Gör byte 100 -> 250 Mbps skillnad för surfande?

Permalänk
Medlem

Gör byte 100 -> 250 Mbps skillnad för surfande?

Hej
Hur mycket påverkar hastigheten på bredbandet om man uppgraderar från 100mbit till 250mbit. Kommer jag märka någon skillnad när jag surfar att det känns snabbare. Eller kommer jag bara märka skillnad när jag laddar ner?.
Vi kör med 2 datorer och en android tv som använder nätet.
Mvh
Ola

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Surfen kommer nog inte märkas så mycket skillnad på.. för lite "kvickare" surf kan man testa byta DNS(Vissa ISPs DNSer är inte dom bästa)

Största skillnaden mellan 100 och 250 är nog om du tankar mycket spel via Steam tex.

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2, Corsair RM1000 1000W, Ryzen 9 3950X @ 3.49GHz, 32GB, MSI GTX 1080 Ti Sea Hawk X 11GB, 6TB HDD, 970 EVO Plus

Permalänk
Moderator
Medlem
Skrivet av olasam:

Hej
Hur mycket påverkar hastigheten på bredbandet om man uppgraderar från 100mbit till 250mbit. Kommer jag märka någon skillnad när jag surfar att det känns snabbare. Eller kommer jag bara märka skillnad när jag laddar ner?.
Mvh
Ola

Om du inte laddar extremt tunga siter så kommer det inte vara någon skillnad, svarstiderna och processtiden på servern och din dator är de begränsande faktorerna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Nedladdning är det enda tyvärr. Hade 250Mbit/s ett tag hemma (gick från 50 vid den tiden) och märkte verkligen ingen som helst skillnad utöver snabbare nedladdningar. Hur ofta laddar man egentligen ner blir då frågan, att vänta ett par minuter från tid till tid spelar ingen stor roll tycker jag. På jobbet har vi nu 600Mbit/s och även det är helt omärkbar (dock användbart då ingen ler strupa varandras internet på kontoret).

Viktig skillnad att tänka på är förresten skillnaden mellan hastighet och bandbredd:

Hastigheten märker du i b.la. surfing och spel, också kallad för latency. Det bestämmer hur fort en hemsida börjar ladda och hur responsiv upplevelsen blir. Det har man ganska liten kontroll över utöver sin egen hemutrustning, t.ex. kabelbunden är snabbare än WiFi och vissa gamla routers kanske är en aning segare. Ibland kan man även byta DNS server som xallrons sa, fast det ger oftast sämre hastighet i min erfarenhet. Att byta internet hastighet, och även troligtvis leverantör, kommer ha 0 påverka på hastigheten.

Sen har man bandbredd, vilket är vad du pratar om. Det är hur många Mbit/s man kan ladda ner någonting. För små mängder data så som hemsidor, streams, spel och appar så finns det inga stora vinster efter ca 30Mbit/s. Högre bandbredd hjälper bara för stora filer, t.ex. nedladdning av spel eller större mängder folk som är ansluten samtidigt.

Så som svar på din fråga: "Gör byte 100 -> 250 Mbps skillnad för surfande?"... Nej

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Rekordmedlem

Du kommer bara att märka skillnad vid nerladdningar, om du öppnar aktivitetshanteraren och kollar på prestanda/ethernet kan du se hur snabbt datorn kommunicerar, här strömmar jag tv, slösurfar och har en radiokanal igång, peakar på 13 Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Surfande och spelande använder otröligt mycket mindre bandbredd än vad man tror. Som övriga sagt så synd det bara vid fildelning (eller om ni är 100 pers som delar på ditt bredband).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag brukar rekommendera folk att beställa 100/100 om de inte vet att de behöver mer. Ett par 4k strömmar, lite teams/zoom/facetime/discord för en normal familj klarar sig på detta. Men behöver man mer så är det ju ofta bara nått klick eller telefonsamtal bort.

Men om du ofta installerar stora spel från steam/epic/ps/ms så förstår jag om du inte vill att det tar timmar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kommer bara att märka skillnad vid nerladdningar, om du öppnar aktivitetshanteraren och kollar på prestanda/ethernet kan du se hur snabbt datorn kommunicerar, här strömmar jag tv, slösurfar och har en radiokanal igång, peakar på 13 Mbit.
https://i.imgur.com/q0zB77A.png

Fast den peakar ju långt över 13 Mbps, bara att det inte syns pga den låga tidsupplösningen där. Om du (som jag länge hade) ADSL som i praktiken gav 17-18 Mbps så skulle det inte vara fullt lika skoj att göra allt det där samtidigt.

