Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Teknikpaket plus, ville inte vara utan glastaket

Helt rätt, glastaket lyfter den rejält ! Bra val där ! Hoppas vi ses på vägarna även om jag sällan är i Uppsala. Men ser du en orange i Stockholm så kan det vara jag. När jag frågade de så hade de bara sålt en handfull eller så med GT i Sverige om jag kommer ihåg rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Vad säger ni?

De har en grabber blå GT i Stockholm/segeltorp (stod där för 3 v sedan) som du säkert kan få omedelbar leverans på om du vill (och om den finns kvar..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

(..) Vid 10 bars som jag haft en gång så är det som att köra en 300 hästars bil typ. Absolut snabb och kul men inte en GT så att säga. Turtle mode är väl 20 bars och det kommer vid 5% batteri eller något sådant.

Ja men då e det inte så illa alls ju. Man lär knappast kötta 0-100 en kall vintermorgon hursomhelst.

Skrivet av Daniel75:

I den nya laddkurvan/mjukvaran så ligger den på c:a 50kwh upp till 85% eller något sådant sedan dippar den ned mot 11kwh mellan 85-90% tyckte jag att de skrev de som mätt upp det hela. Men i gamla mjukvaran så är det som du säger.

Ah ok, det visste jag inte. Bra att de uppdaterar och förbättrar hela tiden!

Måste säga att jag är lite avis på er med Mach-E bilarna. Hade gärna tagit en sån också. Ju mer jag kollar på den desto mer växer den i mina ögon. Speciellt efter Chippens alla videos. Kanske vore läge att fråga chefen om löneförhöjning.. 🤣

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Helt rätt, glastaket lyfter den rejält ! Bra val där ! Hoppas vi ses på vägarna även om jag sällan är i Uppsala. Men ser du en orange i Stockholm så kan det vara jag. När jag frågade de så hade de bara sålt en handfull eller så med GT i Sverige om jag kommer ihåg rätt.

Då har jag antagligen legat bakom dig i trafiken, jobbar i Stockholm och är där 3-4 dagar i veckan En orange Mustang sticker ju ut bland silvrigt, svart och vitt

Skrivet av SweViver:

Måste säga att jag är lite avis på er med Mach-E bilarna. Hade gärna tagit en sån också. Ju mer jag kollar på den desto mer växer den i mina ögon. Speciellt efter Chippens alla videos. Kanske vore läge att fråga chefen om löneförhöjning.. 🤣

Jag var genuint imponerad efter att ha kört den och har funderat på att byta till en Mach-E sen dess.. Till slut blev det av Sen att jag missade att min testbil inte hade senaste mjukvaran och dödade laddningen, det var ju olyckligt. Men man kan inte ha rätt 100% av gångerna..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja men då e det inte så illa alls ju. Man lär knappast kötta 0-100 en kall vintermorgon hursomhelst.

Ah ok, det visste jag inte. Bra att de uppdaterar och förbättrar hela tiden!

Måste säga att jag är lite avis på er med Mach-E bilarna. Hade gärna tagit en sån också. Ju mer jag kollar på den desto mer växer den i mina ögon. Speciellt efter Chippens alla videos. Kanske vore läge att fråga chefen om löneförhöjning.. 🤣

Nej absolut det räcker och blir över i allafall. Även en bensinare är ju kall i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Då har jag antagligen legat bakom dig i trafiken, jobbar i Stockholm och är där 3-4 dagar i veckan En orange Mustang sticker ju ut bland silvrigt, svart och vitt

Jag var genuint imponerad efter att ha kört den och har funderat på att byta till en Mach-E sen dess.. Till slut blev det av Sen att jag missade att min testbil inte hade senaste mjukvaran och dödade laddningen, det var ju olyckligt. Men man kan inte ha rätt 100% av gångerna..

Aha där ser man, då kanske man har out:at sig nu haha. Jo efter att ha kört EV6 och I4:an så kände jag att det var rätt bil för mig. Visst ingen bil är perfekt men det är ärligt talat inget jag direkt stört mig på efter snart 200 mil och det är ovanligt. Jag sade till frugan idag, skulle jag köpa den efter leasingen som det känns idag - absolut och ha som en andrabil eller så om inget bättre kommit, men det är klart, man kan hinna ändra sig på 3 år och villhöver finns ju även i bilfrågan som i datorfrågan.

