka i startmenyn utan internet.

Gällande internetanslutning eller inte - kan fördröjningen bero på att ens sökord skickas till Microsoft, för att de ska kunna matcha ihop dessa med lämpliga annonser, eller vad de nu kan tänkas göra med uppgifterna, och utan internet så skippas detta och därmed ingen fördröjning?

Skrivet av nikwad:

Ssd:ers prestanda kliv avtar väldigt snabbt. Har du en något kompetent ssd (det har du) så är det inte flaskhals, så länge den är reko.

Bättre i vad då? I vilken metric?
Är du ute efter snabbare laddtider? Om så, nej, det är inte säkert att det finns bättre hårdvara där du får någon märkbar skillnad i prestanda.
Idag så hänger det ofta på mjukvaran, os eller programet i fråga, men inte alltid.

Jag vill ha bättre prestanda vid start av program och inläsning av projekt. Jag inbillar mig att detta borde vara knutet till SSD och CPU. Men jag vill även ha minskad fördröjning enligt det som @Niivpzi beskriver och där borde det ju främst vara CPU'n som är involverad.

Att det är Windows 11 som är boven i dramat är det ju inget snack om, eftersom allt går ungefär tre gånger snabbarer under Windows 7. Men det verkar inte finns mycket att göra gällande Windows 11 och då återstår bara att uppgradera hårdvaran. Men frågan är vad som ska uppgraderas?

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Jag har inga tillfälliga frysningar, så jag tror inte jag är drabbad av detta problem.

Skrivet av 1ntel_R15E:

Antar att du kör bios 4204? Kollar man runt lite så verkar användarna vänta på en "ordentlig" uppdatering av bios

Japp, version 4204.

Visa signatur

GTX 4070 12 GB