Unity visar fotorealistisk grafik i teaservideo

Permalänk
Melding Plague

Unity visar fotorealistisk grafik i teaservideo

Unity har släppt en video som demonstrerar spelmotorns förmåga att hantera rendering av realistiskt hår och hud i realtid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ansiktet är fortfarande kvar i uncanny valley, men jäklar vad nära vi är.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av dlq84:

För att inte tala om vilken jäkla resa det känns som att Unity gjort, sedan jag först bekantade mig med det i mitten av 2016. Nu dröjer det nog sannolikt innan spel i Unity ser ut som videon, men fortfarande! Häftigt

Permalänk
Medlem

Tror att character/face-animeraren hade det "bortkopplade" ansiktsuttrycket på sin To-do-list. Jag tyckte karaktären såg bra ut men resten såg inte ens i närheten av vad UE5 fixar (nanite). Läpp/tunga såg riktigt bra ut 1.29 in (tunga saknar specular) men såg riktigt bra ut.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Damn... någon annan än jag som älskade att få se riktiga tänder? Jävla konstig grej kanske, men tänderna var nästan det jag var mest impad över :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Snyggt hår och hud, men sjukt läskiga fingrar och lite halvdana finger animationer var vad jag mer fick ut av videon.

Permalänk
Medlem

Kanske är sista steget nu att animationen är lite för mjuk och interpolerad, sen vette farao om man inte hade kunnat bli lurad. Vansinnigt bra i övrigt, nästan i mål!

Visa signatur

torzelan.com | instagram.com/torzelan | youtube.com/torzelan | En fragmovie från 2021, jisses!
AMD 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, G.Skill 32 GB 3600 MHz CL14 Ripjaws, 1 & 2 TB WD Black SN850 Gen 4, Samsung Odyssey NEO G9 49" 240Hz, Pwnage Stormbreaker Magnesium Wireless, Endgame Gear KB65HE, SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless (m.fl.), etc.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Fan inte långt kvar. Ögonen har lite väl skarp färg i iris och sticker ut lite mycket.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Det finns en show på netflex som heter Is it cake? Där några tävlande ska försöka göra en tårta av olika saker och domare ska försöka lista ut bland typ 5 liknande objekt vilken som är kakan.

Skulle denna demonstration vara med i liknande tävling. Om är det ett spel eller inspelat material. Ja grafikmotorn känns nog ha 20år kvar.. Vissa saker är dock svårare och enklare att spela upp med en grafikmotor, mänskliga ansikten är nog det allra svåraste. Så om de bara väljer andra saker.
*edit*
20år kan låtas överdrivet. Sedan tänker jag på hur jag kände med Half-life 1 som kom för över 20år sedan. De små detaljerna från perfektion tar otroligt mycket arbete.

Permalänk
Medlem

fy fean , men kommer väll dröja innan man ser grafiken i spel

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det finns EN grej som verkar inte utvecklas något alls inom 3D, det är 3D Rörelsen, animationen... Den är så "styv", man ser inte naturligheten i det.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Jaha?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Det finns EN grej som verkar inte utvecklas något alls inom 3D, det är 3D Rörelsen, animationen... Den är så "styv", man ser inte naturligheten i det.

Jämför med ett fem år gammalt spel... Enorm skillnad, sedan är det det absolut svåraste att få att se naturligt ut i grafikväg.

Permalänk
Medlem

Skuggorna texel-flimmrade, håret nja.. ögonen laser-ROBOT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jämför med ett fem år gammalt spel... Enorm skillnad, sedan är det det absolut svåraste att få att se naturligt ut i grafikväg.

Jag jämför rent allmänt, även med animerade filmer. Ser faktiskt inte så stor skillnad även när jag tittar på unreal engine från 2015 (pratar om rörelser). Verkar vara det svåraste av allt, att få till det naturligt. Men något säger mig att det kräver mycket resurser och teknologi för att få fram det

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Det sista som fattas i mänsklig fotorealism är att få "liv i ögonen".

Just nu lider de av samma problem som alla andra fotorealistiska människor: "själstomma ögon".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Fick intryck att tanten skulle föreställa en blind? Ansiktsmuskler kan ju bidra lite med närvarokänsla, men då behövs sådan teknik där en riktig skådespelare läses av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Tror att character/face-animeraren hade det "bortkopplade" ansiktsuttrycket på sin To-do-list. Jag tyckte karaktären såg bra ut men resten såg inte ens i närheten av vad UE5 fixar (nanite). Läpp/tunga såg riktigt bra ut 1.29 in (tunga saknar specular) men såg riktigt bra ut.

Nanite har inget med det här att göra. Det är ett smartare sätt att hantera LOD’s och funkar bara på statiska meshar. Det hade inte gått att göra animationerna med Nanite.
För övrigt ligger Unity och UE mycket nära varandra i kapacitet.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av AplAy:

Det sista som fattas i mänsklig fotorealism är att få "liv i ögonen".

Just nu lider de av samma problem som alla andra fotorealistiska människor: "själstomma ögon".

