Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Japp hade laddarna funnits överallt, alltid funkat och laddningen gått tillräckligt snabbt hade 99% klarat sig med 25-30 mils verklig räckvidd.

Undrar om induktionsladdning där allt är nergrävt har bättre underhåll och högre tillgänglighet?
Tänker att det viktigaste är egentligen inte att kunna ladda i 300 kW/h utan att det är hög tillförlitlighet och då kanske det räcker med 100kW/h. De som behöver snabbare får åka till specifika och betala mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Du kommer inte bli besviken!

Hur nöjd är du? Hur länge har du haft din? Specs?

Kan du sätta lite plus och minus på bilen?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd

Vip som japp, så har jag sålt min eqc 400.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja. Riktigt bra pris på privatleasing just nu för både Honda E och Fiat 500. Bägge två går att få för 3000/mån på kampanj (fram till 31/3).

https://www.honda.se/cars/owners/privatleasing.html

https://www.fiat.se/promotions/fiatprivatleasing/

Tror bägge borde kunna vara intressanta alternativ för att kika vidare på som möjliga alternativ, men kika även på en Mini Electric.

Tack för tipsen dom bilarna blir lite för små dock!
Vi har valt att ligga lite lågt någon månad då det inte "brinner" att ersätta lill-bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Intressant video.

Dock så tycker jag alltid det landar i att handla om räckvidd och snabbladdning i minusgrader i alla rapporter.

Är det bara jag som nästan aldrig åker på några 75 mils turer och de gångerna kan jag ta den extra tiden det tar att ladda, eller är det något som nästan alla elbilsförare kräver och det viktigaste skälet för att köpa en elbil ?

Dvs siktar elbilarna verkligen in sig på den resande säljaren som kör 5000 mil om året i Norden som snittkunden ?

En ICE bensinare med V8 eller V6 t ex riktar ju inte in sig på den resande säljaren ovan så varför ska alla BEV mätas enligt den måttstocken ?

Jag kanske är ensam och fel ute men bara nyfiken på vad alla andra tycker om detta i forumet ?

Som en som gör videos där jag åker långt med elbil:

1. Dom går hem hos folk och ger mycket views
2. Räckviddsångesten hos folk är total
3. Ett intressant sätt att se hur dålig många laddstolpar är och vilka problem man har

Sen försöker jag inte göra ett race av det, jag åker mer casual för att mer representera en icke-entusiast. Björn gör toppenvideos för oss entusiaster om man vill optimera till max. Det är också ett jättebra sätt att lära känna bilen. Ska man presentera det som ett race, som AMS gjorde, tycker jag man ska göra det mer proffsigt, där man inte stannar och fikar för att det var mysigt.

Har dock noterat att det många gånger också kan vara negativt. Folk tittar på en "100 mil med..." video och konstaterar att elbil kan man inte ha för att det är krångligt, dyrt och tar lång tid. Att man då har valt att ignorera dom övriga 1000-1400 milen man åker det året där man laddar hemma, det tänker man inte så mycket på

Men man kan inte övertyga alla och eftersom dom flesta bilar just nu har 8-12 månaders leveranstid så finns det egentligen ingen anledning att försöka skynda på det ännu mer, det finns helt enkelt inte elbilar åt alla just nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Som en som gör videos där jag åker långt med elbil:

1. Dom går hem hos folk och ger mycket views
2. Räckviddsångesten hos folk är total
3. Ett intressant sätt att se hur dålig många laddstolpar är och vilka problem man har

Sen försöker jag inte göra ett race av det, jag åker mer casual för att mer representera en icke-entusiast. Björn gör toppenvideos för oss entusiaster om man vill optimera till max. Det är också ett jättebra sätt att lära känna bilen. Ska man presentera det som ett race, som AMS gjorde, tycker jag man ska göra det mer proffsigt, där man inte stannar och fikar för att det var mysigt.

