PTS hotar Bahnhof med ytterligare en miljon i vite

Permalänk
Melding Plague

PTS hotar Bahnhof med ytterligare en miljon i vite

Bahnhof och Post- och telestyrelsen hamnar i ännu en tvist över internetleverantörens ovilja att lämna ut kunduppgifter till myndigheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hjälte 🙏

Kommer aldrig byta internet leverantör!

Permalänk
Medlem

Känns som en miljon inte är så farligt? Men gissar att siffran kommer gå upp med repeterade förseelser...

Permalänk
Medlem

Bahnhof är bäst,, stickin' it to the man..

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Är glad att min brf valde Bahnhof som isp.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk

Det är kört och ytterst få bryr sig. Mer än en liten skara högljudda personer på olika datorforum.

Varför var folk så otroligt mycket emot iPred? Jo för lagen infördes år 2009. Och på den tiden så piratkopierade en stor del av befolkningen, speciellt om man ser på hushåll. Kanske morsan/farsan inte piratkopierade, men deras barn gjorde det säkerligen.

Nu vem piratkopierar idag? Betydligt mindre och det skulle vara intressant att se någon statistik på.
Men musik så finns youtube music, spotify, Apple music. För den stora skaran duger detta.
Filmer en drös olika tjänster med bristande kvalite, utbud och högt pris. Men jag skulle tro att vanligt folk accepterar detta.
Mjukvara så vem vågar installera sådan idag från okänd källa? Många sitter snarare i diskussioner som Adobe ska jag lita på mjukvara för denna tillverkare? De skickade ju med mcafee med Adobe reader förut.

Men även för de som vågar så har tillverkare ofta demo. Spel är ofta muiltiplayer.

Nu handlar Bahnhof skydd emot mycket mer än bara piratkopiering. Men som sagt jag tror bara en ytterst liten skara högljuda personer bryr sig.

Permalänk
Medlem

Synd för en som måste byta från dom när man flyttar, finns fiber men enbart Telia i dagsläget. Tjohoo!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som en miljon inte är så farligt? Men gissar att siffran kommer gå upp med repeterade förseelser...

De har redan 5 miljoner i vite till PTS, så med den nya miljonen är det 6 milj.
Förra året tjänade Bahnhof 36 milj på sista raden, så 6miljoner av det är ändå nästan 17% av en årsvinst som kan försvinna.

Jag själv tänker alltid att Bahnhof är superstort bolag så en miljon hit eller dit gör väl inget? Men det kan ju faktiskt påverka verksamheten i det långa loppet, om de blir betalningsskyldiga efter domstol har utrett det..

Men jag fortsätter vara kund, hoppas mina små kronor kan hjälpa dem i kampen 😅

Trevlig helg
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

De har redan 5 miljoner i vite till PTS, så med den nya miljonen är det 6 milj.
Förra året tjänade Bahnhof 36 milj på sista raden, så 6miljoner av det är ändå nästan 17% av en årsvinst som kan försvinna.

Jag själv tänker alltid att Bahnhof är superstort bolag så en miljon hit eller dit gör väl inget? Men det kan ju faktiskt påverka verksamheten i det långa loppet, om de blir betalningsskyldiga efter domstol har utrett det..

Men jag fortsätter vara kund, hoppas mina små kronor kan hjälpa dem i kampen 😅

Trevlig helg
Mvh

Tack för sammanställningen, trodde inte det var så illa... hoppas någon politiker kan ändra lagen tillslut

Permalänk
Medlem

Här hittar ni en länk till själva föreläggandet från PTS, med betydligt fler detaljer om vad det är PTS vill veta, och varför de anser sig ha rätt att veta det.

https://www.pts.se/sv/dokument/beslut/tele/2022/forelaggande-...

Permalänk
Medlem

Fan vad jag älskar Bahnhof! Aldrig att jag väljer något annat även om det så kostar mig tiotusentals kronor extra att få in specifikt bahnhof till bostad eller liknande.

Permalänk
Snusfri

Så skönt att man har Bahnhof som isp ❤️

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

De verkar också inte inställa sig med EU nya censurlagar. Det kommer säkert kosta dem att inte blockera nyhetssidor som nästan alla andra operatörer nu gör.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:O...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Gogo Bahnhof! Önskar vi hade nån liknande ISP här i Norge.

Permalänk
Medlem

Som utvecklare kan jag ju ärligt säga att allehanda myndigheter (PTS, FRA, Säpo, polisen etc) hade varit en mycket attraktivare arbetsgivare om de inte hade hållit på så här.

Utåt ser det ju ut som att man helt enkelt vill kartlägga vad ett stort antal människor har för ip-adresser, och använder varje brottsutredning som svepskäl för att bygga ut sin databas. Känns inte som ett projekt jag vill delta i.