Känns spontant som att det också hänger ihop med att det sannolikt är svårt att animera ögon som rör sig på samma detaljnivå som en riktig människas. Vi har ju sex muskler som styr bara ögats rörelser, och sen ännu en för ögonlock. Jag har för mig att man rör ögonen flera gånger per sekund, känns jobbigt att animera

Permalänk
Medlem

Holy sh*t Unity har kommit en lång väg sedan 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nanite har inget med det här att göra. Det är ett smartare sätt att hantera LOD’s och funkar bara på statiska meshar. Det hade inte gått att göra animationerna med Nanite.
För övrigt ligger Unity och UE mycket nära varandra i kapacitet.

Det va det jag menade. Rummet, ljuset såg inte alls realistiskt ut. Ljuset med effekterna de valt såg inte fotorealistiskt ut alls. Övertygad om att ett nanite-rum med lumen hade sätt bättre ut. Men visst går det animera nanite, måste bara vara en robot (precis som de gjorde med deras preview - stora laser-monster-sten-jätten) Inga delar är rörliga, det är static mesh men de har riggat de statiska delarna.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Ger vibbar av myst.

Permalänk
Medlem

Ett fint ansikte och schysst snagg såg vi redan under år 2001.

Nah men just i sim. världen önskar jag ännu mera fotorealism. Vore ju kul och skjuta igenom en låg molnbas med Viggen och släppa en tår, när man möts av en dynamisk och allt för härligt fin sol. I spel som Witcher t ex, ser jag också ett strössel av gynnande för denna djupgående realism. Realismen tillför ju ett sorts berättande.

Permalänk
Medlem

Trodde först det var en video-overlay med en inspelad människa. Anledningen till det var den urkassa matte-n (mask?) som håret har. Drar tyvärr ner allt för mig, men vet inte om det ens kan lösas idag... rendera enstaka hår blir kanske lite för saftigt.

Men det här är typ det enda jag har att klaga på... förutom de ytte-pyttelite stela rörelserna ibland.

Permalänk

Statyn i videon är "Laocoön and His Sons". https://en.wikipedia.org/wiki/Laoco%C3%B6n_and_His_Sons

Grafiken tyckte jag det såg bra ut i stillbild, men kändes plastigt/fake, främst runt 1:15, men blev bättre med annourlunda ljus runt 1:30 -> frammåt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700
ASUS STRIX-GTX1060 -O6G
Corsair 2x8GB DDR4 2133Mhz Vengeance LPX

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Det va det jag menade. Rummet, ljuset såg inte alls realistiskt ut. Ljuset med effekterna de valt såg inte fotorealistiskt ut alls. Övertygad om att ett nanite-rum med lumen hade sätt bättre ut. Men visst går det animera nanite, måste bara vara en robot (precis som de gjorde med deras preview - stora laser-monster-sten-jätten) Inga delar är rörliga, det är static mesh men de har riggat de statiska delarna.

Vore förvisso skönt att slippa fotorealistism som någon slags standard. Foton är långt ifrån realistiska.
Nanite hade inte fått något att se bättre ut här. Det var knappast som att det var detaljer i mesharna som höll något tillbaka. Och vad gäller ljuset så… ptja, jag tror inte vi såg samma sak. Har du inte jobbat mycket med båda motorerna och gjort high-end grafik skulle tippa att du vore chanslös att skilja Unity och UE från varandra, förutsatt lika välgjorda exempelbilder.
Nanite kan som sagt hantera statiska meshar vilket innebär att man bara kan animera förflyttning, rotation och skalning. Du kan inte animera något som kräver att meshen deformeras, som ansiktsanimationerna i det här demot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Trodde först det var en video-overlay med en inspelad människa. Anledningen till det var den urkassa matte-n (mask?) som håret har. Drar tyvärr ner allt för mig, men vet inte om det ens kan lösas idag... rendera enstaka hår blir kanske lite för saftigt.

Men det här är typ det enda jag har att klaga på... förutom de ytte-pyttelite stela rörelserna ibland.

Det ska vara renderat i realtid så det lär inte vara en mask du ser utan rim light på håret.

Permalänk
Medlem

Det är nog bara en tidsfråga innan TV-serie-skapare börjar använda denna tekniken vilket antagligen kommer resultera i en explosion av mer eller mindre bra material...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är nog bara en tidsfråga innan TV-serie-skapare börjar använda denna tekniken vilket antagligen kommer resultera i en explosion av mer eller mindre bra material...

Appropå nya sätt att göra film på, har du sett "bakom kulisserna" till The Mandalorian? helt insane, men smart lösning som gör det vääääldigt "verklighetstroget" genom att ha en gigantisk rund skärm med rörlig omgivning på skärmen, då blir som de säger, naturliga skuggor osv, ingen ljus editering efteråt osv. personligen så ser jag hellre en sådan lösning istället för att ersätta människorna helt med detta, även om det är läskigt bra.

https://youtu.be/gUnxzVOs3rk

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Mm. Högupplösta texturer har vi haft ganska länge och nu även texturer från skannade objekt.
Nu finns raytracing som löser all ljussättning (när prestandan finns för det).
Det är bara animationer och fysik kvar för att spelen ska kunna bli riktigt snygga.

Sen är det visserligen raytracing för ljud(bilden) också, men det är ju ljud det

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.