AMD Ryzen 7 5800X3D lanseras 20 april – följs av ytterligare sex nya processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 7 5800X3D lanseras 20 april – följs av ytterligare sex nya processorer

AMD avtäcker lanseringsdatumet för den cacheberikade processorn Ryzen 7 5800X3D, samtidigt som företaget avslöjar sex nya modeller i de lägre prisklasserna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får se om jag byter allt när AM5 kommer eller om jag kör på en 5800X3D och rullar vidare på samma plattform några år till

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Inga klagomål att det kommer prisvärda modeller, men det känns som de hade kunnat släppas för något år sedan åtminstone?

AMD är precis som andra bolag, sätter inte lågbudget-användare först, anledningen att de gjorde det förr var för att de var de enda som köpte deras processorer som var undermåliga och priset var deras enda stora konkurrensfördel

Permalänk
Inaktiv

5600X3D hade varit mer intressant men nåja. Förhoppningsvis finns 5800X3D tillgänglig till ett någorlunda pris med prestanda över 12600k/12700k

Permalänk
Medlem

Tyvärr så blir det inget personligen av dom nya, har vad jag behöver hemma.

Däremot så uppträdde lite "Jag vill ha!" när det gäller jobbet, skulle då vara Ryzen 7 5800X3D. Men det faller nog på att moderkortet då även skulle behövas att uppgraderas å med det så brukar även annat följa med.

blir nog att vänta in AM5...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

5800x3d känns väl sjukt överprisad om den inte konkurrerar med i9? Kommer ligga runt 5.5-6 i Sverige?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

5995WX3D med 800MB cache. då kan man nästan skapa en cache-disk och installera sin spel där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Va, ska dom släppa en 5700X? Den har väl inte funnits tidigare?

Uppdaterade från 1700X till 3700X och tänkte kanske hoppa till 5800X3D men om 5700X nu kommer så kanske man ska satsa på den istället. Undra hur den kommer prestera.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

5995WX3D med 800MB cache. då kan man nästan skapa en cache-disk och installera sin spel där.

Kanske kan installera Heroes 3

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

av ren nyfikenhet, hade det gått att cacha spel där??, funkar cache på samma sätt som RAM?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

av ren nyfikenhet, hade det gått att cacha spel där??, funkar cache på samma sätt som RAM?

@Yoshman vet säkert.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mig veterligen så nej.
L? cache är för att lagra en buffert med instruktioner som processorn ska bearbeta.
T.ex. om en instruktion innehåller flera delar så kan den delas upp i cache, så att de olika delarna av processorn kan utföra sin del utifrån cache.

DRAM är för lagring av information som är inläst från lagring, pågående program/applikationer kan lagra sin information för snabbare behandling etc etc.

Vet inte om det gick fram tydligt, men så är det jag tänker kring det hela. Vet dock ej om det är någorlunda korrekt.

Permalänk
Medlem

Per default så kan du inte kontrollera vad lagras i cachen, det gör processorn själv. Du får väl hacka upp din egen mikrokod eller nåt för att styra vilka adresser du vill skall speglas i cachen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inga klagomål att det kommer prisvärda modeller, men det känns som de hade kunnat släppas för något år sedan åtminstone?

AMD är precis som andra bolag, sätter inte lågbudget-användare först, anledningen att de gjorde det förr var för att de var de enda som köpte deras processorer som var undermåliga och priset var deras enda stora konkurrensfördel

Med de brister på halvledare vi sett i världen senaste åren är det ju inte konstigt att bolagen lagt krutet där de tjänar pengar. Tråkigt för oss vanliga konsumenter, men får hoppas det lossnar lite snart.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Kommer dessa samexistera med nuvarande 5000-processors?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lorault:

Japp

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Vore konstigt annars, 5600 skulle ersätta 5600X

Permalänk
Medlem

Så nu kommer de med officiellt stöd för x370? Eller skall man läsa det som "krav" till moderkortstillverkarna? Soppa för Asus som mer eller mindre sagt att det aldrig kommer hända. AMD såg väl till slut att det var alldeles för mycket pengar att hämta.