Jag tycker dina videos är riktigt bra och informerande, så känn inte så. Att hänga lite på forumen i USA ger lite mer info helt klart som vi inte får här borta.

Edit: Som att Fordpass släpptes i playstore nu precis i version 4.13 i USA. Så i morgon lär den finnas här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

...

Edit: Som att Fordpass släpptes i playstore nu precis i version 4.13 i USA. Så i morgon lär den finnas här.

Tack för dom fina orden

Folk verkar inte så nöjda med appen xD I app store har den högre betyg än många andra bilappar, som Volvo eller Hyundai. Läste något i FB-gruppen om att Europa ligger superlångt efter i mjukvara i bilarna, stämmer det? 1.7.1 verkar ju innehålla saker jag faktiskt vill ha (Apple Carplay navigation på båda skärmarna).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tack för dom fina orden

Folk verkar inte så nöjda med appen xD I app store har den högre betyg än många andra bilappar, som Volvo eller Hyundai. Läste något i FB-gruppen om att Europa ligger superlångt efter i mjukvara i bilarna, stämmer det? 1.7.1 verkar ju innehålla saker jag faktiskt vill ha (Apple Carplay navigation på båda skärmarna).

Det konstiga är att vi verkar ha saker som de inte har i lägre versioner så det kanske är annorlunda i Europa. Jag har bett en där att kika på mitt VIN för att se vilken mjukvara jag har - om det går. Jag har inte haft någon OTA sedan jag köpte den för snart 2 mån sedan. I USA är de väl på 2.4.4 eller något sådant ?

Men vänta nu, för Android Auto så ser jag navi på huvudskärmen sedan pilar och annat på lilla skärmen. Menar du att man även ser kartan på lilla skärmen i 1.7.1+ ? 1.7.1 ska ha drawing pad, frunk button i fordpass liksom i infotainment - vilket jag har. Likaså har jag oval blue autopiloten. Så då kanske jag har 1.7.1 ? Ja då, man undrar. Har du listat ut hur man kan se vilken mjukvara man har installerad - förrutom att göra VIN koll via USA ?

De säger att appen är dålig och paak likaså. Men jag har inte haft några problem alls ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det konstiga är att vi verkar ha saker som de inte har i lägre versioner så det kanske är annorlunda i Europa. Jag har bett en där att kika på mitt VIN för att se vilken mjukvara jag har - om det går. Jag har inte haft någon OTA sedan jag köpte den för snart 2 mån sedan. I USA är de väl på 2.4.4 eller något sådant ?

Men vänta nu, för Android Auto så ser jag navi på huvudskärmen sedan pilar och annat på lilla skärmen. Menar du att man även ser kartan på lilla skärmen i 1.7.1+ ? 1.7.1 ska ha drawing pad, frunk button i fordpass liksom i infotainment - vilket jag har. Likaså har jag oval blue autopiloten. Så då kanske jag har 1.7.1 ? Ja då, man undrar. Har du listat ut hur man kan se vilken mjukvara man har installerad - förrutom att göra VIN koll via USA ?

De säger att appen är dålig och paak likaså. Men jag har inte haft några problem alls ?

Jätteförvirrande alltihop.. Jag hittade den här länken: https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Power-Up_Version_History?f...

FÖr 1.7.1 så finns en punkt: "Added Apple CarPlay displaying turn-by-turn navigation on the instrument cluster"

Jag menade inte karta, utan pilar, sorry för oklarheter Jag har ingen aning om hur man ser vilken version man är på, trodde det fanns en typ "About" eller liknande. Kan inte klämma på min förren i maj (är april över snart...)..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jätteförvirrande alltihop.. Jag hittade den här länken: https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Power-Up_Version_History?f...

FÖr 1.7.1 så finns en punkt: "Added Apple CarPlay displaying turn-by-turn navigation on the instrument cluster"

Jag menade inte karta, utan pilar, sorry för oklarheter Jag har ingen aning om hur man ser vilken version man är på, trodde det fanns en typ "About" eller liknande. Kan inte klämma på min förren i maj (är april över snart...)..

