Mac Studio är Apples kompakta proffsdator med 20-kärniga M1 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fick äntligen äntligen chansen att göra ett real-life test på en M1 Mac Mini i DaVinci Resolve på jobbet då vi nuförtiden har en i ägo och den stod oanvänd för sitt vanliga syfte (agera databas) under en dag. Jag gjorde en render/export på ett svenskt tv-program på ca en timme. 1080p. Källcodec XAVC-I 100mbit på det mesta, propert gradeat med alla noder och plugins som typiskt används och körde ut det på tre datorer. Utcodec DNxHR HQX.

Intel 7900X, Titan X Pascal: 23 minuter
Min Macbook pro (Intel 8-kärnig, 5500M): 55 minuter
Mac Mini M1 (16GB): 50 minuter

Hade faktiskt förväntat mig snäppet mer, även om 50 min utan att spotta och fräsa som min macbook såklart var ett bra resultat. Det var GPU-belastning (beräkningen av färgförvandlingen) som låg pinnad på max. Själva videoencode till DNxHR skedde rimligtvis i mjukvara och lästes som en 500% belastning där. I MacOS så är en kärna 100%.

Stationära datorn från 2017 ger den storsmisk och ger indikation på att det sannolikt är M1 Max som behövs minst för att faktiskt klå den. Men frågan är om det faktiskt blir ett tillräckligt stort lyft eller om man egentligen vill lägga ut för Ultra. Nog läge att låna in faktiskt hårdvara när den finns tillgänglig. Givet prestandan i 1080p så kändes det inte som särskilt givande att testa 4K.

Sen spelar det sannolikt in om man kör ut det som ProRes (dock ingen accelerator för det i M1) istället för DNxHR. Hade vi nog accepterat att byta till ifall det ger en prestandamässig fördel.

Känns som det är något som inte är optimerat eller accelererat alls om det knappt diffar mellan de 2 macarna. Googlar man på benchmarks berättar ju det en helt annan story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Känns som det är något som inte är optimerat eller accelererat alls om det knappt diffar mellan de 2 macarna. Googlar man på benchmarks…

https://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/News/_nc3/DaVinci_resolve.jpg

https://barefeats.com/images19/davinci-17-4K-Temporal.png

Jo ena problemet där är "googlar man" Jag struntar nog lite i vad folk som inte sitter med resolve vanligtvis gör en benchmark run eller i bästa fall har ett "youtube workflow" med konsument-codecar osv. Vårt workflow kan anpassas en del, visst. Men i slutändan måste datorn göra jobbet som vi vill att den ska göra.

Andra bilden du har med där är specifikt vara ett noise reduction run. Och Resolve 17.1 var inte jätteoptimerat för Apple Silicon ännu jämfört med senare versioner.

Min Macbook presterar nog sen lite bättre än snittet pga att jag moddat VRM-kylningen för mindre CPU/GPU throttle.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jo ena problemet där är "googlar man" Jag struntar nog lite i vad folk som inte sitter med resolve vanligtvis gör en benchmark run eller i bästa fall har ett "youtube workflow" med konsument-codecar osv. Vårt workflow kan anpassas en del, visst. Men i slutändan måste datorn göra jobbet som vi vill att den ska göra.

Min Macbook presterar nog sen lite bättre än snittet pga att jag moddat VRM-kylningen för mindre CPU/GPU throttle.

Självklart är det olika flöden som kräver olika saker. Och ofta är det ju så att om man går in i ny tech måste man anpassa sig. Bäst är ofta att invänta mognad i både mjukvara, drivrutiner och hw. Utgår att detta är ett område där man måste ha vettig acceleration i GPU/accelerationskort. Har man inte det kommer det bli enormt stor skillnad i resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Självklart är det olika flöden som kräver olika saker. Och ofta är det ju så att om man går in i ny tech måste man anpassa sig. Bäst är ofta att invänta mognad i både mjukvara, drivrutiner och hw. Utgår att detta är ett område där man måste ha vettig acceleration i GPU/accelerationskort. Har man inte det kommer det bli enormt stor skillnad i resultat.