Har dock noterat att det många gånger också kan vara negativt. Folk tittar på en "100 mil med..." video och konstaterar att elbil kan man inte ha för att det är krångligt, dyrt och tar lång tid. Att man då har valt att ignorera dom övriga 1000-1400 milen man åker det året där man laddar hemma, det tänker man inte så mycket på

Men man kan inte övertyga alla och eftersom dom flesta bilar just nu har 8-12 månaders leveranstid så finns det egentligen ingen anledning att försöka skynda på det ännu mer, det finns helt enkelt inte elbilar åt alla just nu.

Det var väl ändå inte ett race utan mer att se hur en person gör under vanlig resa på 75 mil, där de hade vissa checkpoints för att det skulle simulera en genomsnittsperson.

Tycker de visade rätt bra på att det är Tesla som gäller för Svenssonsfamiljen och de andra märkena är mer för de intresserade.

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Som en som gör videos där jag åker långt med elbil:

1. Dom går hem hos folk och ger mycket views
2. Räckviddsångesten hos folk är total
3. Ett intressant sätt att se hur dålig många laddstolpar är och vilka problem man har

Sen försöker jag inte göra ett race av det, jag åker mer casual för att mer representera en icke-entusiast. Björn gör toppenvideos för oss entusiaster om man vill optimera till max. Det är också ett jättebra sätt att lära känna bilen. Ska man presentera det som ett race, som AMS gjorde, tycker jag man ska göra det mer proffsigt, där man inte stannar och fikar för att det var mysigt.

Har dock noterat att det många gånger också kan vara negativt. Folk tittar på en "100 mil med..." video och konstaterar att elbil kan man inte ha för att det är krångligt, dyrt och tar lång tid. Att man då har valt att ignorera dom övriga 1000-1400 milen man åker det året där man laddar hemma, det tänker man inte så mycket på

Men man kan inte övertyga alla och eftersom dom flesta bilar just nu har 8-12 månaders leveranstid så finns det egentligen ingen anledning att försöka skynda på det ännu mer, det finns helt enkelt inte elbilar åt alla just nu.

Är det bara jag som finner Björn Nylands videos totalt otittbara? Noll produktionsvärde, skakig handycam och han pratar halvt osammanhängande på knackig engelska/kommer av sig hela tiden? Jag har verkligen försökt plåga mig igenom dem men det går inte! 😅

Då föredrog jag den video jag såg av dig @Chippen2188 👍
Mycket bättre produktionsvärde och kändes som du hade ett manus du följde till skillnad från Björn som verkar säga varje random tanke som dyker upp i stunden i sina videos.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det var väl ändå inte ett race utan mer att se hur en person gör under vanlig resa på 75 mil, där de hade vissa checkpoints för att det skulle simulera en genomsnittsperson.

Tycker de visade rätt bra på att det är Tesla som gäller för Svenssonsfamiljen och de andra märkena är mer för de intresserade.

Ändå heter videon "elbilsracet 2022" och dom jämförde tider och en bil "vann". Jag hade kallat det för test, då hade det inte haft samma krav på sig imo.

Skrivet av TobiasStockholm:

Är det bara jag som finner Björn Nylands videos totalt otittbara? Noll produktionsvärde, skakig handycam och han pratar halvt osammanhängande på knackig engelska/kommer av sig hela tiden? Jag har verkligen försökt plåga mig igenom dem men det går inte! 😅

Då föredrog jag den video jag såg av dig @Chippen2188 👍
Mycket bättre produktionsvärde och kändes som du hade ett manus du följde till skillnad från Björn som verkar säga varje random tanke som dyker upp i stunden i sina videos.

Haha, tackar för det. Klart jag har lite punkter jag vill prata om men inga färdiga script. Tycker Björns videos är bra, lite offtopic ibland bara. Inte intresserad av att se någon sitta och äta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Vip som japp, så har jag sålt min eqc 400.

Av vilken anledning? Vad blir det för bil nu?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Av vilken anledning? Vad blir det för bil nu?

