Permalänk
Medlem

LG OLED C1 48”

Tjenare! Sitter och funderar på att köpa en lg c1 48” och ha som datorskärm för spel & underhållning.
Någon som har lust att slänga en åsikt angående den skärmen:)
Har i nuläget en alienware 38 144hz 1600p skärm & tänkte om de är värt att byta ut den :)!

Permalänk
Medlem

Har haft 48CX ett tag nu, känner att den är allmänt för stor och är väldigt trött på att den knegar ihop alla fönsterrutor när man stänger av TVn men lämnar datorn på en längre period. Gsync flickering i mörka partier är störande och gör gsync oanvändbart i vissa spel. Ignorerar man ovan så är det fortfarande en najs upplevelse men jag kommer hoppa ner till 34" qd-oled. Om inte den, så 42" C2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxee:

Tjenare! Sitter och funderar på att köpa en lg c1 48” och ha som datorskärm för spel & underhållning.
Någon som har lust att slänga en åsikt angående den skärmen:)
Har i nuläget en alienware 38 144hz 1600p skärm & tänkte om de är värt att byta ut den :)!

Här hittar du nog alla åsikter du behöver

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630635-lg-oled-2021-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Har haft 48CX ett tag nu, känner att den är allmänt för stor och är väldigt trött på att den knegar ihop alla fönsterrutor när man stänger av TVn men lämnar datorn på en längre period. Gsync flickering i mörka partier är störande och gör gsync oanvändbart i vissa spel. Ignorerar man ovan så är det fortfarande en najs upplevelse men jag kommer hoppa ner till 34" qd-oled. Om inte den, så 42" C2.

Tror nog inte att din TV ens vet om att den visar fönster Kan rekommendera PowerToys och att du ställer in att den ska komma ihåg fönsterpositionen (finns ett par alternativ med liknande funktioner).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tror nog inte att din TV ens vet om att den visar fönster Kan rekommendera PowerToys och att du ställer in att den ska komma ihåg fönsterpositionen (finns ett par alternativ med liknande funktioner).

Problemet är inte bara positionen men storleken av fönstret ändras, när TV:n slar av så återgår windows till någon urgammal upplösning som 800x600 eller liknande. Sen blir även mjukvaror som inte ens har fönster uppe påverkade, steam, discord allt som ligger o kör i bakgrunden. Har provat modifera EDID, regedit tricks, men inget hjälper. Har hört att Windows 11 har möjligtvis äntligen fixat detta skit, men kommer sitta på W10 en bra tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Problemet är inte bara positionen men storleken av fönstret ändras, när TV:n slar av så återgår windows till någon urgammal upplösning som 800x600 eller liknande. Sen blir även mjukvaror som inte ens har fönster uppe påverkade, steam, discord allt som ligger o kör i bakgrunden. Har provat modifera EDID, regedit tricks, men inget hjälper. Har hört att Windows 11 har möjligtvis äntligen fixat detta skit, men kommer sitta på W10 en bra tag till.

Nu har jag fått ge upp OLEDen som skrivbordsskärm för stunden då jag måste ha fler än en skärm, men upplevde inga sådana problem när jag körde liknande setup, inte heller med mina HTPCs som kört OLED i många år. Däremot så skapar väl HDMI anslutningen vissa möjliga problem som kanske inte DP gör lite beroende på grafikkort, ev adapters osv.

Permalänk
Medlem

Också rätt sugen på C1 nu när den börjar komma ner i pris. Vete gudarna om bfi inte gör den mer tilltalande än C2 även om jag fått påskrabatten!

För min del är det främst underhållning och ingen arbetsskärm där trivs jag bättre med mindre skärmar. Det är rätt klurigt integrera men jag har demat med 50" lcd tv och höjer jag min bmw stol max så tror jag ergonomin ska va okay även om jag gärna hade haft 50" monterat lägre s.. Men 48" blir ju någon tum åt rätt håll iaf ergonomimässigt så kommer fungera. Fov mässigt så på en armlängds avstånd så börjar 50" nog bli max vad jag kan hantera i längden också men riktigt duktig biokänsla! Bättre än min 55" på en benlängd på fotpalls avstånd

LCD går lite väl varmt men oled bör nog undvika att grilla en förhoppning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av headphoneninja:

Problemet är inte bara positionen men storleken av fönstret ändras, när TV:n slar av så återgår windows till någon urgammal upplösning som 800x600 eller liknande. Sen blir även mjukvaror som inte ens har fönster uppe påverkade, steam, discord allt som ligger o kör i bakgrunden. Har provat modifera EDID, regedit tricks, men inget hjälper. Har hört att Windows 11 har möjligtvis äntligen fixat detta skit, men kommer sitta på W10 en bra tag till.