Detta är ju för sent då många första gen Ryzen har försvunnit till Alder Lake. Jag gjorde i alla fall mig av med åbäket.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Nej, detta sker transparent för användaren. Lätt tänkt kan man se det som att instruktioner och data som CPU'n behöver laddas från disk (som är långsamt) och läggs i RAM minnet. Därifrån hämtar CPU'n den data den skall bearbeta. Det lagras sedan i olika cachenivåer L1, L2, L3. Har data precis använts och behövs igen så återfinns den förmodligen i L1 cachen vilket är väldigt snabbt att accessa. Har andra saker fyllt upp L1 så relegeras den initiala data'n till L2 och sedan L3. Det ena lite långsammare än det andra.

Ju större L3 du har desto mer data kan du således arbeta med och hoppa fram och tillbaka mellan utan att behöva gå tillbaka till RAM minnet eller ännu värre disken.

Man kan visualisera flödet lite genom att tänka som så att du har en massa pärmar med information som du behöver för din deklaration. Den pärm du just nu tittar på information ifrån har du öppen vid sidan om ditt tagentbord. En del av de övriga pärmarna får plats på ditt skrivbord i en hög och att slå upp något i dem går rätt fort. Men om du behöver titta i ytterliggare en pärm som inte får plats på skrivbordet så tar du en av de de som tar upp plats på ditt skrivbord och flyttar till bokhyllan bakom dig. Skulle bokhyllan visa sig vara full så gör du plats genom att ta en pärm från bokhyllan du inte använt på länge och gå ner med den i källaren. Var pärmarna befinner sig kan ses som olika cache levels och hur mycket som får plats på de olika ställena utgör utrymmer för den cachen.

Att titta upp information igen ifrån den pärm du har öppen går då väldigt fort, att ta tillbaka en pärm du nyligen lade i din hög på skrivbordet går också rätt fort. Lite långsammare är det att behöva stiga upp ur stolen och plocka en pärm från bokhyllan. Och har man otur att pärmen du behöver inte finn på något av de ställena och du behöver gå ner i källaren och hämta den så tar det riktigt lång tid. För säkerhetsskull så går du ju inte ner med den pärmen direkt i källaren igen sedan för du kanske kommer behöva titta på mer saker i den. Så du lägger den på högen i ditt skrivbord utifall det händer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Redan slagit till på 5800x då jag hittade ett bra erbjudande. Skippar nog uppgradering till zen 5.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Jag fyndade ett Gigabyte B550M S2H för 549:- Nu blir jag så illa tvungen att uppgradera. Har ett gäng datorer men ingen modern nog för mitt RTX 3070 som jag fick jag fick tag i för rekommenderat pris för några månader sen. Känns synd att låta kortet ligga här och åldras på en hylla. Köpte en 240Hz skärm nyligen också men min laptop (i5 10300H + 1660 super) har alldeles för inkonsekvent bildfrekvens för seriöst spelande. Hade velat köpa in på något som fixar 390fps+ och senare uppgraderat skärmen till acers 390Hz-variant. Men det kanske blir en Ryzen 5 5600 och låsta 240 fps i väntan på nästa generation. 15% över 5900X med 5800X3D är inte tillräckligt bra för att motivera priset. Vet att Ryzen 9 5900X ger omkring 400-500fps i Quake Champions som jag primärt spelar. Detta samtidigt som jag sett en i9 12900K med DDR5 prutta ut mellan 700-900 fps i samman spel.

Hoppas på att AMD kommer tvingas justerna ned priserna lite till efter lansering.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Är inte så intresserad av 4000 modellerna.
Men kan bli en av 5000 modellerna i år.

Ska man köpa allt nytt så är väl Alder Lake och kommande AM5 plattformen mer spännande.
Men har man ett kompatibelt AM4 moderkort så kan det vara en prisvärd uppgradering.

Permalänk
Medlem

Att AMD vann "kärnornas krig" är det inget tvivel om, vilket är bra då det ökar deras försäljning i server segmentet
Just nu känns det dock som att Intel leder i "gaming/desktop"-prestanda segmentet i och med att de "nöjt" sig med 8 kraftfulla kärnor och mer behövs inte i detta segmentet

Det verkar som att AMDs strategi är att öka max-frekvensen i takt med att antalet kärnor ökar.
Tex maxar en 5950X på 4.9 GHz medan en 5800X maxar på 4.7GHz
Jag tror att AMD skulle vinna på att släppa "High Frequency"-varianter på sina 4-8 kärniga CPUer och låta dem gå upp lite i TDP

Permalänk

Hade aldrig köpt Zen 3 i detta läge. Zen 4 kommer vara så mycket snabbare än Zen 3 att det inte är värt det. De har snackats om minst 20-30% högre ipc-prestanda över Zen 3 i singeltrådat både för 3d och de vanliga modellerna. En annan stor anledning är att Zen 4 kommer lanseras runt Augusti eller September, det är för tätt inpå tycker jag.

