Veckans fråga: Hur mycket data lagrar du?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur mycket data lagrar du?

Idag är World Backup Day och dags att se över säkerhetskopiorna. Veckans fråga handlar om hur mycket data du har att kopiera.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att jag lagrar en jäkla massa skit, är upp i typ 500-600 GB. Men jag verkar ligga i underkant vad folk samlar på sig?

Om man inte tankar hem filmer/serier/musik/spel olagligt, vad tar då upp så mycket plats på disken?

Permalänk
Medlem

Har några 250 GB, 1 TB, 2TB och 4TB. (18.2 TB totalt.) räcker got och väl för min del. NAS-Server alla diskar ligger i.
Har mesta vis gamla spel och mina foton + lite så saker som dokument MM.

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

505 GB är lagrat på min SSD i nuläget. 425 GB ledigt så ser ingen anledning att lägga till mer lagring den närmaste tiden iallafall.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Min 4TB är nu nästan fylld med nerladdade spel samlat på mig i nån 14-17 år Steam köp, och massor av gratisspel från Epic, så nu är det dags att städa lite.

annars har jag städat upp 500 GB NVMe'n och 256 GB Windows "boot" SSD.

Permalänk
Medlem

Har typ 4 TB på NAS:en men det är bara ca. 500 GB som verkligen är viktigt och som jag även har flera backuper av.
Resten är sånt som går att återskapa eller ladda ner igen, eller som det helt enkelt inte gör så mycket om man skulle förlora.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag tycker att jag lagrar en jäkla massa skit, är upp i typ 500-600 GB. Men jag verkar ligga i underkant vad folk samlar på sig?

Om man inte tankar hem filmer/serier/musik/spel olagligt, vad tar då upp så mycket plats på disken?

De blu-rays jag rippar brukar väl ligga runt en 40-60 gb per film Blir ganska mycket till slut.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Tror det blir runt 12TB totalt och ca 70% är använt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Om man inte tankar hem filmer/serier/musik/spel olagligt, vad tar då upp så mycket plats på disken?

Lagligt hemtankade/egenskapade/rippade videor/musik/bilder etc.?

För egen del är det huvudsakligen foton som tar plats. Fulla astrofotoprojekt kan lätt ta hundratals GB i anspråk om man sparar alla mellansteg i preprocessningen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonCraft:

Har några 250 GB, 1 TB, 2TB och 4TB. (18.2 TB totalt.) räcker got och väl för min del. NAS-Server alla diskar ligger i.
Har mesta vis gamla spel och mina foton + lite så saker som dokument MM.

Precis så ser det ut för mig med, 2x500 upp till 2x3TB och några däremellan. Totalt ca 12TB

Dock har jag inte startat den stationära datorn på flera år nu

Har också en del externa diskar men ingen koll på hur mycket de används och hur fulla de är

Permalänk
Medlem

Har 4x14TB, ena är fylld, andra 5TB ledigt, 2st "lediga".

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag tycker att jag lagrar en jäkla massa skit, är upp i typ 500-600 GB. Men jag verkar ligga i underkant vad folk samlar på sig?

Om man inte tankar hem filmer/serier/musik/spel olagligt, vad tar då upp så mycket plats på disken?

Jag har 32 TB just nu, ska förklara;

1. Jag har privatkopierat alla mina DVD- och Bluray-filmer. Vet inte exakt i volym men skulle tippa på uppåt 15-20Tb

2. Övervakningskameror som lagrar cirka 1Tb per vecka och skrivs över var 10:e (10Tb lagring bara där)

3. Raw-foton 3Tb

4. Bilder/videoklipp som jag har tagit med telefon med mera kanske 800Gb (vi snackar 20 år med bilder och klipp ungefär)

Varför all denna lagring? Ja alltså, filmer började jag också med i kanske 20-22årsåldern - extremt frälst i film och sådant men de började ta för mycket fysisk plats uppe i lägenheten jag hade då. Så började jag forska lite i HTPC och NAS här på Sweclockers och det var väl så det började. Nu är det ju 4K-film som gäller även om streaming är väldigt bra nuförtiden - men jag ser det väl mer som en hobby att sitta och katalogisera, kopiera och ha mig.
Brukar skoja emellanåt med vänner; när någon fimpar internet för mänskligheten så kommer jag göra storkovan på att visa filmer för 20:- per person och film.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kompisen: Vad gör du ikväll?
Jag: Ska sortera filer
Kompisen: ?

