AMD har nästa generations uppskalare på gång

Permalänk
Melding Plague

AMD har nästa generations uppskalare på gång

Under konferensen GDC ska AMD presentera nästa generations uppskalare. Möjligheter inkluderar FSR 2.0 och tillägg av artificiell intelligens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blurrar du din bild i spel som har stöd för det?

Nej, jag skippar 4K tills det finns hårdvara som orkar driva 4K native.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Blurrar du din bild i spel som har stöd för det?

Nej, jag skippar 4K tills det finns hårdvara som orkar driva 4K native.

Så länge det inte gör någon märkbar skillnad i upplösningen så är det super smart teknik som gör så att äldre grafikkort för en längre livslängd vilket bara är en fördel för oss konsumenter så att man slipper uppgradera så ofta.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Precis som ovan blir det en fruktansvärd blurry bild mellan kanterna på objekt. Nej tack, spelar ingen roll om det är DLSS eller FSR.

Permalänk
Medlem

Tror uppskakning är här för att stanna så länge även ray tracing är populärt. Det krävs ett RTX 3090 för att få över 60 FPS ens i 1080p native i spel som Cyberpunk med RT på. I 4K är 3090 nere på strax över 20 FPS. Så det krävs att grafikkorten blir 3-4 gånger snabbare för att ens klara dagens spel i 4K och över 60 FPS.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esotcal:

Precis som ovan blir det en fruktansvärd blurry bild mellan kanterna på objekt. Nej tack, spelar ingen roll om det är DLSS eller FSR.

Har du någonsin testat 4k med dlss 2 quality eller vad baseras detta på.

Personligen är det som att sänka ifrån ultra till high settings i spel, jag ser skillnaden ifall jag fokuserar extremt mycket. Frågan är dock om jag inte tar 60% bättre prestanda för denna lilla visuella skillnaden som jag aldrig lägger märke till när jag väl spelar spelet.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esotcal:

Precis som ovan blir det en fruktansvärd blurry bild mellan kanterna på objekt. Nej tack, spelar ingen roll om det är DLSS eller FSR.

uhh, DLSS quality @ 4K är bra mycket skarpare och ren bild än 4K native med valfri AA-metod.

Permalänk
Medlem

Med en 4K-skärm och ett grafikkort (... mer processorerna som flaskhalsar om ärligheten skall fram) så är det närmast ett måste att få vissa spel hyfsat OK och körbara i till och med 1080p. Kan jag få lite skärpa på det så motverkar det uppskalningen som sker, även om jag kör pixel-skalning.

Permalänk
Medlem

Jag kör inte uppskalning i spel, jag märker rätt tydligt när grafiken inte är pixelmappad och liksom ser utsmetad och luddig ut. Skärmarna behöver komma upp i högre pixeltäthet innan fördelarna överväger nackdelarna för min del. Men det är ju bara trevligt med högre fps för de som inte ser skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tror uppskakning är här för att stanna så länge även ray tracing är populärt. Det krävs ett RTX 3090 för att få över 60 FPS ens i 1080p native i spel som Cyberpunk med RT på. I 4K är 3090 nere på strax över 20 FPS. Så det krävs att grafikkorten blir 3-4 gånger snabbare för att ens klara dagens spel i 4K och över 60 FPS.

Det hjälper även enormt för oss som inte vil lägga en förmögenhet på grafikkort och fortfarande vill ha hög upplösning på vår monitor. Jag vill inte gå tillbaka till 1080p, eller mata panelen med icke-native upplösning, och jag tar 1080p/1440p med höga inställningar uppskalat framför 2160p i low alla dagar i veckan.

Grafk har alltid handlat om kompromisser, uppskalning är ett enormt värdefullt verktyg att ha i verktygslådan när det kommer till att optimera en titel efter sin hårdvara.

Skrivet av headphoneninja:

uhh, DLSS quality @ 4K är bra mycket skarpare och ren bild än 4K native med valfri AA-metod.

Inte valfri AA-metod... Dock så kör många spel med en AA-implementering som producerar en relativt suddig bild, vilket gör att t ex DLSS quality kan erbjuda en skarpare bild än native med AA. Sen kan man såklart köra utan AA, men smaken är som baken, personligen så tycker jag att de flesta moderna spel har så otroligt mycket problem med aliasing/flicker/shimmering utan AA att det ser betydligt värre ut än nackdelarna med DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

för denna lilla visuella skillnaden som jag aldrig lägger märke till när jag väl spelar spelet.

Du märker inte det, nej.

En genomsnittlig konsolspelare skulle inte se någon skillnad mellan Medium och Ultra heller antagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esotcal:

Precis som ovan blir det en fruktansvärd blurry bild mellan kanterna på objekt. Nej tack, spelar ingen roll om det är DLSS eller FSR.

Kör du DLSS/FSR på högsta kvalite så får du ofta goda resultat, inte alltid men ofta. Inte tillräckligt goda resultat för inzoomade stillbilder men för spel i rörelse blir det ofta inte märkbart suddigt.

Permalänk
Medlem

Jag undrar ibland hur en del får någon behållning alls av spel.
Det bara klagas på låg fps och grafiken. En del har verkligen ögon som superman, ser minsta lilla pixel och fan ta den om den inte har sjukt bra AA.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tycker själv DLSS är riktigt bra när man kör online spel där man vill se bra men samtidigt aldrig ha FPS drops.

Brukar köra på performance, så droppar det aldrig under 100fps.

Spelar Mortal Online 2, som är hardcore full loot PvP, så man vill inte dö pga grafiklagg och missad block. Riktigt snyggt spel så det är Nice att kunna ha kakan och äta den, köra med ögongodis men också behålla FPS.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

köra med ögongodis

Ja, vem gillar inte lite artefakter?

Permalänk
Medlem

Kör det i World of warcraft på min macbook pro och chipet m1 pro. Funkar grymt bra och ser snyggt ut samt framförallt så drar det ner temperaturen på datorn rejält.

Skalar från 50% till 3024x1964(nativ upplösning)

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du märker inte det, nej.

En genomsnittlig konsolspelare skulle inte se någon skillnad mellan Medium och Ultra heller antagligen.

Nu är jag motpolen till en konsolspelare, men detta argumenterar väldigt mycket för XESS och DLSS. Själv har jag rtx 3080 och sätter hellre på dlss quality i 4k än att sänka inställningarna till low, vilket är vad som krävs i de flesta spel för att få ekvivalent prestanda "bonus".

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

DLSS Quality körs när man kan.
FSR var den största BLUR-festen jag varit med om så just nu finns det inte en risk att jag kommer köra det. Får se vad framtiden har att säga.
Tror DLSS kommer till fler spel framöver när det har gjort det lättare att lägga till det än tidigare.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag tror faktiskt inte något av de spel jag kört mest på senaste tid har stöd för det, så det blir aldrig att jag aktiverar det. Men jag tycker tekniken bakom uppskalning är sjukt intressant, så det ska bli riktigt spännande att se vad AMD hittar på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hcz:

DLSS Quality körs när man kan.
FSR var den största BLUR-festen jag varit med om så just nu finns det inte en risk att jag kommer köra det. Får se vad framtiden har att säga.
Tror DLSS kommer till fler spel framöver när det har gjort det lättare att lägga till det än tidigare.

Beror på spelen.
FC6 så ser FSR ultra bättre ut än utan.
Dying Light 2 DLLS på max ser sämre ut än utan.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, vem gillar inte lite artefakter?

Aldrig haft det problemet så kan inte uttala mig

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Beror på spelen.
FC6 så ser FSR ultra bättre ut än utan.
Dying Light 2 DLLS på max ser sämre ut än utan.

Ganska säker på att det var ett fel i Dying light 2, då det kom en patch senare Patch 1.0.4 som fixade DLSS.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

DLSS Quality i Horizon Zero Dawn ser otroligt ut, AMD har en del arbete framför sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

uhh, DLSS quality @ 4K är bra mycket skarpare och ren bild än 4K native med valfri AA-metod.

Är inte det rent matematiskt omöjligt? En approximation som är bättre än det absoluta korrekta värdet?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är inte det rent matematiskt omöjligt? En approximation som är bättre än det absoluta korrekta värdet?

En bildruta från ett spel är inte det absoluta korrekta värdet, det är bara en uppskattning eftersom man bara har ett begränsat antal pixlar. Det är därför man t.ex. brukar använda olika typer av kantutjämning för att försöka bli av med en del av de artefakter som uppstår, och just kantutjämning är något DLSS ofta är väldigt bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag undrar ibland hur en del får någon behållning alls av spel.
Det bara klagas på låg fps och grafiken. En del har verkligen ögon som superman, ser minsta lilla pixel och fan ta den om den inte har sjukt bra AA.

Har tillbringat tid på PS4:an sedan oktober, det blev lite Horizon Zero Dawn, God of War etc. 1080p och 30 fps. Ser de spelen bättre ut på pc? Säkert. Spelar det roll för hur jag upplevde spelen? Troligen inte så värst mycket.

Det är väl samma argument som kan gälla för att använda DLSS, FSR etc. Iaf till en viss mån. Samtidigt hoppas jag AMD också går över till fler sampel i sin bästa uppskalning, genom att t ex använda äldre bildrutor som DLSS, så att kvaliteten blir bättre även i lägre upplösningar. Precis som för DLSS syns ju begränsningarna för FSR tydligare ju lägre upplösningen är.

Ett synpunkt som framfördes i Moore's law is dead, är att det går att argumentera för att inte behöva lägga så mycket krut på avancerad uppskalning, om nästa generation av grafikkort är mycket snabbare än dagens, speciellt om spelen lägger sig på en basnivå som mer motsvarar konsolerna. Någonstans blir även uppskalning onödigt i praktiken, men det är ju ändå bra att ha som alternativ tills dess. Och utveckling mot bättre och effektivare metoder att få en bättre upplevd och stabil bild är aldrig något negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Nu är jag motpolen till en konsolspelare, men detta argumenterar väldigt mycket för XESS och DLSS. Själv har jag rtx 3080 och sätter hellre på dlss quality i 4k än att sänka inställningarna till low, vilket är vad som krävs i de flesta spel för att få ekvivalent prestanda "bonus".

Det stämmer åtminstone inte för ett grafikintensivt spel som t.ex. RDR2:

https://www.sweclockers.com/test/32347-red-dead-redemption-2-...

Där snackar vi 71/59 FPS native vs 85/71 FPS med DLSS Quality, alltså 19-20% högre prestanda.

Men jag antar att det är CyberJunk du refererar till...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är inte det rent matematiskt omöjligt? En approximation som är bättre än det absoluta korrekta värdet?

Klassiska AA är ju ett rakt streck. Det är pixelerat på en monitor. För att dölja detta så görs en approximation med hjälp av AA. Men standard AA har endast en bild att jobba med så approximationen blir därefter.

DLSS har betydligt mer indata, bl.a. riktningsvärden. Så rent matematiskt så har DLSS bättre möjligheter att approximera korrekt.

Kör du utan AA däremot, på så hög upplösning att AA blir redundant. Ja då köper jag ditt argument till fullo! Men då kommer utvecklarna hitta nya effekter de vill approximera istället och så är vi tillbaka i ruta ett

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En bildruta från ett spel är inte det absoluta korrekta värdet, det är bara en uppskattning eftersom man bara har ett begränsat antal pixlar. Det är därför man t.ex. brukar använda olika typer av kantutjämning för att försöka bli av med en del av de artefakter som uppstår, och just kantutjämning är något DLSS ofta är väldigt bra på.

Skrivet av talonmas:

Klassiska AA är ju ett rakt streck. Det är pixelerat på en monitor. För att dölja detta så görs en approximation med hjälp av AA. Men standard AA har endast en bild att jobba med så approximationen blir därefter.

DLSS har betydligt mer indata, bl.a. riktningsvärden. Så rent matematiskt så har DLSS bättre möjligheter att approximera korrekt.

Kör du utan AA däremot, på så hög upplösning att AA blir redundant. Ja då köper jag ditt argument till fullo! Men då kommer utvecklarna hitta nya effekter de vill approximera istället och så är vi tillbaka i ruta ett

Nja och nej. Då kanske jag skall omformulera det jag sagt så att ni förstår min poäng. DLSS kan aldrig återge en bild korrekt eftersom det baseras på gissningar. Det kan aldrig bli korrekt / rätt. DLSS tillför information som den gissar sig till (approximerar) utifrån tidigare intränade scenarion.
DLSS = Kommer ut fler antal pixlar än vad som stoppas in.
AA = Kommer ut samma antal pixlar än vad som stoppas in.

Men en sak håller jag med om, man kan aldrig få något med DLSS som inte har inbyggd AA, det är aldrig riktigt skarpt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nja och nej. Då kanske jag skall omformulera det jag sagt så att ni förstår min poäng. DLSS kan aldrig återge en bild korrekt eftersom det baseras på gissningar. Det kan aldrig bli korrekt / rätt. DLSS tillför information som den gissar sig till (approximerar) utifrån tidigare intränade scenarion.
DLSS = Kommer ut fler antal pixlar än vad som stoppas in.
AA = Kommer ut samma antal pixlar än vad som stoppas in.

Men en sak håller jag med om, man kan aldrig få något med DLSS som inte har inbyggd AA, det är aldrig riktigt skarpt.

Fast vid AA har du 4k pixlar och gör gissningar. Vid DLSS har du halva mängden pixlar, men du har riktningsvärden. Samt du vet typ hur det ska bli baserat på träning. Så från träningen har du miljontals pixlar. Så att säga att du skapar något från data som inte finns stämmer inte riktigt.

Observera att jag alltid jämför mot AA, som förbättrar och försämrar bilden på samma gång. Bäst är native i tillräcklig upplösning för att slippa AA.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3