Ganska dyr per månad med den, varit lite struliga grejer som t.ex. trasig luftpump till bakfjädringen.
Extremt törstig. T.ex. 4.5kW/mil när det är lite kallt.
Annars rätt så nöjd.

Ska titta på Mustang Mach-e idag

Permalänk
Skrivet av stgr:

Ganska dyr per månad med den, varit lite struliga grejer som t.ex. trasig luftpump till bakfjädringen.
Extremt törstig. T.ex. 4.5kW/mil när det är lite kallt.
Annars rätt så nöjd.

Ska titta på Mustang Mach-e idag

Visst leasade du den har jag för mig? Fick du avbryta leasingen pga problemen? 🙂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har sett videon och nu var det inte just den jag kommenterade utan inlägget som var ett svar på inlägget med videon.

För att kommentera den specifika videon så tycker jag att just det testet var ovanligt bra på den punkten att poängtera att räckvidd är ganska ointressant även om jag tycker det I övrigt var väldigt dåligt standardiserat test, en förare "tog lite längre lunch/laddstopp för att han kände för det". Några körde fel etc.

Det håller jag 100% med dig om.

Var väldigt förarberoende, och lite "löst i kanterna". Tex. så tog en förare en fika hos svärfar på vägen, och
även man drog av för tiden så kallande ju batterierna så laddeffekten troligen blev mindre optimal efteråt. Var också lite dumt med att det var obligatoriskt att stanna 40 minuter på ett ställe (förstår tanken att simulera kanske lunch på resan, men då passade den ju olika bra/dåligt för olika bilar). Vissa navigerade efter bilens navigator, medans någon annan använde ABRP, och någon tredje kört lite efter eget huvud.

Så lite oseriöst som test vilken bil som som placerade sig var, blev det allt. Så man får nog ta det med en stor näve salt.

Det som jag tyckte var intressant att alla elbilar är riktigt bra i dag, inklusive räckvidden i de flesta fall, men att det är mer navigeringen, förvärmning av batterier och infrastruktur runt om som i bland måste bli bättre. Så även om jag inte ger rankingen speciellt och testet så stort värde som siffror/placering, så tycker jag att många av sammanfattningarna var vettiga.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Undrar om induktionsladdning där allt är nergrävt har bättre underhåll och högre tillgänglighet?
Tänker att det viktigaste är egentligen inte att kunna ladda i 300 kW/h utan att det är hög tillförlitlighet och då kanske det räcker med 100kW/h. De som behöver snabbare får åka till specifika och betala mer...

Det kanske är ett sätt, men vet inte om det är värt eventuell ökas kostnad. Har ingen koll på priserna, men får man 3 ggr fler 300 kW laddpunkter än 1 100 kW trådlös, så ser jag nog hellre fler konventionella laddpunkter.

Det finns dessutom inget som helst problem att ha en bra lösning och fungerande konventionella laddpunkter. Tesla har bevisat det. Det finns gott om de, god effekt, och dessutom extremt sällan trasiga (och är det någon trasig punkt så fixas de snabbt).

Då min elbil inte har trådlös laddmottagare, och lika för många andra, så tror jag att behovet för konventionell laddning måste fortsätta lösas och byggas ut här och nu. Att i dag skippa det (för att satsa på enbart trödlös laddning för att lösa problemet), tror jag inte löser problemet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ska man presentera det som ett race, som AMS gjorde, tycker jag man ska göra det mer proffsigt, där man inte stannar och fikar för att det var mysigt.

Appropå proffsighet. Jag reagerade på ett gäng motorjournalister var så fruktansvärt dåliga på att använda navigationssystem eller veta hur det fungerade att koppla in sina telefoner "De ringde och min planerade rutt försvann". Jag antog att det skulle spegla gemene man, men det kändes malplacerat i ett tävlingsvinklat inslag.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Leasingpriserna för MG5 är släppta: https://alltomelbil.se/mg-slapper-priserna-pa-privatleasing-f...

