Datorbygge - Behöver råd och tips (Budet mål ca 15000 kr)

Permalänk

Datorbygge - Behöver råd och tips (Budet mål ca 15000 kr)

Hej Sweclockers!

Det är mitt första inlägg som jag gör med anledning av att jag skulle behöva lite pointers på mitt köp. Jag har byggt datorer i tonåren (över 10 år sedan) och nu försökt att läsa mig igen hur det fungerar och vad som skulle passa mig idag. Man skulle kunna säga att mitt mål med bygget är att uppnå 120 FPS i 1080 på spel online spel såsom World of Warcraft, Dota2 på hög inställning, samt att jag försöker att sikta på att ligga på 15000 kr i budget. Jag är osäker på huruvida nivån av de produkterna som jag tittat på rimliga för mitt syfte, jag har nog valt att i valet och kvalet att titta på lite mer high-end produkter för att kunna säkerställa bra prestanda.

Länk till datorbygge: https://www.inet.se/datorbygge/b1292786/datorbygge-1

Det finns några punkter som jag funderar över i val:

- Grafikkort AMD 6660XT VS Nvidia GTX 3060
Enligt de tester som jag har läst på online så verkar AMD prestera något bättre i den prisklassen som de ligger i. Som jag har förstått så verkar Nvidias mjukvara mer användarvänlig. Är det några pointers som ni har i valet mellan dessa specifika eller tillverkare i allmänt?

- RAM-minne
Hur stor är vikten i valet mellan 2x8GB vs 2x16GB? Såsom jag har uppfattat så skulle jag klara mig bra på 2x8GB i ram, men prisskillnaden är relativt liten och därför har jag valt 2x16GB.

- Processor
Jag känner mig betydligt mer trygg med Intel än AMD av anledning till att jag bara använt Intel (vad jag kan komma ihåg). Jag har även tittat på AMD Ryzen 7 5800X som köpalternativ, men Intel verkar även lättare att hitta ett moderkort till. Jag funderar på om jag lägger för mycket kräm på processorn?

Någonting som jag kan tillägga i mitt val kring moderkort, är att det är viktigt för mig att det finns bluetooth tillgängligt, men jag tycker att de flesta jag hitta som passar till de processorerna som jag tittar på verkar väldigt dyra och undrar om det finns några billigare tillgängliga som jag inte själv ser?

Det jag uppgraderar ifrån är en Matebook Pro X på lägsta inställningar kopplat till en skärm med upplösning i 1080. Tanken med den datorn var aldrig spel, men jag har kommit tillbaka till gaming nu när jag är sjukskriven.

Permalänk
Medlem

Behöver allt vara från Inet och skall de bygga ihop den åt dig? När det kommer till grafikkort så är 6600xt vassare än 3060 i 1080p och det har jag även valt i detta fallet men om jag hade fått välja själv hade jag valt ett 3060ti då det är markant bättre än bägge.

2x8gb räcker gott och väl och det är ca halva priset av 2x16gb så hade själv valt det och i värsta fall lagt till 2x8gb av samma ram i framtiden om det behövs.

Processor så räcker även ett 12400f gott och väl som presterar likt ett AMD 5600x, vilket ger mycket för pengarna speciellt nu med all rea. Moderkortet till har även bluetooth. Vad skall det användas till?

Sedan chassi och windows. Chassi kan du byta ut till https://www.inet.se/produkt/6903850/be-quiet-pure-base-500dx-... om du vill ha något mer premium, men bägge ger väldigt bra kylning och för 499kr så är det väldigt svårt att slå Corsairs pris. Rekommenderar även att installera windows 10/11 via usb sticka med gratisvarianten som man laddar ner från windows hemsida och sedan aktivera det med en nyckel du kan köpa online för 100-200kr.

https://www.inet.se/datorbygge/b1292801/datore

Permalänk
Medlem

Hej och välkommen till forumet

Du tänker rätt på grafikkortet och mängden RAM.

