Synology (213j) crashade och tog 2 diskar med sig, vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Synology (213j) crashade och tog 2 diskar med sig, vad kan jag göra?

Hej!

Bytte min router till en ny fin och bytte även plats på routern och synologyn (213j). Passade på att blåsa ren synologyn från damm och torka rent chassit.
När jag kopplade in den i sitt nya fina hem så lös ena hårddisklampan orange och den pep kontant. eftersom det var evigheter sedan jag loggade in på den så tänkte jag göra en liten reset som jag gjort förut(glömt lösen och användar id). hålla in reset knappen i 5 sekunder sen piper den. Den pep inte den här gången och efter en ny omstart så lös båda diskarna gult.
Försökte logga in då sa den att det inte finns diskar installerade. Fan tänkte jag skiten har pajat, den är ändå gammal. Testade ändå med ett par gamla diskar och då fastnade den i en boot loop oavsett disk.
Har kopplat in båda de diskarna som satt i den till datorn både med usb docka och öppnat datorn och kopplat in dom.
Dom är HELT stendöda(dom spinner inte ens upp). vafan har hänt, tog synologyn med sig dom i graven?
Jag är dålig på bacup men har faktiskt en gammal synology disk som jag sparade när jag bytte diskar så nu behöver jag få fatt i den datan om det är möjligt. den disken fungerar och windows ser att det finns partioner med data på men kan inte se eller läsa filerna.

Den stora ironin i det hela är jag jag planerat att köpa en stor usb disk och ha som bacup, ifall något händer vilket det tyvärr han jag inte innan denna katastrof.

diskarna som dött är 2 st WD red 6 TB ca 3-4 år gamla. Är det vanligt att båda diskarna dör mer eller mindre samtidigt? Finns det något som går att göra med dess diskar?

Det jag luskat ut är att jag ska kunna göra bacup på den gamla diskens data till exempel reclaime, finns det andra sätt? är väll ext4 den använder tror jag?
Ska imorgon åka och köpa en stor usb disk så jag kan börja med en ny bacup från fel sida av problemet dessvärre.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Jag vet att jag är korkad som inte gjort regelbundna backuper, så hjälp mig hellre rädda det som räddas kan än att gnida in det ännu djupare.

Mvh: Adam

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ahlberg data, undersökningen är gratis. Är den verkligen skadad räkna med upp till 10k per disk.

Permalänk

Om du följer den här guiden så bör du kunna återfå din data (om nu inte diskarna verkligen är döda...)
https://kb.synology.com/sv-se/DSM/tutorial/How_can_I_recover_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ahlberg data, undersökningen är gratis. Är den verkligen skadad räkna med upp till 10k per disk.

Diskarna hittas inte alls av något system, som att dom inte är inkopplade, dom spinner heller inte upp så något är definitivt trasigt. datan finns nog kvar på skivorna.
Hur är ahlberg data när det gäller intrigitet, finns en del "semester filmer" på diskarna bryr dom sig om sådant?

Skrivet av Moby_Dick:

Om du följer den här guiden så bör du kunna återfå din data (om nu inte diskarna verkligen är döda...)
https://kb.synology.com/sv-se/DSM/tutorial/How_can_I_recover_...

Diskarna är dessvärre helt döda, lagt ett öra mot dom för att verkligen höra dom men dom är knäpp tysta. Inget system hittar dom på något sätt, som att dom inte är inkopplade alls.

Ska kika på länken där och se om jag kan få tillbaka datan från den gamla disken jag har, då är hälften vunnet nästan eller det är hälften vunnet då den är hälften så stor som de andra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har kopplat in båda de diskarna som satt i den till datorn både med usb docka och öppnat datorn och kopplat in dom.
Dom är HELT stendöda(dom spinner inte ens upp). vafan har hänt, tog synologyn med sig dom i graven?