Fast du sade "googlar man så hittar man en helt annan story" medan jag tycker att jag i mitt inlägg, om du läst till slutet, faktiskt inte motsätter sig alls mot vad du finner. Nåja. Jag tänkte om någon fann det intressant att få lite slice of real life testning att jag skulle dela med mig av mina siffror tankar och resultat.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Har lite beslutsångest över denna maskin. Skulle vilja köra på en Ultra med 48 GPU och 64 GB RAM, 1 TB Disk. Men 50 tusen är ju rätt mycket pengar. Får vänta och se lite tester på riktigt om den kan vara värd pengarna för mig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fast du sade "googlar man så hittar man en helt annan story" medan jag tycker att jag i mitt inlägg, om du läst till slutet, faktiskt inte motsätter sig alls mot vad du finner. Nåja. Jag tänkte om någon fann det intressant att få lite slice of real life testning att jag skulle dela med mig av mina siffror tankar och resultat.

Jag menade med storyn man hittade var att resultatet var varierat runt min mening med optimerat/accelererat. Inte din story och min mening hade kanske lite felaktig/oklar syftning. kanske inte gjort det tydligt då jag skriver från mobilen och komprimerade meningen lite. Det var iaf kul att du testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fick äntligen äntligen chansen att göra ett real-life test på en M1 Mac Mini i DaVinci Resolve på jobbet då vi nuförtiden har en i ägo och den stod oanvänd för sitt vanliga syfte (agera databas) under en dag. Jag gjorde en render/export på ett svenskt tv-program på ca en timme. 1080p. Källcodec XAVC-I 100mbit på det mesta, propert gradeat med alla noder och plugins som typiskt används och körde ut det på tre datorer. Utcodec DNxHR HQX.

Intel 7900X, Titan X Pascal: 23 minuter
Min Macbook pro (Intel 8-kärnig, 5500M): 55 minuter
Mac Mini M1 (16GB): 50 minuter

Hade faktiskt förväntat mig snäppet mer, även om 50 min utan att spotta och fräsa som min macbook såklart var ett bra resultat. Det var GPU-belastning (beräkningen av färgförvandlingen) som låg pinnad på max. Själva videoencode till DNxHR skedde rimligtvis i mjukvara och lästes som en 500% belastning där. I MacOS så är en kärna 100%.

Stationära datorn från 2017 ger den storsmisk och ger indikation på att det sannolikt är M1 Max som behövs minst för att faktiskt klå den. Men frågan är om det faktiskt blir ett tillräckligt stort lyft eller om man egentligen vill lägga ut för Ultra. Nog läge att låna in faktiskt hårdvara när den finns tillgänglig. Givet prestandan i 1080p så kändes det inte som särskilt givande att testa 4K.

Sen spelar det sannolikt in om man kör ut det som ProRes (dock ingen accelerator för det i M1) istället för DNxHR. Hade vi nog accepterat att byta till ifall det ger en prestandamässig fördel.

Tack för real life test. Resolve har ju fått en hel del med M1 performance uppdateringar så känns ju inte som att det är boven i dramat utan snarare brist på ren kraft i detta fallet, vilket också känns helt rimligt med tanke på vad M1 faktiskt är för krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fick äntligen äntligen chansen att göra ett real-life test på en M1 Mac Mini i DaVinci Resolve på jobbet då vi nuförtiden har en i ägo och den stod oanvänd för sitt vanliga syfte (agera databas) under en dag. Jag gjorde en render/export på ett svenskt tv-program på ca en timme. 1080p. Källcodec XAVC-I 100mbit på det mesta, propert gradeat med alla noder och plugins som typiskt används och körde ut det på tre datorer. Utcodec DNxHR HQX.

