Firefly släpper ARM-baserat moderkortspaket som klår Raspberry Pi 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

I det här fallet är det snarare som så att du borde jämföra en 5 år äldre modell av samma bil, fast med en mindre motor och mindre utrustning.

Skrivet av TheLostSwede:

Nej, det är inte garanterat. Saker som kopplas över GPIO, SPI osv. skulle helt säkert gå att få att fungera med det här moderkortet, dock krävs det lite ändring på koden för att det skulle funka. Rätt normal när man hoppar mellan olika Arm baserade chip.

Alltså är det som att jämföra BMW med en Moppebil, inget kompatibelt mellan dem, de har fyra hjul (läs arm-kärnor) och båda kör på vägen (läs linux), men sen tar likheterna slut

Det går säkert att få saker att fungera mellan dem, men då får man pilla mycket själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

OK... isf så känns det ju ganska ointressant? Verkar ju som ett osmart designbeslut att inte natively stöda alla "hattar" och tillbehör som redan finns

mvh Lazze

Hur hade du tänkt att det skulle fungera?
All Arm processorer har inte exakt samma gränssnitt och även om dom har det, så brukar det skilja på hur dom är implementerade, både på hårdvaru och mjukvarnunivå.
Tyvärr så finns det inga standarder i den världen när det kommer till sånt byggs in i systemkretsarna. På en PC har du inte ens tillgång till dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Från artikeln: "Processorn är utbytbar sitter på en modul tillsammans med 4 till 32 GB primärminne av antingen LPDDR4x- eller LPDDR5-typ. "

Jag tolkar det som att det finns stöd för olika

Det var jag som skrev nyheten...
Systemkretsen stöder LPDDR4, LPDDR4x och LPDDR5, men Firefly har inte sagt vilken typ av minne dom kommer att stöda.
Däremot kommer dom att erbjuda olika moduler med allt från 4 GB till 32 GB primärminne.
Utöver det så kommer dom att ha lagringsalternativ också, på 16 till 128 GB eMMC.
Exakta konfigurationer har inte släpps av tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ja... eller ett flygplan och en påse ostbågar. Kontentan var mest att dessa är två rätt skilda saker

Fast det är dom ju inte alls. Båda är Arm baserade systemkretsar som är baserade på ARMv8 arkitekturen, så dom är faktiskt väldiga lika. En bättre jämförelse skulle vara en Intel Core i7-4790 och en Core i7-12700 om något, eftersom det är den sortens skillnad mellan processorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alltså är det som att jämföra BMW med en Moppebil, inget kompatibelt mellan dem, de har fyra hjul (läs arm-kärnor) och båda kör på vägen (läs linux), men sen tar likheterna slut

Det går säkert att få saker att fungera mellan dem, men då får man pilla mycket själv

Nej, då har du helt missförstått vad det handlar om. All mjukvara du kan köra på Raspberry Pi kan du köra på den här, men som vanligt med Linux så måste den kompileras för hårdvaran den ska köras på. Linux är alltid mycket pill.
Jag har varit med och utvecklat ett flertal produkter med Arm baserade systemkretsar och ibland är det lite pill och ibland är det mycket pill, beroende på hur mycket stöd man får från tillverkaren.

Raspberry Pi stiftelsen har gjort ett enormt bra jobb när det kommer till mjukvarustöd, men det betyder inte att det inte är pill med deras produkter ibland också.

Här har du ett exempel på en produkt jag har varit med och tagit fram. Gick dock inget vidare på Kickstarter.
https://www.kickstarter.com/projects/project--x/project-x-the...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Tänka sig att ett mini-itx-system klår ett system i kreditkort-storlek

Skrivet av BennyZ:

Som är 3-4 ggr billigare hehe Undra om det finns någon korrelation

Ja, det känns väl som att rubriken är lite tveksam.
Dock känns ju detta kit ganska intressant i sig, helt bortsett från den onödiga jämförelsen med Raspberry Pi 4.

