Grafikkortspriser i Sverige vänder nedåt

Permalänk
Medlem

Kollade för skojs skull på "samma" (fast V2 LHR) kort som jag har, Asus RTX 3080 TUF Gaming OC 10 GB. Jag har sett det kortet hos en stor ÅF med priset 17499 kr under 2022, men nu säljer Komplett kortet för 11890 kr, med 100+ som lagerstatus. Nu är det bara fem dagar kvar tills GDC drar igång också, och om Nvidia kommer med några fina hintar om att RTX 40-serien kommer rullas ut i tid så kommer intresset för RTX 30-serien antagligen att sjunka tillsammans med priset.

Om trenden fortsätter kommer ju priserna antagligen att droppa ner till MSRP-nivå före sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

3060 Ti för 5990 lär ju gå åt fort. Beräknat i lager den 30 mars.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Med tanke på hur snabbt andra kort fallit i pris senaste veckan så tror jag att de kommer ha problem med att få 6000 kr för det där om två veckor.

Om inte annat så kan man hoppas att alla Nvidianska plånbokskastare stillar börsen ett litet tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Å andra sidan så har ju de återförsäljare som hedrat ordrar till MSRP förlorat miljonbelopp på det.

Förlorat miljonbelopp — i förhållande till vad de skulle tjänat på den upptrissade prisnivån, förmodar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Förlorat miljonbelopp — i förhållande till vad de skulle tjänat på den upptrissade prisnivån, förmodar jag.

Nej, i rena pengar, deras kostnader för inköp, lagerhållning och leverans överskrider vad kunden betalat... är det verkligen så orimligt?

Marginalerna i vanliga fall är under 10%, nu säljer de kort ca 40% under vad resten av marknaden gör för att vara snälla till de som väntat och äger det misstaget som skedde

Mellanskillnaden tar de ur egen ficka för att behålla ett gott rykte

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Sveklockarn:

Förlorat miljonbelopp — i förhållande till vad de skulle tjänat på den upptrissade prisnivån, förmodar jag.

Nej jag menar sålt kort till förlust.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Fortfarande brist på vettiga priser verkar det som. Slängde ut mitt gamla grafikkort på Blocket igår (till ett i mitt tycke humanitärt pris, men bra begagnat pris för mig då jag får tillbaka mina pengar fast det är begagnat) och blev fullkomligt överöst av personer som ville köp det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Varför borde 3080 vara där?

Antar en filosofisk fråga, kan ej svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nej jag menar sålt kort till förlust.

Ja det är ju inte roligt att ta den smällen.

Samtidigt är det ett risktagande att ingå avtal genom att sälja en beställningsvara vilket konsumentlagstiftningen inte lämnar något utrymme att slippa ur, vilket de flesta ÅF (förutom Elgiganten?) lär vara medvetna om.

Lyckligtvis har branschen ökat sina volymer rejält de senaste två åren, så de går väl förhoppningsvis inte omkull av detta…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Kommer vi att få se några toppkort under 10.000 kr igen? Eller är den tiden för evigt förbi?

Även om det är dyrare att importera nu så är de första toppskorten 1,5 år gamla… en lång tid inom data relaterade produkter och själva utvecklingskostnader betald. Men visst mjölka ut större vinster ur äldre kort går nog bra för återförsäljarna om folk är villiga att betala innan nästa generation kommer.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Fortfarande brist på vettiga priser verkar det som. Slängde ut mitt gamla grafikkort på Blocket igår (till ett i mitt tycke humanitärt pris, men bra begagnat pris för mig då jag får tillbaka mina pengar fast det är begagnat) och blev fullkomligt överöst av personer som ville köp det direkt.

Var det ett non-LHR?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Kommer vi att få se några toppkort under 10.000 kr igen? Eller är den tiden för evigt förbi?

Vi har väl egentligen inte haft några toppkort för under 10 000kr i Sverige sedan 2014 när Titan z släpptes.
Och med RTX 2000 serien började ju till och med "80 tI" kosta över 10 000kr så jag tror inte vi kommer ner till under 10 000kr igen.
Men mycket kan ju hända om intels grafikkort blir bra och AMD kan hålla sig kvar med kort som kan tävla i de övre segmenten även kommande generationer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att ett 3070 är cirka 2500 kr dyrare än ett 3060 ti. Varför är det så?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Korten är ju 1år gammla nu så att priset sjunker inför komande lansering är ju heller inte så konstigt så jag är inte imponerad

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Det kommer att gå ca. 4. mån. före blocket försäljarna kommer att sänka priserna rejält, och orsaken till detta är att de flesta ännu inte vet att världsmarknaden sänker priserna, de flesta har ett levande minne om att grafikkort är svåra att få tag på och att priset är högt.

Det samma gäller återförsäljarna - de sitter med stora lager av kort de har betalat dyrt for, och än så länge folk fortfarande köper till de priser som finns så kommer de att fortsätta köra löpet ut så länge de säljer och folk köper till priset som är satt.

När folk slutar att köpa till föriga pris så kommer förhandlarna till att Bundla dessa kort med billigare speldatorer för att sänka förlusten med billigare datorkomponenter (typ med motherboards som är billiga, alla ram-platser fyllda med lägsta minnesstorlek för att bli av med svårsålda varor. etc. old tricks, we all know them).

