FaceID osv fungerar inte efter skärmbyte

Permalänk
Medlem

FaceID osv fungerar inte efter skärmbyte

Hej !

Tappade för någon vecka sedan min iPhone 12 i backen, så tänkte att jag skulle lämna in den på lagning.
När jag sedan fick tillbaka den så märkte jag att FaceID fungerar inte trots mjukvaruuppdateringar, färgerna på skärmen är väldigt konstiga, sjukt mörka om man säger så.

Detta kostade över 2,000kr att åtgärda.

När jag sedan gick tillbaka för att säga till om detta så menar de på att de inte kan göra något åt detta osv.
Tappar jag min telefon så vill jag ju få den lagad som den var innan ?

Varför blir det så här, är det för att dessa telefonreparationsbutiker köper wish material som gör att det inte fungerar som det ska?
Någon som har en inblick rent tekniskt på varför det blir så här?

Man vet ju hur shady telefonbranschen är annars...

Permalänk
Medlem

Lämnade du in den till Apple eller nån annan?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir det en ganska dyr läxa för dig. Om arbetet inte utförs av Apple eller officiell partnerverkstad så kommer Face ID att sluta fungera vid skärmbyte.

Jag kan dock tycka att butiken borde ha varit extremt tydliga med detta och informerat dig väl innan du lämnade in telefonen. Orkar du bråka med butiken så kan du hävda att du borde ha blivit informerad om att Face ID skulle sluta fungera efter skärmbyte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Bara att se den här videon - skärmen du har är "parad" med telefonen och ändras något så slutar Face ID att fungera.

Permalänk
Medlem

Tror även att True Tone försvinner. Vem vet vad mer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

#2 Någon annan tyvärr...

#3 Ja man kan ju tycka att de borde ha informerat om detta.
Men samtidigt så har jag läst att Apple har fixat så att tredjepartsverkstäder ska kunna lösa detta genom att man gör en mjukvaruuppdatering.

Oavsett de andra problemen med att bilden på skärmen är enormt skev, har det att göra med att byter ut skärmen mot skit ?_

Känns som att man inte har ett skit att säga till om i efterhand dessutom...

Permalänk

Det är ett välkänt problem. Jag har svårt att förstå hur någon som har som yrke att främst byta skärmar, batterier på mobiler aldrig har hört talas om detta? Det är alldeles för osannolikt. Dock kan det hända att de är partner eller något och trodde det skulle fixa det, men det hänger inte ihop med svaret du fick?

En risk att laga produkter är att de kan gå sönder, det är en risk man tar. Men om man är 100% säker på att saker kommer sluta fungera efter och man medvetet väljer att inte berätta detta för kunden, detta trots att man är 100% säker på att kunden kommer bli sur. Så lär man inte få bra betyg tillbaka.

Skrivet av flipperz:

Oavsett de andra problemen med att bilden på skärmen är enormt skev, har det att göra med att byter ut skärmen mot skit ?_

Innan var det såhär:
Om man köper 2st helt nya iPhones av exakt samma modell och byter skärmar på dem så kommer faceId att sluta fungera. När man byter tillbaka så fungerar man igen.

Vissa butiker/personer kan hävda att faceid ej behövs, jag kan hålla med argumentet. Men om man offrar värdefull skärmyta för denna funktion så vill man allt att den ska fungera.

Notis: Varför jag skrev innan var att Apple ändrar lite och jag har ej stenkoll på exakt vad som gäller idag.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av flipperz:

#2 Någon annan tyvärr...

Men samtidigt så har jag läst att Apple har fixat så att tredjepartsverkstäder ska kunna lösa detta genom att man gör en mjukvaruuppdatering.

Klart du har.
Firman skulle göra din telefon funktionsduglig. Är den inte funktionsduglig så har du ju rätt att få det åtgärdat.

Har du pratat med firman i fråga?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipperz:

#2 Någon annan tyvärr...

Som sista lösning kan du alltid kontakta din kortutgivare för att göra en chargeback om det är så att butiken vägrar hjälpa dig. Jag skulle personligen känna mig extremt lurad av butiken om dom inte informerade dig om detta på något sätt.

För din telefon är det tyvärr för sent. Din telefon kommer aldrig ha Face ID igen. En Apple-verkstad kommer tyvärr inte ta i den med tång nu när du har lämnat in den till annan verkstad och chippet som krävs för att föra över Face ID till nya skärmen är garanterat slängt av butiken du lämnade in telefonen till.

I grund och botten är det här förstås Apples fel och inte butikens - man bör ju kunna lämna in sin telefon och byta skärm utan att telefonen ska tappa viktiga funktioner. Å andra sidan så var butiken väl medveten om detta och då gäller det ju att dom informerar sina kunder om det. Face ID är, trots allt, väldigt viktigt för väldigt många.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av flipperz:

Naturligtvis har du det. Konsumenttjänstlagen ger dig ett flertal rättigheter, såsom §10-11

Citat:

11 §
Tjänsten skall slutligen anses felaktig, om näringsidkaren i annat fall än som avses i 6 § första stycket före avtalets ingående har underlåtit att upplysa konsumenten om ett sådant förhållande rörande tjänstens beskaffenhet eller ändamålsenlighet som näringsidkaren kände till eller borde ha känt till och som han insåg eller borde ha insett vara av betydelse för konsumenten.