PCIe, SATA, UEFI, Mini-ITX-formfaktor.
Detta närmar sig ju iaf grunden för att kunna bygga en "PC", istället för att allt ska vara så jäkla special (vilket ju är bedrövligt vanligt).
Säkert inte något fullkomligt unikt, men inte desto mindre ett exempel på en mer intressant ARM64-maskin.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Rubriken... Kom igen sweclockers... :facepalm:

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut för typ NAS, brandvägg och liknande. Synd att det bara är en 4x PCI slot dock, många snabbare nätkort och diskkontrollrar är 8x.
Hade gärna sett att dom inbyggda nätinterfacen var 2.5Gb också, särskilt med tanke på ovan.

Edit: Enligt SWEC artikeln är nätinterface 2.5Gb, och PCI slotten är fysiskt 8x. Kollar man hos tillverkaren är det 1Gb interface, och står inget mer än att det är 4 PCI banor.
Dock ser det ju ut som slotten kan ta 8x kort om man tittar på bilden, då är det ju möjligt att stoppa i 10Gb kort eller nån SAS/sata kontroller med en hyfsad mängd portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Ser intressant ut för typ NAS, brandvägg och liknande. Synd att det bara är en 4x PCI slot dock, många snabbare nätkort och diskkontrollrar är 8x.
Hade gärna sett att dom inbyggda nätinterfacen var 2.5Gb också, särskilt med tanke på ovan.

Edit: Enligt SWEC artikeln är nätinterface 2.5Gb, och PCI slotten är fysiskt 8x. Kollar man hos tillverkaren är det 1Gb interface, och står inget mer än att det är 4 PCI banor.
Dock ser det ju ut som slotten kan ta 8x kort om man tittar på bilden, då är det ju möjligt att stoppa i 10Gb kort eller nån SAS/sata kontroller med en hyfsad mängd portar.

Uppdaterat. Det stod 2.5 Gbps från början på sidan jag länkade till på slutet, men det verkar som dom har ändrat på det.
Har svårt att nå Fireflys hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Nej, då har du helt missförstått vad det handlar om. All mjukvara du kan köra på Raspberry Pi kan du köra på den här, men som vanligt med Linux så måste den kompileras för hårdvaran den ska köras på. Linux är alltid mycket pill.
Jag har varit med och utvecklat ett flertal produkter med Arm baserade systemkretsar och ibland är det lite pill och ibland är det mycket pill, beroende på hur mycket stöd man får från tillverkaren.

Raspberry Pi stiftelsen har gjort ett enormt bra jobb när det kommer till mjukvarustöd, men det betyder inte att det inte är pill med deras produkter ibland också.

Här har du ett exempel på en produkt jag har varit med och tagit fram. Gick dock inget vidare på Kickstarter.
https://www.kickstarter.com/projects/project--x/project-x-the...

Jo jag förstår att det är en helt annan grej, men ser jag något som jämförs med rpi så räknar jag med att det är litet, strömsnålt, gpio-kompatibelt med rpi-tillbehör, billigt

Detta är mer av ett utvecklingskort i mängden med en smartphone-processor som har några år på nacken. Visserligen snabbare än rpi, men också för ett pris som är många gånger högre

Lite som att jämföra rpi med arduino, det är helt olika saker (för mig) även om båda kan användas för t.ex. hemautomation...

Det känns lite som att peka på en mobil och säga att den inte har ett tangentbord, det har ju M1-MacBook... visserligen har båda samma antal kärnor och båda kör arm, men för mig betyder rpi främst ekosystemet och låga prislappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Det var jag som skrev nyheten...

Vad bra, för då kan du uppdatera den så det blir tydligare:)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

"klår" det är ju långt ifrån samma prisklass.. Mycket udda jämförelse

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Det var jag som skrev nyheten...

