Permalänk
Medlem

Tyst dator

Haj,

Har ett gammalt åbäke jag funderar på att uppgradera men jag har heller inte mycket koll numera.
Har just nu en i5-4440 och en gtx 1070 när det gäller det väsentliga.

Problemet för mig generellt är att datorn låter för mycket för mig.
Lyssnar mest på musik med ett antal chrome tabs öppna, eller spelar wow retail eller classic, oftast med Roon samtidigt.

Använder ju främst öppna lurar, så surrandet av datorn kan bli lite störigt faktiskt.
Det lilla jag gör är ju inte speciellt tungt, utan vill bara hålla ljudnivån nere till minimum så det inte stör, speciellt vid bara musik lyssning.
Vet fläktkurvor osv, men finns det något bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mebbot:

Haj,

Har ett gammalt åbäke jag funderar på att uppgradera men jag har heller inte mycket koll numera.
Har just nu en i5-4440 och en gtx 1070 när det gäller det väsentliga.

Problemet för mig generellt är att datorn låter för mycket för mig.
Lyssnar mest på musik med ett antal chrome tabs öppna, eller spelar wow retail eller classic, oftast med Roon samtidigt.

Använder ju främst öppna lurar, så surrandet av datorn kan bli lite störigt faktiskt.
Det lilla jag gör är ju inte speciellt tungt, utan vill bara hålla ljudnivån nere till minimum så det inte stör, speciellt vid bara musik lyssning.
Vet fläktkurvor osv, men finns det något bättre?

Har du bytt kylpasta på senaste tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodiodine:

Har du bytt kylpasta på senaste tiden?

Jadå
Och har någon Be quite med noctua fläkt.
Ingen jobbig processor heller kylmässigt.

Permalänk
Medlem

Är det stora skillnader på chassin med ljudnivå kanske?

Vad jag tänker, finns det någon ultra tyst bygge man kan göra?

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi och vilken modell på grafikkortet, har du rensat datorn från damm etc?

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

Vad har du för chassi och vilken modell på grafikkortet, har du rensat datorn från damm etc?

Japp inget damm och sådant, noga med det.

Chassit bör vara NZXT H510, kanske lite strypt flödesmässigt?

Strix gtx 1070, silent mode

Någon evga psu på eco mode

Jag vet attdet är inte mycket ljudnivå, men hoppas kunna göra den mindre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mebbot:

Japp inget damm och sådant, noga med det.

Chassit bör vara NZXT H510, kanske lite strypt flödesmässigt?

Strix gtx 1070, silent mode

Någon evga psu på eco mode

Jag vet attdet är inte mycket ljudnivå, men hoppas kunna göra den mindre

NZXT H510 är ett ganska svettigt chassi och glaspanelen gör att oljudet studsar.
Testa hur det låter utan glaspanel?
Define S special edition & Carbide 100R silent edition är riktigt tysta om du vill köpa nytt.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Spelar ju mindre med åren som går, vore en NUC eller liknande lönt att kika på?
Både ljudmässigt och storleksmässigt?
Klarar dom casual gaming i säg wow classic eller retail nuförtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

NZXT H510 är ett ganska svettigt chassi och glaspanelen gör att oljudet studsar.
Testa hur det låter utan glaspanel?
Define S special edition & Carbide 100R silent edition är riktigt tysta om du vill köpa nytt.

Tack, ska ta mig en titt på den!

Permalänk
Medlem

Något alla glömmer är att fixa lite med fan curves i bios, se bara till att dina grejer inte blir för varma. Om du ska köpa nytt så hade jag köpt fractal meshify 2 compact