Datorbygge - Behöver råd och tips (Budet mål ca 15000 kr)
Hej Sweclockers!
Det är mitt första inlägg som jag gör med anledning av att jag skulle behöva lite pointers på mitt köp. Jag har byggt datorer i tonåren (över 10 år sedan) och nu försökt att läsa mig igen hur det fungerar och vad som skulle passa mig idag. Man skulle kunna säga att mitt mål med bygget är att uppnå 120 FPS i 1080 på spel online spel såsom World of Warcraft, Dota2 på hög inställning, samt att jag försöker att sikta på att ligga på 15000 kr i budget. Jag är osäker på huruvida nivån av de produkterna som jag tittat på rimliga för mitt syfte, jag har nog valt att i valet och kvalet att titta på lite mer high-end produkter för att kunna säkerställa bra prestanda.
Länk till datorbygge: https://www.inet.se/datorbygge/b1292786/datorbygge-1
Det finns några punkter som jag funderar över i val:
- Grafikkort AMD 6660XT VS Nvidia GTX 3060
Enligt de tester som jag har läst på online så verkar AMD prestera något bättre i den prisklassen som de ligger i. Som jag har förstått så verkar Nvidias mjukvara mer användarvänlig. Är det några pointers som ni har i valet mellan dessa specifika eller tillverkare i allmänt?
- RAM-minne
Hur stor är vikten i valet mellan 2x8GB vs 2x16GB? Såsom jag har uppfattat så skulle jag klara mig bra på 2x8GB i ram, men prisskillnaden är relativt liten och därför har jag valt 2x16GB.
- Processor
Jag känner mig betydligt mer trygg med Intel än AMD av anledning till att jag bara använt Intel (vad jag kan komma ihåg). Jag har även tittat på AMD Ryzen 7 5800X som köpalternativ, men Intel verkar även lättare att hitta ett moderkort till. Jag funderar på om jag lägger för mycket kräm på processorn?
Någonting som jag kan tillägga i mitt val kring moderkort, är att det är viktigt för mig att det finns bluetooth tillgängligt, men jag tycker att de flesta jag hitta som passar till de processorerna som jag tittar på verkar väldigt dyra och undrar om det finns några billigare tillgängliga som jag inte själv ser?
Det jag uppgraderar ifrån är en Matebook Pro X på lägsta inställningar kopplat till en skärm med upplösning i 1080. Tanken med den datorn var aldrig spel, men jag har kommit tillbaka till gaming nu när jag är sjukskriven.