Devialets nya soundbar erbjuder ordentlig bas utan extern baslåda

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Osueco:

Schysst att ha en tvärsäker uppfattning utan att ha hört dem😁
Logitech och Devialet är rätt olika märken, med lite olika kundgrupper.
Devialet verkar överlag få rätt bra recensioner, både gällande högtalare och förstärkare, har varit spekulant på Phantom Gold och provlyssnat på ett par ställen och lite olika musik, de låter bra.
50k bra för ett par? nja det beror på.

Jag har en ganska säker uppfattning om att fysiken lagar gäller så en del saker kan man med stor säkerhet hävda utan att ha lyssnat på en specifik modell, den kanske kan låta bra men den är för liten för att kunna låta riktigt bra vilket i min värld är korrekt återgivning. jag har lekt en del med dsp och det går att trolla lite för att utnyttja psykoakustiska maskeringsfunktioner men har man hört riktigt bra återgivningssystem och livemusik så vet man vad man inte kan åtgärda bara med dsper och elektronik, tex lågdistorderande basåtergivning är nått de flesta inte har hört om de ens tror att det är möjligt. det är i vart fall inte möjligt med små lätta högtalare hur mycket elektronisk magi man än använder. Det handlar om att flytta luft och liten area kan man kompensera med slaglängd och mycket effekt men gör man det blir det mycket vibrationer så att lådan flexar och vibrerar, den kommer att alstra en massa egna ljud som inte borde finnas, jag har också lite svårt för att man ska studsa runt ljudet för att uppnå surroundeffekt. Det kan funka skapligt att optimera för en punkt men flyttar man sig lite hör man nått annat.
Det är svårt att inte göra saker fysikaliskt korrekt men en del struntar i hur det låter för att de prioriterar litenheten före bra ljudprestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Lägger du det femdubbla men samtidigt inte är beredd på att möblera om rummet också så är det ju pengar rakt ner i sjön. Iofs är det pengar rakt ner i sjön oavsett eftersom man kan komma så extremt långt med relativt lite cash o mycket jobb med rummet.

O angående soundbaren, glhf att tro att man kan köpa en sån, placera under teven o sen tro att man får hemmabioljud ner till 24hz på okej volymer, det sker bara inte.

Är på grund av oviljan att möblera efter ljud jag inte lägger pengar på det. Och faktumet att småbarnen fortfarande "ritar med en sten" etc. på TV:n. Har en vettig tvåkanals-setup - men den står nerpackad tills vidare. Vad gäller 24hz så är jag nöjd om man lyckas trolla med övertonerna så att jag upplever basen som djupare än vad det är. Har inte allt för höga krav för en soundbar. Vill man ha lite extra känsla kan två butt-kickers i soffan göra underverk.

Teoretiskt skulle jag kunna släpa fram min gamla Velodyne HGS-10 för 24hz på vettig nivå. Men grannen ovanför klagar på den AudioPro C10 med ensam 5,25" som används i dagsläget. :'(

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

På nåt sätt känns det som att det är många kompromisser och mycket specar som är justerade/optimerade/anpassade i marknadsföringssyfte i en sånhär produkt.

Lite som när det var populärt med "Kalle Anka-watt" när det såldes 500w datorhögtalare som drevs med en 15w nätadapter.

Men visst, förmodligen en vettig produkt för de som inte har plats för något mer och förmodligen bättre rena lågprisprodukter.

För 25k får man dock rätt vettiga prylar om man köper högtalare och förstärkare för sig.... och då är det förmodligen grejer som går att använda mer eller mindre i sin helhet om 20 år också.

Devialet i sig är Inger direkt crap även fast deras marknadsföring berättar något annat. Allt är seriöst. Nu vet jag ej hur soundbar från de är bestyckad med för element. Däremot är deras priser helt upp åt väggarna. För att få deras bästa lösning utav aktiva högtalare så får man slanta upp nästan 100k
Det är där som är det dåliga i kråksången. Deras största effektsteg har en prislapp på runt 250k, produkterna i sig är häftiga och snygga och jag kan förstå att folk köper för designen som sagt de kostar.

Permalänk

Ska bli intressant att se hur den står sig mot Sennheisers Ambeo, de ligger ju i ungefär samma prisklass.
Står själv i valet och kvalet med att byta ut en rätt hyffsad 3.1 lösning mot en soundbar, men är lite rädd att kompromissen blir för stor.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Skrivet av joabor:

Intressant tråd med en del negativa Nancy's samt en del med positiv inställning. Det som går att konstatera är att smaken är som baken och en del föredrar rejäla högtalare och andra vill ha så diskret som möjligt (jag tillhör dom) och är beredda att betala ett högre pris för det. Kommer ni ihåg Bang & Olufsen överpriser på TV och stereo, det var tider det;).