2690kr/mån med 1000 mil i 36 månader
2835kr/mån med 1000 mil i 24 månader

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Appropå proffsighet. Jag reagerade på ett gäng motorjournalister var så fruktansvärt dåliga på att använda navigationssystem eller veta hur det fungerade att koppla in sina telefoner "De ringde och min planerade rutt försvann". Jag antog att det skulle spegla gemene man, men det kändes malplacerat i ett tävlingsvinklat inslag.

Både ja och nej.

Vissa förare var ju uppenbart dåliga på bilar (tänker på Peder i Mercan och hans som ironiskt nog var chef för testerna och körde ID-bilen).

Men i andra fall så såg man ju faktiskt exempel på hur idiotiska många gränssnitt var i infotainmant hos bilarna. Var många fall där hela rutan och kartan doldes när man pratade i telefon med någon. Detta är ju miss av IT-utvecklare eller chefer på bolagen som inte fattat hur man utvecklar vettiga användargränssnitt. I bland kan man ju undra om dessa själva suttit och kört i bilar!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det kanske är ett sätt, men vet inte om det är värt eventuell ökas kostnad. Har ingen koll på priserna, men får man 3 ggr fler 300 kW laddpunkter än 1 100 kW trådlös, så ser jag nog hellre fler konventionella laddpunkter.

Det finns dessutom inget som helst problem att ha en bra lösning och fungerande konventionella laddpunkter. Tesla har bevisat det. Det finns gott om de, god effekt, och dessutom extremt sällan trasiga (och är det någon trasig punkt så fixas de snabbt).

Då min elbil inte har trådlös laddmottagare, och lika för många andra, så tror jag att behovet för konventionell laddning måste fortsätta lösas och byggas ut här och nu. Att i dag skippa det (för att satsa på enbart trödlös laddning för att lösa problemet), tror jag inte löser problemet.

Det måste såklart vara enkelt att installera trådlös laddning i befintliga bilar och att tekniken inte är dyrare än annan. Sen har du rätt i att Tesla verkar löst sin tillgänglighet bra och antar att det dels har att göra med att de inte har en massa skärmar och annan teknik i sina laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Tack för tipsen dom bilarna blir lite för små dock!
Vi har valt att ligga lite lågt någon månad då det inte "brinner" att ersätta lill-bilen.

OK. Fick uppfattningn att det var små citybilar ni var ute efter. Men om ni vill ha citybilar som är något större, utan att vara stora bilar, så kanske en XC40 eller PS2 kan vara värda att kika på?

Skall ni köpa eller leasa?

Oavsett vilket så skulle jag inte vänta som ni gör. Inflation, batteribrist, halvledarbrist, ökade fossila drivmedelskostnader kommer innebära att efterfrågan kommer vara större än tillverkningskapacitet de närmaste 1-2 åren. Du får troligen igen lika mycket som du gav för bilen om du säljer den om ett år. Tveka inte. Prishöjningar kommer komma, och miljöbonus sänkas/försvinna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Är det bara jag som finner Björn Nylands videos totalt otittbara? Noll produktionsvärde, skakig handycam och han pratar halvt osammanhängande på knackig engelska/kommer av sig hela tiden? Jag har verkligen försökt plåga mig igenom dem men det går inte! 😅

Då föredrog jag den video jag såg av dig @Chippen2188 👍
Mycket bättre produktionsvärde och kändes som du hade ett manus du följde till skillnad från Björn som verkar säga varje random tanke som dyker upp i stunden i sina videos.

Håller helt med i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Både ja och nej.

Vissa förare var ju uppenbart dåliga på bilar (tänker på Peder i Mercan och hans som ironiskt nog var chef för testerna och körde ID-bilen).

Men i andra fall så såg man ju faktiskt exempel på hur idiotiska många gränssnitt var i infotainmant hos bilarna. Var många fall där hela rutan och kartan doldes när man pratade i telefon med någon. Detta är ju miss av IT-utvecklare eller chefer på bolagen som inte fattat hur man utvecklar vettiga användargränssnitt. I bland kan man ju undra om dessa själva suttit och kört i bilar!