Håller dock med om att det inte lär bli märkbar skillnad vid surf dock, när man startar på 100 Mbps och höjer.

Testade lite snabbt och den visar 13 Mbps för mig när jag tankar filer på c:a 1 MB på 70 ms (minst 14 MB/s -- så drygt 8 ggr mer än vad som visas).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Fast den peakar ju långt över 13 Mbps, bara att det inte syns pga den låga tidsupplösningen där. Om du (som jag länge hade) ADSL som i praktiken gav 17-18 Mbps så skulle det inte vara fullt lika skoj att göra allt det där samtidigt.

Håller dock med om att det inte lär bli märkbar skillnad vid surf dock, när man startar på 100 Mbps och höjer.

Testade lite snabbt och den visar 13 Mbps för mig när jag tankar filer på c:a 1 MB på 70 ms (minst 14 MB/s -- så drygt 8 ggr mer än vad som visas).

Jag upplevde inga kapacitetsproblem vid konsumtion (inte nedladdning) med adsl heller, Jag tvivlar också på att peakarna når 100Mbit och det finns ju ingen filmtjänst som erbjuder en bitratrte som fyller 100Mbit heller, det är fortfarande rätt svårt att konsumera över 30Mbit/s per person så en 100Mbit uppkoppling räcker definitivt för en användare och troligen även för en familj om inte alla samtidigt använder olika videostömmarsiter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag upplevde inga kapacitetsproblem vid konsumtion (inte nedladdning) med adsl heller, Jag tvivlar också på att peakarna når 100Mbit och det finns ju ingen filmtjänst som erbjuder en bitratrte som fyller 100Mbit heller, det är fortfarande rätt svårt att konsumera över 30Mbit/s per person så en 100Mbit uppkoppling räcker definitivt för en användare och troligen även för en familj om inte alla samtidigt använder olika videostömmarsiter.

Nä, jag tror som sagt också att 100 Mbps räcker fint. Bara ville peka ut att jag inte tror det är någon mening att kolla på aktivitetshanteraren när det en sådär spikig graf då den inte berättar allt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av olasam:

Hej
Mvh
Ola

Nja, knappast.

Mitt tips om du vill ha snabbare "respons" är följande;

Enklaste lösningen - Byt DNS till ex. 1.1.1.1 eller 8.8.8.8 / 8.8.4.4 då leverantörens DNS inte alltid är den snabbaste.

Svårare lösning men större genomslag - En Raspberry Pi 3 eller 4 med Raspbian + Pi-Hole med Unbound (Rekursiv DNS). Detta gör att alla dina förfrågningar (Ex. "Ge mig Google.se") hanteras direkt (efter första gången) och kan således göra det blixtsnabbt.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Nä, jag tror som sagt också att 100 Mbps räcker fint. Bara ville peka ut att jag inte tror det är någon mening att kolla på aktivitetshanteraren när det en sådär spikig graf då den inte berättar allt.

Jag tror den visar en ganska korrekt bild av användningen, om jag laddar ner nått så blir det nått helt annat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låt oss säga att du drar igång en 4k stream från Netflix med en rulle med 25Mbit/s i bitrate, låt oss säga att Netflix buffrar 10 sekunder video innan uppspelning börjar. Det betyder att det tar 2,5s för filmen att starta på 100Mbit/s, och 1s på 250Mbit/s (teoretiskt och en förenkling, jag vet). Det och nedladdning av filer och spel är nog det enda du kommer uppleva skillnaden i.

Permalänk
Medlem

Många bra inlägg i tråden. Det är alltid värt börja på 100/100 och se om man behöver mer, oftast kan man uppgradera utan problem däremot bör man nog undvika 100/10 eftersom man ibland kanske behöver skicka större filer etc och det är stor skillnad på 10Mbit och 100Mbit men steget vidare är oftast inte värt besväret om man inte har specifika behov.

Jag rekommenderar alltid 100/100 men det KAN vara så att du kan få 250/100 eller 250/250 för t.ex. 20-40kr mer i månaden, då kan det vara värt lite extra pengar för att få betydligt högre hastighet. Det hjälper om man kör mycket streaming, laddar ner stora spel och annat. Är prisskillnaden för stor och man inte har något behov av högre hastigheter finns det ingen anledning att uppgradera.

Jag hade förmånen att köra på gigabit fart under pandemin jämfört med det vanliga 100/100 och jag märkte nästan inget, det enda som var fördelaktigt var nedladdning av stora uppdateringar, spel och annat. Men för vanligt användande som surfa, streama etc märkte jag inget.