Det är bara en väldig liten del av befolkningen som är på riktigt prismedvetna om det som händer på marknaden (typ. er som hänger ut på Sweclockers) så det lär gå nån tid innan prissänkningen på riktigt märks här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Jag väntar åtminstone till Intel Arc. Drivrutinerna lär inte bli roliga, men ryktas bli mycket prisvärda kort.

Tänk. För några år sedan satt jag med en Intel CPU och en AMD GPU. Snart kanske jag sitter med en Intel GPU och en AMD CPU istället. Lite roligt. Eller så väntar jag till RDNA 3.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Jag väntar åtminstone till Intel Arc. Drivrutinerna lär inte bli roliga, men ryktas bli mycket prisvärda kort.

Tänk. För några år sedan satt jag med en Intel CPU och en AMD GPU. Snart kanske jag sitter med en Intel GPU och en AMD CPU istället. Lite roligt. Eller så väntar jag till RDNA 3.

Håller med! Finns ingen anledning att INTE vänta till Intel Arc.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

AMD 6600 är nu nere i 4000kr https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5894443

AMD 6600XT 5000kr??? (prestanda som Xbox)

6700xt 8000kr???

fortfarande orimliga priser

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Det är inte så konstigt, det behövs extremt mycket hash rate för att det ska vara lönsamt att mina ethereum nu. Samtidigt som det krävs mer hårdvara, så har ethereum sjunkit i pris samt elpriserna ökat.

Enda anledning till att det ens varit brist på grafikkort var att man inom tre månader kunnat få tillbaka pengarna om man köpte en kort, för att sedan gå med ren vinst. Nu är det inte så, det ligger på ungefär 2 år innan man går med vinst om nuvarande nivåer håller i sig, vilket de inte kommer göra.

Dessutom väntar Ethereum PoS vilket gör mining mer eller mindre värdelöst, så det är i princip meningslöst att köpa grafikkort för a mina sedan en månad eller två tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nej jag menar sålt kort till förlust.

Kanske delvis offtopic, men hur uppstod situationen till att börja med? Tycker att man överallt åtminstone numera bara kan köpa saker som finns i lager, förstår inte riktigt hur återförsäljare kunnat ta in stora mängder ordrar på kort som uppenbarligen inte funnits i lager över huvud taget?

Hoppas åtminstone isåfall att återförsäljare lär sig av detta och i fortsättningen låter bli att sälja kort dom inte har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Kanske delvis offtopic, men hur uppstod situationen till att börja med? Tycker att man överallt åtminstone numera bara kan köpa saker som finns i lager, förstår inte riktigt hur återförsäljare kunnat ta in stora mängder ordrar på kort som uppenbarligen inte funnits i lager över huvud taget?

Hoppas åtminstone isåfall att återförsäljare lär sig av detta och i fortsättningen låter bli att sälja kort dom inte har...

Det fanns en misskommunikation att alla kort beställda inom ett visst datum skulle backas upp/rabbateras till MSRP av vissa modeller

Detta visade sig vara helt felaktigt och bara ett visst antal såldes någonsin till MSRP

Återförsäljarna valde då olika vägar hur de skulle agera givet den situationen

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dannesthlm:

Kanske delvis offtopic, men hur uppstod situationen till att börja med? Tycker att man överallt åtminstone numera bara kan köpa saker som finns i lager, förstår inte riktigt hur återförsäljare kunnat ta in stora mängder ordrar på kort som uppenbarligen inte funnits i lager över huvud taget?

Hoppas åtminstone isåfall att återförsäljare lär sig av detta och i fortsättningen låter bli att sälja kort dom inte har...

Det har ju alltid funkat tidigare utan problem. När vidden av bristen och upptrissning av priser var ett faktum så stoppade ju de flesta orderingången.

Så jag skulle inte tro att det långsiktigt är så att återförsäljare slutar att ta så kallade backorders helt och hållet. Däremot att de blir mer uppmärksamma på hur många de tar, på vilka produkter och hur de gör med prissättning etc.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Saknar sannolikt betydelse för utpriset då kislet till GPUn inte lär kosta många kronor ändå.

Kör du en wafer kalkylator med 500mm2 kretsar och 90% yield får man ut c:a 100 funktionella kretsar på en 300mm wafer. Då TSCM tar en bit över $9000 för en 7nm wafer är man ju inte så långt ifrån 1000 kr för en krets, så helt obetydligt är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Var det ett non-LHR?

Japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Non-LHR kortet är ju mycket mer eftertraktade dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

13999 för ett 3080ti just nu. Kanske inte bästa kortet, men 3 fläktar o ett 3080ti chipset. Kolla prisjakt om lusten faller på.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3080-Ti-TU...

Obs glömde nämna att ghostwire tokyo ingår med en download kod.

Hyperlänk till produkt
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

13999 för ett 3080ti just nu. Kanske inte bästa kortet, men 3 fläktar o ett 3080ti chipset. Kolla prisjakt om lusten faller på.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3080-Ti-TU...

Obs glömde nämna att ghostwire tokyo ingår med en download kod.

Jag har testat många modeller nu och TUF kortet är nog den jag gillar mest.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P