Snabbkoll: Har du robotdammsugare?

Permalänk
Medlem

Nej, känns väldigt onödigt i dagsläget. Har en lgh på 62 kvm som jag dammsuger själv var 3e vecka typ. De 5-10 minuter det tar att göra är jag villig att själv lägga ner

Jag kan dock tänka mig att om man har en stor familj på låt säga 2-3 ungar och ett hus på 150kvm, dessutom med flera våningar kanske...då hade jag nog införskaffat mig en.

Permalänk
Medlem

Nej, men jag kände mig som en robot när jag var "lokalvårdare".

Kanske skulle omstrukturera och kalla mig för den ultimata städroboten?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Har två, en med mopp, en utan. Skulle säga att laser är den viktigaste funktionen imo. Älskade dammsugarna innan vi fick barn och bodde i lägenhet, eftersom det bara var att slå på och komma hem till fräsch lägenhet. Nu ligger det leksaker och annat elände på golven...
Den riktiga gamechangern för oss blev investering i en riktigt bra skaftdammsugare som komplement för vardagsstäd.

Skrivet av Fatmajk:

Nej, känns väldigt onödigt i dagsläget. Har en lgh på 62 kvm som jag dammsuger själv var 3e vecka typ. De 5-10 minuter det tar att göra är jag villig att själv lägga ner

Jag kan dock tänka mig att om man har en stor familj på låt säga 2-3 ungar och ett hus på 150kvm, dessutom med flera våningar kanske...då hade jag nog införskaffat mig en.

Dammsuger du 5 minuter var tredje vecka är du antagligen målgruppen med störst nytta av en robot.

Permalänk
Medlem

Bästa prylen som man inte visste att man behövde förrän man haft en. Nu kan man inte leva ut den!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Nej och kommer aldrig skaffa, ren E-waste!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Införskaffade mig nyligen en S5 Max. Insåg att detta var något jag skulle behövt för 7 år sedan efter sambon och jag skaffade hund - dammsugaren är helt fantastisk! Den sväljer allt! Att den har en moppfunktion är ett fint plus, den gör sitt så att säga.

Permalänk
Medlem

En per våning i villan. Båda av Roomba-modell. Dock är det bara Bengt-som går på nedanvåningen- som har smarta rums-funktioner. Olika rum har olika städdagar. Smidigt.
Hjalmar Hjulben går på ovanvåningen. Han är dum som ett spån, och har en tendens att fastna på trämedarna på vår Ikea-fåtölj.

Har andra märken också stora problem med möbler med medar eller trumpetformade fötter?

Permalänk
Medlem

Har alltid varit lite skeptisk mot robotdammsugare, att dessa självstyrda robotar verkligen ska utföra ett bra jobb. Men jag bestämde mig för att chansa och köpte mig en Roborock S7 förra året under BF, och den gör ett utmärkt jobb. Och inte bara dammsuga utan den moppar med, vilket är gött för oss med hundar.

Sparar en hel tid på att inte behöva dammsuga och moppa lika mycket som innan, det enda jag gör är att ta något varv då och då där roboten inte kommer åt.

Permalänk
Medlem

Boende på 75 kvadrat och har en S5 Max. Måste säga att jag är lika imponerad varje gång (den kör enligt schema varannan dag) att den tar upp så pass mycket damm. Helt makalöst!

Permalänk
Medlem

Nej och har aldrig ens övervägt en. Bor på 56 kvadrat och att dammsuga är inget större åtagande. Att dammsuga och klippa gräs är nästan lite meditativt.

Men räcker det verkligen med bara robotdammsugare? Jag antar att man måste komplettera med att städa lite för hand så som längst in i hörn och trånga utrymmen fortfarande? Bara på mina kvadrat har jag flera utrymmen där damm och smuts samlas som en robot skulle ha svårt att komma åt.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Netgear:

Nej och har aldrig ens övervägt en. Bor på 56 kvadrat och att dammsuga är inget större åtagande. Att dammsuga och klippa gräs är nästan lite meditativt.