Har ett par ironwolfs, mycket nöjd.
Främst för nextcloud, gamla filer/installationer, backup's, VM's mfl.
Nästa steg är att rippa alla VHS. (tips mottages)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Om man inte tankar hem filmer/serier/musik/spel olagligt, vad tar då upp så mycket plats på disken?

Rent allmänt så är det ju video-filer som tar mycket plats. Sen samlar folk av lite olika typer och orsaker.

Själv har jag t.ex en mapp med 1.5 TB egna filmklipp på natur och årstider som jag ska göra ett timelapse-kollage av. Blir nog färdigt nån gång.

Permalänk

20TB jämnt.

Önska 4TB SSDer var billiga men där är vi inte än ännu mindre NVME ssder i den storleken. Tyvärr får man köra mekaniska hårddiskar ett tag till.

Permalänk
Medlem

Ni som använder NAS som lagring för bilder, använder ni även molntjänster? Har alla bilder i molntjänst och tänker att det borde rimligtvis räcka? Rätt smidigt när man tar foton så synkas det automatiskt och ligger då även i molnet även om luren skulle explodera. Tänker mest om det finns någon anledning jag inte tänkt på som gör att man inte skulle vilja lagra sina foton i molnet förutom priset och personlig integritet?

Permalänk
Medlem

Strax under 4 TB totalt, men bara ca 650 GB som jag anser är viktigt nog att ta backup på. Resten är mest spel och annat som går att ersätta utan backup.

Permalänk
Medlem

58TB, ca 20TB ledigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jag tycker att jag lagrar en jäkla massa skit, är upp i typ 500-600 GB. Men jag verkar ligga i underkant vad folk samlar på sig?

Om man inte tankar hem filmer/serier/musik/spel olagligt, vad tar då upp så mycket plats på disken?

Har slutat helt med att lagra film när streaming är så pass bra.
Dock producerar jag egen 4K-film från semestrar etc. med filmer/bilder. Det kan sticka iväg en hel del med projekt som tar plats.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem

6.7 TB exkl backups. Foton (RAW) / video, musikprojekt och instrument (samplade trummor och pianon tar bra med plats, bara Superior Drummer med libraries är 500-600 GB nånstans), massor med installerade spel som jag skulle ta bort om jag behövde platsen, programmingsprojekt, virtual machines och diverse annat.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

har 15TB i unraid sen en nas med 6TB, gjorde en rensning nyligen så nyttjar nog inte ens hälften för tillfället.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Data är väl ca 1tb-1.5tb....men det mesta av det är spel och icke viktigt material.
Mesta viktiga är bara dokument på några få gig som jag ha på bacup. Sen lite bilder men mesta där är naturbilder

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ca 24tb här. Streaming har fortfarande inte 7.1 Atmos/DTS-x ljudspår hos någon leverantör så vitt jag vet, och jag orkar inte ta fram 4K Bluray skivan när jag vill se en film.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

2st 6*4TB i RAID-Z2. Ger väl 32TB användbart varav dryga hälften är fyllt.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

4 TB vanlig lagringsdisk, 1 TB NVMe system/spel-disk och 1 TB SATA SSD för att lägga nerladdat på (går ju så snabbt nu för tiden att vanlig disk hamnar efter och drar ner nedhastigheten...)

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Kompisen: Vad gör du ikväll?
Jag: Ska sortera filer
Kompisen: ?

Har ett par ironwolfs, mycket nöjd.
Främst för nextcloud, gamla filer/installationer, backup's, VM's mfl.
Nästa steg är att rippa alla VHS. (tips mottages)

Jag hade en VHS till DVD-recorder och sjuhelsike vilket pill och vilken tid det tar. Jag har egentligen inga tips mer än att jag gav upp faktiskt - det var inte riktigt min grej.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Jag hade en VHS till DVD-recorder och sjuhelsike vilket pill och vilken tid det tar. Jag har egentligen inga tips mer än att jag gav upp faktiskt - det var inte riktigt min grej.

Låter inte alls kul!
Får efterforska, förr eller senare måste hela familjens VHS dammas av.

Permalänk
Medlem

Utan att selektera eller sortera något så är det väl ca 2 TB, uppskattar dock att det är högst 50 GB av det som är data jag faktiskt vill spara.

Med det sagt så är mer lagringsutrymme billigare än min fritid.

Permalänk
Inaktiv

3GB på molnet och ca 200GB på desktop och macbook totalt och där endast spel och operstivsystem, allt viktigt är på molnet.

Permalänk
Medlem

Har 3,1 TB. Resten har jag i molnet.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II