Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja precis. Nu kommer jag iofsig inte ladda hemma till en början. Bor i bostadsrätt och vår BRF "jobbar på" att göra våra kupevärmar-stolpar till elbils-laddstolpar, vem vet hur lång tid det kommer ta. Men jag pendlar inte till jobbet då jag jobbar hemifrån. Blir mestadels korta resor här å där, handla, kanske 3 mil in till Stockholm city eller ut till nån golfbana. Lite pensionärsvarning 😅 Då räcker det nog oftast att ladda "på hemmaplan" på Ionity kanske en max två gånger i veckan. Kanske blir 2-3 längre resor i sommar neråt Småland eller västkusten, men det är typ allt. Jag TROR iallafall att det borde kunna hållas på en bekväm nivå med att hålla sig till Ionity. Enligt Chargefinder och ABRP så borde jag klara mig rätt bra i hela södra Sverige på bara Ionity, så länge allt funkar och inga större laddköer dvs.

Fungerar med lite tålamod, men det absolut bästa och bekvämaste är ju om er BRF kan komma till skott med elbilsuttagen. Då blir det underbart smidigt och enkelt med elbil i vardagen för dig. Mycket bekvämare än fossilbil tom. (som måste tankas i tid och otid).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Fungerar med lite tålamod, men det absolut bästa och bekvämaste är ju om er BRF kan komma till skott med elbilsuttagen. Då blir det underbart smidigt och enkelt med elbil i vardagen för dig. Mycket bekvämare än fossilbil tom. (som måste tankas i tid och otid).

Ja absolut. Speciellt eftersom både jag och sambon ska ha varsin elbil. Hemmaladdning hade inte skadat. Som tur va kan vi dela på Ionity abonnemanget tills vidare...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Jo, dyrt. Taycan?

Betalar motsvarande 4500-5000 kr/månad netto för alla kostnader totalt, inklusive både privat förmånsbeskattning och bolagets alla bilkostnader (leasing, försäkring, etc.) för min elbil.

Detta var en av orsakerna till att när jag funderade på att byta till Taycan i somras fortsatte med samma bilmodell som jag hade innan (M3 AWD LR). Inte i närheten samma byggkvalitet, men körglädjen är minst lika stor, och ändå extremt billig/prisvärd bil.

MB Eqc 400..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Idag är det runt nollan, och direkt dubbel förbrukning mot +10 grader.

Gissar att du inte har värmepump i bilen?

Körde idag på E6 i jobbet, snittade runt 120 km/h vid ca 5-6 grader, och hade en förbrukning i snitt på 1,8-1,9 kWh/milen.

Med förra elbilen utan värmepump så tappade jag på vinterhalvåret ca 20-23% räckvidd strax över nollan jämfört med på sommarhalvåret. Nu med exakta samma bil och med värmepump så tappar jag endast 10-11% strax över nollan. Grymt effektivt!

Köp inte elbil utan VP är mitt råd (iaf. inte för oss här i kalla Norden och norra Europa).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

En elbil för minst 800K utan värmepump?

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Vet inte själv vad som är rätt och fel (förutom mitt på sidan av bilen, som verkar mest korkat), men det kanske är främst Renault som haft intaget i "nosen" som gör att jag trott att detta var mer eller mindre fransk standard.

Är detta mer eller mindre standard med vänster bak för alla bilar från Peugeot/PSA, eller är det enbart 208?

Även Hyundai och MG har väl laddportn på framsidan, så att det skulle vara franskt är nog något du har fått för dig 😊

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Även Hyundai och MG har väl laddportn på framsidan, så att det skulle vara franskt är nog något du har fått för dig 😊

Det är det säkert.

Det varierar ju inte bara mellan olika tillverkare, men även inom samma tillverkare så verkar de flytta runt placeringen av laddintagen mellan deras olika bilmodeller. Så man kan inte ens lita på att en viss tillverkare alltid har den på samma ställe. Så alla form av standard verkar saknas även internt inom de flesta biltillverkare.

Tyvärr lite kaos som råder där.

Inte undra på att man (vi i tråden, du, jag, etc.) blir förvirrade!