Oftast är det "bolagen" som vill sälja högre hastigheter men dom vet att det är mycket mygel för folk behöver egentligen inte de högre hastigheterna, det är mest sälj-snack som jag brukar kalla det för. Det är trevligt med högre hastigheter men om man inte nyttjar det så betalar du för luft, det är pengar i sjön som du istället kan använda till annat.

Bredbands-lyxfällan skulle man kunna kalla det för

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror den visar en ganska korrekt bild av användningen, om jag laddar ner nått så blir det nått helt annat
https://i.imgur.com/xbn8dLA.png

Jo, men där är det ju också relativt konstant hastighet, inte höga hastigheter och sedan inget, så där blir ju grafen förstås jämnare också.
Sen är den så himla seg på att uppdatera skalan också. Körde bredbandskollen och skalan gick inte högre än 100 Mbps trots att jag fick runt 930 som resultat.

Såhär ser det ut för mig när jag blandar att tanka filer (typ 10 MB på 0.2 sek, dvs c:a 440 Mbps) och vänta 5 sek mellan:
https://i.imgur.com/2ft7D6L.png
Enligt den går det ju bara i typ 80 Mbps vilket inte alls stämmer, då skulle det ta 5 ggr längre tid att få hem filerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det kommer kännas om man gör något annat än just surfar. Ta till exempel netflix i tidigare inlägget så blir ju bandbredden maxad under några sekunder och sitter någon med videosamtal så kan det hända att det laggar.

Sen startar windows updatering och telefonernas uppdatering och allt så är det inte så roligt.

Allt detta ska vägas mot priset. Är det endast 100 kr skillnad mellan månadskostnaderna så Är det ett givet val. Är månadskostnaden dubbelt så mycket och man inte gör något kritiskt så är det kanske inte så farligt med 100mbit/s.

Sen är 100mbit/s oftast 150mbit/s i alla fall.

Permalänk
Medlem

Enkla svaret är nej givet att ni inte är flera stycken som sitter och tittar på Netflix 4k samtidigt.

Skrivet av Larrxi:

Ja det kommer kännas om man gör något annat än just surfar. Ta till exempel netflix i tidigare inlägget så blir ju bandbredden maxad under några sekunder och sitter någon med videosamtal så kan det hända att det laggar.

Sen startar windows updatering och telefonernas uppdatering och allt så är det inte så roligt.

Allt detta ska vägas mot priset. Är det endast 100 kr skillnad mellan månadskostnaderna så Är det ett givet val. Är månadskostnaden dubbelt så mycket och man inte gör något kritiskt så är det kanske inte så farligt med 100mbit/s.

Sen är 100mbit/s oftast 150mbit/s i alla fall.

Det är också en väldig förenkling att säga att bredbandet maxas under ett par sekunder. TCP kommer köra ramp-up och det finns inga garantier att servern i andra änden levererar innehåll till dig snabbare bara för att du har mer bandbredd i din ände.

Upplevt "flyt"/hastighet beror mer på att man har exempelvis stabilt WiFi hemma än att man har 250 istället för 100 ut på nätet. De flesta använder förmodligen väldigt sällan mer än 100 Mbit/s. De få topparna som eventuellt kan uppstå kan man nog leva med och många routrar sköter det där rätt bra så att ingen enhet säckar ihop helt.

Permalänk
Medlem

Min GeForce Now stream I 4k HDR är 70mbit. Så streamar jag detta samtidigt som mina päron kollar 4k Netflix kan det bli problem.

Jag skulle säga att man "behöver" 25mbit per användare i hushållet och vill ha 50mbit per användare.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av olasam:

Hur ser det ut med mobiltelefoner, surfplattor, IoT-prylar och annat?

Här har vi runt 15 prylar som slåss om 250Mbps, men den främsta flaskhalsen är enheterna själva (vår gamla LG OLED maxar bara 60Mbps via WiFi) samt valet av router.

Hade tidigare 100Mbps och märker inte någon direkt skillnad mot 250Mbps.

Ser fram emot att få 1Gbps inom snar framtid! Då kommer jag öka mitt mesh-nätverk med två enheter till

Internet für Alle!

Edit: Ang. DNS:er, så är Googles DNS:er (8.8.8.8 resp. 8.8.4.4) det sista jag valt. Kör istället AdGuard DNS (94.140.14.14 resp. 94.140.15.15) om du vill få över bandbredd till annat.