Men räcker det verkligen med bara robotdammsugare? Jag antar att man måste komplettera med att städa lite för hand så som längst in i hörn och trånga utrymmen fortfarande? Bara på mina kvadrat har jag flera utrymmen där damm och smuts samlas som en robot skulle ha svårt att komma åt.

Det räcker inte till 100% om man inte råkar bo väldigt speciellt och möblerar helt rätt, jag kompletterar ibland med att dammsuga bakom dörrar och i vissa hörn samt mellan toalett och badkar där den inte kommer in. Just hörn är nog lite beroende på vilken dammsugare man har, vissa har borstar och utformning som når längre in.
Men det blir givetvis mindre damm som far omkring överlag om 99% av ytorna hålls rena.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Köpte en S5 Max för 2 månader sen(hade någon riktig dålig dumrobotdammsugare innan som inte var värd den lilla el den förbrukar).
Bästa köpet till hemmet någonsin, aldrig varit så lite damm hemma. Lätt o dra en ytlig moppning också då och då.
Så förbannat smidigt att sitta i soffan på kvällen och säga åt "Pelle Sladdlös" att dra ett extra varv i hallen vid ytterdörren där det blir extra skitigt om dagarna.

Värt varenda krona

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Ja!
Kommer aldrig mer vara utan, längtar till någon lösning som även dammar möbler och sånt.

En till fördel är att jag tänker väldigt mycket på hur jag möblerar och inte har en massa skit liggande på golvet längre

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är glad för min robotdammsugare. Men de är bannemig bra dyra alltså.

Inte bara i pris där de kostar som flera vanliga dammsugare. Nä det som gör dem dyrare är att livslängden inte är nå vidare. Min vanliga dammsugare har jag haft i 16 år och den fungerar precis lika bra. Kommer antagligen hålla 16 år till. Har bytt filtren i den för en billig peng.
16 år tror jag inte särskilt många robotdammsugare kommer överleva faktiskt. Finns appstödet ens kvar? Och så går det åt mer reservdelar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har väl egentligen två, men en av dem står i källaren i väntan på att vi får hit en bur för elektronikskräp igen. Batteriet dog och jag ville ha en ny, så då blev det en ny istället gör nytt batteri.

Bägge gångerna har det varit Roomba, i princip det billigaste de sålde. Skillnaden mellan dem är däremot enorm. Den nya fastnar aldrig, och gör mycket bättre rent. Det är ingen lidar eller rumskartläggning ens på den nya, men det är kanske viktigare i en större lägenhet - i min räcker det bra. Framförallt är jag imponerad av hur bra den nya gör rent tjocka mattor.

Tips för övrigt att blåsa ur filtret med komprimerad luft varje gång - utomhus naturligtvis - så behöver man inte skaffa nya.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Robotdammsugare är nog det teknikköp som gjort mig mest glad i vardagen sedan jag gick från 28 tums CRT till 50 tums 720p DLP.

Sjukt taggad på en S7 MaxV med stora basstationen med tömning för både vatten och damm.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Har en Neato D8 hemma just nu och det är få produkter som jag känt passionerat hat till. Älskar robotdammsugare som koncept, men i slutändan föredras ändå mer ordentliga dammsugare. Fastnar aldrig, går aldrig vilse i lägenheten och suger betydligt bättre.

Men å andra sidan kanske jag bara behöver köra någon som faktiskt är bra innan jag ger upp.

Permalänk
Medlem

Jag har för höga trösklar, annars hade jag skaffat en. Lägenheten är bara på 23 m2 dock så ska inte klaga.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag dammsuger på det gamla goda svettiga viset, med en rejäl klumpeduns. Nu hör till att jag fick dammsugaren gratis, och gratis är gott. Bor därtill i en etta med inte helt optimal tröskelsituation för en robot, plus tillräckligt många katter för att en robotdammsugare troligen skulle få härdsmälta första dygnet. Är bra sugen på en när jag flyttar i sommar dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuruGlennart:

Har två, en med mopp, en utan. Skulle säga att laser är den viktigaste funktionen imo. Älskade dammsugarna innan vi fick barn och bodde i lägenhet, eftersom det bara var att slå på och komma hem till fräsch lägenhet. Nu ligger det leksaker och annat elände på golven...