Deras Icepower teknik används utav andra renodlade hifi företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Är på grund av oviljan att möblera efter ljud jag inte lägger pengar på det. Och faktumet att småbarnen fortfarande "ritar med en sten" etc. på TV:n. Har en vettig tvåkanals-setup - men den står nerpackad tills vidare. Vad gäller 24hz så är jag nöjd om man lyckas trolla med övertonerna så att jag upplever basen som djupare än vad det är. Har inte allt för höga krav för en soundbar. Vill man ha lite extra känsla kan två butt-kickers i soffan göra underverk.

Teoretiskt skulle jag kunna släpa fram min gamla Velodyne HGS-10 för 24hz på vettig nivå. Men grannen ovanför klagar på den AudioPro C10 med ensam 5,25" som används i dagsläget. :'(

Ah trist att du har massa hinder för välljud, hoppas det styr upp sig så småningom!
Nå övertonstrollning är just trollning eftersom det tyvärr inte funkar. En frekvens kan bara låta som en frekvens o aldrig som nån frekvens under den, isf hade vi haft mobiltelefoner som spelat redigt med djupbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyber Judas:

Ska bli intressant att se hur den står sig mot Sennheisers Ambeo, de ligger ju i ungefär samma prisklass.
Står själv i valet och kvalet med att byta ut en rätt hyffsad 3.1 lösning mot en soundbar, men är lite rädd att kompromissen blir för stor.

Jag står i andra hörnet, har en soundbar och är sugen på att bygga ihop ett 3.1 system. Vad är det som gör att du vill byta?

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Samma hemska överpris som andra alldeles för underpresterande och överdyra ljudlimpor,
Den är i vart fall väldigt tungdriven och visst går det att spela 24 Hz med i princip alla högtalare men frågan är vid vilket ljudtryck och distnivå och 101 dB med 950 W är inte så imponerande för det bör man klara med 10 W och de säger inte hur mycket den har rullat av till 24Hz heller men man kan ju hoppas det visas upp nån mätning på vad den presterar i verkligheten.
För liten låda och för mycket effekt.

Håller med - och har man dessutom hornhögtalare som jag ( smackhorn ) i mitt fall och vid hörn-placering så spelar man en bit norr om 100 dB SPL per högtalare vid 1 Watt (hornresp beräknade det till runt 109 dB SPL/1W på basområdet då det tar stöd av golv, väggar[1], även om jag inte tror att det är riktigt så mycket)

Man kan säga så här - rummet, hyllorna och möblerna vibrerar och skramlar mer än vad konutslagen rör på själva drivern i högtalaren vid lite högre nivå (typ 1 Watt peak)... ...men man behöver nog både lyssna, se och känna själv innan man riktigt tror på detta...

tyvärr har ålden tagit kanterna på elementen (jädra polyuretan och dess sönderfall med tiden...) och måste omkonas innan dessa högtalare kan spelas igen, vilket få bli efter flytten...

[1]

Spegling mot golv ger 3 dB, golv och vägg ger 6 dB, vid hörnplacering 9 dB, på samma sätt ökar också hornets effektiva mynningsomkrets med dessa speglingarna och därmed sänks också den nedre gränsfrekvensen - det går alltså att trolla lite med akustiken kring högtalaren och 'lura' denna att tro att den är större än den egentligen är tex. när det gäller nedre gränsfrekvens - dock skall man ned lågt i frekvens så är hornhögtalare fortfarande stora!! och låter heller inte bra i små rum som student-korridors-rum)

Permalänk
Medlem

24 Hz är givetvis fullständigt skitsnack. Det går inte att fejka bra ljud, och den medan den här kanske "klarar" 24 Hz så är det garanterat inte vid hörbara ljudnivåer.

Du behöver en ordentlig låda och kraftiga element för att få tryck i basen, tyvärr.

Men jämför man med andra ljudplankor kanske den är okej. Bara man inte tror att det blir ordentlig hemmabio av det bara för man lagt 25 papp.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Avstängd

"erbjuder ordentlig bas utan extern baslåda" = "elbilen erbjuder lång körsträcka utan något batteri".

Ljudingenjörer knallar vidare med sina 9" baselement av helt outgrundliga anledningar...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Fysikens lagar säger nej

Permalänk
Medlem

En bra bas behöver skyffla luft. Det kan inte den här. Och en trådlös sub kan man ju gömma i stort sett varsomhelst i rummet.