Testet visade ju precis hur dåliga många tillverkare är när det kommer till att tillverka en bil som behöver kunna mer än att köra från a-b. Det är i princip bara Tesla som klarar av det och har du inget intresse av att planera, eller hålla på med andra appar osv då blir det svårt att rekommendera annat än just Tesla.

Hävdar fortfarande att cheferna för VAG/BMW/[insert name] inte har lyckats vända bolaget från att vara bil till tech. De förstår helt enkelt inte vad som krävs och hur de ska få ut mjukvaran till bilarna som faktiskt är mer intuitiv och fungerar.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Det håller jag 100% med dig om.

Var väldigt förarberoende, och lite "löst i kanterna". Tex. så tog en förare en fika hos svärfar på vägen, och
även man drog av för tiden så kallande ju batterierna så laddeffekten troligen blev mindre optimal efteråt. Var också lite dumt med att det var obligatoriskt att stanna 40 minuter på ett ställe (förstår tanken att simulera kanske lunch på resan, men då passade den ju olika bra/dåligt för olika bilar). Vissa navigerade efter bilens navigator, medans någon annan använde ABRP, och någon tredje kört lite efter eget huvud.

Så lite oseriöst som test vilken bil som som placerade sig var, blev det allt. Så man får nog ta det med en stor näve salt.

Det som jag tyckte var intressant att alla elbilar är riktigt bra i dag, inklusive räckvidden i de flesta fall, men att det är mer navigeringen, förvärmning av batterier och infrastruktur runt om som i bland måste bli bättre. Så även om jag inte ger rankingen speciellt och testet så stort värde som siffror/placering, så tycker jag att många av sammanfattningarna var vettiga.

Absolut, håller med. Intressant t.ex att till och med MG ZS tog sig runt på rimlig tid trots ganska långsam laddning. Den supersnabba laddningen i vissa av bilarna kom ju knappt till användning dock, förutom hos Tesla antar jag (ännu en brist i testet, det som syntes av Tesla Model Y i "testet" var typ en minuts intervju med föraren som sa "allt gick bra".

Antar att de vill att man ska köpa tidningen för fler detaljer men det kändes ändå värdelöst.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Pecken:

Appropå proffsighet. Jag reagerade på ett gäng motorjournalister var så fruktansvärt dåliga på att använda navigationssystem eller veta hur det fungerade att koppla in sina telefoner "De ringde och min planerade rutt försvann". Jag antog att det skulle spegla gemene man, men det kändes malplacerat i ett tävlingsvinklat inslag.

Peder Karlsson (som jag antar att du ffa syftar på) kan väl knappast kallas motorjournalist dock, han jobbar inte ens på Auto motor sport utan är frilansare som mer är en nyrik "motorhead" dvs gillar dyra bilar med mycket hästkrafter som låter mycket och ogillar elbilar och teknik i allmänhet verkar det som.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Testet visade ju precis hur dåliga många tillverkare är när det kommer till att tillverka en bil som behöver kunna mer än att köra från a-b. Det är i princip bara Tesla som klarar av det och har du inget intresse av att planera, eller hålla på med andra appar osv då blir det svårt att rekommendera annat än just Tesla.

Hävdar fortfarande att cheferna för VAG/BMW/[insert name] inte har lyckats vända bolaget från att vara bil till tech. De förstår helt enkelt inte vad som krävs och hur de ska få ut mjukvaran till bilarna som faktiskt är mer intuitiv och fungerar.

Volvo/Polestar gör det jättebra med Google Maps, gissningsvis kommer också Renault Megane E-tech göra det bra eftersom dom också kommer köra Google Automotive. Mustang klarar också av att planera en rutt med laddstopp.

Personligen ser jag fortsatt gärna att biltillverkare fortsätter vara bilbolag och inte techbolag. Tekniken finns det alternativ för, som t.ex. Apple Carplay eller Android Auto. Är bildelen dålig så får man gilla läget.