Intel 7900X, Titan X Pascal: 23 minuter
Min Macbook pro (Intel 8-kärnig, 5500M): 55 minuter
Mac Mini M1 (16GB): 50 minuter

Hade faktiskt förväntat mig snäppet mer, även om 50 min utan att spotta och fräsa som min macbook såklart var ett bra resultat. Det var GPU-belastning (beräkningen av färgförvandlingen) som låg pinnad på max. Själva videoencode till DNxHR skedde rimligtvis i mjukvara och lästes som en 500% belastning där. I MacOS så är en kärna 100%.

Stationära datorn från 2017 ger den storsmisk och ger indikation på att det sannolikt är M1 Max som behövs minst för att faktiskt klå den. Men frågan är om det faktiskt blir ett tillräckligt stort lyft eller om man egentligen vill lägga ut för Ultra. Nog läge att låna in faktiskt hårdvara när den finns tillgänglig. Givet prestandan i 1080p så kändes det inte som särskilt givande att testa 4K.

Sen spelar det sannolikt in om man kör ut det som ProRes (dock ingen accelerator för det i M1) istället för DNxHR. Hade vi nog accepterat att byta till ifall det ger en prestandamässig fördel.

Kul med IRL-test, tycker det säger mer i slutändan än mer ”mekaniska” test även om pugets testsvit väl försöker ha lite bredd (där finns det väl vissa moment som Nvidia dominerar). Om du får tid och möjlighet vore det kul att se om det blir någon skillnad med ProRes. Jag har fortfarande så hårt inpräntat i mitt huvud att det är ett rent mac-format då det bara för några år sedan var en pina att exportera ProRes på windows, men så är ju inte riktigt fallet längre. För egen del är det mest tidskritiska/tidsödslande omkodning från xavc eller någon h264-variant till proxy-filer (då iofs rätt ofta i Avid, men även i Resolve). Inte för att det är aktuellt med datorbyte, men lite nyfiken blir man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Tack för real life test. Resolve har ju fått en hel del med M1 performance uppdateringar så känns ju inte som att det är boven i dramat utan snarare brist på ren kraft i detta fallet, vilket också känns helt rimligt med tanke på vad M1 faktiskt är för krets.

Jag har också gjort real life tester och min PC med 9990k och 3090 är betydligt snabbare i exporter som är GPU-beroende. sitter ändå och hovrar ovanför köpknappen på en studio. Men vi får se

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag har också gjort real life tester och min PC med 9990k och 3090 är betydligt snabbare i exporter som är GPU-beroende. sitter ändå och hovrar ovanför köpknappen på en studio. Men vi får se

Har varit nära köp flera gånger redan, det är typ en perfekt dator för mig, men har lärt mig att invänta tester när det kommer till första generationen av Apples hårdvara 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Har varit nära köp flera gånger redan, det är typ en perfekt dator för mig, men har lärt mig att invänta tester när det kommer till första generationen av Apples hårdvara 😅

Ja, vi får se lite hur det utvecklar sig. en Mac Pro med nån slags 4xM1 kommer ju vara för dyr iaf. Studio känns som sweet spot för mig. men avvaktar nog lite iaf.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag har också gjort real life tester och min PC med 9990k och 3090 är betydligt snabbare i exporter som är GPU-beroende. sitter ändå och hovrar ovanför köpknappen på en studio. Men vi får se

Vad kostade din dator med 9990k och 3090? Och vad kostade minin du har? Nyfiken.. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ja, vi får se lite hur det utvecklar sig. en Mac Pro med nån slags 4xM1 kommer ju vara för dyr iaf. Studio känns som sweet spot för mig. men avvaktar nog lite iaf.

Blir en Mac Studio för mig. M1 Max basmodell med 64Gb minne och 1Tb ssd. 32 gb känns lite lågt om man nu ska ha datorn ett antal år och under 1Tb känns också lågt på en dator i denna prisklass.
Skulle vilja ha minst 2Tb men kan inte motivera priset, blir så galet mycket pengar för en dator jag egentligen inte behöver prestandamässigt, samtidigt som jag har en NAS med 27Tb utrymme och 10Gbps till..

