Gör byte 100 -> 250 Mbps skillnad för surfande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olasam:

Skulle det göra stor skillnad på wifi 6 router eller med min asus 5 router ? Har nu en AsusRT-AC68U router. En av de nyaste wifi 6 routrar skulle de kunna minska min latency och laddning av sidor så det blir mycket snabbare? Mvh ola

Beror ju på vad du får ut i hela bostaden.

Men mest troligt ingen skillnad om vi pratar vanlig surf. Kör bredbandskollen från alla ställen du använder trådlösa enheter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag får ut 94 Mbit i hela bostaden. 12 ms ping.
Var än jag mäter. Bor i en liten villa på 100 kvatratmeter. Mvh ola

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av olasam:

Skulle det göra stor skillnad på wifi 6 router eller med min asus 5 router ? Har nu en AsusRT-AC68U router. En av de nyaste wifi 6 routrar skulle de kunna minska min latency och laddning av sidor så det blir mycket snabbare? Mvh ola

Knappast, de lär båda ha Gbitportar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olasam:

Hej
Hur mycket påverkar hastigheten på bredbandet om man uppgraderar från 100mbit till 250mbit. Kommer jag märka någon skillnad när jag surfar att det känns snabbare. Eller kommer jag bara märka skillnad när jag laddar ner?.
Vi kör med 2 datorer och en android tv som använder nätet.
Mvh
Ola

Som tillägg utav det andra sagt (jag har inte läst alla kommentarerna) så kan du ställa dig frågan vad är prisskillnaden mellan 100/100 och 250/250? Skiljer det 50kr? Vad får du för megabit per krona per respektive. Är det ingen jättestor skillnad så kan det kanske kännas befogat att höja till 250 ändå.

Så är det i mitt fall iaf, det skiljer något dylikt mellan 100/100 och 250/250 och då har jag valt att gå på den högre för jag får mer bang for the buck. Även om internetleverantörern lyckas snyta åt sig 50kr till utav mig.

En annan idé kan vara att köra sin egen DNS server hemma. Jag kör lite laid back med en custom firmware på min asus router (RT-AX86U) med en firmware som heter asuswrt-merlin.
Den tillåter mig att köra unbound dns server och sedan har jag valt att köra adguard till det så en hel del reklam blockeras i samma veva. Kör en stor cache fil på det så får du snabbare responser.
Min genomsnittliga responstid dom senaste 24 timmarna är 13ms. Jag har haft lite reboots under dagen så det kan ha spelat roll. Jag har sett den där ligga på 2ms förut. Min cache fil är på 10mb.

Bara en tanke.
Jag hoppas att det kan vara till någon nytta.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olasam:

Ja det kan göra skillnad när du använder wifi. Ta hem och testa och utnyttja ångerrätten om du ej är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olasam:

https://youtu.be/8cmmVEoftEM

Den där videon är ganska bra och informativ. Underhållande att titta på.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Du lär som många sagt inte märka någon skillnad. Det är typ först om ni är många som belastar anslutningen samtidigt det kan märkas.

ISP och dess routing av trafiken påverkar surfning desto mer skulle jag säga.

Skrivet av walkir:

Dock väldigt enkelt att testa olika DNS:er här:
https://www.grc.com/dns/benchmark.htm

Sen ogillar jag blockering av webbsidor som sker hos svenska leverantörer som exempelvis Telia/Telenor/Bredbandsbolaget. Kör mycket hellre AdGuard DNS eller NextDNS där jag har själv har kontrollen (likt PiHole) och kan besöka vilka webbsidor jag vill.

Att samtidigt slippa mängder med reklam och trackers är en bonus i sig.

Ursäkta för lite sidospår, men vad för sidor är det Telenor blockerar? Jag har haft dem i 2½ år och kan inte minnas att jag blivit blockerad någon gång.

Jag kör inte med Telenors DNS, och Brave som browser som blockerar mycket reklam, spårning/trackers osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Du lär som många sagt inte märka någon skillnad. Det är typ först om ni är många som belastar anslutningen samtidigt det kan märkas.

Ursäkta för lite sidospår, men vad för sidor är det Telenor blockerar? Jag har haft dem i 2½ år och kan inte minnas att jag blivit blockerad någon gång.

Jag kör inte med Telenors DNS, och Brave som browser som blockerar mycket reklam, spårning/trackers osv.

undrar detta också.

körde telia från tidigt 2000 till ~2016 och tror aldrig jag stött på en sida som varit blockerad av telia däremot har man ibland fått någon sida blockerad av webläsarens/antivirusets antiphishing/antimalware för den anser att sidan är skadlig.

och håller med dig just för lite lätt surfande/youtube/ osv skulle man lätt klara sig på ~10Mbit ingen direkt belastning för det såvida man inte är typ 2+ som delar på linan för då kan det ev bli lite trångt om bandbredd på t.ex. youtube och ev buffra lite slött.

för bara slösurf är de tveksamt att man egentligen behöver mer än typ 2Mbit eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aMp:

Skrivet av Rouge of Darkness:

undrar detta också.

körde telia från tidigt 2000 till ~2016 och tror aldrig jag stött på en sida som varit blockerad av telia däremot har man ibland fått någon sida blockerad av webläsarens/antivirusets antiphishing/antimalware för den anser att sidan är skadlig.

och håller med dig just för lite lätt surfande/youtube/ osv skulle man lätt klara sig på ~10Mbit ingen direkt belastning för det såvida man inte är typ 2+ som delar på linan för då kan det ev bli lite trångt om bandbredd på t.ex. youtube och ev buffra lite slött.

för bara slösurf är de tveksamt att man egentligen behöver mer än typ 2Mbit eller nått.

