Fick äntligen äntligen chansen att göra ett real-life test på en M1 Mac Mini i DaVinci Resolve på jobbet då vi nuförtiden har en i ägo och den stod oanvänd för sitt vanliga syfte (agera databas) under en dag. Jag gjorde en render/export på ett svenskt tv-program på ca en timme. 1080p. Källcodec XAVC-I 100mbit på det mesta, propert gradeat med alla noder och plugins som typiskt används och körde ut det på tre datorer. Utcodec DNxHR HQX.
Intel 7900X, Titan X Pascal: 23 minuter
Min Macbook pro (Intel 8-kärnig, 5500M): 55 minuter
Mac Mini M1 (16GB): 50 minuter
Hade faktiskt förväntat mig snäppet mer, även om 50 min utan att spotta och fräsa som min macbook såklart var ett bra resultat. Det var GPU-belastning (beräkningen av färgförvandlingen) som låg pinnad på max. Själva videoencode till DNxHR skedde rimligtvis i mjukvara och lästes som en 500% belastning där. I MacOS så är en kärna 100%.
Stationära datorn från 2017 ger den storsmisk och ger indikation på att det sannolikt är M1 Max som behövs minst för att faktiskt klå den. Men frågan är om det faktiskt blir ett tillräckligt stort lyft eller om man egentligen vill lägga ut för Ultra. Nog läge att låna in faktiskt hårdvara när den finns tillgänglig. Givet prestandan i 1080p så kändes det inte som särskilt givande att testa 4K.
Sen spelar det sannolikt in om man kör ut det som ProRes (dock ingen accelerator för det i M1) istället för DNxHR. Hade vi nog accepterat att byta till ifall det ger en prestandamässig fördel.
Känns som det är något som inte är optimerat eller accelererat alls om det knappt diffar mellan de 2 macarna. Googlar man på benchmarks berättar ju det en helt annan story.