Permalänk
Skrivet av Olle3:

Som utvecklare kan jag ju ärligt säga att allehanda myndigheter (PTS, FRA, Säpo, polisen etc) hade varit en mycket attraktivare arbetsgivare om de inte hade hållit på så här.

Utåt ser det ju ut som att man helt enkelt vill kartlägga vad ett stort antal människor har för ip-adresser, och använder varje brottsutredning som svepskäl för att bygga ut sin databas. Känns inte som ett projekt jag vill delta i.

Som motargument så har vi en skenande brottslighet och mycket mer av all kommunikation lämnas online.
Jag förstår då vissa argument. Detta tills jag ser vad som händer när de äntligen gripa någon, alla bevis höll. Ja, straffet är typ att de får höra frasen "aja, baja så får du ej göra" och kanske få sitta inne i en vecka och fångvaktarna säger välkommen tillbaka.
För en person som har ett "bra lagligt liv" så innebär detta en prick i registret, de kan inte längre ta alla jobb etc. För en person med en gediget brottsregister så är det vid småstraff inte så allvarligt.

Men det blir fort en politisk debatt kring vad denna övervakning ska användas emot. Min känsla är att den lätt används emot personer som man kan anse vara lagliga, men det kan användas för att hitta minsta lilla övertramp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu handlar Bahnhof skydd emot mycket mer än bara piratkopiering. Men som sagt jag tror bara en ytterst liten skara högljuda personer bryr sig.

Edit*
Jag missuppfattade och läste ditt inlägg lite för fort, glöm det jag skrev nedan

Ja, det har säkert enbart med IPRED att göra...

Nu är det faktiskt så att en IP-adress är en personuppgift precis som ditt personnummer etc, vilket innebär att det lyder under några rätt så strikta lagar, både Svenska och EU-lagar.

Utöver att lämna ut personuppgifter till ett privat företag i ett annat land så har man gjort detta mot svensk lag .

Men visst, det handlar enbart om privatkopiering och inte om att man lämnar ut personuppgifter på ett felaktigt sätt som tydligt är emot lagen, med handvändningen att "det är ju bara pirater det handlar om".

Min morfar på 82 år fick ett kravbrev från Njord, och han sitter med ett mobilt kontantkortsnät som han laddar med 300kr en gång per år och är i övrigt teknikanalfabet, så lyft blicken lite är du snäll

Dold text
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Så, lite hårdraget kan man säga att för några år sedan fick polisen skarp kritik och måste rätta sig (helt korrekt) för att dom registerförde folk, för att dom råkade vara släkt eller känna någon misstänkt kriminell.

Nu får banhof kraftiga böter för att dom hävdar att polisen och PTS inte borde registerföra folk för att dom råkar vara granne med någon misstänkt kriminell....

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk

Det roliga och de här är sanningen, ni ska inte tro att Bahnhof inte lämnar ut information om er, det gör dom och de gör dom ofta.
Det är mer att dom tycker att det här systemet är för krångligt för dom och väljer helt enkelt inte att logga informationen som lagen kräver om man kör exempelvis CGNAT. Det här kommer dom att få förr eller senare att få betala för.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

I det här fallet så har det ingenting med piratkopiering eller brottsmisstankar att göra.
Och inget med IP-addresser att göra heller.

PTS vill ha addressuppgifter (fysisk address alltså) för samtliga Bahnhof's kunder. Punkt.
Detta för att annars så har PTS ofullständig statistik över bredbandsutbyggnad, och liknande.

Permalänk
Medlem

Länge leve Bahnhof o(* ̄▽ ̄*)ブ

Permalänk
Skrivet av EverGrowingNoob:

Så, lite hårdraget kan man säga att för några år sedan fick polisen skarp kritik och måste rätta sig (helt korrekt) för att dom registerförde folk, för att dom råkade vara släkt eller känna någon misstänkt kriminell.

Nu får banhof kraftiga böter för att dom hävdar att polisen och PTS inte borde registerföra folk för att dom råkar vara granne med någon misstänkt kriminell....

Det finns flera händelser. En som går under att polisen gjorde något som media anklagade polisen registera folkgrupper. Detta är en extrem politisk känslig diskussion som vi knappast få ha om här kring omständigheterna.

Det andra att registerna folk som är polare med kriminella och också lite känslig. Och där problemet är att man inte både kan ha och äta kakan samtidigt. Folk klagar på hög kriminalitet och tafatt polis, samtidigt vill folk ta bort poliser möjligheter att praktisk kunna gripa någon. Detta är också en politisk diskussion, kring kroppsvisitering, spann på folk, övervakning etc.

Jag ser dock internet-övervakning som en gren lite utanför detta och jag anser det är svårt att veta vad denna övervakning löser? Min tanke är att kriminella idag använder anonymitettjänster, varvid hela poängen med att övervaka alla blir meningslöst, för då får man typ enbart vanligt folk med i sina loggningar som kan missbrukas rejält.