Jag hade i första hand kollat spänning/matning till diskarna. Om de inte snurrar så är det nog en säkring som pajat på kretskortet (vilket är syftet för säkringen) eller om du har riktigt otur så är det motorkontrollern/nycklarna till motorkontrollen

Citat:

diskarna som dött är 2 st WD red 6 TB ca 3-4 år gamla. Är det vanligt att båda diskarna dör mer eller mindre samtidigt? Finns det något som går att göra med dess diskar?

Inte ovanligt att två diskar köpta med samma tillverkningsbatch dör samtidigt om det är batchfel. Däremot verkar det väl snarare som att dina diskar har fått sig en kyss av NAS:en eller något liknande. Kikat på kretskortet efter brända säkringar eller exploderade kondensatorer?

Citat:

Tacksam för all hjälp jag kan få. Jag vet att jag är korkad som inte gjort regelbundna backuper, så hjälp mig hellre rädda det som räddas kan än att gnida in det ännu djupare.

Självklart inte, vi ämnar ha en välkomnande miljö!
Som tidigare nämnt:
https://www.ahlbergdata.se/

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Diskarna hittas inte alls av något system, som att dom inte är inkopplade, dom spinner heller inte upp så något är definitivt trasigt. datan finns nog kvar på skivorna.
Hur är ahlberg data när det gäller intrigitet, finns en del "semester filmer" på diskarna bryr dom sig om sådant?

Beror ju på vad de behöver göra för att reparera, inte säkert de behöver skruva upp diskarna i renrumsbänk.

Varför skulle de bry sig om din warez? Det är i huvudsak ett civilrättsligt område där upphovsmannen behöver driva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Beror ju på vad de behöver göra för att reparera, inte säkert de behöver skruva upp diskarna i renrumsbänk.

Varför skulle de bry sig om din warez? Det är i huvudsak ett civilrättsligt område där upphovsmannen behöver driva det.

Vet inte dom kanske måste rapportera sådant när de hittar det?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade i första hand kollat spänning/matning till diskarna. Om de inte snurrar så är det nog en säkring som pajat på kretskortet (vilket är syftet för säkringen) eller om du har riktigt otur så är det motorkontrollern/nycklarna till motorkontrollen
Inte ovanligt att två diskar köpta med samma tillverkningsbatch dör samtidigt om det är batchfel. Däremot verkar det väl snarare som att dina diskar har fått sig en kyss av NAS:en eller något liknande. Kikat på kretskortet efter brända säkringar eller exploderade kondensatorer?
Självklart inte, vi ämnar ha en välkomnande miljö!
Som tidigare nämnt:
https://www.ahlbergdata.se/

svårt att se då kretskorten är nitade med alla komponenter inåt mot disken så man se bara baksidan. känns som att det är nasen som gav dom 2 en rejäl avskedskyss.
Får kika närmare på ahlberg data känns det som.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vet inte dom kanske måste rapportera sådant när de hittar det?

Skulle de polisanmäla dig för piratkopiering av film, musik och närliggande så skulle polisen lägga ner anmälan. Det går normalt inte att väcka åtal om det inte är påkallat från allmän synpunkt när det inte är upphovsmannen själv som driver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skulle de polisanmäla dig för piratkopiering av film, musik och närliggande så skulle polisen lägga ner anmälan. Det går normalt inte att väcka åtal om det inte är påkallat från allmän synpunkt när det inte är upphovsmannen själv som driver det.

Det låter väll rätt bra. kanske 10k som det verkar kosta kan vara värt det. får se om man kan få ur något ur den gamla disken. 1 disk finna av ett raid 1 system funkar det endå tro, det är väll en kopia?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Även om det är speglade diskar så kanske det är värt att skicka in båda, reparationer och räddning kanske inte behöver göras på båda däremot.

Du får helt enkelt bestämma dig för om det är något viktigt på disken som du inte kan återställa från andra källor. Allt som de kan läsa ut behöver heller inte vara fritt från korruption...

Har du en äldre disk (som fungerar) som redan har de filer du vill rädda så kan du säkert läsa den disken i en Linux-distribution. Många av filerna kanske du också sparat på datorn? Så du måste ju tänka på om det finns något som är värt 5000-10000 kr på diskarna om de ska räddas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Även om det är speglade diskar så kanske det är värt att skicka in båda, reparationer och räddning kanske inte behöver göras på båda däremot.

Du får helt enkelt bestämma dig för om det är något viktigt på disken som du inte kan återställa från andra källor. Allt som de kan läsa ut behöver heller inte vara fritt från korruption...

Har du en äldre disk (som fungerar) som redan har de filer du vill rädda så kan du säkert läsa den disken i en Linux-distribution. Många av filerna kanske du också sparat på datorn? Så du måste ju tänka på om det finns något som är värt 5000-10000 kr på diskarna om de ska räddas.

Har ju en gammal disk från synologyn innan jag bytte till dessa. Den låg i raid 1 med en annan disk varav den andra sitter i min brots dator. Kan linux läsa raid 1 disk med en disk? Själva infon är väll kopierad på båda likadant?

Som gammal student är 20k för båda diskarna saftigt. Får bli i framtiden på det. Rotar nu igenom det mesta i jakt på gamla diskar, telefoner och annat. Mycket finns kvar bara att nassen var sammlingspunkt för allt.
Ska köpa ett par externa diskar för bacup också. Bättre sent än aldrig antar jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har ju en gammal disk från synologyn innan jag bytte till dessa. Den låg i raid 1 med en annan disk varav den andra sitter i min brots dator. Kan linux läsa raid 1 disk med en disk? Själva infon är väll kopierad på båda likadant?

Som gammal student är 20k för båda diskarna saftigt. Får bli i framtiden på det. Rotar nu igenom det mesta i jakt på gamla diskar, telefoner och annat. Mycket finns kvar bara att nassen var sammlingspunkt för allt.
Ska köpa ett par externa diskar för bacup också. Bättre sent än aldrig antar jag.

Kör diskarna som dött raid?

Du behöver bara en disk för att läsa en speglad array.

Permalänk
Medlem

Kanske en onödig kommentar som du redan kollat, men vet du att din USB-docka fungerar med 3,5 tums hårddiskar (de behöver extra kräm jämfört med 2,5 tums diskar)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kör diskarna som dött raid?

Du behöver bara en disk för att läsa en speglad array.

Diskarna som dött körde också i raid 1.

På alla ställen jag läser måste man tydligen ha alla diskar inkopplade precis som de satt i NAS'en? Hur kommer jag åt datan på den gamla disken? köra någon linux distro antar jag? Har för mig att det är ext4 det är på disken. Linux är inte min starka sida om man säger så.

Definitivt fel på synologyn den har dödat en till disk jag testade med. Den åker nog på tippen. Har köpt en stor bacup disk nu som jag laddar över allt från gamla diskar, mobiler, minnes kort mm. Hittat mycket av bilderna jag vill ha så det känns rätt bra. Skulle jag kunna komma åt den gamla nas disken skulle jag ha tillbaka det mesta i bild väg.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om det nu är elektroniken som är död på diskarna skulle jag kanske se om man kan hitta en likadan disk och ta elektronik från den, det finns såklart inga garantier att det funkar, men kanske värt att testa om man inte vill lägga 20k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Om det nu är elektroniken som är död på diskarna skulle jag kanske se om man kan hitta en likadan disk och ta elektronik från den, det finns såklart inga garantier att det funkar, men kanske värt att testa om man inte vill lägga 20k.

Låt någon dataräddare som Ahlberg data mecka med elektroniken, det går inte att byta kort från en disk till en annan utan att köra modifierad firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Kanske en onödig kommentar som du redan kollat, men vet du att din USB-docka fungerar med 3,5 tums hårddiskar (de behöver extra kräm jämfört med 2,5 tums diskar)?

Jo den har en ström adapter så där är jag med, har även testat dom i en dator.

Skrivet av Xeonist:

Om det nu är elektroniken som är död på diskarna skulle jag kanske se om man kan hitta en likadan disk och ta elektronik från den, det finns såklart inga garantier att det funkar, men kanske värt att testa om man inte vill lägga 20k.

Tror inte det är så enkelt, har någon testat det? Skulle kanske fungera om jag hittar en med exakt samma batch men den risken är ungefär 0% är min gissning men tack för att du försöker hjälpa till.

Skrivet av Petterk:

Låt någon dataräddare som Ahlberg data mecka med elektroniken, det går inte att byta kort från en disk till en annan utan att köra modifierad firmware.

Vissa saker kan man göra men det kräver ofta special verktyg och säkert special mjukvara. Jag har hittat MYCKET bilder som tur är på gamla mobiler och sådant som varit bortglömda i en låda i åratal. vissa var lite tveksamma till att ta emot laddning men gav med sig efter ett tag.
Det intressantaste nu är om jag kan få tag i datan från den gamla disken från nasen, den fungerar. Den var på en array med en exakt likadan disk(RAID 1). dessvärre har min bror disken som han använt till annat men kan få tillbaka den om den måste vara med, däremot är infon från den borta såklart. Kollade upp den i windows och den har en 3 TB partion med för windows ett okänt filsystem(troligen ext4). Hur jag fiskar fram informationen däremot är där min okunnighet i linux straffar sig. Jag kan rota fram en gammal NUC som jag kan installera linux på om det går bra? Kan "offra" extra datorn också om det behövs. nu har jag en backup disk så det borde vara ett mindre problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Speglat är speglat du behöver bara läsa mer än en disk om datan är korrupt.

Finns live-distron du kör från ett USB-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Speglat är speglat du behöver bara läsa mer än en disk om datan är korrupt.

Finns live-distron du kör från ett USB-minne.

Linux puppy? Har jag kört för 100 år sedan. Tog bort en fil som windows inte kunde ta bort.
Kan linux hantera ntfs? Vi säger att jag lyckas se disken med filerna kan jag då tex kopiera över dom till usb disken med ntfs så windows kan se dom? Är det något speciellt jag måste göra, konvertera eller ändra nått eftersom det ändå är en raid disk?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Linux puppy? Har jag kört för 100 år sedan. Tog bort en fil som windows inte kunde ta bort.
Kan linux hantera ntfs? Vi säger att jag lyckas se disken med filerna kan jag då tex kopiera över dom till usb disken med ntfs så windows kan se dom? Är det något speciellt jag måste göra, konvertera eller ändra nått eftersom det ändå är en raid disk?

Linux hanterar garanterat både ntfs och ext4. Det kan ju vara btrfs också men det skulle du i så fall ha valt vid initieringen. Fixa en live Ubuntu eller Fedora på USB-sticka och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Linux hanterar garanterat både ntfs och ext4. Det kan ju vara btrfs också men det skulle du i så fall ha valt vid initieringen. Fixa en live Ubuntu eller Fedora på USB-sticka och testa.

Kan de liksom puppy boota direkt från stickan eller behöver de installeras. Kostar inte ubuntu pengar, eller tänker jag på en annan version?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Om det nu är elektroniken som är död på diskarna skulle jag kanske se om man kan hitta en likadan disk och ta elektronik från den, det finns såklart inga garantier att det funkar, men kanske värt att testa om man inte vill lägga 20k.

Det finns en risk att jag har fel, men jag är relativt säker på att det är något av de första stegen en recovery-firma angriper scenarion som detta på är just detta, innan de använder mer avancerade och tidskrävande metoder. Därför bör man nog inte pilla skälv och råka göra saken värre. Tror det var någon tour som LTT gjorde hos en recovery-firma där de visade upp en imponerande samling av diskar av olika modeller som daterade sig tillbaka årtionden.

För att vara på säkra sidan kan det vara värt att använda någon tjänst som tex Backblaze. Strax under 6 dollar per månad och äkta obegränsad backup känns värt, så att man kan sova gott. En NAS/USB-disk i hemmet är egentligen ingen säker backup vid brand, vattenläcka osv. Jag förlorade cirka två år värt av foton ganska tidigt i livet och sparkar mig fortfarande på smalbenet över hur naiv jag var.

Hoppas att det löser sig för dig på något sätt, det är aldrig kul att förlora data.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan de liksom puppy boota direkt från stickan eller behöver de installeras. Kostar inte ubuntu pengar, eller tänker jag på en annan version?

Gratis (de flesta av Linux-varianterna) och bootar direkt från stickan utan installation och utan att ändra något på datorn (om du inte klickar på installationsikonen förstås).

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Gratis (de flesta av Linux-varianterna) och bootar direkt från stickan utan installation och utan att ändra något på datorn (om du inte klickar på installationsikonen förstås).

Va bra då ska jag testa detta idag. Återkommer med update sen om hur det gått.

Skrev en tråd om detta synologys eget forum. Misstänkte att det skulle vara fanboys men det är nästan löjligt hur dom förvarar synology. Allt är mitt fel. Eftersom instruktionen inte säger att man ska ta bort damm så är det fel, enheten är för gammal. Han slutade svara när jag förklarade att den fortfarande uppdateras.
Enda jag ville veta var VARFÖR den bränner diskar och hur vanligt det är. Får hoppas någon hos synology kan svara och inte deras army of fanboys.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Enda jag ville veta var VARFÖR den bränner diskar och hur vanligt det är.

Nu är väl min erfarenhet en piss i nilen men
Har senaste 10åren satt upp och administrerat runt 10-15 olika synologys, allt ifrån 2-bay till rack-monterade 18-bay.
Ingen har ätit disk som du beskriver, men samtliga (två) j-modeller har pajjat på ett eller annat sätt, bla en 213j.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Nu är väl min erfarenhet en piss i nilen men
Har senaste 10åren satt upp och administrerat runt 10-15 olika synologys, allt ifrån 2-bay till rack-monterade 18-bay.
Ingen har ätit disk som du beskriver, men samtliga (två) j-modeller har pajjat på ett eller annat sätt, bla en 213j.

Tack att du delar med dig. Med andra ord är det ovanligt. Vad hände med j modellerna?
Vore det vanligt skulle det säkert vara mer känt.
Jag brukar säga att jag har otur och det kanske är sant? Eller så är j modellerna helt enkelt mindre pålitliga än dess syskon.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om disken snurrar igång i en diskdocka eller diskadapter med egen 12V matning så har du kommit långt i dataräddning bara där.

Snurrar den inte igång ens där så är det förmodligen NAS-ens 12V nätaddapter som grillat sönder diskarna med för hög spänning och om man har tur så är det 'bara' motståndssäkringar på diskarnas kretskort som gått sönder då dom också har transil-dioder (en slags zenerdioder med garanterad beteende när de går sönder (== går i kortslutning)) som överspänningsskydd och innan dess så sitter det ofta motstånds-säkringar som brinner av vid vid för höga spänningar som nätaggregat som förlorar sin spänningsåterkoppling och börja rusa (jo det händer... - tidiga switchade nätaggregat hade ofta en 'COW-bar' med en tyristor som tändes och börja leda och kortsluter utgången om spänningen stack iväg, men tvivlar att man kostar på sådant idag längre)

Din synology har med största sannolikhet ext4 som filsystem (det är +-modellerna som har BTRFS) och det kan nästan vilken linuxdistrubition som helst läsa och många (bl.a) ubuntu är bootbara från USB-sticka och i många fall auto-monterar volymer som den hittar

När man har RAID med saknade diskmedlemmar går dock inte förloppet automatiskt med montering och man får öppna en terminal och läsa på lite om mdadm-RAID i hur man skall montera en RAID1 medlem som enkel disk. Det kan också vara en medlem i en LVM-raid och då får man läsa lite på om det istället.

När det gäller stöd av olika filsystem så är förmodligen Linux den OS som stöder allra flest olika filsystem som finns i världen idag, - i alla fall att kunna läsa filsystemet och i de flesta fallen också klara av att skriva mot filsystemet, möjligen att det är något klent med stödet mot apple-världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om disken snurrar igång i en diskdocka eller diskadapter med egen 12V matning så har du kommit långt i dataräddning bara där.

Snurrar den inte igång ens där så är det förmodligen NAS-ens 12V nätaddapter som grillat sönder diskarna med för hög spänning och om man har tur så är det 'bara' motståndssäkringar på diskarnas kretskort som gått sönder då dom också har transil-dioder (en slags zenerdioder med garanterad beteende när de går sönder (== går i kortslutning)) som överspänningsskydd och innan dess så sitter det ofta motstånds-säkringar som brinner av vid vid för höga spänningar som nätaggregat som förlorar sin spänningsåterkoppling och börja rusa (jo det händer... - tidiga switchade nätaggregat hade ofta en 'COW-bar' med en tyristor som tändes och börja leda och kortsluter utgången om spänningen stack iväg, men tvivlar att man kostar på sådant idag längre)

Din synology har med största sannolikhet ext4 som filsystem (det är +-modellerna som har BTRFS) och det kan nästan vilken linuxdistrubition som helst läsa och många (bl.a) ubuntu är bootbara från USB-sticka och i många fall auto-monterar volymer som den hittar

När man har RAID med saknade diskmedlemmar går dock inte förloppet automatiskt med montering och man får öppna en terminal och läsa på lite om mdadm-RAID i hur man skall montera en RAID1 medlem som enkel disk. Det kan också vara en medlem i en LVM-raid och då får man läsa lite på om det istället.

När det gäller stöd av olika filsystem så är förmodligen Linux den OS som stöder allra flest olika filsystem som finns i världen idag, - i alla fall att kunna läsa filsystemet och i de flesta fallen också klara av att skriva mot filsystemet, möjligen att det är något klent med stödet mot apple-världen.

Ja troligtvis är det någon form av säkring som rykt i diskarna. har äldre diskar som fungerar som jag försöker komma åt eller snarare en disk i den gamla raiden. Bytte från 2 st 3 tb diskar till 2 st 6tb diskar för ett par år sedan och det är de nya som brunnit. en av de gamla gav jag till min bror och den andra hamnade i en låda.
precis som du skriver kommer den ej upp i linux ubuntu. Kan du peka mig i rätt riktning tro? Jag är HELT novis på linux. Test kopierade en grej från en vanlig disk och bara där tog det ett tag innan jag fattade hur man såg progress bar.
Så steg för steg tutorial vore väldigt bra.
Hittat terminalen i alla fall men där tar det tvärstopp.
Kikat på lite tutorials men alla verkar förutsätta att man har 2 eller flera diskar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja troligtvis är det någon form av säkring som rykt i diskarna. har äldre diskar som fungerar som jag försöker komma åt eller snarare en disk i den gamla raiden. Bytte från 2 st 3 tb diskar till 2 st 6tb diskar för ett par år sedan och det är de nya som brunnit. en av de gamla gav jag till min bror och den andra hamnade i en låda.
precis som du skriver kommer den ej upp i linux ubuntu. Kan du peka mig i rätt riktning tro? Jag är HELT novis på linux. Test kopierade en grej från en vanlig disk och bara där tog det ett tag innan jag fattade hur man såg progress bar.
Så steg för steg tutorial vore väldigt bra.
Hittat terminalen i alla fall men där tar det tvärstopp.
Kikat på lite tutorials men alla verkar förutsätta att man har 2 eller flera diskar?

Han har redan gett dig tipset att googla på mdadm-RAID single raid-1

Den här träffen kan ju vara en bra start
https://unix.stackexchange.com/questions/72279/how-do-i-recov...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