Företaget bör alltså upplysa dig om att resultatet kommer skilja sig från ursprungsskicket och på vilket sätt. Kolla igenom den dokumentation du fått, ett vettigt företag ser till att informera om sådant för att hålla ryggen fri. Har du inte lyssnat eller läst ligger felet hos dig.

Du kan reklamera tjänsten hos företaget, eller gå vidare till ARN om du anser att företaget inte gjort rätt och inte korrigerar detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

#3 Jag är lite osäker på om de är partner eller inte, jag ska kolla upp detta.

Men om jag förstår den videon du skickade rätt så pratar han vid 0:40, att om man strular till kabeln som connectar skärmen till moderkortet så kan dessa problemen uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipperz:

#3 Jag är lite osäker på om de är partner eller inte, jag ska kolla upp detta.

Men om jag förstår den videon du skickade rätt så pratar han vid 0:40, att om man strular till kabeln som connectar skärmen till moderkortet så kan dessa problemen uppstå.

Det gällde äldre telefoner. Din telefon kräver ett specifikt chip som sitter kvar på din gamla display. Det finns inget du kan göra för din telefon. Enda lösningen för Face ID i det här skedet är att köpa en ny telefon (eller begagnad som inte har trasig display förstås).

Vänligen tryck på knappen "citera" så blir personen du svarar till notifierad om att du har svarat och det är mycket enklare för alla i tråden att hålla koll på vem du skriver till.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det gällde äldre telefoner. Din telefon kräver ett specifikt chip som sitter kvar på din gamla display. Det finns inget du kan göra för din telefon. Enda lösningen för Face ID i det här skedet är att köpa en ny telefon (eller begagnad som inte har trasig display förstås).

Vänligen tryck på knappen "citera" så blir personen du svarar till notifierad om att du har svarat och det är mycket enklare för alla i tråden att hålla koll på vem du skriver till.

Hahah, det ska jag tänka på

Uppskattar all er hjälp, ska prata med dem nästa vecka igen så återkommer jag om det löser sig eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Klart du har.
Firman skulle göra din telefon funktionsduglig. Är den inte funktionsduglig så har du ju rätt att få det åtgärdat.

Har du pratat med firman i fråga?

Det beror ju på vad som har sagts. Om du går in med en telefon med sprucken display och ber om ett byte så är det ju det du får. Telefonen kan även ha andra fel men det vet man inte om man inte felsöker den ordentligt.

I det här fallet känns det dock oseriöst eftersom reparatören garanterat vet att Face ID inte kommer att fungera efter reparationen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Varför bytte du hos en annan butik som tog 2000+ när självrisken på hemförsäkring är 1500 (för de flesta åtminstone).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med dem och de vägrar ta något ansvar alls, de menar på att de inte kunde säkerställa att funktionerna fungerade innan.

Oavsett så menar de på att när de byter skärm så kommer FaceID att fungera. Jag frågade dem, om jag lämnar in en telefon till er och vi säkerställer att FaceID fungerar och vi lämnar in den och byter skärm, så kommer alltså faceID fungera.
De svarar bara "Ja till 100%"
Stämmer detta eller ljuger de bara en rakt upp i ansiktet. Har nämligen pratat med olika personer där nu och alla säger samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipperz:

Jag har pratat med dem och de vägrar ta något ansvar alls, de menar på att de inte kunde säkerställa att funktionerna fungerade innan.

Oavsett så menar de på att när de byter skärm så kommer FaceID att fungera. Jag frågade dem, om jag lämnar in en telefon till er och vi säkerställer att FaceID fungerar och vi lämnar in den och byter skärm, så kommer alltså faceID fungera.
Stämmer detta eller ljuger de bara en rakt upp i ansiktet. Har nämligen pratat med olika personer där nu och alla säger samma sak.

Enda sättet att få Face ID att fortsätta fungera efter ett displaybyte är om man även flyttar över det chip som krävs för Face ID. Om butiken gör det i samband med byte så absolut. Det kräver dock mycket mer kunskap och annan utrustning jämfört med att enbart byta display.

Troligtvis ljuger dom för dig för att slippa ta ansvaret. Butiken borde hur som helst ha informerat dig om detta innan påbörjat arbete. Antingen för att då bekräfta funktion eller för att du som kund ska vara medveten om att det slutar fungera.

Du blir även av med True Tone-funktionalitet vid displaybyte, vilket troligen är anledningen till att du tycker att skärmen är mörk och färgerna inte är likadana längre.

Betalade du med kort? Reklamera köpet till din bank.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipperz:

Vilken butik/verkstad är det som du lämnat in telefonen till?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av flipperz:

Ring dem och ställ samma fråga, samtidigt som du spelar in samtalet. Eller gör samma sak i butiken, kan be en kompis gå in om det finns risk att de skulle känna igen dig.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II