Permalänk
Medlem

Montera högtalare i taket

Hej, har beställt ett par Atmos högtalare som jag ska montera upp i ett cement tak. Har skaffat en borrhammare, men är lite osäker på vad som krävs.

Har både 5mm pluggar med 30mm skruv samt 6mm pluggar med 40mm skruv. Högtalarna väger endast 3.5kg men har fyra fästen. Är det Overkill att använda alla 4? Tänkte om man kunde slippa lite hål hade det varit ett plus i kanten. Annars, räcker 4st av de mindre pluggarna eller bör jag ta de större?

Tack på förhand från en usel hemmafixare!

Permalänk
Medlem

Länk till produkten och fästet underlättar svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Länk till produkten och fästet underlättar svaret.

Det är ett par SVS Prime Elevation

Permalänk
Medlem

Jag röstar på alla fyra och de grövre skruvarna, när högtalaren är uppe syns inte hålen. Om/när du tar bort högtalarna kommer du ändå få fixa hål i taket, tar nån minut extra om du har fler hål bara.

Ett par, är det två eller fyra högtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag röstar på alla fyra och de grövre skruvarna, när högtalaren är uppe syns inte hålen. Om/när du tar bort högtalarna kommer du ändå få fixa hål i taket, tar nån minut extra om du har fler hål bara.

Ett par, är det två eller fyra högtalare?

Två högtalare. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ett par, är det två eller fyra högtalare?

Ett par är per definition två

https://www.saob.se/artikel/?unik=P_0001-0518.gW3R

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Agree to disagree

- svinkallt ute! Ett par grader bara
<5 grader

- Ska köpa nytt grafikkort, budget? Ett par tusen
Kommer spendera mer än 2000kr

Permalänk
Medlem

Hur grova är skruvarna?
40mm är inte speciellt mycket, 5mm lär ju försvinna i fästet osv. Det återlämnar 35mm med dragkraft helt vertikalt.

Är skruven 4,5mm - 6mm i diameter så skulle jag nog nöja mig med 40mm, annars hade jag valt längre skruv.
(Gissar att det är innertak i lägenhet där du ev. kan ha småbarn över som hoppar i giolvet etc.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Hur grova är skruvarna?
40mm är inte speciellt mycket, 5mm lär ju försvinna i fästet osv. Det återlämnar 35mm med dragkraft helt vertikalt.

Är skruven 4,5mm - 6mm i diameter så skulle jag nog nöja mig med 40mm, annars hade jag valt längre skruv.
(Gissar att det är innertak i lägenhet där du ev. kan ha småbarn över som hoppar i giolvet etc.)

För 5mm pluggarna är skruvarna 4mm och för 6mm är skruvarna 4.5mm. (Fischers Duopower)

Inga småbarn, men skulle helst inte se dessa dimpa i golvet och kanske dessutom träffa mig i skallen

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av borrhammare och infästning är att skaffa riktigt bra kvalitet på borrhammarborren (inga genvägar!) och likaså på pluggen.

Dålig borr kan lika gärna ge ett 8mm hål med en 5mm-borr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Min erfarenhet av borrhammare och infästning är att skaffa riktigt bra kvalitet på borrhammarborren (inga genvägar!) och likaså på pluggen.

Dålig borr kan lika gärna ge ett 8mm hål med en 5mm-borr.

Tycker faktiskt det brukar gå rätt bra även med billigare borr så länge de är fräscha.
Förutsatt att man har en borrhammare värd namnet som en mindre Hilti eller liknande.

Notera att slagborrmaskin och borrhammare inte alls är samma sak.

Permalänk
Medlem

Det ska mycket till för att högtalaren ska trilla ner oavsett vad du väljer

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

För 5mm pluggarna är skruvarna 4mm och för 6mm är skruvarna 4.5mm. (Fischers Duopower)

Inga småbarn, men skulle helst inte se dessa dimpa i golvet och kanske dessutom träffa mig i skallen

Glöm inte heller att:
Den erforderliga skruvlängen beräknas av pluggens längd + montagedetaljens tjocklek +1 x skruvdiameter

Köpter du 30mm varianten ligger du nog precis på gränsen, köpte du den längre så är skruven för kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Glöm inte heller att:
Den erforderliga skruvlängen beräknas av pluggens längd + montagedetaljens tjocklek +1 x skruvdiameter

Köpter du 30mm varianten ligger du nog precis på gränsen, köpte du den längre så är skruven för kort.

Blir skruven verkligen för kort? Den större pluggen är 30mm djup och skruven 40mm samt 4.5mm i diameter. Borde väl bli rätt lagom, svårt att se att fästet skulle ta upp mer än 5.5mm.

Den mindre pluggen på 25mm med en skruv på 30mm i längd känns dock i minsta laget så skippar nog den.

Permalänk
Medlem

Jag satte upp mina takhogtalare i billiga lampskarmar fran IKEA for tio ar sedan. Ar fortsatt nojd med den losningen.