Men övervakningen kan vara för grov kriminalitet som att någon sjukanmälde sig 4 dagar. Men den slutet av den fjärde dagen så gick personen ut och handlade mat. För att kunna gripa denna typ av grova kriminalitet behöver precis alla övervakas.

Permalänk
Avstängd

Många här som gått på Bahnhofs marknadsföring ser man.
Naiva klubben

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Många här som gått på Bahnhofs marknadsföring ser man.
Naiva klubben

Kom med nåt vettigt argument istället för att kasta epitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

De har redan 5 miljoner i vite till PTS, så med den nya miljonen är det 6 milj.
Förra året tjänade Bahnhof 36 milj på sista raden, så 6miljoner av det är ändå nästan 17% av en årsvinst som kan försvinna.

Jag själv tänker alltid att Bahnhof är superstort bolag så en miljon hit eller dit gör väl inget? Men det kan ju faktiskt påverka verksamheten i det långa loppet, om de blir betalningsskyldiga efter domstol har utrett det..

Men jag fortsätter vara kund, hoppas mina små kronor kan hjälpa dem i kampen 😅

Trevlig helg
Mvh

Bahnhof bidrar alltså dubbelt upp med att tillföra nytta för samhället och betalar en extra bidragande skatt på 17%.

Riktigt schysst företag

Fick lite för bra pris från Telenor, vilket de sedan hade svårt att stå för(fick sitta i telefonkö i över 7 timmar samt att det tog 3 månader innan jag fick tillbaka pengar och det vart rätt på räkningen), men i Juni när det avtalet går ut så byter jag med största sannolikhet till Bahnhof igen.

Permalänk
Medlem

Men ör inte det här lite samma sak som följande exempel:
Polisen stannar en hel buss och låter alla genomgå en skyddsvisitation pga att en person misstänks bära kniv.

Vad är skillnaden på en bostadsadress där en misstänks till illegal internetverksamhet?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Bahnhof bidrar alltså dubbelt upp med att tillföra nytta för samhället och betalar en extra bidragande skatt på 17%.

Riktigt schysst företag

Fick lite för bra pris från Telenor, vilket de sedan hade svårt att stå för(fick sitta i telefonkö i över 7 timmar samt att det tog 3 månader innan jag fick tillbaka pengar och det vart rätt på räkningen), men i Juni när det avtalet går ut så byter jag med största sannolikhet till Bahnhof igen.

7h? Haha verkar som att du inte var den enda som hade problem

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Men ör inte det här lite samma sak som följande exempel:
Polisen stannar en hel buss och låter alla genomgå en skyddsvisitation pga att en person misstänks bära kniv.

Vad är skillnaden på en bostadsadress där en misstänks till illegal internetverksamhet?

Vi är långt förbi den liknelsen i Sverige. Vi ska snart ha "visitationszoner". Idén att inte låta kriminella återvända till vissa platser låter kanske bra, men det ska genomföras med kroppsvisitationer av "slumpvisa" personer utan brottsmisstanke. Det är samma sak som "stop and frisk" hade i New York.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Men ör inte det här lite samma sak som följande exempel:
Polisen stannar en hel buss och låter alla genomgå en skyddsvisitation pga att en person misstänks bära kniv.

Vad är skillnaden på en bostadsadress där en misstänks till illegal internetverksamhet?

Nej, inte samma sak.
I det här fallet har det ingenting med några brottsmisstankar att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är kört och ytterst få bryr sig. Mer än en liten skara högljudda personer på olika datorforum.

Varför var folk så otroligt mycket emot iPred? Jo för lagen infördes år 2009. Och på den tiden så piratkopierade en stor del av befolkningen, speciellt om man ser på hushåll. Kanske morsan/farsan inte piratkopierade, men deras barn gjorde det säkerligen.

Nu vem piratkopierar idag? Betydligt mindre och det skulle vara intressant att se någon statistik på.
Men musik så finns youtube music, spotify, Apple music. För den stora skaran duger detta.
Filmer en drös olika tjänster med bristande kvalite, utbud och högt pris. Men jag skulle tro att vanligt folk accepterar detta.
Mjukvara så vem vågar installera sådan idag från okänd källa? Många sitter snarare i diskussioner som Adobe ska jag lita på mjukvara för denna tillverkare? De skickade ju med mcafee med Adobe reader förut.

Men även för de som vågar så har tillverkare ofta demo. Spel är ofta muiltiplayer.

Nu handlar Bahnhof skydd emot mycket mer än bara piratkopiering. Men som sagt jag tror bara en ytterst liten skara högljuda personer bryr sig.

Nu med ryssland och dess avskärmning så menar många på att piratkopieringen än en gång kommer öka där, efter att fler å fler gått över till Netflix, spotify mm de senaste åren. De kommer troligen gå tillbaka till piratkopiering. Finns det ett bredare utbud av kopierade verk ute, så finns väl även risk att fler som bor i sverige kommer "passa på" att ladda hem därifrån?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3