Men kanske en bra limpa i övrigt? Inte testat den.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

"Bitcoin är en nya tulpanen."
"Nej, NFT är tulpanen!"

Det vetefan om det inte är soundbars asså. 🤣

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mycket bas är inte det samma som bra bas (Logitech är ett bra exempel på det) Lådan och elementen är väldigt små så jag har svårt att tro att det bli bra. Man kan fuska med dsper men det går inte att bryta mot fysikens lagar utan bara utnyttja hörselns brister för att dölja de värsta svagheterna.

Förlåt. Uttryckte mig slarvigt.
Det var definitivt ingen Logitech-bas den spottade ur sig. Långt därifrån. Nu var det inget dedikerat lyssningsrum den stod i utan mitt i elgigantenladan, men minns att jag började leta efter var subwoofern stod innan jag insåg att det var Phantomen som producerade det...

Ljud&Bild verkar lika förvånade som jag var.
https://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/devialet-phantom-re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Drömmen är att flytta från lägenheten i Stockholm till landstället utanför Enköping (när det är färdigrenoverat). Då skulle jag kunna bygga en bio i en del av någon av ladorna. Men då det skulle jag köpa begagnat. Finns väldigt mycket bra där högtalare där ute för riktigt överkomliga pengar. Förstärkaren däremot får nog bli något modernare.

This, this is the way.
Känner mig lyckligt lottad som fick göra om ett rum till bio. Blev en gammal Rotel 5 kanals som är brokopplad till 2x200w och 100w till center som pre. Ett par B&W DM683 (inga äkta B&W, men förbannat bra), en 12" SVDS sub, och några satteliter. Surroundljudet lämnar lite att önska i ett rum på 14kvm, men stereoljudet är att ta på. På med Brothers in arms på referensstyrka, fram med en bra bok och ett glas brunt. Allt begagnat för mindre än 13 tusen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blirre:

Förlåt. Uttryckte mig slarvigt.
Det var definitivt ingen Logitech-bas den spottade ur sig. Långt därifrån. Nu var det inget dedikerat lyssningsrum den stod i utan mitt i elgigantenladan, men minns att jag började leta efter var subwoofern stod innan jag insåg att det var Phantomen som producerade det...

Ljud&Bild verkar lika förvånade som jag var.
https://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/devialet-phantom-re...

Kommentarerna visar ju på problemen, basen minskar när man pressar högtalaren, de använder alltså en dynamisk eq i en dsp, kan väl även vara nå¨nån typ av kompressor, funktionen är densamma oavsett hur man gör det, man låser till ett maximalt ljudtryck i basen och det varierar inte på samma sätt som andra frekvenser.

Ikea Eneby 30 använder samma teknik, de är dessutom väldigt prisvärda och man kan svårligen driva dem i klipp för de komprimerar signalen mer desto högre man spelar, Eneby går dessutom att stereopara, det är en mycket prisvärd högtalare då de kostar under 1000 kr och klår mångdubbelt dyrare BT högtalare och smarthögtalare (de blir smarta om man parar dem med en Google Nest mini)

De har även en analog kabelanslutning så de går att koppla till en bildvisare utan problem att BT överföringen desynkroniserar ljud och bild. De går säkert inte att jämföra rakt av då priskillnaden är jättelik men tekniken är snarlik och man fuskar på samma sätt, men jag kan accepterar det i en billig enkelt högtalare på ett helt annat sätt än i nått som kostar som nått som borde låta seriöst bra.

Det har gått att köpa basmoduler som spelar 110 dB kring 30 Hz för 1500kr på ett relativt odistat sätt men det krävs större lådor om det ska fungera, en sådan bas lär i praktiken ha mer output vid 24Hz i ett rum så det behöver inte kostat så mycket bara man följer fysikens lagar, större låda och mer konarea, mer konarea gör att man inte behöver lika stor slaglängd och den större lådan gör att vikten ökar och bpådaa egenskaperna gör alltså att disten minskar och effektbehovet sjunker också så det är mindre risk att förstärkaren drivs hårt/i klipp.

Man väljer alltså alltid mellan ljudkvalitet eller litenhet åtminstone med dagens tekniker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om den verkligen kan prestera som en subwoofer och samtidigt ge bra mellanregister samt diskant är prislappen inte orimligt hög.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kommentarerna visar ju på problemen, basen minskar när man pressar högtalaren, de använder alltså en dynamisk eq i en dsp, kan väl även vara nå¨nån typ av kompressor, funktionen är densamma oavsett hur man gör det, man låser till ett maximalt ljudtryck i basen och det varierar inte på samma sätt som andra frekvenser.