Hade nog inte tyckte det vore värt även om man satt på Zen 2 heller. Zen 3 3D modellen kommer ändå vara sista anhalten. AM5 kommer stöda Ryzen 6000, 7000 och möjligen men inte säkert 8000-serien också.

Permalänk
Medlem

Sugen på en 5800X3D så blir nästa uppgradering att man byter ut det mesta igen. Får se hur den presterar ställt mot t.ex. 5900X som jag annars sneglat på, men valt att avvakta just denna 3D-variant innan jag bestämmer mig.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hade aldrig köpt Zen 3 i detta läge. Zen 4 kommer vara så mycket snabbare än Zen 3 att det inte är värt det. De har snackats om minst 20-30% högre ipc-prestanda över Zen 3 i singeltrådat både för 3d och de vanliga modellerna. En annan stor anledning är att Zen 4 kommer lanseras runt Augusti eller September, det är för tätt inpå tycker jag.

Hade nog inte tyckte det vore värt även om man satt på Zen 2 heller. Zen 3 3D modellen kommer ändå vara sista anhalten. AM5 kommer stöda Ryzen 6000, 7000 och möjligen men inte säkert 8000-serien också.

Så länge DDR5 kostar tre gånger mer än DDR4 kan man nog sitta lugnt ner i båten och köpa in på Zen 3 tills dess att priserna på DDR5 kommer ner. Det är så jag tänker göra. Köpte som sagt ett B550-moderkort igår för 550:- men jag sitter på ivy, sandy och en laptop med i5 10300h. Så der är lite småakut i mitt fall.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Äntligen får vi som köpte in oss på AMD's 300-serie moderkort lite uppgraderingsvägar som inte kostar skjortan.
Det skulle dock vara märkligt om det inte blir stöd för 5600X & 5800X samtidigt.
En 5600 för 2K skulle inte sitta fel.
4100 & 4500 känns ju lite som uppfräschade 3300X & 3600, medans 4600G får det trångt mellan 3400G & 5600G.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Giller AMD´s stöd över flera generationer CPU´er utan behov av att byta moderkort skarpt! Bara att vänta nu på beggade prollar från alla er som är sugna på att uppgradera.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Sugen på en 5800X3D så blir nästa uppgradering att man byter ut det mesta igen. Får se hur den presterar ställt mot t.ex. 5900X som jag annars sneglat på, men valt att avvakta just denna 3D-variant innan jag bestämmer mig.

Samma här! Sitter på en Ryzen 1700 men i övrigt är allt uppdaterat och spelar främst spel. Det enda jag funderar på är om 5700X är bättre binnad än 5800X då den bara har 65W TDP? Funderar även på om de fixat värmeproblemen de haft med 5800X i 5800X3D. Av vad jag har förstått så var default TDP på 5800X i praktiken högre än 105W och därmed gick den alltid varm.

Går ju ordna i efterhand med lite handpåläggning, men är ju rätt skönt om det bara fungerar direkt.

Orsaken att jag bryr mig är för att jag sitter på en Ghost S1 med Noctua NH-L12 kylare….

PS. Varför fungerar inte signaturen längre!?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Så nu kommer de med officiellt stöd för x370? Eller skall man läsa det som "krav" till moderkortstillverkarna? Soppa för Asus som mer eller mindre sagt att det aldrig kommer hända. AMD såg väl till slut att det var alldeles för mycket pengar att hämta.

Detta är ju för sent då många första gen Ryzen har försvunnit till Alder Lake. Jag gjorde i alla fall mig av med åbäket.

Står att "Utvalda modeller med styrkretsarna X370, B350 och A320" får stöd för den, så jag känner mig inte allt för optimistisk. Asus kan säkert hitta på någon ursäkt till varför det inte går.

Märkligt detta med Zen3-stöd på äldre moderkort. Från början pratades det ju om att Zen3 inte ens skulle fungera på X470/B450, men ju mer folk har protesterat desto mer har AMD fått ge med sig när det gäller bakåtkompatibiliteten. Synd bara att det ska dröja nästan till Zen3 är inaktuell innan det börjar hända saker.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB