HDTVTest: "Alienwares QD-OLED-skärm är marknadens bästa spelskärm"

Permalänk
Medlem

Har beställt än men väntan är lång. Kanske hinner Samsung släppa sin egen under denna period, då får man kanske tänka om.

Måste också tacka Sweclockers användare för F5 tricket + kampanjkoden <3, Sweclockers är riktiga bros.

Permalänk
Medlem

Mmm, verkar helt klart grym!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av NorthLight:

Presis visst vinner man lite extra - Hor+
Kört lite UW på min CX55, men tänker att det på en 34 blir för snäv vertikalt som sagt. Kan inte lira alls på en 27 längre; pga av detta. Så jag kan inte tänka mig det då blir bättre på en 34 UW. Känns som alla objekt bara är för små tyvärr!

Men skärmen verkar helt grym. Snacka om alla överprisade LCD gaming skärmar, lär sänkas enormt i pris nu. På tiden att monitorer får ny teknik

Precis, tänkte hitta en lcd på blackfriday till bra pris. Borde bli kanon med ett 4070 rtx, mitt 3070 rtx är för kasst för denna upplösning.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag köper att olika personer har olika syn på det. Lite så känner jag med, jobbar ju dagligen med MacBook Pro med ’retina’, samma med min PC-laptop med 15,6” 4K

Men det är inte lågupplöst direkt

Sen ska man minnas att det är svårt att driva högre upplösningar i höga frekvenser också, så beroende på om man prioriterar bild eller frekvensen kan man ju välja olika pixelmatris

I slutänden är ju detta den enda panelen som kommer släppas med QD-OLED i år, i denna storlekslass i alla fall.

Ja klart det är lite olika priosar, men jag tycker det är lite skumt att på mobiltelefoner är det helt o hållet standard med "retina", att ingen som helst pixelstruktur syns, men sen verkar folk inte vilja anama det riktigt på samma sätt på sina datorer. Det är ju iaf 2022 o 4K har funnits i ganska många år nu så att fortfarande släppa skärmar med synliga pixelstruktur är trist, speciellt i den här prisklassen. Så jo, jag vidhåller att 1440p är lågupplöst
Dessutom så blir ju DLSS o andra uppskalningstekniker vanligare o vanligare, o tillomed 1440p uppskalat till 4K med vanliga bilinear ser ju nästan bättre ut än 1440p på en 1440p-skärm. Det är åtmintone mer tekniskt korrekt då vi får den lilla extra antialiasingen som alltid är trevlig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det är en 27 tums OLED jag väntar på. 32-34 tum är för stort för mig. Jag får stå ut med min 32 tums VA panel till någon tillberkare ÄNTLIGEN tar sitt förnuft till fånga och klämmer ut en 27 tums OLED gaminskärm.

Jo da
27 tum känns optimalt för min livstil och gamingrooms behov/storlek

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

27 tum med alla dessa egenskaper? Anyone?

Permalänk
Skrivet av medbor:

I slutänden är ju detta den enda panelen som kommer släppas med QD-OLED i år, i denna storlekslass i alla fall.

Hur vet du det?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Hur vet du det?

De får tydligen ut flest skärmar från ett och samma ”ark” när de tillverkar 34” 55” och 65” vilket även indikerar på att tv modellerna med qd oled som släpps kommer i 55 och 65 tum i år.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men det är inte lågupplöst direkt

Näe men lite överdrifter är ju alltid coolt.

Ärligt talat, det handlar väl mest om att man använder olika ordval vid en inte 100% optimal situation.

Permalänk
Medlem

fungerar adaptiv synkronisering med amd kort på denna skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Hur vet du det?

@Halldin skrev det i en annan tråd, finns nog bra källor på det någonstans

Helt enkelt tillverkas ju alla dessa paneler på större skivor av glas som rymmer flera paneler och beroende på det moderglasets storlek så passar vissa storlekar optimalt för att inte få så mycket svinn. Årets modeller kommer alla från samma storlek av moderglas och tillverkas på samma sätt

https://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Skäggig legend

Bara jag som är så arg att jag HELT missade lanseringen och inte kunde beställa till rabatterat pris?!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gurrrra:

Ja klart det är lite olika priosar, men jag tycker det är lite skumt att på mobiltelefoner är det helt o hållet standard med "retina", att ingen som helst pixelstruktur syns, men sen verkar folk inte vilja anama det riktigt på samma sätt på sina datorer. Det är ju iaf 2022 o 4K har funnits i ganska många år nu så att fortfarande släppa skärmar med synliga pixelstruktur är trist, speciellt i den här prisklassen. Så jo, jag vidhåller att 1440p är lågupplöst
Dessutom så blir ju DLSS o andra uppskalningstekniker vanligare o vanligare, o tillomed 1440p uppskalat till 4K med vanliga bilinear ser ju nästan bättre ut än 1440p på en 1440p-skärm. Det är åtmintone mer tekniskt korrekt då vi får den lilla extra antialiasingen som alltid är trevlig!

Känns bara som att du sitter för nära skärmen om du faktiskt kan se pixlarna såpass tydligen på en 1440p-upplöst skärm i 27-32"-klassen

Finns en enkel metod att testa detta:
Sitt som du brukar sitta vid datorn, sträck ut armen helt raklång – Om fingertipparna nuddar skärmen har du rätt avstånd, medan om du 'fistar' skärmen är den på tok för nära helt enkelt.

Detta är en "quick and dirty" för att se till att man sitter korrekt framför datorskärmen, utan att dra in THX-standarder, pixeldensitet kontra avstånd och allehanda matematiska formler.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Fläkten och fläktens hållbarhet är mitt största hjärnbry, verkar få hem skärmen imorgon men vill gärna ha saker som håller.

Var beställde du skärmen för att få den redan nu? Vad fick du betala?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Var beställde du skärmen för att få den redan nu? Vad fick du betala?

Beställde direkt från Dell på förmiddagen den 22:a mars, pröjsade 10892kr.

Permalänk
Medlem

Nice. Snygg är den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja klart det är lite olika priosar, men jag tycker det är lite skumt att på mobiltelefoner är det helt o hållet standard med "retina", att ingen som helst pixelstruktur syns, men sen verkar folk inte vilja anama det riktigt på samma sätt på sina datorer. Det är ju iaf 2022 o 4K har funnits i ganska många år nu så att fortfarande släppa skärmar med synliga pixelstruktur är trist, speciellt i den här prisklassen. Så jo, jag vidhåller att 1440p är lågupplöst
Dessutom så blir ju DLSS o andra uppskalningstekniker vanligare o vanligare, o tillomed 1440p uppskalat till 4K med vanliga bilinear ser ju nästan bättre ut än 1440p på en 1440p-skärm. Det är åtmintone mer tekniskt korrekt då vi får den lilla extra antialiasingen som alltid är trevlig!

Handlar nog mest om prioritering mellan upplösning och bildfrekvens. Och att många använder sin speldator för spel till 98%. Och då tycker i alla fall jag att upplösningen har mindre betydelse till en gräns. 24" och 1080p tycker jag går över gränsen för vad jag anser OK även till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Bara jag som är så arg att jag HELT missade lanseringen och inte kunde beställa till rabatterat pris?!

Nej

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Har beställt än men väntan är lång. Kanske hinner Samsung släppa sin egen under denna period, då får man kanske tänka om.

Måste också tacka Sweclockers användare för F5 tricket + kampanjkoden <3, Sweclockers är riktiga bros.

Samma här. Köpte dessutom lite spontant bara, hade ingen känsla att det skulle bli detta lanseringskaos. Nu har jag inte beräknat leveransdatum fören i juli, men känns som en vinst bara det. Väntan blir lång.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waliant:

Samma här. Köpte dessutom lite spontant bara, hade ingen känsla att det skulle bli detta lanseringskaos. Nu har jag inte beräknat leveransdatum fören i juli, men känns som en vinst bara det. Väntan blir lång.

Nackdelen är den konstiga upplösningen. Jag är en core gamer och skulle aldrig köpa något som inte visatr upp tandardupplösningarna 1920x1080 och 3840x 2160.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av FabriciusRex:

fungerar adaptiv synkronisering med amd kort på denna skärm?

Tills någon har testat annat: nej, det fungerar inte eftersom det är en G-Sync-modul som driver skärmen

Nvidia har uttalat sig om att det ska öppna upp för VESA Adaptive på sin G-Syncmodul med framtida skärmar. Men inte lovat något konkret med blod och heliga andar. Jag skulle inte hålla tummarna på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anna_jo86:

Nackdelen är den konstiga upplösningen. Jag är en core gamer och skulle aldrig köpa något som inte visatr upp tandardupplösningarna 1920x1080 och 3840x 2160.

Klart den kan visa upp 1080p, med blackbars på sidorna, så har du i stort sett en 27" 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

fungerar adaptiv synkronisering med amd kort på denna skärm?

Skrivet av Laxpudding:

Tills någon har testat annat: nej, det fungerar inte eftersom det är en G-Sync-modul som driver skärmen

Nvidia har uttalat sig om att det ska öppna upp för VESA Adaptive på sin G-Syncmodul med framtida skärmar. Men inte lovat något konkret med blod och heliga andar. Jag skulle inte hålla tummarna på det.

Det har testats: https://forums.overclockers.co.uk/posts/35523716/

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Bara jag som är så arg att jag HELT missade lanseringen och inte kunde beställa till rabatterat pris?!

Skrivet av Dr.Mabuse:

Man kan fortfarande lägga skärmen direkt i varukorgen med följande länk även fast den står som slutsåld på webbsidan: https://www.dell.com/sv-se/shop/serviceselection/210-BDSZ

Studentrabattkoden DASAWMON23 fungerar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Nackdelen är den konstiga upplösningen. Jag är en core gamer och skulle aldrig köpa något som inte visatr upp tandardupplösningarna 1920x1080 och 3840x 2160.

Även om det tyvärr fortfarande är få utvecklare som gör *allt* rätt i Ultrawide (vanligast är att introducera black bars i cinematics) så är det bara ett fåtal titlar som inte stöder det alls (Bethesda och From Software är de största bovarna där, men deras spel kan moddas till att stöda det) och jag kör hellre de få titlarna i med black bars motsvarande 27 tum i 2560x1440 än missar den enorma extra inlevelsen det bredare (naturligare) synfältet en 21:9 skärm ger. Det finns en orsak till att biografer har kört liknande förhållande så länge…. Det bara stämmer med hur vår syn fungerar. Jag skulle aldrig någonsin gå tillbaka till 16:9 på min speldator, och även om min frus 32:9 skärm är nice, så känns 21:9 bättre för mig.

När det kommer till den ”låga” upplösningen så är även det en optimering för gaming. Med mitt 2080 så kan jag knappt få 100 FPS ens med DLSS på i nyare spel med medelhöga inställningar, så om man vill rendera dubbelt så många pixlar (som 4K typ är redan i 16:9) i upp emot 175 FPS för göra ganska massiva avskalningar av grafiken i några GPU-generationer till och ja, det är nice med så högupplöst bild, men än så länge är det inte värt lite jämnare naturlig kantutjämning och skarpare linjer i min åsikt.

Korrigering av autokorrigering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Har beställt än men väntan är lång. Kanske hinner Samsung släppa sin egen under denna period, då får man kanske tänka om.

Måste också tacka Sweclockers användare för F5 tricket + kampanjkoden <3, Sweclockers är riktiga bros.

Jag kan inte annat än att hålla med, jag hade precis fått hem en LG 34" Ultrawide från Inet som jag inte hade fått packat upp. Blev att beställa Dellen istället och lämna tillbaka LGn på öppet köp. 🙂 Kändes som en no brainer att lägga mellanskillnaden på 2900kr.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av NorthLight:

Presis visst vinner man lite extra - Hor+
Kört lite UW på min CX55, men tänker att det på en 34 blir för snäv vertikalt som sagt. Kan inte lira alls på en 27 längre; pga av detta. Så jag kan inte tänka mig det då blir bättre på en 34 UW. Känns som alla objekt bara är för små tyvärr!

Men skärmen verkar helt grym. Snacka om alla överprisade LCD gaming skärmar, lär sänkas enormt i pris nu. På tiden att monitorer får ny teknik

Man kan ju hoppas på en 36” uw så man får lite till på höjden. De jag sneglat på har 1600 pixlar på höjd, det skulle räcka för egen del.

Ville bara belysa att jag inte saknar höjden i spel alls utan bara vid ”annat”. Så använder man datorn mest för spel så är 34” uw att föredra före 16:9 med likande tum i storlek. Det tillför betydligt mer för upplevelsen med yta på bredden än vertikalt i spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleman:

Även om det tyvärr fortfarande är få utvecklare som gör *allt* rätt i Ultrawide (vanligast är att introducera black bars i cinematics) så är det bara ett fåtal titlar som inte stöder det alls (Bethesda och From Software är de största bovarna där, men deras spel kan moddas till att stöda det) och jag kör hellre de få titlarna i med black bars motsvarande 27 tum i 2560x1440 än missar den enorma extra inlevelsen det bredare (naturligare) synfältet en 21:9 skärm ger. Det finns en orsak till att biografer har kört liknande förhållande så länge…. Det bara stämmer med hur vår syn fungerar. Jag skulle aldrig någonsin gå tillbaka till 16:9 på min speldator, och även om min frus 32:9 skärm är nice, så känns 21:9 bättre för mig.

När det kommer till den ”låga” upplösningen så är även det en optimering för gaming. Med mitt 2080 så kan jag knappt få 100 FPS ens med DLSS på i nyare spel med medelhöga inställningar, så om man vill rendera dubbelt så många pixlar (som 4K typ är redan i 16:9) i upp emot 175 FPS för göra ganska massiva avskalningar av grafiken i några GPU-generationer till och ja, det är nice med så högupplöst bild, men än så länge är det inte värt lite jämnare naturlig kantutjämning och skarpare linjer i min åsikt.

+1

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Bildexpert 📺

Ah! Trevligt att adaptiv synk det fungerar den vägen med AMD-GPU också. Vilket öppnar upp minst ett nytt frågetecken, likt ifall den adaptiva synken där fungerar lika bra den gör med Nvidia-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Känns bara som att du sitter för nära skärmen om du faktiskt kan se pixlarna såpass tydligen på en 1440p-upplöst skärm i 27-32"-klassen

Finns en enkel metod att testa detta:
Sitt som du brukar sitta vid datorn, sträck ut armen helt raklång – Om fingertipparna nuddar skärmen har du rätt avstånd, medan om du 'fistar' skärmen är den på tok för nära helt enkelt.

Detta är en "quick and dirty" för att se till att man sitter korrekt framför datorskärmen, utan att dra in THX-standarder, pixeldensitet kontra avstånd och allehanda matematiska formler.

Ser man pixelarna ens lite tyder det på att det är för lågupplöst, o jo jag har bra syn så det gör jag garanterat vid vad du kallar normalt avstånd o även längre bort, speciellt med tanke på hur mycket aliasing som tillåts i GUI o text överallt.
1440p kanske går att leva med på en laptop, men även där kör jag 4K för det ser så mycket crispigare o trevligare ut. Ser ju lätt skillnaden mellan 1080p o 4K vid vanligt tittavstånd där också så.

Men sen får man väl ändå sitta hur nära eller hur långt ifrån sin skärm man vill?