Varför är Windows 11 så segt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Upplever exakt samma sak gällande dessa fördröjningar i det grafiska gränssnittet, men jag har inte testat att söka i startmenyn utan internet.

Gällande internetanslutning eller inte - kan fördröjningen bero på att ens sökord skickas till Microsoft, för att de ska kunna matcha ihop dessa med lämpliga annonser, eller vad de nu kan tänkas göra med uppgifterna, och utan internet så skippas detta och därmed ingen fördröjning?

Jag vill ha bättre prestanda vid start av program och inläsning av projekt. Jag inbillar mig att detta borde vara knutet till SSD och CPU. Men jag vill även ha minskad fördröjning enligt det som @Niivpzi beskriver och där borde det ju främst vara CPU'n som är involverad.

Att det är Windows 11 som är boven i dramat är det ju inget snack om, eftersom allt går ungefär tre gånger snabbarer under Windows 7. Men det verkar inte finns mycket att göra gällande Windows 11 och då återstår bara att uppgradera hårdvaran. Men frågan är vad som ska uppgraderas?

Samma sak här.
En hel del fördröjningar och lagg och denna utveckling har jag märkt sedan Windows XP tiden tyvärr.
Nu känns ju Windows 10 som en fröjd jämfört med Windows 11.
Vet inte om det är ökning av telemetri som gjort att systemen med åren blivit segare trotts att vår hårdvara
blivit mångdubbelt snabbare under tiden.
Bara att öppna Inställningar kan ta 1-2 sekunder ibland. Eller Utforskaren.
Och med en 5950X cpu och en pcie gen 4 nvme disk tycker man inte att detta ska finnas.

Denna seghet och allt tjat om M$ konto och Edge och dittan och dattan har gjort att jag bytt till Manjaro.
Sedan förra året då jag distrohoppade som en galning. Känns rätt skönt faktiskt.
Stabilt och snabbt som attans. Aldrig några fördröjningar eller att man hör att CPU fläktarna går i taket
precis när skärmsläckaren går igång för att sedan lugna sig så fort man rör musen.
Manjaro FTW!

/S

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med Firmware på din SSD?
Finns det något i eventloggen som kan ge en hint om att det finns problem eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Upplever exakt samma sak gällande dessa fördröjningar i det grafiska gränssnittet, men jag har inte testat att söka i startmenyn utan internet.

Gällande internetanslutning eller inte - kan fördröjningen bero på att ens sökord skickas till Microsoft, för att de ska kunna matcha ihop dessa med lämpliga annonser, eller vad de nu kan tänkas göra med uppgifterna, och utan internet så skippas detta och därmed ingen fördröjning?

Jag vill ha bättre prestanda vid start av program och inläsning av projekt. Jag inbillar mig att detta borde vara knutet till SSD och CPU. Men jag vill även ha minskad fördröjning enligt det som @Niivpzi beskriver och där borde det ju främst vara CPU'n som är involverad.

Att det är Windows 11 som är boven i dramat är det ju inget snack om, eftersom allt går ungefär tre gånger snabbarer under Windows 7. Men det verkar inte finns mycket att göra gällande Windows 11 och då återstår bara att uppgradera hårdvaran. Men frågan är vad som ska uppgraderas?

Varför ska du prompt köra W11? Varför inte bara gå tillbaka till W10 istället? Finns väl ingen anledning att använda w11 idag.

Återigen, nej, det finns inte någon uppgradering som kommer att göra skillnad som natt och dag.
I tester skulle säkert Intel 12th med ddr5 minnen kunna uppvisa någon skillnad, men är YTTTERST tveksam att du skulle märka det i verkliga scenarion.

Vad du ska kika på är guider för hur du ska optimera din VS konfiguration, för det är nog där du endast kan se några vinster, inte i hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Hur ser det ut med Firmware på din SSD?
Finns det något i eventloggen som kan ge en hint om att det finns problem eller liknande?

Kan inte hitta några konstigheter i Loggboken och enligt Samsungs programvara, så har jag även senaste firmware:

Det är nog bara att inse att Windows 11 är långsamt och att det inte finns så mycket att göra åt det.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Varför ska du prompt köra W11? Varför inte bara gå tillbaka till W10 istället? Finns väl ingen anledning att använda w11 idag.

Återigen, nej, det finns inte någon uppgradering som kommer att göra skillnad som natt och dag.
I tester skulle säkert Intel 12th med ddr5 minnen kunna uppvisa någon skillnad, men är YTTTERST tveksam att du skulle märka det i verkliga scenarion.

Vad du ska kika på är guider för hur du ska optimera din VS konfiguration, för det är nog där du endast kan se några vinster, inte i hårdvaran.

Varför jag kör Windows 11 beror på att jag vill hänga med i "utvecklingen", trots att den går åt fel håll, men det är inget jag kan påverka.

Men jag håller med dig om att byte av hårdvara lär göra minimal inverkan, så det är antagligen helt bortkastade pengar.

Jag har gjort diverse ändringar i VS 2019 för att snabba upp saker och ting och det har gjort viss skillnad, men faktum kvarstår att det är går ungefär tre gånger långsammare under Windows 11 jämfört med Windows 7.

När det gäller VB6, så finns det absolut ingenting att optimera. Det är ett stenåldersprogram som saknar massor av trevliga funktioner, men det är snabbt - när man väl fått igång det.

Under Windows 7 går allt blixtrande snabbt, men att gå över till det som "daily driver" är ju inte ett alternativ.

Visa signatur

GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Kan inte hitta några konstigheter i Loggboken och enligt Samsungs programvara, så har jag även senaste firmware:

https://i.imgur.com/yLAAnC7.png

Det är nog bara att inse att Windows 11 är långsamt och att det inte finns så mycket att göra åt det.

Men upplever du det sämre än Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Men upplever du det sämre än Windows 10?

Det är ett tag sedan jag körde Windows 10, så jag vågar inte riktigt uttala mig om det. Skulle behöva installera Windows 10 på en virtuell dator för att testa, men i helgen tänkte jag eventuell göra en clean install av Windows 11 för att se om det möjligen kan göra någon skillnad, så test av Windows 10 får vänta tills efter det. Men det skulle helt klart vara intressant att testa.

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk

Bara att hålla med trådskaparen. Har verkligen försökt ge elvan en chans. Provade först med uppgradering , blev seg som sirap. Nollställde den. Samma resultat. Gjorde clean install. Aningen bättre men fortfarande skitkass. Kollat bios och disk. Inga aktuella uppgraderingar. Relativt ny dator med bra prestanda. Kort sagt så är förmodligen windows elva det sämsta och segaste OS microsoft givit ut. Usch.