Tyskt cybersäkerhetsföretag varnar för Kaspersky.... (Tips på andra program tack)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Windows Defender + DNS filter klarar man sig på.
Har brandvägg med SSL inspection på hemma men ublock origins blockerar näst intill allting som brandväggen hade tagit.

Hade Malwarebytes premium i 2 år och den fångade så mycket som NOLL malware & virus (minus ett par false poisitives som även Windows Defender tog).

För vanliga svenssons som inte vill sätta upp en pihole / adguard kommer man långt med cloudflare eller annan leverantörs dns filter direkt i routern.

Har använt en annan leverantör på jobbet och deras tekniska säljteam fick nästan över mig på deras sida. Men så fort man börjar ställa frågor utanför deras preppade mallar så faller det snabbt. De har nästan aldrig några relevanta jämförelser med andra bolag heller, just för att de läser manus.

Vi hade en av utvecklarna från UK på besök på kontoret i Örebro och han gick igenom allt, so i stand by to what i said

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Kör windows defender utan alla extra funktioner på, dvs endast med realtime protection, funkar bra.
Alla andra AV jag provat är inte mycket bättre, bitdefender gillade jag tills det av någon anledning började lägga in nåt eget mellancertfikat i vissa anslutningar som gjorde att dom slutade funka, t.ex RDP anslutningar...

Sen kör jag adblock (det är samma princip som pihole) i OpenWrt på min router, blockar dock bara phishing, telemetry och malware där.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Eset "drar" mycket av en dator?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Någon som vet om Eset "drar" mycket av en dator?

Tror inte de är så farliga, men du kan ju installera trial (prövo-versionen) och prova https://www.eset.com/se/home/smart-security-premium/download/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Någon som vet om Eset "drar" mycket av en dator?

Jag kör det på vår "gamla" i5-3570k (ej överklockad) och en laptop i5-25xx-någonting, och jag upplever inte det inte störande. Första scanning på laptopen var seg, men efterföljande "quick-scan" går ok utan att det stör.

YMMV och som tidigare inlägg, det finns 30 dagars eval att tillgå.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Just fan. Ingen fråga till dig just. Kom bara på nu om det är brandvägg i Eset?

Tror det är brandväggsfunktionen de syftar på med "Skydd av nätverk och smarta enheter".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tror inte de är så farliga, men du kan ju installera trial (prövo-versionen) och prova https://www.eset.com/se/home/smart-security-premium/download/.

Skrivet av mille74:

Jag kör det på vår "gamla" i5-3570k (ej överklockad) och en laptop i5-25xx-någonting, och jag upplever inte det inte störande. Första scanning på laptopen var seg, men efterföljande "quick-scan" går ok utan att det stör.

YMMV och som tidigare inlägg, det finns 30 dagars eval att tillgå.

Tackar för svar. Var en fråga i panik nästan. Hade en bekant i telefon som jag ska samköpa nycklar med och det var han som undrade över prestandan. (En och en halv timme i telefon, yey) Jag tipsade om att han kan prova innan jag frågade här men det ville han inte.......

Skrivet av Petterk:

Tror det är brandväggsfunktionen de syftar på med "Skydd av nätverk och smarta enheter".

Tack.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk

står fasst vid att alla antivirus är värre än virus själv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Någon som vet om Eset "drar" mycket av en dator?

Jag tycker Eset fungerar fint, esetnod32, orginal antivirusprogrammet var väl Svenkst iallafall. Säkert uppköpt sedan dess då det verkar va ägt i Slovakien nu mera. Kör med endast antivirus Eset nu, har iofs Interner Security (antivirus + brandvägg + lite extra funktioner) på samma licens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kingzor10:

står fasst vid att alla antivirus är värre än virus själv

Norton Antivirus under tidiga 2000-talet? Ja.

Dagens antivirusprogram i dagens datorer? Nepp.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Jag tycker Eset fungerar fint, esetnod32, orginal antivirusprogrammet var väl Svenkst iallafall. Säkert uppköpt sedan dess då det verkar va ägt i Slovakien nu mera. Kör med endast antivirus Eset nu, har iofs Interner Security (antivirus + brandvägg + lite extra funktioner) på samma licens.

Esets antivirus skapades sent 1980-tal i Slovakien av Slovakerna Pasko och Trnka och företaget och produkten har aldrig varit i svensk ägo. Jag har hört andra repetera denna skröna men det går inte finna något ursprung till den. Kanske för att Nod låter svenskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Business är business och politik är politik.
Varför ska FSB krångla med ett stort företag om man kan bara betala 40$ och inte ens bli misstänkta för skiten?

https://www.sweclockers.com/nyhet/33132-gotland-plagades-av-o...

Håller med: USA har robotar (en potentiell möjlighet) att bomba och förstöra hela Sverige. De har till och med redan gjort det med Jugoslavien, Afghanistan, Irak, Libanon och Syrien. Bara inom 25 års tid. Det är väldigt konstigt att just USA inte befinner sig i den svenska "hypotetiska-hot-lista"...
A men just det! Det finns ju ingen olja eller råvaror i Sverige. Då så... Då kan man sova lugnt.

Finns uran o järnmalm i Sverige. Men vi gör oftast snällt som USA vill o då är det ingen fara från det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lojurett:

Esets antivirus skapades sent 1980-tal i Slovakien av Slovakerna Pasko och Trnka och företaget och produkten har aldrig varit i svensk ägo. Jag har hört andra repetera denna skröna men det går inte finna något ursprung till den. Kanske för att Nod låter svenskt?

Förstår inte heller förväxlingen.

Vi hade ju däremot isländska F-Prot (Frisk) förr, och vi har fortfarande finska F-Secure. Som nordiska länder med antivirusmakare kan det nog skapat en del förvirring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Både Ericsson och Atlas Copco (och andra jag inte får nämna vid namn) godkänner det skyddet för sina externa konsulter. Däremot envisas man fortfarande med 3 månaders lösenbyte trots att t.ex. NIST rekommenderar annat.

Det som är bra med lösenordsbyte så ofta är att man ofta kan se hur länge nån jobbat på företaget om man vet lösenordet. Är det "Putte16" så troligen 4 år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lojurett:

Esets antivirus skapades sent 1980-tal i Slovakien av Slovakerna Pasko och Trnka och företaget och produkten har aldrig varit i svensk ägo. Jag har hört andra repetera denna skröna men det går inte finna något ursprung till den. Kanske för att Nod låter svenskt?

Ah sedär, då är det någonslags missuppfattning sedan flera år. Kan va att de hade svensk websida tidigt då.

Permalänk
Medlem

https://thepcsecuritychannel.com/best-antivirus

Här testas anti virus (se youtube videos) och rankas sedan på hemsidan.

Hoppas det hjälper något

Permalänk

I Windows datorn kör jag Defender, det är tillräckligt bra tycker jag.