Finns ju annars både +/- även med att ha den mitt fram.

Fördelen är att man har en kompromiss mellan intaget på vänster sida och på höger sida. Det är ju positivt. Nackdelen är att de lite lättare fryser igen med is på vintern (iaf. för oss i lite mer nordliga klimat).

Det är det som gjort att bla. Hyndai/Kia sätter porten bak på deras nya bilar läste jag någonstans. Tyvärr för Björn Nyland så är det numera höger bak på nyaste Hyundai Iq5, precis som på VW ID-bilarna.

På en del Hyundai Ioniq så är det dock vänster bak, vilket är bra för de som vill ladda på Tesla SuC där de öppnat (som i Holland).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har bokad tid för provkörning av nya Renault Mégane imorrn. Spännande! 🙂

Gillar utseendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är det säkert.

Det varierar ju inte bara mellan olika tillverkare, men även inom samma tillverkare så verkar de flytta runt placeringen av laddintagen mellan deras olika bilmodeller. Så man kan inte ens lita på att en viss tillverkare alltid har den på samma ställe. Så alla form av standard verkar saknas även internt inom de flesta biltillverkare.

Tyvärr lite kaos som råder där.

Finns ju annars både +/- även med att ha den mitt fram.

Fördelen är att man har en kompromiss mellan intaget på vänster sida och på höger sida. Det är ju positivt. Nackdelen är att de lite lättare fryser igen med is på vintern (iaf. för oss i lite mer nordliga klimat).

Det är det som gjort att bla. Hyndai/Kia sätter porten bak på deras nya bilar läste jag någonstans. Tyvärr för Björn Nyland så är det numera höger bak på nyaste Hyundai Iq5, precis som på VW ID-bilarna.

På en del Hyundai Ioniq så är det vänster bak, vilket är bra för de som vill ladda på Tesla SuC där de öppnat (som i Holland).

https://youtu.be/vuK1YIzpgDw

https://youtu.be/xFkz1vmvG-s

Hyundai Kona electric (även nya versionen) har den i fronten. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Hyundai Kona electric (även nya versionen) har den i fronten. 🙂
https://thedriven.io/wp-content/uploads/2020/11/NewHyundaiKonaElectric13.jpg

Som sagt så har Hyundai den i fronten på vissa bilar, i vänster bak på andra av deras Ioniq-bilar, och höger bak på ytterligare andra av Hyundais modeller.

Så de verkar själva ha enormt svårt att bestämma sig vad som är bäst/rätt placering!

Totalt dj-vla kaos...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Körde idag på E6 i jobbet, snittade runt 120 km/h vid ca 5-6 grader, och hade en förbrukning i snitt på 1,8-1,9 kWh/milen.

Med förra elbilen utan värmepump så tappade jag på vinterhalvåret ca 20-23% räckvidd strax över nollan jämfört med på sommarhalvåret. Nu med exakta samma bil och med värmepump så tappar jag endast 10-11% strax över nollan. Grymt effektivt!

Köp inte elbil utan VP är mitt råd (iaf. inte för oss här i kalla Norden och norra Europa).

Jodå VP i världen dyraste bil..

Troligen däför jag får 45kwh/mil nä det är runt nollan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jodå VP i världen dyraste bil..

Troligen däför jag får 45kwh/mil nä det är runt nollan...

Ok, då undrar jag verkligen varför den har så enormt hög förbrukning. Skumt! Har du haft den inne på verkstad för att checka att det står rätt till med den?

Vet att Tesla, VW och Polestar tidigare har haft en del barnsjukdomar med deras värmepumpar. Kan nog vara värt att checka att din är OK och fungerar som den skall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju en lite tråkig sak med Mustangen nu då, att laddporten är framför förardörren. Ser det egentligen inte som ett problem (lättare att ladda på Ionity än XC40n t.ex) men man behöver köra in bilen jag är en av dom som alltid backar in, det får man väl ge upp nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det är ju en lite tråkig sak med Mustangen nu då, att laddporten är framför förardörren. Ser det egentligen inte som ett problem (lättare att ladda på Ionity än XC40n t.ex) men man behöver köra in bilen jag är en av dom som alltid backar in, det får man väl ge upp nu

Jo, framme vid förardörren eller passagerardörren förstår jag verkligen inte vad det är bra för.