Håller med, lasern gör så att ungarna håller sig bort från golvet och smälter ner deras leksaker och annat mög som ligger i vägen när pappa ska städa

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Då man ändå behöver en dammsugare så känns det onödigt att behöva två maskiner för att göra samma sak enligt mig.
Sedan att en vanlig dammsugare aktiverar hjärnan och ger extra motion från vårt allt mer stillasittande liv är ju bara bonus.

Permalänk
Medlem

Har för höga trösklar på vissa ställen, så den vi har fastnar oftast i ett rum efter ett tag. Hade visserligen varit trevligt med nån bättre till 100m², men manuellt går rätt snabbt också.

Hade det funkat så hade man kanske kunnat få ner mängden pälsbollar här och där dock

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuruGlennart:

Dammsuger du 5 minuter var tredje vecka är du antagligen målgruppen med störst nytta av en robot.

Dammsuger hellre 5min själv istället för att lägga tusenlappar på en onödig robot som jag kommer eventuellt att snubbla på

Permalänk
Medlem

Idén med en robotdammsugare är genial, men jag är väldigt tveksam på effektiviteten då det gäller att suga upp småpartiklar.
Nej, det blir några års väntan till, och fortsatt gymnastik med den vanliga.
Dessutom läste jag en liten artikel i en veckotidning. Ingen aning om sanningshalten men den sänkte markant suget efter en robotdammsugaren. Katten har nyligen spytt och haft diarré i lägenheten och robotdammsugaren smeta runt det på golvet och mattor.

Permalänk
Medlem

Det finns två stora anledningar att köpa redskap/prylar enligt mig.
- Du älskar att göra X och därför köper du prylar till det.
- Du hatar att göra Y och därför köper du prylar som kortar ner lidandet.

Det som ligger mellan dessa två extremer är sällan särskilt värt att lägga pengar på enligt mig. Jag hatar att städa och utföra väldigt många hushållssysslor, därför lägger jag gärna pengar på prylar som underlättar eller gör dessa saker roligare. För mig så inkluderar detta t.ex. airfryer, sous-vide, robotdammsugare, riktigt bra strykjärn.

Jag älskar teknik och framför allt ljud. Därför lägger jag pengar på hörlurar, högtalare, datorer etc.

Kategorien "meh, det är väl okej" för mig är saker som bil, kläder, inredning etc. För någon annan så är ju alla dessa kategorier som folk kan lägga massor med pengar på då de verkligen älskar det. För mig är det okej, det är något man behöver men jag varken älskar eller hatar det. Därför lägger jag sällan mer än jag behöver.

Permalänk
Medlem

Köpte en Roborock S5 för nått år sen.
Bland det bästa köp man gjort. Den jobbar på fortfarande, varje vardag kl 09:00 sätter den igång

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av cresoll:

Idén med en robotdammsugare är genial, men jag är väldigt tveksam på effektiviteten då det gäller att suga upp småpartiklar.
Nej, det blir några års väntan till, och fortsatt gymnastik med den vanliga.
Dessutom läste jag en liten artikel i en veckotidning. Ingen aning om sanningshalten men den sänkte markant suget efter en robotdammsugaren. Katten har nyligen spytt och haft diarré i lägenheten och robotdammsugaren smeta runt det på golvet och mattor.

Nyare dammsugare är smartare.
Men jag känner en som hade samma erfarenhen, hunden hade diarre och skitit på golvet på fler än 1 plats.
Dammsugaren hade smetat ut precis i hela huset där den åkt, det blev omtapetsering och byte av golv och soklar överallt stort sett.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Nej, har en liten lägenhet så tycker inte det finns behov för en, dessutom är väl risken stor att hunden slaktar den.

Permalänk
Medlem

Har en Dreame D9, bästa köpet på länge när man har 2 barn och hund.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi köpte en Neato connected när de kom, den körde av hela lägenheten medans vi var på jobbet 5 dar i veckan, den fick paus på helgen. Och satan vad den fick upp mycket skit, och det gör att man måste dammtorka mycket mindre, då damm som annars virvlar upp från golv och lägger sig på hyllor mm sugs upp.