Edit: skulle nog klara mig med en Mac mini M2, men vet ju inte när den kommer eller hur den kommer bli bestyckad med portar och ram.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vad kostade din dator med 9990k och 3090? Och vad kostade minin du har? Nyfiken.. 🙂

Hmm, jag har uppgraderat PC:n löpande. Men GPU:n kostade 18.500 kr, sen resten vet jag inte exakt. Skulle tro ca 45 tusen totalt för hela PC:n. Jag hade inte en mini, hade en M1 MBPro som jag körde Davinci på. Nu har jag en 14" M1 Pro som kostade 29, den hänger inte heller på riktigt, men det är bättre.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Som en WinTel utvecklare så har jag svårt att byta maskin, då jag behöver windows-server produkter för att sköta mitt jobb! Annars hade en sådan här maskin eller dito laptop som man kunde köra Windows i ett VM i varit toppen

... en snabb googling visar att Parallels för OSX med M1 nu kan köra windows...intressant!

// LZ

Japp, Windows 10 går utmärkt. Parallels 17 (den senaste versionen) emulerar till och med ett TPM 2.0-chip, som krävs av Windows 11 men inte finns i "fysisk" form i Apples processorer. Om man vill kan man alltså ladda ned beta-versionen av Windows 11 för ARM-processorer från Microsoft och köra det virtuellt på en sprillans ny Mac med hjälp av Parallels. Det torde även fungera med den skarpa versionen av Windows 11 ARM när den släpps senare i år, fast det kan man förstås inte vara helt säker på ännu.

Visa signatur

Cloud (noun, singular): A dynamic arrangement of multiple potential single points of failure, with a user at one end and their data at the other.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

LTT sågar iaf apples PR-material, konstiga jämförelser med mediokra hårdvaror.
Ospecificerade tester som kan vara vad som helst. "100W" mindre än någon random hårdvara för att framstå som energisnålare osv osv.

Lyssnade just på WAN show och tänkte tillbaka på din kommentar. Där sitter Linus iaf och är positiv över det mesta gällande M1 Ultra samt ifrågasätter inte slidesen något särskilt denna gång utan snarare verkar tycka att det förefaller rimligt att M1 Ultra blir energieffektivitetens okrönte konung.

Sen redogör ju Apple vad de jämför mot och det är ju inte "mediokra" grejjor utan snarare RTX 3090 och 3060 Ti. Däremot inte vad för benchmark man kört, vilket osannolikt kan ha testat ray tracing prestanda, t.ex.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av stgr:

LTT sågar iaf apples PR-material, konstiga jämförelser med mediokra hårdvaror.
Ospecificerade tester som kan vara vad som helst. "100W" mindre än någon random hårdvara för att framstå som energisnålare osv osv.

Skrivet av Teddis:

Lyssnade just på WAN show och tänkte tillbaka på din kommentar. Där sitter Linus iaf och är positiv över det mesta gällande M1 Ultra samt ifrågasätter inte slidesen något särskilt denna gång utan snarare verkar tycka att det förefaller rimligt att M1 Ultra blir energieffektivitetens okrönte konung.

Sen redogör ju Apple vad de jämför mot och det är ju inte "mediokra" grejjor utan snarare RTX 3090 och 3060 Ti. Däremot inte vad för benchmark man kört, vilket osannolikt kan ha testat ray tracing prestanda, t.ex.

Jag håller med @Teddis. Den keynote de hade innan, då de presenterade M1 Pro och Max, var ju något av ett skämt vad det gäller de slides som visades – och de fick också välbehövlig kritik för det i media. En massa siffror framkastade huller om buller på diverse diagram och tabeller som saknade skalor eller något annat att referera till, så man var mer eller mindre tvungen att gissa sig till vad som var någorlunda sant och vad som hade hunnit ganska långt ut i gråzonen… Och den information man fick samtidigt av "moderatorn" som berättade om produkterna var inte bättre: precis som @stgr skriver var det luddigt och osäkert vilka produkter man jämförde med.