Kan förstå placering av intaget längst bak till vänster, längst bak till höger, och även förstå längst fram i mitten. De har alla sina +/- som vi diskuterat.

Men varför placerar man den på sidorna??? Kanske finns en poäng, men någon får förklara isf. Ser det som den absolut sämsta placeringen, och där kabeln är potentiellt som absolut mest i vägen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Så de verkar själva ha enormt svårt att bestämma sig vad som är bäst/rätt placering!

Nu har jag knappt någon erfarenhet av snabbladdare då jag fortfarande väntar på min första elbil, men är laddluckans placering verkligen så kritisk? Är kablarna på laddstationer så pass korta att man blir tvungen att trixa sig fram? Vad jag förstått så är Teslas kablar kortare än vanligt då de anpassat det efter sina bilar, men hur är det på de övriga laddstationerna?

Jag tänker liksom... om kabeln åtminstone är 4 meter så borde man väl kunna hitta en lösning för varje bil som är max 5 meter lång, oberoende av vart luckan är placerad. Är laddluckan längre bak, så backar man in bilen. Är den fram så kör man fram till stolpen. Jag förstår att kabelns utgångspunkt oftast inte är centrerad jämtemot stolpens mitt, men hur mycket kan det påverka? Är kablarna verkligen så korta?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SweViver:

Nu har jag knappt någon erfarenhet av snabbladdare då jag fortfarande väntar på min första elbil, men är laddluckans placering verkligen så kritisk? Är kablarna på laddstationer så pass korta att man blir tvungen att trixa sig fram? Vad jag förstått så är Teslas kablar kortare än vanligt då de anpassat det efter sina bilar, men hur är det på de övriga laddstationerna?

Jag tänker liksom... om kabeln åtminstone är 4 meter så borde man väl kunna hitta en lösning för varje bil som är max 5 meter lång, oberoende av vart luckan är placerad. Är laddluckan längre bak, så backar man in bilen. Är den fram så kör man fram till stolpen. Jag förstår att kabelns utgångspunkt oftast inte är centrerad jämtemot stolpens mitt, men hur mycket kan det påverka? Är kablarna verkligen så korta?

Problemet blir när vissa bilmodeller måste parkera på ett visst sätt som gör att de blockerar laddstationen bredvid, det är ett inte helt oförekommande verkligt problem. I övrigt spelar det nog mindre roll, förutom som redan skrivits om man parkerar längs gatan och vill ladda, då är det bäst om den är baktill höger sida.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Såg en Hongqi E-hs9 i Oslo härom dagen.
7-säters "lyxsuv" med 550hk och 400 km räckvidd för 600 kNOK.
Visste inte vad det var för modell så fick bildgoogla, men den ser statsmannamässig ut i alla fall

Vet någon om den varit med i något test?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Inget problem där stolpen är framför parkeringen, gäller bara att man parkerar rätt som sagt. Är stolpen på sidan så gäller det ju pckså att parkera rätt. Här fick jag dock problem med MG ZS EV, då jag fick ställa mig lite snett för att kabeln skulle räcka till fronten av bilen.

Fronten skulle jag nog säga är sämst i mitt tycke. Många laddstationer har stolpen på sidan och då kan det bli knepigare beroende på hur omgivningen ser ut.

Tesla är såklart en egen grej men spelar ingen roll i Sverige i dagsläget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Återigen; finns ingen standard. Det varierar från laddpunkt till laddpunkt.

Ionitys är väldigt långa. Finns nog ingen elbil som de inte når intaget på, medans en del jag använt har varit ganska korta. De flesta är väl mitt emellan.

Här är ett exempel på när en kort laddkabel och intag på sidan framför dörren (sämsta placeringen som sagt) inte ger en bra kombo:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Återigen; finns ingen standard. Det varierar från laddpunkt till laddpunkt.

Ionitys är väldigt långa. Finns nog ingen elbil som de inte når intaget på, medans en del jag använt har varit ganska korta. De flesta är väl mitt emellan.