Ikea Eneby 30 använder samma teknik, de är dessutom väldigt prisvärda och man kan svårligen driva dem i klipp för de komprimerar signalen mer desto högre man spelar, Eneby går dessutom att stereopara, det är en mycket prisvärd högtalare då de kostar under 1000 kr och klår mångdubbelt dyrare BT högtalare och smarthögtalare (de blir smarta om man parar dem med en Google Nest mini)

De har även en analog kabelanslutning så de går att koppla till en bildvisare utan problem att BT överföringen desynkroniserar ljud och bild. De går säkert inte att jämföra rakt av då priskillnaden är jättelik men tekniken är snarlik och man fuskar på samma sätt, men jag kan accepterar det i en billig enkelt högtalare på ett helt annat sätt än i nått som kostar som nått som borde låta seriöst bra.

[...]

Man väljer alltså alltid mellan ljudkvalitet eller litenhet åtminstone med dagens tekniker.

Nu har jag inte lyssnat på Ikeas högtalare, så vill helst inte uttala mig om den.
Men jag tyckte ändå att Phantomen presterade välljudande bas på ett sätt jag inte upplevt i någon annan så liten låda varken förr eller senare...så jag tror fortfarande att om någon ska lösa bra bas utan subwoofer så är det Devialet.

Ska iaf bli kul att provlyssna den nån gång även om jag för evigt är svuren till riktigt 5.1.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blirre:

Nu har jag inte lyssnat på Ikeas högtalare, så vill helst inte uttala mig om den.
Men jag tyckte ändå att Phantomen presterade välljudande bas på ett sätt jag inte upplevt i någon annan så liten låda varken förr eller senare...så jag tror fortfarande att om någon ska lösa bra bas utan subwoofer så är det Devialet.

Ska iaf bli kul att provlyssna den nån gång även om jag för evigt är svuren till riktigt 5.1.

Sub-woofer syftar på ett frekvensområde och inte att du har en separat baslåda, att åstadkomma bra bas i en och samma högtalarlåda går om den är stor nog och är lämpligt bestyckad med element men det kan vara lättare att möblera med flera mindre lådor, däremot är det ofta väldigt svårt att åstadkomma bra bas med bara en konventionell (ganska liten) basmodul för dels jobbar akustiken emot det men det är också svårt att på något sätt få en liten basmodul att låta bra just pga att den är liten även om man bortser från hur rumsakustiken brukar påverka.
Det går inte att strunta i fysiken lagar utan att offra något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"Använder du soundbar hemma?"
Ja, jag använder en Philips One till min Philips Platinum säng TV, men till min SONY TV-ZD9 använder jag ett 7.2 system med SONY och mest Wharfedale delar.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Min Bose 700 lösning, limpa samt subwoofer gick på 20 000 och det utan Atmos. Skulle lätt köpt denna för 25 000 om inte annat bara för att bli av med subwoofern.

W000t? Jag har Soundbar 700 och tycker det är överraskande (rejält) mycket bas i bara limpan. Långt mer än någon annan soundbar jag har hört (utan sub). Lite off-topic, men hur upplever du setupen med soundbar + baslåda (ljudmässigt)? Jag har funderingar på att skaffa subben, men står i valet och kvalet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig 1 skäl att välja denna framför en Sonos Arc, men det är ju jag det

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

W000t? Jag har Soundbar 700 och tycker det är överraskande (rejält) mycket bas i bara limpan. Långt mer än någon annan soundbar jag har hört (utan sub). Lite off-topic, men hur upplever du setupen med soundbar + baslåda (ljudmässigt)? Jag har funderingar på att skaffa subben, men står i valet och kvalet.

Det blir en helt ny dimension med subwoofern, du kommer inte att ångra dig! När jag sa att att jag ville ta bort subwoofern var det endast av estiska skäl, inte ljud. Skickar en länk på TV-lösningen.
https://imgur.com/a/DuSwREA

Permalänk
Medlem

Jag tror man måste sätta in denna i rätt perspektiv - om man som många bor i en lyhörd lägenhet där i synnerhet golvstående subbar sprider sig så kan det absolut vara intressant, om alternativet är ingen sub alls. Det är inte alla som bor i stora lador på landet

Precis som någon ovan vore det intressant att veta hur denna står sig mot Ambeon.

