Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Toyotas bZ4X tycker jag är lockande, skall bli intressant att se hur den prissätts.

Bild från Allt om Elbil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Nu har jag nog missat något. Varför skulle den ej vara berättigad för bonus efter juli? Är det efter det bilar över 700 000 ej får någon?

Precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nä, den ligger på runt 750 därimkring, därför var det viktigt för mig att den kunde levereras innan 1/7 vilket inte skulle vara några problem då bilen redan är byggd och på väg Så bilen kommer vara berättigad för bonus

Ah va nice! Riktigt bra leveranstider på Ford! En annan får fortsätta vänta på kinesbilen, troligen en månad till.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

På tal om leveranstider. Ser inte så ljust ut i Kina för tillfället när det gäller produktion. Tesla stänger ner Kinesiska fabriken i åtminstone 4 dagar. MG och Nio har förmodligen redan stängt sina (ej bekräftat). Det nya covid utbrottet är tydligen det värsta hitintills. De sätter 30 miljoner invånare i Shanghai i karantän. Kommer säkert drabba leveraner av batterier till alla möjliga elbilar, även icke-Kinesiska.

Lite OT men firman jag jobbar för (Pimax) har haft stängt i Shanghai och Shenzhen i snart två veckor, både kontoret och fabrikerna. Undrar hur länge det här kommer pågå..

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Avstängd

Är ett nån skillnad på Kia e-niro och Niro ev?

Match e. Hur är det runt förarmiljön typ jämfört med tesla model s som nästan funkade för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ah va nice! Riktigt bra leveranstider på Ford! En annan får fortsätta vänta på kinesbilen, troligen en månad till.

Nåja, bilen var beställd i oktober. Om det var Hedin själva som beställt eller om det är en avbokning vet jag inte men det handlar fortfarande om 8 månader

Skrivet av stgr:

Är ett nån skillnad på Kia e-niro och Niro ev?

Match e. Hur är det runt förarmiljön typ jämfört med tesla model s som nästan funkade för mig

Det finns ingen modell som heter niro ev. Det är e-Niro som är den modellen. Det finns dock en gammal generation och en ny, kanske det? Finns också Kia EV6 om det är den?

har för dålig kunskap om MS för att utrycka mig om skillnader mellan dessa bilar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Transportstyrelsen går på när bilen registreras. Därför kan jag köpa en bil för 750 nu och få den i juni (vilket också är då den registreras) och då vara berättigad för bonus. Om den registreras i juli är den inte berättigad för bonus. När bonusen kommer är inte relevant alltså, utan när registreringen av bilen är gjord hos Transportstyrelsen

Det låter hoppfullt, såg att dom skulle sänka bonusen för elhybrid också.

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Det finns ingen modell som heter niro ev. Det är e-Niro som är den modellen. Det finns dock en gammal generation och en ny, kanske det? Finns också Kia EV6 om det är den?

Nya generationen byter namn till Niro EV.

Saxat från Kia.s hemsida:
"Nuvarande Kia Niro är en av Kias mest framgångsrika modeller och e-Niro är den andra mest sålda elbilen i Sverige. Snart kommer hela Niro-familjen i helt nytt utförande. Och elbilen e-Niro byter namn till Niro EV."

https://www.kia.com/se/nya-bilar/elbil-niro-ev/upptack/

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebmaister:

Nya generationen byter namn till Niro EV.

Saxat från Kia.s hemsida:
"Nuvarande Kia Niro är en av Kias mest framgångsrika modeller och e-Niro är den andra mest sålda elbilen i Sverige. Snart kommer hela Niro-familjen i helt nytt utförande. Och elbilen e-Niro byter namn till Niro EV."

https://www.kia.com/se/nya-bilar/elbil-niro-ev/upptack/

Ah se där! Logiskt, passar bättre än e-Niro

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ah se där! Logiskt, passar bättre än e-Niro

Tror faktiskt att e-niro var ett svenskt påhitt, eller iaf europeiskt. Tror inte den hette så på asiatiska eller amerikanska marknaden iaf.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Fick en offert med Advance Plus på nya Niro EV.

4250 kr/mån 4500 mil 3 år.

Så skulle gissa 4000 kr/mån för Advance som jag känner skulle räcka för mig utrustningsmässigt.

Helt okej pris men behåller nog min beställning på EV6 på 4600 kr/mån. Känns värt det.

Mailade o fråga om pris för Advance utan Plus.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd

Jag måste ha sveriges dyraste elbil.
Betalar norr om 21000kr per månad (leasing + förmån).