(det är menat som en generell kommentar och inte mot tesla, men eftersom dom är den enda biltillverkaren som räknas som techbolag så blir det ju automatiskt dom...)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Japp hade laddarna funnits överallt, alltid funkat och laddningen gått tillräckligt snabbt hade 99% klarat sig med 25-30 mils verklig räckvidd.

Ja, men 25-30 mils verklig räckvidd när batteriet är några år och bara håller säg 80% och i kyla, så vill det till att det är ett rätt stort batteri ändå från början för att man garanterat ska ha 25-30 mil per laddning.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Visst leasade du den har jag för mig? Fick du avbryta leasingen pga problemen? 🙂

Riddermarks löser ut den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Vart fick du dom priserna på Born, e-boost till och med? Enligt hemsidan landar man på 4137:- utan något extra, enklaste modellen samt 1500mil, ingen försäkring.

Var det ingen förhöjd första betalning då? Sett att Cupra fulat sig med det på fler ställen nämligen...

Ett litet fel smög sig in. Ett betalskydd på 185 kr som är valbart låg med på offerter så jag räknade bort den. Visade sig att det var gratis första året och kan förlängas från månad 13 för just 185 kr. Så det ska läggas på mina uppgifter jag skrev.
Så det blir 4195 kr för 1000 mil och 250 kr extra för 1500 mil, alltså 4445 kr. Då är det e-boost 58 inkl. service och försäkring.
*Edit*
Utan kontantinsats. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Volvo/Polestar gör det jättebra med Google Maps, gissningsvis kommer också Renault Megane E-tech göra det bra eftersom dom också kommer köra Google Automotive. Mustang klarar också av att planera en rutt med laddstopp.

Personligen ser jag fortsatt gärna att biltillverkare fortsätter vara bilbolag och inte techbolag. Tekniken finns det alternativ för, som t.ex. Apple Carplay eller Android Auto. Är bildelen dålig så får man gilla läget.

(det är menat som en generell kommentar och inte mot tesla, men eftersom dom är den enda biltillverkaren som räknas som techbolag så blir det ju automatiskt dom...)

Jag ser bilarna som en jämförelse med telefoner. Innan var det Nokia 3310 som gällde och du kunde typ inte göra något med den mer än att ringa, men batteriet höll en vecka. Sen kom telefonerna vi har idag och ingen ringer utan vi gör annat och batteriet håller en dag. Från ICE -> EV.
För att vara en relevant biltillverkare måste du hålla hela lösningen, det räcker inte att bara köra, du måste ha navigationsplanering, förvärma batterier, kanske kolla film/serier när du laddar, självkörande osv.
Min ID4 och VW levererar inte på system eller uppdateringar, men jag tycker ändå det är lite roligt och spännande, men jag skulle aldrig rekommendera bilen till min mamma 75+. Skulle knappt rekommendera Tesla, men jag tror hon skulle ha lättare för den eller min ID4.

Finns väldigt få branscher idag som inte handlar om Tech. Att få till ett systemlandskap som stödjer helheten är inte enkelt. Speciellt när det verkar sitta inkvoterade - inkompetenta - gubbar som vägrar se framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hur nöjd är du? Hur länge har du haft din? Specs?

Kan du sätta lite plus och minus på bilen?

Ev6 Basmodell (med tonade rutor). Haft den i en vecka nu, överlag skulle jag säga 9/10 stjärnor, den har uppfyllt alla mina förväntningar och mer därtill.

Plus:
Betydligt mer acceleration än vad jag trodde då jag endast provat de med fyrhjulsdrift förut
Mycket mer robust än jag trodde, ingenting skramlar eller gnisslar eller liknande, känns som kvalitet rakt igenom
Väldigt skön att köra och kul framförallt. En fröjd att köra på motorvägen och aktivera alla hjälpmedel och inte göra någonting i princip.
All teknik som finns är ofta till en stor fördel och det känns tryggt att kunna nå och kunna ha koll på bilen jämt

Minus:
Förarsätet hade varit skönare för benen om det var lite längre sittdel eller lårstöd
All teknik som man inte kan än

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Riddermarks löser ut den

Fick du en bra deal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har sett videon och nu var det inte just den jag kommenterade utan inlägget som var ett svar på inlägget med videon.