Chassi: LianLi lancool II är inget dåligt chassi, men Lancool 215 har mycket bättre luftflöde, med dovt ljud från stora fläktar.
CPU: 10700KF är 2 generationer gammal, en 12700KF är inte mycket dyrare. AMD har dock några intressanta släpp i april och med ett AMD-grafikkort finns det vissa fördelar med att ha både CPU & GPU från dem, men AM4 plattformen sjunger dock på sista versen.
GPU: 6600XT är ett bra och relativt prisvärt grafikkort och AMD är definitivt rätt för 1080p.
Moderkort: Intel 10 & 11 serien kan kombineras med både 400 & 500-serien, men med tanke på hur prisvärd 12-serien är, så är det nog värt några kronor extra för ett moderkort i 600-serien.
RAM: Du vill minst ha 3200MHz med matchande latens på CL16
SSD: Den är bra men för spel så duger det med en SATA om det är billigare.
CPU-kylare: Pure Rock är bra, en av dem bättre men även den kan få det lite svettigt med en 8 kärnig CPU, jag brukar tänka "go big or go stock"
PSU: Jag har ingen koll på aerocool och det är bara brons certifierat, i dagens läge vill du nog ha guld och jag brukar hålla mig till seasonic eller corsair generellt.
OS: Kan du inte ladda ner på ett USB och installera själv? ...och sedan köpa en aktiveringsnyckel eller om du har ett windowskonto du kan flytta.

Behöver alla delar vara från Inet?

Se på trissor allt utom grafikkortet fanns visst på Inet.

Edit: Glömde Harald blåtand, jag kör med en liten plupp i en USB-port för det, funkar kanon till både en handkontroll och hörlurar simultant. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1701762

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Fenris paket är bra men du får en SSD som är många gånger snabbare för mindre än 200 kr extra.

https://www.amazon.se/dp/B09HKDQ1RN/

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Tack så mycket för eran feedback samt tips som ni har tilldelat Swegatron och Fenrisulvfan!

Allting jag köper behöver inte att vara från Inet, jag har valt endast den hemsidan för enkelhetens skull för att inte drunkna i alternativ. Anledningen till varför jag vill ha bluetooth är för att kunna koppla mina trådlösa förstärkare samt mina hörlurar. Men jag ser ett fint tips från Fenrisulvfan att jag kan lösa det ganska så smidigt utan blåtand i moderkortet.

Jag ser att ni båda tittar på grafikkort i samma lite högre prisklass. Blir detta nu mer en smakfråga eller finns det fördelar med att välja den ena eller den andra när man jämför 3060ti och 6700XT? Hur väljer man även bland alla dessa olika varianter av grafikkort? Varför kan det skilja sig 2000kr mellan olika varianter?

Swegantron har du skickat rätt länk för chassit? Det stämmer inte överens med din beskrivning (Corsair, Pris 500kr). Kan det vara den här https://www.inet.se/produkt/6903665/corsair-icue-220t-rgb-air... som du syftar på?

Hur tänker ni i val kring processorkylare? Fenrisulvfan jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt citat "go big or go stock", menar du "go big or go home"?

Vad gör det för skillnad i prestandan om jag väljer RAM-minnen med högre minnesfrekvens än 3200 MHz?

Hemsidan komponentkoll var ju suverän, kommer att övergå till den när jag börjar att få alla pusselbitar på plats.

Permalänk
Medlem

Här är mitt förslag. Drog till med en PSU på 850 W då det verkar som framtida grafikkort kommer dra väldigt mycket ström. Gällande RAM över 3200 MHz så gör det ingen större skillnad i spel åtminstone.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freppadunk:

Jag ser att ni båda tittar på grafikkort i samma lite högre prisklass. Blir detta nu mer en smakfråga eller finns det fördelar med att välja den ena eller den andra när man jämför 3060ti och 6700XT? Hur väljer man även bland alla dessa olika varianter av grafikkort? Varför kan det skilja sig 2000kr mellan olika varianter?

Swegantron har du skickat rätt länk för chassit? Det stämmer inte överens med din beskrivning (Corsair, Pris 500kr). Kan det vara den här https://www.inet.se/produkt/6903665/corsair-icue-220t-rgb-air... som du syftar på?

Hur tänker ni i val kring processorkylare? Fenrisulvfan jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt citat "go big or go stock", menar du "go big or go home"?

Vad gör det för skillnad i prestandan om jag väljer RAM-minnen med högre minnesfrekvens än 3200 MHz?

Hemsidan komponentkoll var ju suverän, kommer att övergå till den när jag börjar att få alla pusselbitar på plats.

Både grafikkorten är väldigt bra och räcker till det bruk men 6700xt är bättre så skulle säga det är en smaksak vad du vill lägga pengar på. Motsvarigheten med 3060ti är https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Angående chassi så syftade jag på det Corsair som är i bygglänken och den andra separata länken innan som ett alternativ för ett mer premiumchassi om du vill ha det istället (Be Quiet).

Angående kylare så räcker det med det som medföljs av köp till 12400f men du kan ju köpa till ett för att hålla nere ljudvolym om så önskas.

Beroende på latensen och hastigheten får du lite perfomance boost men det brukar inte vara värt det i förhållande till pris. 3200mhz cl16 presterar som 3600mhz cl18. Det jag lagt i bygget är 3600mhz cl17.

Permalänk
Inaktiv

Håll ut 2-3 veckor till om du kan då har du mer alternativ gällande CPU, prisvärda AMD processorer är på väg in nu.

Gällande GPU, ta 3060 TI (lycka till imorgon, vännen!):

1. Uppfyller ditt krav samt kortet är kung av 1080p.
2. 8GB VRAM räcker gott väl för 1080p samt DLSS (strunt i RT, den är inte riktigt redo/mogen ännu).
3. Billigare än 6700 XT, dock tror jag 6700 XT har bättre livslängd p g a 12GB VRAM.

16GB RAM räcker för ditt behov, spara cash och lägg dem på komponenter som du kan ta det vidare för framtida uppgraderingar. Skärm, nätaggregat, SSD NVMe är några exemplaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freppadunk:

Tack så mycket för eran feedback samt tips som ni har tilldelat Swegatron och Fenrisulvfan!

Allting jag köper behöver inte att vara från Inet, jag har valt endast den hemsidan för enkelhetens skull för att inte drunkna i alternativ. Anledningen till varför jag vill ha bluetooth är för att kunna koppla mina trådlösa förstärkare samt mina hörlurar. Men jag ser ett fint tips från Fenrisulvfan att jag kan lösa det ganska så smidigt utan blåtand i moderkortet.

Så här skulle jag ranka grafikkorten, iaf i 1080p, geforce korten är starkare i högre upplösningar.
3050<6600<3060<6600XT<3060Ti<6700XT
De stora prisskillnaderna beror nog på att grafikkortsmarknaden har uppblåsta priser, men de nya korten som kommer i lager hos ÅF har dem kunnat köpa in billigare, då marknaden börjar bli mättad.
med " go big or go stock" menar jag att antingen väljer man en stor och rejäl eftermarknadskylare, eller så håller man sig till den som följer med processorn (stock). Pure Rock 2 slim är en bra kylare, men om man inte ska överklocka så kan man lika gärna spara pengarna och ska man överklocka vill man ha en kraftfullare Noctua NH-U12S, eller större, alternativt vattenkylning med minst en 240mm's radiator.
Hastigheter över 3200MHz gör ganska lite skillnad och är ofta inte värt priset, men ibland kan man hitta 3600MHz för mindre än 100Kr mer, då kan det vara värt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Hej och välkommen till forumet

Du tänker rätt på grafikkortet och mängden RAM.

Chassi: LianLi lancool II är inget dåligt chassi, men Lancool 215 har mycket bättre luftflöde, med dovt ljud från stora fläktar.
CPU: 10700KF är 2 generationer gammal, en 12700KF är inte mycket dyrare. AMD har dock några intressanta släpp i april och med ett AMD-grafikkort finns det vissa fördelar med att ha både CPU & GPU från dem, men AM4 plattformen sjunger dock på sista versen.
GPU: 6600XT är ett bra och relativt prisvärt grafikkort och AMD är definitivt rätt för 1080p.
Moderkort: Intel 10 & 11 serien kan kombineras med både 400 & 500-serien, men med tanke på hur prisvärd 12-serien är, så är det nog värt några kronor extra för ett moderkort i 600-serien.
RAM: Du vill minst ha 3200MHz med matchande latens på CL16
SSD: Den är bra men för spel så duger det med en SATA om det är billigare.
CPU-kylare: Pure Rock är bra, en av dem bättre men även den kan få det lite svettigt med en 8 kärnig CPU, jag brukar tänka "go big or go stock"
PSU: Jag har ingen koll på aerocool och det är bara brons certifierat, i dagens läge vill du nog ha guld och jag brukar hålla mig till seasonic eller corsair generellt.
OS: Kan du inte ladda ner på ett USB och installera själv? ...och sedan köpa en aktiveringsnyckel eller om du har ett windowskonto du kan flytta.

Behöver alla delar vara från Inet?
https://komponentkoll.se/bild/lFFwW.png
Se på trissor allt utom grafikkortet fanns visst på Inet.

Edit: Glömde Harald blåtand, jag kör med en liten plupp i en USB-port för det, funkar kanon till både en handkontroll och hörlurar simultant. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=1701762

Säg nu att jag skulle välja ett datorbygge i stil med din här, hur skulle jag klara mig om jag uppgraderar min skärm till 1440p? Och hur skulle 3060ti klara sig jämtemot 6700XT? Från det jag får av er samt när jag försöker läsa mig till skillnaden i prestanda så verkar 6700XT ha en liten fördel men det verkar ju skilja sig väldigt mycket personligen.

Permalänk
Skrivet av anon341449:

Håll ut 2-3 veckor till om du kan då har du mer alternativ gällande CPU, prisvärda AMD processorer är på väg in nu.

Gällande GPU, ta 3060 TI (lycka till imorgon, vännen!):

1. Uppfyller ditt krav samt kortet är kung av 1080p.
2. 8GB VRAM räcker gott väl för 1080p samt DLSS (strunt i RT, den är inte riktigt redo/mogen ännu).
3. Billigare än 6700 XT, dock tror jag 6700 XT har bättre livslängd p g a 12GB VRAM.

16GB RAM räcker för ditt behov, spara cash och lägg dem på komponenter som du kan ta det vidare för framtida uppgraderingar. Skärm, nätaggregat, SSD NVMe är några exemplaren.

Skulle du kunna utveckla lite mer kring de AMD processorerna som är på in på marknaden? Hur skiljer sig prestandan från de alternativet av i5 12400F som jag har blivit rekommenderad här?

Det var ju ett väldigt lågt pris på en 3060ti du länkade, tack för den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freppadunk:

Skulle du kunna utveckla lite mer kring de AMD processorerna som är på in på marknaden? Hur skiljer sig prestandan från de alternativet av i5 12400F som jag har blivit rekommenderad här?

Det var ju ett väldigt lågt pris på en 3060ti du länkade, tack för den!

Löjligt bra pris på 3060 Ti, hade beställt direkt. Även 12400F är nedsatt just nu, brukar kosta 2000. Tog fram ett nytt förslag. Blir ca 12000 totalt för du behöver lägga på 500 kr på grafikkortet här.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Löjligt bra pris på 3060 Ti, hade beställt direkt. Även 12400F är nedsatt just nu, brukar kosta 2000. Tog fram ett nytt förslag. Blir ca 12000 totalt för du behöver lägga på 500 kr på grafikkortet här.

https://komponentkoll.se/bild/SGByA.png

Va 3060 ti faktiskt i lager tidigare idag? Den har stått som 4500 på komponentkoll under tiden jag letat men har inte funnits i lager, den kom in för 4990 på proshop men försvann innan man hann göra något, uppdaterade sidan exakt kl 14 försökte lägga i varukorg och då var den borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freppadunk:

Säg nu att jag skulle välja ett datorbygge i stil med din här, hur skulle jag klara mig om jag uppgraderar min skärm till 1440p? Och hur skulle 3060ti klara sig jämtemot 6700XT? Från det jag får av er samt när jag försöker läsa mig till skillnaden i prestanda så verkar 6700XT ha en liten fördel men det verkar ju skilja sig väldigt mycket personligen.

6700XT presterar fortfarande lite bättre än 3060Ti i de flesta spel, men skillnaden är mindre från 4% i 1080p till 2% bättre i 1440p.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jooohaaan:

Va 3060 ti faktiskt i lager tidigare idag? Den har stått som 4500 på komponentkoll under tiden jag letat men har inte funnits i lager, den kom in för 4990 på proshop men försvann innan man hann göra något, uppdaterade sidan exakt kl 14 försökte lägga i varukorg och då var den borta.

Jag försökte själv att få tag i det nu vid kl 14 men hade ingen tur på min sida. Verkade som att de utgav 10 exemplar för försäljning med först till kvarn. Har nog varit en del gossar som suttit och uppdaterat.

Permalänk
Medlem

Hade i ditt fall valt https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... eftersom det inte skiljer så mycket mellan 3060ti - 6700xt speciellt i 1440p. Samt 500dx från be quiet då det är bättre chassi med fler fläktar än P400a och utrymme för större kylare.

Permalänk

Jag har börjat att landa i en blandning av alla er samtliga. Jag känner att priset är lite mer lockande för 3060ti men lockas mer av prestandan från 6700XT. Men det skulle lika gärna kunna vara bägge två. Kan även klämma in ett tangentbord som jag tittat på med tusen lappen som skillnad.

En sista punkt som jag klurar på är chassit mellan be quiet 500dx och Lian Li Lancool 225. Lian har fler fläktar, kommer det att göra någon skillnad? Jag gillar utseendet på Lian 225 bättre men 500dx har usb 3.1 vid fronten vilket är ett stort plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freppadunk:

Jag har börjat att landa i en blandning av alla er samtliga. Jag känner att priset är lite mer lockande för 3060ti men lockas mer av prestandan från 6700XT. Men det skulle lika gärna kunna vara bägge två. Kan även klämma in ett tangentbord som jag tittat på med tusen lappen som skillnad.

En sista punkt som jag klurar på är chassit mellan be quiet 500dx och Lian Li Lancool 225. Lian har fler fläktar, kommer det att göra någon skillnad? Jag gillar utseendet på Lian 225 bättre men 500dx har usb 3.1 vid fronten vilket är ett stort plus.

https://komponentkoll.se/bild/Lwodo.png

De har lika många fläktar. Lian li 2x 200mm + 1x 120mm och Be quiet! 3x 140mm. Tycker att du bör välja https://www.inet.se/produkt/1903711/asus-prime-b660-plus-d4 som moderkort då det är väldigt bra pris på det just nu, samt som Gigabyte haft krångel med vissa bios de senaste (bör vara fixade nu) så värt att slippa risken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freppadunk:

https://komponentkoll.se/bild/Lwodo.png

Det ser bra ut men detta moderkort har fyra minnesplatser och kostar inte många kronor extra.

https://www.amazon.se/dp/B09PVMDTKW/

Visa signatur

Permalänk

Tack för korrigering av moderkort, såg att jag hade valt ett mAtx men det skulle väl fungera i ett Miditower? Fast jag kan tänka mig att det är lika bra att ta ett atx om man nu ska ha ett miditower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freppadunk:

Tack för korrigering av moderkort, såg att jag hade valt ett mAtx men det skulle väl fungera i ett Miditower? Fast jag kan tänka mig att det är lika bra att ta ett atx om man nu ska ha ett miditower.

Ja, https://www.inet.se/produkt/1903711/asus-prime-b660-plus-d4 har ju ett bra pris nu.

Visa signatur

Permalänk

Jag ser nu att jag rekommenderas att köpa ett ESD-armband samt en ESD-matta. Hur viktig är mattan? Går det att skippa den utan att riskera skador?