Idag är det runt nollan, och direkt dubbel förbrukning mot +10 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Ja så kan man ju också skryta om att man tjänar mycket pengar o_0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ja så kan man ju också skryta om att man tjänar mycket pengar o_0

Eller så går hela lönen till bilen och han bor hemma 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Blandar du inte skattade och oskattade pengar?

Vissa här i tråden betalar 8000+ i skattade pengar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Blandar du inte skattade och oskattade pengar?

Vissa här i tråden betalar 8000+ i skattade pengar.

Räknar inte med momsavdraget.
Men man blir lite avis när man ser andra hittar passande bilar för 3-7000kr/mån

Permalänk
Medlem

9300 per mån skattade med 51% marginalskatt här. Häftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Oj då! 6000mil på 36månader är det såklart. Så 2000mil om året borde varit tydligare.

Inga problem. Tyckte det var lite hög körsträcka!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Vad är det billigaste man kan komma undan om man vill privatleasa en elbil just nu?

Såg att Nissan Leaf ligger riktigt bra till, finns det några flera alternativ i prisklassen 2-3000?

Ja. Riktigt bra pris på privatleasing just nu för både Honda E och Fiat 500. Bägge två går att få för 3000/mån på kampanj (fram till 31/3).

https://www.honda.se/cars/owners/privatleasing.html

https://www.fiat.se/promotions/fiatprivatleasing/

Tror bägge borde kunna vara intressanta alternativ för att kika vidare på som möjliga alternativ, men kika även på en Mini Electric.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Avstängd

Mach-E's priser ser riktigt bra ut, superlågt förmånsvärde, hyffsat billig leasingavgift på den med stora batteriet.
Kanske skulle åka förbi en ford och provsitta den och se om den kan bli något för mig.
Dock verkar det vara svårt att sälja EQC begagnat sist jag kollade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

så länge jag håller mig inom Stockholms Län så finns det ingen större anledning att köra Teslas nätverk. Ska man till västkusten eller på fjällresa eller liknande så tror jag säkert att Teslas nätverk kan hjälpa, men hur ofta gör man dessa roadtrips egentligen? Rätta mig gärna om jag har fel

Skall man bara att ha en citybil att pendla med så är laddnätverk helt ointressant. Man laddar hemma eller på jobbet, och behöver inga snabbladdare.

Om det räcker går inte att svara på. För många duger det bra, och speciellt som andra/tredjebil i en familj.

Om man behöver kunna resa med en elbil, som vi/jag behöver i vår familj och i mitt jobb, så är snabbladdnätverket och laddinfrastrukturen viktig (utan Teslas SuC-nät så hade jag inte valt elbil själv).

Om inte reser ofta, så finns ju alternativet att man kan hyra antingen en fossilbil eller Tesla, för de få långresor eller semestrar man gör per år. Så reser man sällan långt, varken privat eller i jobb, så kan ju det vara ett alternativ att hyra/låna lämplig bil för enbart de tillfällena.

Det viktigaste för att köra en elbil i vardagen på ett bekvämt sätt är att man kan ladda enkelt hemma över natten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den korrekta kuriosan är att Jaggan har två separata bränsletankar, med varsitt tanklock, där bränsle tas från en tank i taget enligt val med brytare på instrumentpanelen.

Kul! Det visste jag faktiskt inte. Tack!

Kanske dags att dela upp elbilens batteribank i två, och sedan en brytare på instrumentbrädan som man kan växla emellan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Sagt och gjort. Det blev en avbeställning på Ioniq 5 och en röd Mustang Mach-E LR AWD är beställd, ska komma mitten på juni

Härligt! Grattis!!

Du gör helt rätt som passar på innan inflation devalverar kronan och innan priserna på elbilar höjs ytterligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Nissan Ariya ser ut att bli trevlig. Om jag förstått det rätt så bygger den på samma plattform som nya Renault Mégane.

Ja, det är CMF-EV plattformen, som delas även med Renault och Mitsubishi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tog också Teknikpaket plus så att jag får glastaket, gör så sjukt mycket i baksätet. Dom hade en utan i hallen och det blev bra mörkt där. Men ville verkligen ha stora batteriet, dels för räckvidden, dels för laddhastigheten, så nu är jag glad

Skulle inte köpa en ny bil utan glastak. Är så sjukt mycket ljusare och trevligare. Speciellt nu på våren när det börjar bli ljusare ute så är det verkligen härligt luftig känsla när jag tar vår bil med glastak (min Tesla) framför vår bil med plåttak (frugans Merca).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skall man bara att ha en citybil att pendla med så är laddnätverk helt ointressant. Man laddar hemma eller på jobbet, och behöver inga snabbladdare.

Om det räcker går inte att svara på. För många duger det bra, och speciellt som andra/tredjebil i en familj.

Om man behöver kunna resa med en elbil, som vi/jag behöver i vår familj och i mitt jobb, så är snabbladdnätverket och laddinfrastrukturen viktig (utan Teslas SuC-nät så hade jag inte valt elbil själv).

Om inte reser ofta, så finns ju alternativet att man kan hyra antingen en fossilbil eller Tesla, för de få långresor eller semestrar man gör per år. Så reser man sällan långt, varken privat eller i jobb, så kan ju det vara ett alternativ att hyra/låna lämplig bil för enbart de tillfällena.

Det viktigaste för att köra en elbil i vardagen på ett bekvämt sätt är att man kan ladda enkelt hemma över natten.

Ja precis. Nu kommer jag iofsig inte ladda hemma till en början. Bor i bostadsrätt och vår BRF "jobbar på" att göra våra kupevärmar-stolpar till elbils-laddstolpar, vem vet hur lång tid det kommer ta. Men jag pendlar inte till jobbet då jag jobbar hemifrån. Blir mestadels korta resor här å där, handla, kanske 3 mil in till Stockholm city eller ut till nån golfbana. Lite pensionärsvarning 😅 Då räcker det nog oftast att ladda "på hemmaplan" på Ionity kanske en max två gånger i veckan. Kanske blir 2-3 längre resor i sommar neråt Småland eller västkusten, men det är typ allt. Jag TROR iallafall att det borde kunna hållas på en bekväm nivå med att hålla sig till Ionity. Enligt Chargefinder och ABRP så borde jag klara mig rätt bra i hela södra Sverige på bara Ionity, så länge allt funkar och inga större laddköer dvs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

På tal om leveranstider. Ser inte så ljust ut i Kina för tillfället när det gäller produktion. Tesla stänger ner Kinesiska fabriken i åtminstone 4 dagar. MG och Nio har förmodligen redan stängt sina (ej bekräftat). Det nya covid utbrottet är tydligen det värsta hitintills. De sätter 30 miljoner invånare i Shanghai i karantän. Kommer säkert drabba leveraner av batterier till alla möjliga elbilar, även icke-Kinesiska.

Lite OT men firman jag jobbar för (Pimax) har haft stängt i Shanghai och Shenzhen i snart två veckor, både kontoret och fabrikerna. Undrar hur länge det här kommer pågå..

Märkligt. För 1,5 år sedan så påstod kommunistpartiet att Covid-19 var utrotat i Kina och ett icke-problem som var hanterat av de en gång för alla. De måste missat mutationerna, eller något?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skulle inte köpa en ny bil utan glastak. Är så sjukt mycket ljusare och trevligare. Speciellt nu på våren när det börjar bli ljusare ute så är det verkligen härligt luftig känsla när jag tar vår bil med glastak (min Tesla) framför vår bil med plåttak (frugans Merca).

Håller med. Körde VW Arteon R Line senaste 3 åren med helsvart tak och mörk klädsel. Tyckte det va tufft å lite sportigt. Tills jag började provköra alla dessa elbilar med glastak. Vart såld direkt. Underbar känsla, mindre instängt och bilarna känns liksom större och rymligare invändigt. Aldrig mer bil utan glastak/panoramatak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Märkligt. För 1,5 år sedan så påstod kommunistpartiet att Covid-19 var utrotat i Kina och ett icke-problem som var hanterat av de en gång för alla. De måste missat mutationerna, eller något?

Det är tydligen omicron som denna gång sprider sig där borta. Den har iofsig visat sig vara mycket mindre "farlig" eller dödlig, men det sprider sig desto fortare, så de blevnog lite tagna på sängen. Sen är det ju ett faktum att kineser i allmänhet är livrädda för covid och andra virus. Livrädda på riktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jo, dyrt. Taycan?

Betalar motsvarande 4500-5000 kr/månad netto för alla kostnader totalt, inklusive både privat förmånsbeskattning och bolagets alla bilkostnader (leasing, försäkring, etc.) för min elbil.

Detta var en av orsakerna till att när jag funderade på att byta till Taycan i somras fortsatte med samma bilmodell som jag hade innan (M3 AWD LR). Inte i närheten samma byggkvalitet, men körglädjen är minst lika stor, och ändå extremt billig/prisvärd bil.

Visa signatur