Bara jag som fick lite Minority Report vibbar av det där klotet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Det blir en helt ny dimension med subwoofern, du kommer inte att ångra dig! När jag sa att att jag ville ta bort subwoofern var det endast av estiska skäl, inte ljud. Skickar en länk på TV-lösningen.
https://imgur.com/a/DuSwREA

Tack för input! Nu vet jag inte hur resten av rummet ser ut men du kan inte gömma subwoofern bredvid soffan eller liknande där den syns mindre? Worst case göm den bakom gardinen till höger

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Snusfri

Det går att få riktigt bra bas från väldigt små element, det är denna konstruktion ett bevis på.

Synd att många lever kvar i att man måste ha en gigantisk subwoofer med stativare som täcker halva rummet när det inte stämmer längre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag tror man måste sätta in denna i rätt perspektiv - om man som många bor i en lyhörd lägenhet där i synnerhet golvstående subbar sprider sig så kan det absolut vara intressant, om alternativet är ingen sub alls. Det är inte alla som bor i stora lador på landet

Precis som någon ovan vore det intressant att veta hur denna står sig mot Ambeon.

Bara jag som fick lite Minority Report vibbar av det där klotet?

Visst att det kanske sprider sig lite mer om man har nånting som spelar bas direkt mot golvet vs nåt på ett bord, men bas på X frekvens på Y volym är densamma oavsett hur stor lådan är och var den är placerad. O dessutom så bör en subb oavsett isoleras bra ifrån golvet eftersom det enbart är subben o inte rummet som bör vibrera för att få vettigt ljud.

Skrivet av THB:

Det går att få riktigt bra bas från väldigt små element, det är denna konstruktion ett bevis på.

Synd att många lever kvar i att man måste ha en gigantisk subwoofer med stativare som täcker halva rummet när det inte stämmer längre.

https://www.youtube.com/watch?v=4_4tu4rAtgI

Självklart kan man bygga effektiva lådor, men yta och xmax är en tämligen begränsande faktor oavsett. Fysikens lagar är "ganska" svåra att bända på. Så 24hz på någorlunda vettig volym ifrån en sån här apparat är mest bara önsketänkande o marknadsföringsblaj.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Visst att det kanske sprider sig lite mer om man har nånting som spelar bas direkt mot golvet vs nåt på ett bord, men bas på X frekvens på Y volym är densamma oavsett hur stor lådan är och var den är placerad. O dessutom så bör en subb oavsett isoleras bra ifrån golvet eftersom det enbart är subben o inte rummet som bör vibrera för att få vettigt ljud.

Självklart kan man bygga effektiva lådor, men yta och xmax är en tämligen begränsande faktor oavsett. Fysikens lagar är "ganska" svåra att bända på. Så 24hz på någorlunda vettig volym ifrån en sån här apparat är mest bara önsketänkande o marknadsföringsblaj.

Problematiken handlar mer om att många har den uppfattningen att bas är stort och mullrar högt. Idag kan man bygga högtalare med många små element som låter lika maffigt. Samtidigt som mycket utav dagens film/musik har mycket fuskad bas. Sedan hur många på forumet har hört Devialet som verkligen kan säga hur de låter, jo få. Jag har hört phantom och det är säkert bra. Däremot inte till de fantasi priser de kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Problematiken handlar mer om att många har den uppfattningen att bas är stort och mullrar högt. Idag kan man bygga högtalare med många små element som låter lika maffigt. Samtidigt som mycket utav dagens film/musik har mycket fuskad bas. Sedan hur många på forumet har hört Devialet som verkligen kan säga hur de låter, jo få. Jag har hört phantom och det är säkert bra. Däremot inte till de fantasi priser de kör.

Jo många verkar tro att en 100hz-puckel är fet bas, o visst kan små element rocka på jävligt bra (har ett par Ino Audio piP som bevis för det), men det finns oavsett fysiska gränser, speciellt när det kommer till så pass små element som i den här soundbaren o hur låg dom kan spela. 24hz på ån slags hemmabio-nivå är verkligen bara önsketänkande o marknadsföringssnack.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Jo många verkar tro att en 100hz-puckel är fet bas, o visst kan små element rocka på jävligt bra (har ett par Ino Audio piP som bevis för det), men det finns oavsett fysiska gränser, speciellt när det kommer till så pass små element som i den här soundbaren o hur låg dom kan spela. 24hz på ån slags hemmabio-nivå är verkligen bara önsketänkande o marknadsföringssnack.

Se om man får höra ett par. Har KEF R100 som dunkar på helt ok.