Det är väl så enkelt att t.ex. jag upplever Ray Tracing som en fet gimmick då jag märker cirka 0% i skillnad när jag spelar ett spel med det av eller på då all "funktion" av ray tracing försvinner direkt när det börjar bli lite fart i spelet, visst ser skuggorna fina ut på stillbilder men i verkligheten spelar dom ingen större roll.
Så för min del skulle jag hellre sett billigare "GTX" kort i de högre prestandaklasserna för en billigare prislapp framöver, likt hur vissa cpu'er kommer utan grafikdel för högre överklockningspotential
Får hoppas AMD kommer med lite simpla "fine wine" grafikkort nu under 2022 iallafall då Nvidia verkar vara väldigt fokuserade på just RTX...
Kanske ett HD 7970 v2? ett RDNA chip med kanske runt 10-12gb vanligt GDDR6 utan infinity cache, ray accelerators e.tc. för halva priset jämfört med motsvarande RX 6800/RX 6800 XT.
Nvidia lär som du säger inte släppa några kort utan RT i de högre prestandaklasserna, och jag tvivlar också på att AMD eller Intel skulle göra det. RT förenklar mycket när det gäller spelgrafik om man kan utnyttja det mer, men användningen är än så länge begränsad.
Det behövs snabbare hårdvara och fler användare för att RT ska kunna komma till sin fulla rätt, och dit når vi inte om det inte satsas helhjärtat på det. Skulle man släppa kort utan RT så saboterar man hela satsningen eftersom det ger utvecklare större orsak att strunta i det om många användare ändå inte kan använda det.