I den senaste keynoten, den vi diskuterar här, så var det dock annorlunda. Deras slides var mycket bättre (fast fortfarande inte bra!) men framför allt så var den information som förmedlades verbalt mycket bättre. Som Teddis skriver så hymlade inte Apple med fakta utan deklarerade klart och tydligt vilka konkurrerande lösningar de jämfört med, till exempel RTX 3090 och i åtminstone ett fall en Intel i9-12900K-processor med 16 kärnor i ett system med DDR5-minne. Lite olika grejer för olika jämförelser, men man nämnde alltid vad man jämförde med.

Däremot gör de en liten fuling då de jämför med sina egna tidigare produkter, och det har många skribenter missat (Macworld t.ex.) Det gäller bland annat uppgiften att grafiken på M1 Ultra är "upp till 80 % snabbare" än den snabbaste grafiklösningen i Mac Pro, alltså den som är bestyckad med Radeon Pro W6900X med 32 GB grafikminne. Det som de dock inte nämner i presentationen är att Apple faktiskt erbjuder den modellen av Mac Pro med två Radeon Pro W6900X-kort, och alltså sammanlagt 64 GB grafikminne. Skulle de gjort den jämförelsen är M1 Ultras grafik förmodligen fortfarande snabbare – men definitivt inte 80 procent!

Dessutom jämför de bara M1 Ultras enskilda egenskaper var för sig, gentemot en Mac Pro. När de jämför Ultrans grafik med Mac Pro talar de inte om vilken processor som sitter i Mac Pro:n, eller hur mycket RAM den har. Och när de jämför processorerna talar de inte om vilket/vilka grafikkort (eller hur mycket RAM) som sitter i Mac Pro:n för just den jämförelsen. Det skulle vara intressant att se en jämförelse mellan M1 Ultra och en i alla avseenden maxad Mac Pro, och se om man får andra testresultat. Som påminnelse kan nämnas att en fullt maxad Mac Pro är bestyckad med en Intel Xeon med 28 kärnor, dubbla Radeon Pro W6900X grafikkort med sammanlagt 64 GB grafikminne, åtta terabyte SSD, samt smått otroliga 1,5 terabyte RAM. Det är snart den sista Intel-mac som går att få tag på, så om vill du ha en Mac med Intel-processor – spring och köp genast, innan den uppgraderas! Den blir din för 670 000 kronor. Plus en skärm då förstås.

Stafning
Visa signatur

Cloud (noun, singular): A dynamic arrangement of multiple potential single points of failure, with a user at one end and their data at the other.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy Kronkvist:

Japp, Windows 10 går utmärkt. Parallels 17 (den senaste versionen) emulerar till och med ett TPM 2.0-chip, som krävs av Windows 11 men inte finns i "fysisk" form i Apples processorer. Om man vill kan man alltså ladda ned beta-versionen av Windows 11 för ARM-processorer från Microsoft och köra det virtuellt på en sprillans ny Mac med hjälp av Parallels. Det torde även fungera med den skarpa versionen av Windows 11 ARM när den släpps senare i år, fast det kan man förstås inte vara helt säker på ännu.

mmm, blir tufft att klara sig med Windows For Arm, just nu iallafall

Tänker mig att jag skjuter upp ny-inköp till Q3-Q4, kanske finns mer info om M2:an då oxo

// LZ

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

mmm, blir tufft att klara sig med Windows For Arm, just nu iallafall

Tänker mig att jag skjuter upp ny-inköp till Q3-Q4, kanske finns mer info om M2:an då oxo