Aha okay. Jag läste detta i UK delen :
"Electric Opening of Front Luggage Compartment via SYNC 4A, FordPass & Key Fob
• The software update containing the activation of the Front Trunk e-Latch is currently planned for deployment in Europe from mid-July onwards.
• This is planned to be delivered via Ford Power-Up 2.8.3 and should provide the functionality to unlock the front trunk within SYNC 4A without the need to use the lever in the front passenger footwell.
Next Steps
• For the FordPass functionality, we're seeking confirmation that the front trunk can be successfully opened without Phone As A Key on your vehicle.
• For the front trunk button on the key fob, please see the guidance below."

Det konstiga är att jag har redan allt dessa saker. Så har jag då 2.8.3 ? Jag förstår inte riktigt hur man läser ut det. Jag ska scanna menyerna mer noga då. Tack för info och lång väntan men den som väntar på något gott...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Det är faktiskt utan kontantinsats.

Renault Megane var en trevlig bil att köra. Testkörde en 60 kWh/220 hk med Techno paket, vilket är deras mittersta paket. Förarmiljön känns väldigt rymlig och jag trivdes väldigt bra där. Fantastiskt fin instrumentskärm och infotainmentskärm. Tyst, jämn och behaglig gång och bra sug när man trycker ner pedalen, även om 0-100 på 7,4s inte är något extremt. Bilen känns väldigt vuxen och sober. Förarmiljön har jag ingenting att anmärka på men baksätet blev en besvikelse. Golvet är högt och det finns knappt rum för tårna in under framsätet. Då var förarsätet inställt för mig som är 185cm, så om en kortare person sitter fram så kan det kännas bättre, men nu var det katastrof. Skulle inte vilja sitta i det baksätet någon längre sträcka.

Fick offert på 60 kWh, 220 hk, 36 månader, 1500 mil/år, inkl. service, försäkring, metallic lack och gummimattor. Priset per månad blir 4366 kr. Med Technopaketet hamnar det på 4830 kr. Bara vinterdäck som fattas men det fixar jag på sidan om. Det tråkiga är leveranstiden som nämns till Q4 i år, men man får på grund av världsläget vara medveten om att det kan ta ett år.

Innan jag hade tid för provkörning av Meganen så åkte jag förbi och provade en Cupra Born också. Den kändes väldigt bra och mer som "mig", och även sonen gillade den skarpt. Tycker det var bättre respons och känsla i körningen än Megane. Känns inte lika rymlig i förarmiljön men inte så att det blir klaustrofobiskt. Gillar däremot inte touchknappar på ratt och delar av instrumenten. Riktiga fysiska knappar tycker jag är det enda rätta för en säkrare körning.

Fick en offert på en e-Boost 58 kWh, 231 hk, 36 månader, 1000 mil/år (ca 250 kr mer för 1500 mil), inkl. service och försäkring. Hamnar på 4010 kr/mån, ca 4260 kr med 1500 mil/år. Plus vinterdäck men det skaffar jag på sidan. Leverans i Augusti.

Just nu lutar det åt en Cupra Born.

Trevligt läsning, bra sammanfattning.

Du kanske ska testa nya Niro EV.

3950 kr/mån med Advance i utrustningsnivå och 4500 mil ink service.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Trevligt läsning, bra sammanfattning.

Du kanske ska testa nya Niro EV.

3950 kr/mån med Advance i utrustningsnivå och 4500 mil ink service.

Ska kolla in Niro lite närmare. Inkl. försäkring så hamnar Niro på ganska exakt samma pris som Born.

Kia vs Cupra? Vad säger panelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Ska kolla in Niro lite närmare. Inkl. försäkring så hamnar Niro på ganska exakt samma pris som Born.

Kia vs Cupra? Vad säger panelen?

Vart fick du dom priserna på Born, e-boost till och med? Enligt hemsidan landar man på 4137:- utan något extra, enklaste modellen samt 1500mil, ingen försäkring.

Var det ingen förhöjd första betalning då? Sett att Cupra fulat sig med det på fler ställen nämligen...

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

@MP-Jan Jag är ingen audiophile, utan snarare casual, men tycker Mustangens ljud är bättre än det Harman-Kardon system jag har i Volvon. Gissar på att du har samma system.