Här är ett exempel på när en kort laddkabel och intag på sidan framför dörren (sämsta placeringen som sagt) inte ger en bra kombo:

https://youtu.be/XwevvreoNjE?t=1347

Hmm.. fick precis en idé till en video

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svar grabbar. Som nybliven amatör vill man ivrigt lära sig precis allt innan elbilen ens är hemma och jag har definitivt hittat rätt forum för det. Sjukt intressant att läsa era inlägg dagligen, stort tack ska ni ha

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Såg en Hongqi E-hs9 i Oslo härom dagen.
7-säters "lyxsuv" med 550hk och 400 km räckvidd för 600 kNOK.
Visste inte vad det var för modell så fick bildgoogla, men den ser statsmannamässig ut i alla fall
http://images.ctfassets.net/mt8w0y3iajsh/6pwngvl8Q6H7KzjfRSQ1Oq/f959f0f3b69a9a14c97c23e3384ce8c1/e-hs9-black-back1.jpg

Vet någon om den varit med i något test?

Har kollat på flera videon om just den bilen. Lite som en kinesisk Rolls-Royce. Med den där välkända kommunistiska röda stripen fram på motorhuv, som tydligen användes mycket förr i tiden i Kina. Ingen dum bil alls egentligen och inger lyx-känsla. Dock är den väldigt tung enligt recensioner, så den behöver dessa hästkrafter. 550 hästar och 0-100 på 5 sekunder. Kolla Youtube, finns många videon. Undrar om den kommer till Sverige.

Skrivet av Chippen2188:

Hmm.. fick precis en idé till en video

Exakt sådär tänker en riktig youtubare Du kommer gå långt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

En elbil för minst 800K utan värmepump?

Polestar, Model S, E-tron är några jag kommer på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det, och avsaknaden av en värmepump. Du känner inte att det blir ett problem?

Tänkte ta en titt på 'Stangen imorgon, den orangea GT: n.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det är klart det hade varit fördelaktigt med värmepump med LR har ett så pass stort batteri att jag inte ser det som ett jätteproblem

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Polestar, Model S, E-tron är några jag kommer på..

Lägg till Mach E GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Gör så, du kommer bli imponerad tror jag. Tyvärr lär du inte få provköra den men provsitt den absolut. Magniride ger stor skillnad mot vanliga i åkkomfort, sedan mycket bättre bromsar och 50% snabbare eller så 0-100 mot LR AWD.

Jag har inte saknat vpumpen. Det blir varmt i kupén väldigt fort (några sekunder) och stolsvärmen är skön, från lite ljummen till varm kan ställas in. Rattvärmen är lite för varm för min smak dock.

PS. Bor du i Stockholm så pma om du vill, så kan vi ta en tur om du önskar provåka en GT också.

Permalänk
Avstängd

Lotus har en el-SUV på G som ser rätt nice ut, Eletre, lär bli dyr dock. 593 hk, 0-100 på 3 sek, 100 kWh batteri och 350 kW laddning. 348 miles så drygt 55 mil räckvidd. Om priset säger de under £100 000, ska komma 2023 och följas av en "sporty saloon" samma år, och en crossover som placerar sig mellan dessa 2024.

Får lite Urus-vibbar av fronten men bakdelen påminner mer om EV6.

Permalänk
Medlem

100 000 pund. Hm, det låter norr om 1 250 000 sek, sedan svenska skatter, avgifter etc som alltid tillkommer så jag skulle gissa 1 400 000 sek+. Men okay tycker jag absolut den ser ut och prestandan är ju bra den med.

Jag såg även nya Maserati Grecale: (bensinare men ändå)
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/ma...

Påminner en hel del om min Mach-E GT i Cyberorange:
https://insideevs.com/news/457706/ford-mach-e-gt-performance-...

Däck, fälgar, brembo bromsar, svarta kolfibergrillen, svarta taket etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Har bokad tid för provkörning av nya Renault Mégane imorrn. Spännande! 🙂

Gillar utseendet.
https://bilweb.se/i?u=43353715&w=640&h=400&c=1

Vet du vad de har för privatleasing-deal på den?