Va?
Artikeln är ju skriven av någon som heter LG.
Är det du så vore det mer trovärdigt om du använder samma (riktiga) namn på alla ställen.

Permalänk
Hedersmedlem

Spännande! Det här är ju lite det jag efterfrågat! Lite väl underpowered för att ha som en desktop, men det hade ju vart en nice maskin att t.ex. köra Plex på, rent teoretiskt. (I praktiken verkar dock Plex inte ha några builds för arm annat än några NAS:ar än...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_B:

Va?
Artikeln är ju skriven av någon som heter LG.
Är det du så vore det mer trovärdigt om du använder samma (riktiga) namn på alla ställen.

Klicka på skribenten av artikeln så kommer du till hans användare på forumet, även samma avatar

Permalänk
Medlem

Det finns redan ett gäng mITX-kort som man kan sätta en Raspberry Pi Compute Module 4 på.
På en TuringPi kan man bygga en kluster med fyra st, vilket definitivt skulle klå den här ... om man har en applikation som skulle gå att skala upp i en kluster dvs ...

Vem vet. RPi 5 kommer kanske också att bli snabbare. Tyvärr har Raspberry Pi Foundation inte lovat att en kommande CM5:a skulle passa i CM4:ans sockel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

hmm kan man använda tex denna med zway.me och deras razzberry pro 7?
skulle var nice att slippa rpi och minneskort som lätt blir korrupta vid mycket skrivningar.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aragon:

hmm kan man använda tex denna med zway.me och deras razzberry pro 7?
skulle var nice att slippa rpi och minneskort som lätt blir korrupta vid mycket skrivningar.

Det lär du nog inte kunna men har du problem med minneskort så byt till en hdd eller ssd eller om du vill ha nått större så leta reda på ett passande moderkort och välj CM4.
https://www.raspberrypi.com/products/compute-module-4/?varian...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_B:

Va?
Artikeln är ju skriven av någon som heter LG.
Är det du så vore det mer trovärdigt om du använder samma (riktiga) namn på alla ställen.

Jag registrerade mitt konto här långt innan jag började skriva för SweC och det går inte att ändra på användarnamnet.

Permalänk

Ser ut att vara L3 cache på 3MB vilket knappast duger till att surfa på nätet. Mer som AMD före Ryzen.....

Permalänk
Medlem

Trevlig med dubbla nic
Skulle denna klara en PfSense brandvägg tro, kan den köras på ARM ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Trevlig med dubbla nic
Skulle denna klara en PfSense brandvägg tro, kan den köras på ARM ?

"Absolut" och "nej" samtidigt, på något sätt.
Mjukvaran fungerar på ARM (se t.ex. Netgate som säljer ARM-burkar som kör Pfsense), men Pfsense (samt Opnsense för den delen) har inte någon nedladdning tillgänglig för ARM.

Det jag läser in i det här är väl i princip samma sak som stört mig länge, att ARM-baserade datorer är en plattform som är väldigt fragmenterad och stökig. Och för att det ska vara värt besväret, så måste man i princip sikta in sig på specifika specifika modeller (t.ex. då Netgate som gör det för sina egna), antingen genom att specifikt stöda dessa modeller eller att stöda en liten delmängd som är standardiserade i någon mån.
Det anses ju helt normalt att det behövs en skräddarsydd färdig diskimage för varenda datormodell, i princip.

Den här utvecklingen med mer standardiserade datorer skulle ju i förlängningen kunna skapa bättre förutsättningar, dock...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En variant med samma processor från en annat tillverkar som bara är något lite större än en RPi.
Två gånger 2.5Gbps på den här varianten.
https://www.cnx-software.com/2022/03/11/mixtile-blade-3-rockc...

Permalänk
Medlem

Tydligen ligger priset på moderkortet i nyheten på hela $500-600, mycket mer än förväntant.

Verkar dock komma många billigare alternativ, som det här systemet för $250.
https://www.cnx-software.com/2022/03/12/249-rockchip-rk3588-8...