För att kommentera den specifika videon så tycker jag att just det testet var ovanligt bra på den punkten att poängtera att räckvidd är ganska ointressant även om jag tycker det I övrigt var väldigt dåligt standardiserat test, en förare "tog lite längre lunch/laddstopp för att han kände för det". Några körde fel etc. De sa att de drog av tiden för felkörning men nämnde inte "extra lunch/laddstopp för att man kände för det".

Tog mig tiden häromdagen att titta på den nästan 2 timmar långa videon. Håller med om att den var lite dåligt uppstyrd och utförd med alla felkörningar, förseningar, sommardäck, folk som aldrig suttit i en elbil osv.
Sen kan man tycka att åtminstone nån av lirarna borde kanske ha planerat rutten lite bättre efter de tillgängliga och snabbaste snabbladdarna med hjälp av ABRP, och inte anförlitat sig på stopp vid 50kWh laddare. Sen kan man fråga sig varför Alrik laddade MGn 5 gånger när hans förbrukning ändå var relativt låg. Dessutom, de flesta andra i testet kom fram på marginalen medan Alrik hade rätt mycket kvar på batteriet väl hemma (Tesla också iofsig). Det gör testet inte så värst rättvist trots allt. Om Volvon, som kom fram med 4% batteri hade kommit fram med 21% som MG, så hade ju MG kommit fram tidigare och med andra ord hamnat högre i listan. Resultatet blev ju alltför mycket påverkat av hur smart/dum själva bilisten är och hur denne planerar att ladda, mer än vad själva bilen presterar.

Skrivet av TobiasStockholm:

Är det bara jag som finner Björn Nylands videos totalt otittbara? Noll produktionsvärde, skakig handycam och han pratar halvt osammanhängande på knackig engelska/kommer av sig hela tiden? Jag har verkligen försökt plåga mig igenom dem men det går inte! 😅

Då föredrog jag den video jag såg av dig @Chippen2188 👍
Mycket bättre produktionsvärde och kändes som du hade ett manus du följde till skillnad från Björn som verkar säga varje random tanke som dyker upp i stunden i sina videos.

Chippens videon är grymma! Otroligt informativt upplägg, välplanerat och välutförda videon utan en massa strunt och off topic.

Björns videon är egentligen ganska bra de också, även om det är lite av en annan typ av videon. Problemet är att han har kommit till en fas i sitt Youtubande där han försöker skapa en karaktär. Ganska så vanligt bland Youtubers som ligger på några hundra tusen följare. Man kommer in i en bana där karaktären ofta hamnar mer i fokus än själva ämnet i sig. Därav en massa off topic, larviga inlägg och personliga inslag (äta korv i 5 minuter tex) som bygger på hans karaktär framför tittarna. Vissa älskar det, andra hatar det. Tyvärr tenderar dessa videos att tappa lite av sitt produktionsvärde, precis som du säger. Eller helt enkelt blir onödigt utdragna med inslag som de flesta bara spolar igenom och till slut helt slutar titta på. Farlig väg att gå.

Skrivet av Chippen2188:

Leasingpriserna för MG5 är släppta: https://alltomelbil.se/mg-slapper-priserna-pa-privatleasing-f...

2690kr/mån med 1000 mil i 36 månader
2835kr/mån med 1000 mil i 24 månader

Oj, det var bättre än jag trodde. 2700kr kommer bli väldigt attraktivt. Kommer sälja som smör i sommar, precis som första ZS. Enda problemet är att de verkar dras med långa leveranstider numera, eftersom de öppnar upp för fler och fler länder i Europa. Vissa säljare pratar redan om tidigast Q4 om man beställer idag.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal