LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av steffeskonditori:

Jaha, nu ser man att TVn är rödaktig på vänstra sidan och blåaktig på högra sidan. Hur får man till detta så hela bilden är likadan?

Det får du inte utan LG:s Evo-paneler (som numera verka sitta i alla C1:or också) har stora problem med icke-uniform bild och då även rakt framifrån. Mot sidorna förstärks den röd/magenta ojämnheten ytterligare.

Har endast sett en handfull exemplar, men vad jag sett av denna handfull är att man bör fundera över andra TV-modeller ifall man stör sig på ojämnheter i panelerna.

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Tyvärr är det något som alla OLEDs lider mer eller mindre av. Vid extrema betrakningsvinklar kommer din teven upplevas mer röd/rosa eftersom alla 77" och uppåt har den nyare EVO-panelen. Den paneltypen verkar också lida av mer nyansskillnader över bilden även när man sitter precis framför teven (från vad jag har läst på bl.a avforums och avsforum).

Det kan bli bättre över tid, men nyansskillnader verkar inte ändras allt för mycket. Försök att få runt 100h på panelen så fort som möjligt, och är det inte bättre då kan du pröva med en manuell pixel refresh. Om det fortfarande inte är godtagbar bild för dig så får du reklamera.

Tack, försöker titta så mycket som möjligt. Men som sagt, bilden är suverän, det är ibland när man blir påmind om det röda på ena sidan och det blåa på andra som man börjar störa dig en stund.

Det är en C1 65" jag har.

Permalänk
Medlem

Tack, försöker titta så mycket som möjligt. Men som sagt, bilden är suverän, det är ibland när man blir påmind om det röda på ena sidan och det blåa på andra som man börjar störa dig en stund.

Ah, okej. Har en bekant med en 65" som också lider av stora problem med ojämnheter, konsensus verkar vara att 65" har flest problem tyvärr.

Som tur är är LG supporten riktigt bra om butiken inte vill acceptera en eventuell reklamation.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk

Någon som har upplevt att skärmen känns ”vågig” i glaset nertill?
Iomed glansen i skärmen så är det rätt så lätt att se på min 65” C1. Tänkte om det var vanligt förekommande eller om det är ett måndagsexemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haegglund86:

Någon som har upplevt att skärmen känns ”vågig” i glaset nertill?
Iomed glansen i skärmen så är det rätt så lätt att se på min 65” C1. Tänkte om det var vanligt förekommande eller om det är ett måndagsexemplar.

Alla Oleds jag sett oavsett årsmodell har sett ut så. Inget som påverkar bilden.

Permalänk
Medlem

Har rosa tint på vänstersida som enbart syns vid 100 % vitt. Försvinner helt om jag sitter offset mot centrum. Är tyvärr så med evo panelerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Har rosa tint på vänstersida som enbart syns vid 100 % vitt. Försvinner helt om jag sitter offset mot centrum. Är tyvärr så med evo panelerna.

Exakt, flytta till vänster lite bara

Permalänk

Det märks tydligt när jag ser på ishockey.

https://i.imgur.com/CcswlLU.jpg

https://i.imgur.com/rREGr6o.jpg

Det här kan ju inte vara ok?

Skrivet av medbor:

Exakt, flytta till vänster lite bara

https://i.imgur.com/UJrKEsM.jpg

Permalänk
Medlem

Nej det där ser riktigt mysko ut

Permalänk
Medlem

Nej, du har ju ingen rosa tint utan mer färgskiftningar från vänster till höger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Nej, du har ju ingen rosa tint utan mer färgskiftningar från vänster till höger?

Kolla längst kanten till vänster, typ första 5-10 centimetrarna så verkar det vara rätt så rosa...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kolla längst kanten till vänster, typ första 5-10 centimetrarna så verkar det vara rätt så rosa...

Ja, nu via datorn ser jag bättre. Satt på mobil igår.

Permalänk
Medlem

Nu har min oled 65” drabbats utav pixel fel där en pixel lyser konstant med vit ljus …. ?
har testat Pixel-uppfräschning utan framgång, har nu kontaktat LG support och hoppas på hjälp

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej det där ser riktigt mysko ut

Fast det är typ så jag har fast när det är helvitt, inte lika mycket när det är "bild". Fast man märker det om man tänker på det och aktivt letar. Har du liknande?

Permalänk
Medlem

Bara 65orna som drabbas av detta?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jollix:

Bara 65orna som drabbas av detta?

Alla C1-modeller som gradvis förskjutits mot Evo-panelerna, vilket först var 77:orn och senare även 65:or. Oklar hur det är med 55:orna just nu. De första C1-exemplaren, till exempel de som skickades ut som recensionexemplar för snart ett år sedan har den äldre paneltypen vilka inte har samma problem med röda ojämnheter eller lika tydliga statiska halvtoner som Evo-panelerna.

Permalänk
Medlem

Min 48A1 har liknande med att det är längs med kanten så där och en bit in, men det är istället på höger sida och det är grön färg istället för rosa/röd.

Sitter jag inte mitt framför TVn utan istället ungefär framför kanten som är grön så ser bilden ganska jämn ut.
Valde att behålla den för att det "bara" är en sovrums-TV, annars hade jag lämnat tillbaks den.

Ganska störande att det finns så tydliga fel på dom flesta TVs (LCD har ju sina egna saker för sig..). Man trodde ju inte när man köpte HDTV 2007 att apparaterna som säljs 2022 skulle ha så här tydliga fel med att visa färger haha.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Squallie:

Ganska störande att det finns så tydliga fel på dom flesta TVs (LCD har ju sina egna saker för sig..). Man trodde ju inte när man köpte HDTV 2007 att apparaterna som säljs 2022 skulle ha så här tydliga fel med att visa färger haha.

Skulle säga att de här ojämnheterna idag är betydligt mindre omfattande än vad de var 2007. Däremot har den genomsnittlige köpare blivit kräsnare, har lärt sig se felen som finns och noterar också den här typen av fel oftare eftersom panelerna är större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla C1-modeller som gradvis förskjutits mot Evo-panelerna, vilket först var 77:orn och senare även 65:or. Oklar hur det är med 55:orna just nu. De första C1-exemplaren, till exempel de som skickades ut som recensionexemplar för snart ett år sedan har den äldre paneltypen vilka inte har samma problem med röda ojämnheter eller lika tydliga statiska halvtoner som Evo-panelerna.

Ett "fel" som lg accepterar då eller bör man reklamera om man finner dessa röda ojämnheter?
Sitter med fingret på avtryckaren men börjar fundera om man ska sikta in sig på någon annan modell alt märke.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jollix:

Ett "fel" som lg accepterar då eller bör man reklamera om man finner dessa röda ojämnheter?
Sitter med fingret på avtryckaren men börjar fundera om man ska sikta in sig på någon annan modell alt märke.

Alla har olika gränser för det här och hur mycket man stör sig. Ifall du vet med dig att du reagerar och verkligen vill undvika problemen mesta möjligt så är det Sony eller Panasonics modeller med Master-paneler som är det bokstavliga priset man får betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alla har olika gränser för det här och hur mycket man stör sig. Ifall du vet med dig att du reagerar och verkligen vill undvika problemen mesta möjligt så är det Sony eller Panasonics modeller med Master-paneler som är det bokstavliga priset man får betala.

Okej, ska kika lite på dina tips.

Tack för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Ni som kalibrerat era Oled själva med tex i1Display Pro Plus. Har ni kalibrerat/profilierat colorimetern med en spectro innan?
Om inte, tycker ni att ni fått till en klar förbättring trots att ni inte kalibrerat colorimetern?

Vad jag läst mig till av tex Ninjician AV och Keep it Classy så anser dom att det är bortkastad tid och pengar att kalibrera utan en spectro.

Är sugen på att köpa en i1Display Pro Plus för att prova kalibrera själv, men om resultatet inte blir bättre utan bara skiftar en dålig kalibrering till en annan dålig kalibrering så är det ju så klart inte värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Ni som kalibrerat era Oled själva med tex i1Display Pro Plus. Har ni kalibrerat/profilierat colorimetern med en spectro innan?
Om inte, tycker ni att ni fått till en klar förbättring trots att ni inte kalibrerat colorimetern?

Vad jag läst mig till av tex Ninjician AV och Keep it Classy så anser dom att det är bortkastad tid och pengar att kalibrera utan en spectro.

Är sugen på att köpa en i1Display Pro Plus för att prova kalibrera själv, men om resultatet inte blir bättre utan bara skiftar en dålig kalibrering till en annan dålig kalibrering så är det ju så klart inte värt det.

Både Calman, ColourSpace och HCFR kommer med generella EDR-filer som kompenserar för WRGB paneltypen. Genom att nyttja en Spectro kompenserar du både för din mätares avvikelser och din specifika panel (och den ljusstyrka du driver den med).

Att kalibrera TVn med en i1 Display Pro Plus utan att nyttja en EDR alls är ingen god idé då den kommer att läsa en hel del fel. EDR-filen justerar detta lite grovt.

Om det är en LG OLED du har så har de dessutom möjligheten att läsa en stor mängd testrutor (~5000st) för att bygga en 3DLUT vilket gör kalibreringen väldigt exakt. Att göra det med en mätare som inte kan lita på till 100 procent skulle jag inte rekommendera.

Det finns ju möjligheter att hyra Spectros och ett annat alternativ som nästan är lika bra är att skicka din i1 Display Pro till någon som har en spectro och en likadan/liknande panel och få den profilerad mot den. Då kan du sedan nyttja den profilen för att själv kalibrera din TV.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Både Calman, ColourSpace och HCFR kommer med generella EDR-filer som kompenserar för WRGB paneltypen. Genom att nyttja en Spectro kompenserar du både för din mätares avvikelser och din specifika panel (och den ljusstyrka du driver den med).

Att kalibrera TVn med en i1 Display Pro Plus utan att nyttja en EDR alls är ingen god idé då den kommer att läsa en hel del fel. EDR-filen justerar detta lite grovt.

Om det är en LG OLED du har så har de dessutom möjligheten att läsa en stor mängd testrutor (~5000st) för att bygga en 3DLUT vilket gör kalibreringen väldigt exakt. Att göra det med en mätare som inte kan lita på till 100 procent skulle jag inte rekommendera.

Det finns ju möjligheter att hyra Spectros och ett annat alternativ som nästan är lika bra är att skicka din i1 Display Pro till någon som har en spectro och en likadan/liknande panel och få den profilerad mot den. Då kan du sedan nyttja den profilen för att själv kalibrera din TV.

Tack för förklaringen. Jag var lite förvirrad över hur allt fungerade.

Ingen som vet av en butik där man kan köpa en colorimeter och samtidigt få den profilierad?

Skulle det inte funka om man fick tag i en EDR-fil att ladda ner, som är profilierad mot samma typ av panel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Tack för förklaringen. Jag var lite förvirrad över hur allt fungerade.

Ingen som vet av en butik där man kan köpa en colorimeter och samtidigt få den profilierad?

Skulle det inte funka om man fick tag i en EDR-fil att ladda ner, som är profilierad mot samma typ av panel?

Det finns EDR filer som är framtagna för paneltypen så det är inget problem. Utan grejen med spectron är att du på så sätt kan matcha din colorimeter mot panelen och få en bättre matchning och mer exakt avläsning.

Ta en titt här:
https://www.lightillusion.com/forums/msg.php?id=5229

Han nyttjar en high-end Jeti spectroradiometer och jämför den med en generell WRGB EDR fil.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Det finns EDR filer som är framtagna för paneltypen så det är inget problem. Utan grejen med spectron är att du på så sätt kan matcha din colorimeter mot panelen och få en bättre matchning och mer exakt avläsning.

Ta en titt här:
https://www.lightillusion.com/forums/msg.php?id=5229

Han nyttjar en high-end Jeti spectroradiometer och jämför den med en generell WRGB EDR fil.

Ok så det verkar som att om man får tag i en bra WOLED EDR profil blir resultatet betydligt bättre än med den generiska kalibreringen för mätaren, men inte lika bra som att skapa en profil för din egen panel med en spectro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Ok så det verkar som att om man får tag i en bra WOLED EDR profil blir resultatet betydligt bättre än med den generiska kalibreringen för mätaren, men inte lika bra som att skapa en profil för din egen panel med en spectro?

Precis så, EDR profilen följer dessutom med de flesta kommersiella programvarorna på marknaden så inget man behöver leta efter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Det spelar ingen roll om man får ett fel efter några dagar eller i slutet av garantitiden, det är fort farande reparation som gäller. Surt att den gick sönder så snabbt men shit happens.

Man ska uppfatta de som doa (dead on arrival), ifall de så kort inpå köpet.
De bytts ut och man utsätter inte kunden för besvär. Annars är de bara dålig service.

Permalänk
Medlem

Om man kört en autocal för SDR och sedan manuellt vill calibrera white balance för dolby vision i service menyn. Sabbar inte det då calibreringen för SDR?

Hur ska man tänka då man justerar white balance i service menyn med de tre valen för cold, medium, warm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Om man kört en autocal för SDR och sedan manuellt vill calibrera white balance för dolby vision i service menyn. Sabbar inte det då calibreringen för SDR?

Hur ska man tänka då man justerar white balance i service menyn med de tre valen för cold, medium, warm?

Om du kör en Autocal med 1D + 3D LUT så spelar det ingen roll vad du har ställt in för värden i Servicemenyn då LUTarna frångår detta.

Jag brukar köra med en alternativ vitpunkt på Cool och kalibrera Warm till D65 så går det enkelt att ändra.

Visa signatur