Operatörerna brukar vara ganska restriktiva med att dölja sidor, de stoppar främst de de är ålagda att stoppa efter domstolsbeslut, typ piratsidor, droger, barnporr och terrorism.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29924-domslut-fastslar-att-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ursäkta för lite sidospår, men vad för sidor är det Telenor blockerar?

Nu ligger väl just politiska åtgärder eller domstolsbeslut bakom, men rt.com och thepiratebay.org går exempelvis inte att komma åt via Telia. Vad som gäller Telenor har jag förträngt, eftersom jag kör med AdBlock DNS i routern. På telefonen kör jag normalt NextDNS eller VPN för att få en reklamfri upplevelse utan censur.

Permalänk
Medlem

Har man en vettig router & integritet är viktigt & är inte speciellt förtjust i reklam på internet till en kostnad till för 0 kr så finns det del vettiga tips i den här tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Operatörerna brukar vara ganska restriktiva med att dölja sidor, de stoppar främst de de är ålagda att stoppa efter domstolsbeslut, typ piratsidor, droger, barnporr och terrorism.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29924-domslut-fastslar-att-...

Ok tack, det ser jag inte riktigt som en nackdel då. Känns snarare bra om ens ISP blockar olagligt skräp så att säga. Hade varit en annan sak om de blockerar (censurerar är väl då ett bättre ord kanske) sidor efter eget tycke och ev. politisk agenda. Så som big tech gjorde inför förra amerikanska valet. Då hade jag stuckit från den ISPn illa kvickt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hej
Jag bytte från 100/10 till 250/100 och jag måste säga att jag inte märker någon skillnad på vanligt surfade. Skaffade oxå en wifi ax router vilket inte heller verkar göra surfade snabbare. Men jag har nu det jag ville testa. Det som jag nu använder mest att surfa på är min Motorola G100. Den är snabb och pigg telefon så jag är nöjd. Men G100 får jag ut 170/95 på om jag kör Bredbandskollen. Med min dator en Asus 17 tums ROG dator får jag ut 240/95 oxå på Bredbandskollen. Så större bärbar dator får jag ut snabbare fart på än mobilen. Är det alltid så? Är telefonernas nätverkskort så dåliga?
Men jag är nöjd med det jag har nu.
Skall bli kul med wifi 7 när det kommer.
Men om jag skall rekommendera så är det inte värt att uppgradera till något högre än 100/100. Men man laddar ner fort nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av olasam:

Hej
Jag bytte från 100/10 till 250/100 och jag måste säga att jag inte märker någon skillnad på vanligt surfade. Skaffade oxå en wifi ax router vilket inte heller verkar göra surfade snabbare. Men jag har nu det jag ville testa. Det som jag nu använder mest att surfa på är min Motorola G100. Den är snabb och pigg telefon så jag är nöjd. Men G100 får jag ut 170/95 på om jag kör Bredbandskollen. Med min dator en Asus 17 tums ROG dator får jag ut 240/95 oxå på Bredbandskollen. Så större bärbar dator får jag ut snabbare fart på än mobilen. Är det alltid så? Är telefonernas nätverkskort så dåliga?
Men om jag skall rekommendera så är det inte värt att uppgradera till något högre än 100/100. Men man laddar ner fort nu.

Det är ingen skillnad i praktiken men de skillnader du mäter är mer modell och tillfälle specifika än nån generellt skillnad mellan dator och telefoner. Så lönge du är över typ 30 Mbit kommer du inte att märka nån skillnad i användarupplevelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av olasam:

Men G100 får jag ut 170/95 på om jag kör Bredbandskollen. Med min dator en Asus 17 tums ROG dator får jag ut 240/95 oxå på Bredbandskollen. Så större bärbar dator får jag ut snabbare fart på än mobilen. Är det alltid så? Är telefonernas nätverkskort så dåliga?

Min iPhone 12 Mini är i klass med mina snabbaste datorer här med 250Mbps mot Fast.com. Dvs samma hastighet som mitt nätverk maxar ut på.

Skulle nog säga att nätverkskort är där många tillverkare försöker spara några kronor.

Kommer snart få 1Gbps nätverk, så ska bli intressant att se prestandan då. Skulle gissa på att min Dell XPS 13 kommer prestera sämre än mina Apple-enheter.

Permalänk
Medlem

nedladdning är det enda du kommer märka skillnad på om du inte har många enheter som strömmar 4K material. 100/100mbit har jag och är rätt nöjd. De enda gångerna jag saknar mer hastighet är när man laddar ned något stort spel. Vet du inte vad du ska ha är 100/100 nog bra att börja på.
Själv ser jag det så att laddar jag ned något stort spel som tar låt säga 3 timmar att bli klart så tänker jag att jag faktiskt har 3 timmar att göra något vettigt på

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av olasam:

Hej

Skrivet av walkir:

Min iPhone 12 Mini är i klass med mina snabbaste datorer här med 250Mbps mot Fast.com. Dvs samma hastighet som mitt nätverk maxar ut på.

Skulle nog säga att nätverkskort är där många tillverkare försöker spara några kronor.

Kommer snart få 1Gbps nätverk, så ska bli intressant att se prestandan då. Skulle gissa på att min Dell XPS 13 kommer prestera sämre än mina Apple-enheter.

Tror det hänger mer på vilken specifik enhet det handlar om. Här är min Oneplus 8T t.ex, inga problem att få ut bra hastighet. Ingen större skillnad mot min MacBook Air M1.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv

Enda fördelen jag ser är att ifall du sätter dig ner för att spela ett spel som behöver uppdateras så behöver du (och dina konpisar) inte vänta lika länge