Permalänk

Jag upplever en enorm skillnad i hastigheten vid vanligt surfande, hur snabbt sidorna laddar, sedan jag nyligen bytte från 250/250Mbit till 10Gbit/s. Tvivlar väl på att det är hastigheten det beror på och tror heller inte att det är placebo då jag var helt inställd på att hastigheten skulle göra noll skillnad vid vanligt surfande. Mest troligt är väl att min nya operatör Bahnhof har bättre routing/peering än min förra operatör Telia? Trots att Telia väl är kända för sin be routing/peering? Detta trots att jag får högre ping med Bahnhof när jag gör hastighetstester... 4ms mot typ 2-3ms med Telia. Jag blev fysiskt omkopplad från Telias fibernät till Bahnhofs fibernät, fibern fram till huset från stationen är ju densamma. Jag kör samma tredjepart DNS server med båda operatörerna så det borde inte heller utgöra skillnaden.

Så skulle jag gissa så skulle jag gissa att ett byte av operatör till en med "bättre" routing kan göra mer för den upplevda hastigheten vid vanlig surf än en uppgradering av hastigheten hos befintlig operatör. I kombination med att välja en snabb DNS server då förstås, det gör nog mest skillnad för upplevd hastighet vid vanlig surf.

Angående diskussionen om tillräcklig hastighet kan jag rapportera att det är sjukt trevligt att kunna dedikera 1Gbit/s till t.ex servern, 1Gbit/s till trådlösa nätverket (maxar med nuvarande utrustning 3-400 Mbit/s i hela bostaden) och 1Gbit/s per övrig trådad enhet 😄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Nej det märks absolut inte. Det som möjligen "märks" är vilken peering din ISP har. Generellt ju större ISP ju bättre sådan.

Permalänk
Medlem

Kan du byta till 250/250 så gör det. Får du ner spelen mycket snabbare

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är alltid priset. Utgår man från 100/100 som förmodligen är den vanligaste hastigheten idag så är det bara räkna på det. Så länge priset för t.ex. 250/250 är tillräckligt lågt så kan man ju skaffa den snabbare hastigheten.

Det är ju alltid trevligt med mer fart även om man inte använder det så ofta, men här måste ju priset och nyttan väga in. Det skiljer mycket mellan olika fibernät och leverantörer. Jag skulle inte betala mer än cirka 50kr mer per månad jämfört med ett 100/100 abonnemang. Mer än så är det inte värt OM man inte har just specifika behov av mer fart pga men behöver det till olika saker.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade för en tid sedan från 100/100 till 250/100. Tror skillnaden var 40kr i månaden. För mig är det lätt värt det för man kan ha alla launchers inställda på typ 200mbit tak och om nån laddar ner ett spel så blir inte övriga nätverket obrukbart.

Tidigare var tv/surfplattor oanvändbara om någon tankade en speluppdatering/film. Nu funkar det fint och jag får mindre klagomål från barnen/chefen

Stavnings VM
Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

@Mikaelmannen, precis.

Har man nytta uppgradera, har man inte så stor nytta uppgradera till snabbare om det inte är för dyrt.

Har man mycket nytta skaffa ännu snabbare. Sedan är det ju tur / otur vilket nät man är anslutet till. Har man otur kan man få betala betydligt mer per år för samma fart jämfört med andra nät. Men det beror antagligen på andra faktorer för de olika nätet, kostnad för att bygga etc. Alltid trevligt om man får något billigt såklart

Permalänk
Medlem

100 räcker och bry dig inte om att byta DNS som många säger. Det troliga är att din leverantörs är den snabbaste ändå (pga avståndet). Se SweClk artikel från 2018 om du ändå vill veta mer om olika DNSer och hur man byter .

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Finns vissa spel i webbläsaren som laddar snabbare med 250Mbit än 100Mbit men det är ganska ovanligt.

Tunga sidor som t.ex Aftonbladet kan också ladda lite snabbare (speciellt om det ses video samtidigt).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

100 räcker och bry dig inte om att byta DNS som många säger. Det troliga är att din leverantörs är den snabbaste ändå (pga avståndet).

Dock väldigt enkelt att testa olika DNS:er här:
https://www.grc.com/dns/benchmark.htm

Sen ogillar jag blockering av webbsidor som sker hos svenska leverantörer som exempelvis Telia/Telenor/Bredbandsbolaget. Kör mycket hellre AdGuard DNS eller NextDNS där jag har själv har kontrollen (likt PiHole) och kan besöka vilka webbsidor jag vill.

Att samtidigt slippa mängder med reklam och trackers är en bonus i sig.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att byta upp mig från 250/250 till 500/500. Kostar 429kr I månaden. Bara 30kr mer ca

Permalänk
Medlem

Skulle det göra stor skillnad på wifi 6 router eller med min asus 5 router ? Har nu en AsusRT-AC68U router. En av de nyaste wifi 6 routrar skulle de kunna minska min latency och laddning av sidor så det blir mycket snabbare? Mvh ola