Ja, och den är riktigt bra. Det vill jag verkligen understryka (baserat på lyssnande främst från Spotify). Fick inte till något ordentligt test av B&O i Mach-E: n.

Skrivet av Daniel75:

De har en grabber blå GT i Stockholm/segeltorp (stod där för 3 v sedan) som du säkert kan få omedelbar leverans på om du vill (och om den finns kvar..)

Det är den som är aktuell. En av tre GT: n i Sverige som är tillgänglig ganska omedelbums, menade säljaren.

Tror nog att jag och Thomas tycker väldigt lika.

Länken går direkt till konklusionsdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag har inte saknat vpumpen. Det blir varmt i kupén väldigt fort (några sekunder) och stolsvärmen är skön, från lite ljummen till varm kan ställas in. Rattvärmen är lite för varm för min smak dock.

VP är inte till för att skynda på uppvärmingen av kupén.

Det går tvärt om alltid snabbare att värma kupén med PTC-element jämfört med en VP (ca 2-3 minuter för PTC jämfört med 4-5 minuter för VP när jag bytte från samma bilmodell med PTC till en med VP).

Vitsen med VP är att sänka energiförbrukningen och att inte tappa lika mycket räckvidd på vintern som med PTC-element.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Säljaren på Ford ringde.. Ford har stoppat alla Mustang LR AWD och GT som kommer in i juni för dom tror dom blir svåra att sälja med Sveriges nya regler. Så bilen jag hade bokat kommer inte gå till Sverige. Kommer in ett gäng i maj som jag fick välja mellan, då var det vit, svart eller mörkgrå som färger. Så nu blir det en vit istället för en röd.. Lite tråkigt, men får bilen någon månad tidigare istället

Hade valt svart eller mörkgrå.

Svart är en mer klassisk Mustangfärg.

Mörkgrå ser inte lika snabbt skiten ut som vitt (en av våra nuvarande bilar är vit, och jobbigt att vätta så ofta tycker jag).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

AMS, Förnuft & Känsla:

Elbilsracet 2022 – 75 mil på en vinterdag med åtta elbilar

https://youtu.be/WJAkZM9TRvM

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av fm_buli:

Polestarförare här, är helt klart såld även om det innebär ett helt nytt tänk och medvetenhet med räckvidden.

Bor i lägenhet med möjlighet till "gratis" laddning på jobbet och bor 1km från 150kw snabbladdare, har ej möjlighet att ladda bilen hemma alls.
På en arbetsdag så tillförs ca 10-15% laddning med stickpropp så i princip behöver jag aldrig tanka bilen då jag inte har min son och måste åka en längre resa för att lämna på förskola då blir det ett laddstopp varannan vecka på ~100kr.
Har rest ett par gånger till Stockholm och har fått lägga på 1-1,5tim i restid för att inte komma fram på 1% batterinivå, det känns som att jag byter min tid mot att åka billigt. Det är jag helt okej med samtidigt som man går under illusionen att man gör något för miljön utan att försöka skapa någon debatt kring det.

Dock så funderar jag om några andra här har erfarenhet av Ionityladdare? känns extremt knöligt att ladda med dessa för att kabeln är så kort.

Utan att försöka skapa en meningslös debatt om det (igen) i tråden, men angående "illusionen" om att man gör något för miljön rekommenderar jag att kolla på den här

https://www.youtube.com/watch?v=1oVrIHcdxjA&t=397s

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Kör en Polestar 2 jag också. Har laddat vid Ionity ett flertal tillfällen och har aldrig haft problem med att kabeln varit kort. Gäller ju antingen köra rakt in eller backa in beroende på vilken sida man har laddaren på bara? (Jag tror att samtliga Ionity jag har varit på har haft laddaren vid sidan om bilen, inte "bakom/framför" parkeringsfickan)

Nu när du skriver det, vid min lokala Ionity så har dom målat parkeringarna så att fickorna hamnar mitt framför laddaggregaten.
Provade köra rakt in en gång men fick vända bilen för att sladden skulle nå så har haft för vana att alltid backa in.