// LZ

Den stora haken är ju att power users förmodligen helst vill köra Windows "native" via Boot Camp snarare än virtuellt via Parallels, men alla Apples processorer är ARM-baserade – alltså funkar inte "vanlig" Windows i Boot Camp på den nya Apple "M"-arkitekturen. När Apples burkar rullade på Intel var det ju enklare. Dessutom, inte nog med att det är en annan processor-arkitektur så tror jag inte det är aktuellt att bygga in någon TPM i dem heller vilket numera är ett krav från Microsoft, i varje fall för Windows 11. Apple har ju sin egen "secure enclave" istället, som inte bara används av datorerna utan även telefoner och iPad, och kanske till och med Apple TV. Hur det är med "säker start" som också krävs av Windows 11 vet jag inte heller, jag har tyvärr ingen större koll på vilka funktioner som är inbyggda i Apples UEFI i förhållande till vad som finns/inte finns i EFI/BIOS på PC-sidan. Med lite tur ökar Apple kompatibiliteten i samband med att M2 släpps (det skulle ju både Apple och Microsoft vinna på) men det är nog ingenting jag vill satsa några pengar på…

Visa signatur

Cloud (noun, singular): A dynamic arrangement of multiple potential single points of failure, with a user at one end and their data at the other.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy Kronkvist:

Den stora haken är ju att power users förmodligen helst vill köra Windows "native" via Boot Camp snarare än virtuellt via Parallels, men alla Apples processorer är ARM-baserade – alltså funkar inte "vanlig" Windows i Boot Camp på den nya Apple "M"-arkitekturen. När Apples burkar rullade på Intel var det ju enklare. Dessutom, inte nog med att det är en annan processor-arkitektur så tror jag inte det är aktuellt att bygga in någon TPM i dem heller vilket numera är ett krav från Microsoft, i varje fall för Windows 11. Apple har ju sin egen "secure enclave" istället, som inte bara används av datorerna utan även telefoner och iPad, och kanske till och med Apple TV. Hur det är med "säker start" som också krävs av Windows 11 vet jag inte heller, jag har tyvärr ingen större koll på vilka funktioner som är inbyggda i Apples UEFI i förhållande till vad som finns/inte finns i EFI/BIOS på PC-sidan. Med lite tur ökar Apple kompatibiliteten i samband med att M2 släpps (det skulle ju både Apple och Microsoft vinna på) men det är nog ingenting jag vill satsa några pengar på…

Det är nog Microsoft i detta fall som måste bygga in mjukvarustödet för annat än TPM.
Apple tillåter redan att boota andra system, tex Linux på M1-macarna.

Permalänk

W

Skrivet av Sidde:

Det är nog Microsoft i detta fall som måste bygga in mjukvarustödet för annat än TPM.
Apple tillåter redan att boota andra system, tex Linux på M1-macarna.

Ja visst, jag håller med – och vad gäller Linux finns det väl en hel del distributioner som till skillnad från Windows 11 och macOS inte kräver något "hårdvarusäkerhets-chip" överhuvudtaget? Till viss del är Windows 11 likadant, fast i fallet med EFI: installationen kräver stöd för säker start, men sen behöver man inte ha det aktiverat.

Visa signatur

Cloud (noun, singular): A dynamic arrangement of multiple potential single points of failure, with a user at one end and their data at the other.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy Kronkvist:

WJa visst, jag håller med – och vad gäller Linux finns det väl en hel del distributioner som till skillnad från Windows 11 och macOS inte kräver något "hårdvarusäkerhets-chip" överhuvudtaget? Till viss del är Windows 11 likadant, fast i fallet med EFI: installationen kräver stöd för säker start, men sen behöver man inte ha det aktiverat.

Men Microsoft kan ju bara bygga en bootloader till Win11 som inte kräver det. Apple kan ju inte påverka det.
Eller så ser Microsoft till att Apple signerar bootloadern för Windows på samma vis som Microsoft signerar bootloadern för de flesta linux-distros i vanliga datorer. I vilket fall kan inte Apple förändra hur Windows ska bootas.