Windows 11's support för flera skärmar och olika upplösningar är den bästa anledningen till att byta Lätt värt det.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Medlem

Stäng av att windows stänger av skärmen och slå på skärmsläckare, så blev jag av med det strulet.

Skrivet av headphoneninja:

Problemet är inte bara positionen men storleken av fönstret ändras, när TV:n slar av så återgår windows till någon urgammal upplösning som 800x600 eller liknande. Sen blir även mjukvaror som inte ens har fönster uppe påverkade, steam, discord allt som ligger o kör i bakgrunden. Har provat modifera EDID, regedit tricks, men inget hjälper. Har hört att Windows 11 har möjligtvis äntligen fixat detta skit, men kommer sitta på W10 en bra tag till.

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Snusfri

Har en LG OLED 55 C1 själv, inga problem med fönster eller något sådant, inte heller flickering eller sånt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min idag. Netonnet verkade ha en i lager så hade lite tur. Uppdaterat mjukvaran och kör speloptimeraren men jag kan inte låsa upp 120 hz och slår jag på hdr i windows 10 inställningen så sänks upplösningen till 1024x768? hdmi kabeln jag har har ju klarat 4k hdr med 55" oled i 60 hz så den borde inte va något problem att aktivera hdr i 60 hz på denna? Ansluter via hdmi 1 utgången. Hittar inte i menyerna än vart bfi inställningarna finns heller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hämtade ut min idag. Netonnet verkade ha en i lager så hade lite tur. Uppdaterat mjukvaran och kör speloptimeraren men jag kan inte låsa upp 120 hz och slår jag på hdr i windows 10 inställningen så sänks upplösningen till 1024x768? hdmi kabeln jag har har ju klarat 4k hdr med 55" oled i 60 hz så den borde inte va något problem att aktivera hdr i 60 hz på denna? Ansluter via hdmi 1 utgången. Hittar inte i menyerna än vart bfi inställningarna finns heller.

Låter som du har en 2.0 kabel, du behöver en 2.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ok112:

Låter som du har en 2.0 kabel, du behöver en 2.1

Tror det. Har Classe eller Kjell någon som duger? Hittade windowsinställningarna för yuv 4.2.0 färgkomprineringen kan köra i 120 Hz nu men inte hdr.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tror det. Har Classe eller Kjell någon som duger? Hittade windowsinställningarna för yuv 4.2.0 färgkomprineringen kan köra i 120 Hz nu men inte hdr.

När det gäller HDMI-kablar så finns det inget som heter 2.0 eller 2.1 (även om många felaktigt marknadförs så ändå), vad du egentligen behöver är en HDMI Ultra High Speed kabel om du ska köra 4K@120Hz.

Men tänk på att om problemet är att du inte ens kan ställa in upplösningen i Windows så är det inte kabeln det är fel på, kabeln är "dum" och har inget att säga till om när det gäller sånt. Det är grafikkortet och skärmen som gör upp om vilka upplösningar som stöds, och klarar inte kabeln den valda upplösningen så får man antingen ingen bild eller problem som att bilden blir svart då och då om man ligger precis på gränsen.

Permalänk
Medlem

Premium High Speed är min märkt. Har klarat 4k 60 med hdr utan krusiduller. Men jag lyckas inte aktivera hdr i Windows. Den klarar uppenbarligen 120 Hz då borde den fixa hdr också kan tyckas.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

körde cx 48 i 6 månader som dator skärm, måste säga att jag saknar den, just nu är den i sovrummet, men va inte lätt att hitta en kabel som funka med den.

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hämtade ut min idag. Netonnet verkade ha en i lager så hade lite tur. Uppdaterat mjukvaran och kör speloptimeraren men jag kan inte låsa upp 120 hz och slår jag på hdr i windows 10 inställningen så sänks upplösningen till 1024x768? hdmi kabeln jag har har ju klarat 4k hdr med 55" oled i 60 hz så den borde inte va något problem att aktivera hdr i 60 hz på denna? Ansluter via hdmi 1 utgången. Hittar inte i menyerna än vart bfi inställningarna finns heller.

I windows 11 måste man aktivera 120hz via "system-->visningsalternativ-->avancerad skärm" innan det finns tillgängligt i nvidia panelen.

edit:döp också hdmi porten du använder till PC i tv'n
edit2:Och välj PC 3840*2160 i nvidia panelen INTE ultra hd

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Var samma i windows 10. Den döpte om ingången till pc automatiskt vid installationen. Fungerar inte ny kabel så vete fan vad man ska hitta på. Följer som vanligt inte med någon vettig manual heller. I teorin ska jag kunna köra 10 bitars eller rent av 12 bitars färgområde eller är det 8 bitar 4:2:0 som gäller fortfarande som för min gamla philips oled.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Köp av Ultra high speed kabel på clas ohlson löste allt. Kan även köra 4:4 nu. Har inte testat rgb.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oqvist:

Premium High Speed är min märkt. Har klarat 4k 60 med hdr utan krusiduller. Men jag lyckas inte aktivera hdr i Windows. Den klarar uppenbarligen 120 Hz då borde den fixa hdr också kan tyckas.

Handlar om bandbredd. Faktorer som frekvens och HDR är faktorer som påverkar bandbredden relativt en jämförelse. Vanliga resonemang som att "...kabeln klarar HDR" eller "...kabeln klarar 120 Hz, så den borde fixa..." är därför endast manifestering av att man missuppfattat hur detta med bandbredd fungerar.

Matematiken för detta är annars enklast möjliga. 4K/60 med 8-bitars RGB/4:4:4 kräver ≈18 Gbps som är minimum för vad Premium High Speed ska garantera. Övre gräns för kabeln är inte en del av det hela utan är någonstans ovanför.

1080p/60 är 1/4-del av den bandbredden, så ≈4,5 Gbps. har man kör 1080p/120 så är det ≈9 Gbps. Eller om man kört 4K/120 Hz/4:2:0 som är ≈18 Gbps. Detta säger inget om möjligheten att klara 4K/120/10-bit RGB/4:4:4 som är ≈40 Gbps och som du märkt, Ultra High Speed-området.

Permalänk
Medlem

Bandbredd är väl bandbredd det är väl ingen skillnad om det är samma datamängd som går igenom? Drar HDR mer data än att dubbla upplösningen/s eller ger kraftigare peakar? Kabeln klarade ju köra 4K hdr i 60 hz med exakt samma inställningar som denna tv inte klarade av.

Har börjat tweaka en del mot spel. Det är sjukt mycket black crush. Så elladorna har inte ljugit när det gäller lgs kärlek till black crush. Spelläget har ju en specifik lösning för detta. Frågan är är det bäst använda det här läget generellt även för film eller finns det något bättre sätt att få gamma mer mot referens även med isf natt preseten ex? Testade vincents inställningar han kör warm 50 på färgerna ex. Ser rätt bra ut 10 i svart stabilisator känns dock ändå lite lågt satt för att se alla skuggdetaljer.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tiden flyger en vecka in. Riktigt nöjd på det stora hela dock så grillar den en lite väl mycket. 42 C2 är kanske mer hanterbart solariemässigt men där vet man ju att man blivit frustrerad över att man skulle ju kunna ha större bild. Nu går det ju flytta panelen närmare om jag tar bort tangentbordshållaren som är rätt praktisk att ha men då lär jag ju få samma problem med hettan plus kanske mer synlig screendoor. När jag försöker sätta näsan emot så gör panelen elaka hyss med min syn. Något slags flimmer och jag får konstiga mönster och brutalt obehagligt i längden. LCD brukar ju va lugna och plasma har ju regelbundet myrornas krig men det här är bra mycket mer oförutsägbart och känns som jag ser saker som inte existerar efter ett tag

Ändå imponerad över hur lite SDE det är ändå. jag måste verkligen huka mig mot skärmen för att de fakto se pixlarna. Men det har ju lite plasma flimmer om än inte tillnära lika mycket. Vill minnas de var tydligare på min gamla 55":are även på längre håll.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Börjat jämföra lite. Blev The Witcher Säsong 2 avsnitt 4. Mycket mörka scener och dolby vision vs hdr10 eller vad blir det om tvn inte har dolby vision stöd? Använder inbyggda appen för C1 och appletv gen 4 för philips 55pos9002

Jag skulle garanterat ha brutala problem vid blindtest men finner konsekvent att jag får gräva mer för att få fram skuggdetaljerna på lgn medan philips lyckas bibehålla svärtan men även skuggdetaljer bättre samtidigt när jag springer fram och tillbaka mellan tv apparaterna.

I dolby vision låser lgn gamman till 2.2. Höjer jag ljusstyrkan till 55 så kommer jag nära med lgn men höjer jag mer börjar urvattnad svärta börja göra sig gällande. Har inte tillgång till "speloptimeraren" så jag kan leka med black stabilizer lägena här.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Solarieeffekten började kännas bra dryg. Vad är bästa sättet att minska värmestrålningen. Jag har kört med oled ljusstyrka 75 % nu testar jag 30 % och ser knappt någon skillnad i desktop. Bör man aktivera energisparläget istället månne eller finns det något sätt att optimera bildkvalitet versus värmeutveckling. Undvika HDR antar jag är första steget

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oqvist:

Solarieeffekten började kännas bra dryg. Vad är bästa sättet att minska värmestrålningen. Jag har kört med oled ljusstyrka 75 % nu testar jag 30 % och ser knappt någon skillnad i desktop. Bör man aktivera energisparläget istället månne eller finns det något sätt att optimera bildkvalitet versus värmeutveckling. Undvika HDR antar jag är första steget

Kör du panelen så hårt att du känner värmestrålning så är det nog ett varningstecken på hur du använder den. Jag får 31 grader (rummet 22) på en 42C2 som kör ≈80 nits.

Rekommenderar att du håller "Högsta Ljusstyrka" på Av. Då kan du hålla en 100-120 nits konstant vilket räcker för allt utom de ljusare kontorsrummen.

Skulle inte köra HDR annat än vid spelande eftersom man får så aggressiv ABL där som lär störa i Windows. HDR är verkligen att elda för kråkorna i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kör du panelen så hårt att du känner värmestrålning så är det nog ett varningstecken på hur du använder den. Jag får 31 grader (rummet 22) på en 42C2 som kör ≈80 nits.

Rekommenderar att du håller "Högsta Ljusstyrka" på Av. Då kan du hålla en 100-120 nits konstant vilket räcker för allt utom de ljusare kontorsrummen.

Skulle inte köra HDR annat än vid spelande eftersom man får så aggressiv ABL där som lär störa i Windows. HDR är verkligen att elda för kråkorna i Windows.

31 grader kan ju hetta lite. Jag sitter ju rätt nära mindre än en meter och säg jag har 35 grader i fejan på 48"s element.

Ska testa med högsta av verkar vettigt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oqvist:

31 grader kan ju hetta lite. Jag sitter ju rätt nära mindre än en meter och säg jag har 35 grader i fejan på 48"s element.

Är du en vampyr?

Håller jag fingertopparna 1 cm från 42:n känner jag av värmestrålning från panelen mot de 22 graderna i rummet. Känner du 35 grader i ansiktet från 1 meter bort måste panelen vara väldigt varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Är du en vampyr?

Håller jag fingertopparna 1 cm från 42:n känner jag av värmestrålning från panelen mot de 22 graderna i rummet. Känner du 35 grader i ansiktet från 1 meter bort måste panelen vara väldigt varm.

Undrar ibland. Ljuskänsliga ögon har man ju också vet inte kanske bara är att extra mycket i varv. Hade vart kul med en termometer

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oqvist:

Undrar ibland. Ljuskänsliga ögon har man ju också vet inte kanske bara är att extra mycket i varv. Hade vart kul med en termometer

Kör med en IR-termometer "pistol" av den sort man kan köpa på Clas Ohlson. Enkelt att få ett hum om temperaturen på ytor i sin omgivning och hårdvara man testar. Även bra när man steker på korv eller värmer mat som inte får koka.

Permalänk
Medlem

Måhända vant mig men tycker mig fått tillbaks detaljerna på vapenmodellerna i the hunter classic till runt samma som med min philips oled iaf. Har också mer banding vilket är ett bra tecken. Känns som något hänt efter första pixel refreshen man fått till det bättre. Kanske omkalibrerat efter skärmljusstyrkereglaget som var satt till 55 som jag läst den gör. Så 55 blir nya 50? Sänkte till 50 men tycker mig ändå se mer detaljer än jag gjorde innan iaf.

En hel del synlig vertical banding emellanåt men det kommer ju som ett brev på posten och sällan synlig för reguljär grafik främst menyer i gråskalor det är lätt att fånga upp i så det har jag accepterat man får ta. Bara hoppas nästa cykel inte försämrar saker igen bara.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x