Har för mig att Ionity i Uppsala har lyckats bättre nu när du säger det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Ska kolla in Niro lite närmare. Inkl. försäkring så hamnar Niro på ganska exakt samma pris som Born.

Kia vs Cupra? Vad säger panelen?

Jag kanske är jävig då jag redan beställt en men jag har också kört båda. Inte nya Niro EV förvisso men väl gamla e-Niro. Cupra Born är i mina ögon en betydligt bättre bil. Bättre materialval och bättre baksäte. Bagaget är nog lite strunt samma men sammantaget en skönare bil att köra. Som sagt mina personliga åsikter. Hamnar de på samma pris hade valet i min mening varit tämligen enkelt. Min Born kommer hamna på 4800 kr per månad, men då valde jag till största stereon, panoramaglastak, pilotpaket samt säkert något jag just nu glömt.

  • Service (givetvis)

  • 3 år, 1500 mil/år

  • Försäkring

  • Ej vinterdäck, utan det köpte jag själv (14 100 kr, Nokian Hakkapeliitta R3 SUV 215/55R18 inkl. fälg)

  • Förhöjd första hyra med 10 000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

VP är inte till för att skynda på uppvärmingen av kupén.

Det går tvärt om alltid snabbare att värma kupén med PTC-element jämfört med en VP (ca 2-3 minuter för PTC jämfört med 4-5 minuter för VP när jag bytte från samma bilmodell med PTC till en med VP).

Vitsen med VP är att sänka energiförbrukningen och att inte tappa lika mycket räckvidd på vintern som med PTC-element.

Tack för infon då vet jag. Hur som så har jag ändå inte saknat den då jag i princip aldrig kör 50 mils turer eller liknande och om jag kör det så har jag tid för 30 mins laddning då.

I det fall jag skulle slippa det med en vpump för att jag tappat några mil i räckvidd på vintern så kan jag leva utan den.

18-19kwh energiförbrukning i nollgradigt på en 2.5 tons bil anser jag bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Fick info från KIA säljaren att min EV6 byggs v 16 och är levererad v 26.

Får hoppas på inga mer förseningar!

Du kommer inte bli besviken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

AMS, Förnuft & Känsla:

Elbilsracet 2022 – 75 mil på en vinterdag med åtta elbilar

https://youtu.be/WJAkZM9TRvM

https://youtu.be/WJAkZM9TRvM

Intressant video.

Dock så tycker jag alltid det landar i att handla om räckvidd och snabbladdning i minusgrader i alla rapporter.

Är det bara jag som nästan aldrig åker på några 75 mils turer och de gångerna kan jag ta den extra tiden det tar att ladda, eller är det något som nästan alla elbilsförare kräver och det viktigaste skälet för att köpa en elbil ?

Dvs siktar elbilarna verkligen in sig på den resande säljaren som kör 5000 mil om året i Norden som snittkunden ?

En ICE bensinare med V8 eller V6 t ex riktar ju inte in sig på den resande säljaren ovan så varför ska alla BEV mätas enligt den måttstocken ?

Jag kanske är ensam och fel ute men bara nyfiken på vad alla andra tycker om detta i forumet ?

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Intressant video.

Dock så tycker jag alltid det landar i att handla om räckvidd och snabbladdning i minusgrader i alla rapporter.

Är det bara jag som nästan aldrig åker på några 75 mils turer och de gångerna kan jag ta den extra tiden det tar att ladda, eller är det något som nästan alla elbilsförare kräver och det viktigaste skälet för att köpa en elbil ?

Dvs siktar elbilarna verkligen in sig på den resande säljaren som kör 5000 mil om året i Norden som snittkunden ?

En ICE bensinare med V8 eller V6 t ex riktar ju inte in sig på den resande säljaren ovan så varför ska alla BEV mätas enligt den måttstocken ?

Jag kanske är ensam och fel ute men bara nyfiken på vad alla andra tycker om detta i forumet ?

Nej jag håller helt med dig men jag tror att det är ett svar på folks "räckviddsångest", trots att de flesta som du skriver knappt någonsin åker så långa resor (mer än en gång om året till fjällen möjligtvis). Istället för att försöka resonera kring varför deras räckviddsångest är ologisk/onödig så försöker man lindra den genom att säga "men titta vad lång räckvidd den här elbilen har!" 🧐😵

På 2,5 år och 3000 mil har jag snabbladdat 15 minuter en gång liksom, och det var för att h marginal att komma hem (hade kommit hem ändå visade det sig men litade inte 100% på bilens uppskattning och vill inte begränsa hastigheten på hemresan som den tyckte att jag skulle behöva göra isf).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Intressant video.

Dock så tycker jag alltid det landar i att handla om räckvidd och snabbladdning i minusgrader i alla rapporter.

Är det bara jag som nästan aldrig åker på några 75 mils turer och de gångerna kan jag ta den extra tiden det tar att ladda, eller är det något som nästan alla elbilsförare kräver och det viktigaste skälet för att köpa en elbil ?

Dvs siktar elbilarna verkligen in sig på den resande säljaren som kör 5000 mil om året i Norden som snittkunden ?

En ICE bensinare med V8 eller V6 t ex riktar ju inte in sig på den resande säljaren ovan så varför ska alla BEV mätas enligt den måttstocken ?

Jag kanske är ensam och fel ute men bara nyfiken på vad alla andra tycker om detta i forumet ?

Håller med om att det alltid ska dras till det yttersta när det kommer till elbilar. Jag gör några långturer per år och då har jag inget behov av att komma snabbt fram.
Det som jag tycker är ett problem - vilket de visade - är att laddarna inte fungerar, det är långa köer och att hastigheten på stationen inte stämmer för du ska dela med någon. Sen att min bil ska ha batteri för 100 mil bryr jag mig inte om, men det förutsätter iof att det finns ett nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Intressant video.

Dock så tycker jag alltid det landar i att handla om räckvidd och snabbladdning i minusgrader i alla rapporter.

Är det bara jag som nästan aldrig åker på några 75 mils turer och de gångerna kan jag ta den extra tiden det tar att ladda, eller är det något som nästan alla elbilsförare kräver och det viktigaste skälet för att köpa en elbil ?

Dvs siktar elbilarna verkligen in sig på den resande säljaren som kör 5000 mil om året i Norden som snittkunden ?

En ICE bensinare med V8 eller V6 t ex riktar ju inte in sig på den resande säljaren ovan så varför ska alla BEV mätas enligt den måttstocken ?

Jag kanske är ensam och fel ute men bara nyfiken på vad alla andra tycker om detta i forumet ?

Åker man bara normala turer i vardagen (jobb, dagis, gym, matbutik, etc) så fungerar precis vilken elbil som helst. Man behöver inte ens fundera på det så länge man kan ladda hemma bekvämt på nätterna.

Det är inte det dessa tester är till för. Det säger de faktiskt själva ganska tydligt om du är lite observant.

Dessa tester är endast intressanta för de som vill använda en elbil just på längre resor från hemmet. Är man inte intresserad av detta, så skall man självklart inte läsa eller se ett test som handlar om det.

Det är lite som att läsa om ett test hur bra bilar är att dra husvagn, och sedan klaga på att man är minsann inte det minsta intresserad av att dra husvagn, och därför att det är dumt att testa det. Typ så.

Som sagt; i vardagen är det viktiga att kunna enkelt ladda elbilen där den normalt är parkerad under natten.

Skall man resa längre turer så är det viktigt att man kan snabbladda längs med vägarna, och har en vettig räckvidd/förbrukning (något man inte behöver bry sig om till vardagskörningen).

Enkelt, om man tänker efter lite.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Håller med om att det alltid ska dras till det yttersta när det kommer till elbilar. Jag gör några långturer per år och då har jag inget behov av att komma snabbt fram.
Det som jag tycker är ett problem - vilket de visade - är att laddarna inte fungerar, det är långa köer och att hastigheten på stationen inte stämmer för du ska dela med någon. Sen att min bil ska ha batteri för 100 mil bryr jag mig inte om, men det förutsätter iof att det finns ett nätverk.

Japp hade laddarna funnits överallt, alltid funkat och laddningen gått tillräckligt snabbt hade 99% klarat sig med 25-30 mils verklig räckvidd.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Intressant video.

Dock så tycker jag alltid det landar i att handla om räckvidd och snabbladdning i minusgrader i alla rapporter.

Är det bara jag som nästan aldrig åker på några 75 mils turer och de gångerna kan jag ta den extra tiden det tar att ladda, eller är det något som nästan alla elbilsförare kräver och det viktigaste skälet för att köpa en elbil ?

Dvs siktar elbilarna verkligen in sig på den resande säljaren som kör 5000 mil om året i Norden som snittkunden ?

En ICE bensinare med V8 eller V6 t ex riktar ju inte in sig på den resande säljaren ovan så varför ska alla BEV mätas enligt den måttstocken ?

Jag kanske är ensam och fel ute men bara nyfiken på vad alla andra tycker om detta i forumet ?

Tycker själv det är rätt intressant att se vilka bilar man slipper sitta och rulla tummarna i på väg till fjällen osv, verkar enkelt kunna diffa en timme Stockholm - Åre mellan olika bilar t.ex.. Hade jag behövt sitta och vänta en timme på laddning efter att jag utfört det jag stannade för att göra hade jag nog sålt bilen första chans jag fick och bytt till en som inte hade samma problem. Längre räckvidd gör dessutom att man kan stoppen mer flexibelt när man själv känner för det utan att det introducerar många fler stopp.

På längre resor ner i Europa så kan det enkelt diffa 2-2,5 timmars laddtid vilket kan göra att en resa som Stockholm - Amsterdam går från okej att göra på en dag till att bli riktigt jobbig.

Räckvidden i sig är inte så viktig tycker jag även om det är trevligt att klara 35 mil utan att ladda så man kan köra 15 mil enkel väg utan problem, men laddtiden som krävs för A till B är viktig. Att ha en effektiv bil gör ju dock inte bara att man får längre räckvidd för en given batteristorlek utan att laddtiden som krävs blir kortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Nej jag håller helt med dig men jag tror att det är ett svar på folks "räckviddsångest", trots att de flesta som du skriver knappt någonsin åker så långa resor (mer än en gång om året till fjällen möjligtvis). Istället för att försöka resonera kring varför deras räckviddsångest är ologisk/onödig så försöker man lindra den genom att säga "men titta vad lång räckvidd den här elbilen har!" 🧐😵

???

Fast det känns dom du/ni inte sett videon?

I den så är det i principen ingen som klagar på räckvidden (möjligen att Volvo/MG har lite kortare räckvidd än de andra). Alla är i princip väldigt nöjda med räckvidden och bilarna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

???

Fast det känns dom du/ni inte sett videon?

I den så är det i principen ingen som klagar på räckvidden (möjligen att Volvo/MG har lite kortare räckvidd än de andra). Alla är i princip väldigt nöjda med räckvidden och bilarna.

Har sett videon och nu var det inte just den jag kommenterade utan inlägget som var ett svar på inlägget med videon.

För att kommentera den specifika videon så tycker jag att just det testet var ovanligt bra på den punkten att poängtera att räckvidd är ganska ointressant även om jag tycker det I övrigt var väldigt dåligt standardiserat test, en förare "tog lite längre lunch/laddstopp för att han kände för det". Några körde fel etc. De sa att de drog av tiden för felkörning men nämnde inte "extra lunch/laddstopp för att man kände för det". Det fanns ingen metodik om man skulle köra enligt bilens navigation eller ABRP utan varje förare fick göra som han ville (hade väl varit mest rättvist om alla använde ABRPs förslag?). Heller ingen standard kring strategi (någon laddade ofta från låg batterinivå, en stannade det första han gjorde med 80% batteri och laddade, någon laddade upp till 99% vilket är idiotiskt oavsett vad navigationen tycker osv. Några förare hade stenkoll på hur man optimerar rutter i förväg, några hade noll koll. Hur kan man jämföra tider när några får vänta på upptagna laddare och andra inte? Det är ju helt slumpmässigt, även om det såklart är ett jätteproblem för alla elbilar om snabbladdarna är upptagna eller effekten sjunker om man står två bilar och delar på effekten. Men sättet de testar det på är ju typ som att testa att singla slant med ett mynt och kalla det för ett dåligt mynt för att det råkar komma krona upp tre gånger i rad 🤯

/rant inser jag nu

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