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Men Microsoft kan ju bara bygga en bootloader till Win11 som inte kräver det. Apple kan ju inte påverka det.
Eller så ser Microsoft till att Apple signerar bootloadern för Windows på samma vis som Microsoft signerar bootloadern för de flesta linux-distros i vanliga datorer. I vilket fall kan inte Apple förändra hur Windows ska bootas.

Det är lite det jag menar. Det är dock inte troligt att Apple kommer att tillåta andra aktörer (Microsoft, Linux) att använda secure enclave eftersom den till viss del också styr kryptering av diskar, partitioner samt Apple-specifika användaruppgifter och annan data. Återstår då att Microsoft sänker sina krav på säkerhet och tar bort förbehållet att det måste finnas en TPM, och det är inte heller så troligt. De flesta aktörer går ju åt motsatt håll, och fordrar ökad säkerhet.

Visa signatur

Cloud (noun, singular): A dynamic arrangement of multiple potential single points of failure, with a user at one end and their data at the other.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att bootcamp har spelat ut sin roll till stor del. Vill man köra Windows native så finns det ju rätt mycket PC att välja bland. Apple har ju ingen kontroll över att Microsoft kräver TPM för Windows 11.

Vet inte hur många som köper en dator i Studio-klassen som endast har en enda maskin. De få endast Windows applikationer som jag behöver kör vi via RDP.

Permalänk
Medlem

Poängen med Bootcamp var för folk som hemskt gärna vill köra Mac men hade ett eller två program som bara fanns på Windows och som de absolut måste köra ibland. Detta var mycket vanligt 2006, och Bootcamp var det enklaste sättet att lösa det. 2022 är det inte alls lika vanligt - egenutvecklade program på större företag är idag oftast webbaserade, och mycket av det som är kvar är Java. Det är helt enkelt ingen fokus för Apple idag.

Det var lite samma sak med X11 när OS X var nytt. John Carmack ville kunna köra X11 på sin nya Mac, så han portade hela paketet själv. En grupp där jag var med på ett (mycket litet) hörn jobbade fram en lösning för att köra det transparent ovanpå Macens vanliga windowserver. Apple fick nys om det, lade ner några ingenjörstimmar på att integrera det bättre och distribuerade allt från Apple.com, för att det var något de tyckte att de behövde ha. 9 år senare slutade Apple med det, för det var inte viktigt för dem längre (Opel source-projektet finns kvar, och Apple fortsatte att bidra till det ett tag). Misstänker att det är samma sak med Bootcamp.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Ars Technica har testat. En del resultat har vi sett förut.
https://arstechnica.com/gadgets/2022/03/mac-studio-review-a-n...

Permalänk
Medlem

The Verge har lagt upp några syntetiska benchmarks på GPU också https://www.theverge.com/2022/3/17/22982915/apple-m1-ultra-rt...

Lite mindre än hälften av compute power jämfört med ett 3090. Imponerande men långt ifrån vad som visades i graferna. Sen om det beror på Metal eller benchmark implementationer återstår att se.

Permalänk
Medlem

Det blev i slutändan en Mac Studio M1 Max 24 Core gpu, 32Gb ram, 1Tb ssd.

Var 10-12 veckors leveranstid på 64Gb ram. Det orkar jag inte vänta. Och så blev datorn 5000:- billigare. Lär klara mig på 32Gb ram i ett antal år.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det blev i slutändan en Mac Studio M1 Max 24 Core gpu, 32Gb ram, 1Tb ssd.

Var 10-12 veckors leveranstid på 64Gb ram. Det orkar jag inte vänta. Och så blev datorn 5000:- billigare. Lär klara mig på 32Gb ram i ett antal år.

Härligt att höra Jag sitter fortfarande och hovrar med köpfingret.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Min MBP fick för sig att jäsa batteriet i Söndags så nu gjort en beställning på en Studio.
M1 Max 32 Core GPU, 32GB RAM, 1TB SSD.